Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@17:39:11 GMT

هدایت الکتریکی با استفاده از امواج نوری

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۷۲۲۸۷

هدایت الکتریکی با استفاده از امواج نوری

به گزارش پایگاه اینترنتی «ساینس الرت»، وقتی بحث انتقال و رایانش اطلاعات در میان باشد، هرچه جابجایی الکترون‌ها و هدایت الکتریکی سریع‌تر صورت گیرد، بهتر است. در همین راستا، دانشمندان مرکز تحقیقات فوتونیک کاربردی دانشگاه کنستانز آلمان به تازگی موفق شدند در محیط آزمایشگاه هدایت الکتریکی را با سرعتی زیر یک فمتو ثانیه (کمتر از یک کوادریلیون ثانیه) انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترفند این کار در دستکاری الکترون‌ها با امواج نوری است که به طور خاص توسط یک لیزر فوق سریع ساخته و تولید می‌شوند.

اکنون سریع‌ترین قطعات الکترونیکی را می‌توان در چند پیکو ثانیه (یک تریلیونم ثانیه) تقریباً هزار برابر کندتر از یک فمتو ثانیه، روشن یا خاموش کرد. فیزیک‌دانان با استفاده از این روش جدید توانستند امواج الکتریکی را با سرعتی در حدود ۶۰۰ آتوثانیه (هر یک فمتو ثانیه برابر است با هزار آتوثانیه) منتقل کنند.

این تکنیک جدید در نسل بعدی کامپیوترها نیز کاربرد خواهد داشت. دانشمندان اکنون به دنبال کشف راه‌های مختلفی هستند که بتوان نور و وسایل الکترونیکی را با همدیگر به کار گرفت. 

گزارش کامل این پژوهش در مجله Nature Physics منتشر شده است.

برچسب‌ها تجهیزات الکترونیکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تجهیزات الکترونیکی تجهیزات الکترونیکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۲۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجموعه خبری ۳۰۰ ثانیه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری؛ در این مجموعه می‌توانید خلاصه مهمترین خبر‌های استان از جمله خبر‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، ورزشی و فرهنگی نقاط مختلف استان را ببینید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • مجموعه خبری ۳۰۰ ثانیه
  • ۱۲۰ ثانیه با اخبار ایلام
  • از جی کلاس برقی تا تغییر نام مدل های بنز
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • «خودروی برقی» راه‌حلی بدون جایگزین
  • ۲۳ کیلومتر شبکه فیبر نوری منازل در پلدختر اجرا شد
  • امواج بارشی آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد
  • فعالیت امواج بارشی و وزش باد شدید از اواخر وقت امروز در آذربایجان‌غربی
  • نمایی بسیار زیبا و جذاب از امواج دریا (فیلم)