Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@01:22:16 GMT

آیا دست کشیدن از سنت‌ها غلط است؟

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۷۲۹۸۲

آیا دست کشیدن از سنت‌ها غلط است؟

انسان در مسیر حرکت تاریخی خود چیزی به اسم «نقشه راه» ندارد. حتی مسیر و مقصد هم مبهم است پس ناگزیر است هر از گاهی به عقب نگاه بنگرد و مسیر رفته را مرور کند. موضوع وقتی جدی می شود که نتوانی بفهمی از کجا آمده‌ای و چطور. جاده‌ای را در نظر بگیرید که بر کویری بی‌انتها کشیده شده. جاده‌ای که عبور رفتگان آن را شکل داده و شما با توجه به جای پاهایی که روندگان قبل از شما بر جای گذاشته‌اند، مسیریابی می‌کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر نشانه‌ای، در حکم پلی است به گذشته و دلالتی بر آدرس آینده. «سنت» همین است.

سنت امتداد «هویت» است پس بی‌نهایت اهمیت دارد. سنت‌ها به ما می‌گویند که کیستیم و چرا. تصویری نسبتا دقیق از آنچه بوده‌ایم و آنچه قرار است... یا بهتر است باشیم. در عین حال باید تأکید کنم که «سنت» همان «هویت» نیست. تعبیر دقیق‌ همان است که اشاره شد: سنت، نوعی علائم مسیریابی است که از هویت قومی، قبیله‌ای، ملی و دینی جامعه و فرد خبر می‌دهد.

چنین است که سنت‌ها در تقسیم‎‌بندی‌های متعدد و متفاوتی جا می‌گیرند که موضوع این یادداشت نیست.آنچه گفتنی است اینکه سنت‌های اصیل (پویا) در مسیر بقای خود، نیازمند تغییرند. این تغییرات، با توجه به شکل معیشت و مدنیت و ضرورت‌های پدید آمده انجام می‌گیرد و هم‌چنان مبتنی بر ارکان هویت است. پدران ما با اسب و شتر مسافرت می‌کردند و ما با اتومبیل شخصی و قطار و هواپیما. اگر متوجه نشویم سنت کدام است دچار اشتباهاتی خنده‌دار خواهیم شد که حتی ممکن است فاجعه‌بار باشد. عده‌ای خیال می‌کنند سنت اصیل، سفر با اسب و شتر است و نباید برای (مثلا سفر حج) از هواپیما استفاده کرد. چنین نگرشی سنت را از ماهیت خود تهی می‌کند و از سودمندی عاری می‌سازد. در واقع، سنت اصیل و سفارش‌شده ، «سفر» است حالا چه با پای پیاده چه با اسب و قاطر یا کشتی و هواپیما. سنت مسافرت، هم ریشه در دین دارد و هم در احادیث و روایات و هم در عقل و نقل و ادبیات: «سفر، مربی جاه است و اوستاد هنر» اشاره‌ای دقیق به سنت سفر بدون توجه به ابزار مسافرت...

همه سنت‌ها با توجه به ضرورت‌های پدید آمده در تطور تاریخی ملل دستخوش تغییر و بازنگری می‌شوند به‌ویژه آن دسته از سننی که در مسیر پرورش و پرداخت عقلی اقوام و اجتماعات، نادرست و تشخیص داده شوند. زمانی قبایل بدوی اقیانوس آرام برای مصالحه، کودکی را به قبیله مقابل تحویل می‌دادند البته کودک بیچاره طبخ می‌شد و به مصرف اهالی می‌رسید و فدیه صلح می‌شد. امروز این قبایل، سنت خود را هم‌چنان حفظ کرده‌اند با این تفاوت که به جای کودکان، چهارپایی رد و بدل می‌شود و در پایان به آشپزخانه می‌رود.درکی درست از ضرورت اصلاح سنتی غلط.

گرفتاری وقتی شروع می‌شود که رابطه سنت و هویت قطع شود یا به اخلال و افتادگی دچار آید که اگر چنین شود، فرهنگ نیز در معرض آسیب و استحاله قرار خواهد گرفت (گسترش بی‌رویه و بی‌قاعده شهرنشینی از دلایل عمده این گسست است). سنت بدون هویت یعنی پوسته‌ای توخالی و فاقد ارزش. حالا اگر بر این پوسته بی‌معنی اصرار کنی، متعصب هم شده‌ای. مثل مادری که اصرار کند شبیه پنجاه سال قبل با عروسش در یک خانه زندگی کند.‌ یا پسری که هم‌چنان متوقع است خرج دامادی‌اش را تمام و کمال، پدر بدهد. دختری که روی چیدن سفره عقد، بیش از حد اصرار می‌ورزد. خانواده‌ای که روی ترتیب ازدواج فرزندانشان پافشاری می‌کنند. چرا چنین می‌شود؟ مجال بحث نیست اما می‌توان آثار و عوارضش را بر فرهنگ جامعه تا حدودی بر شمرد: تغییرات گسترده و بی‌منطق در پوشش افراد اجتماع، سست شدن بنیان خانواده، پایین آمدن آمار ازدواج و بالا رفتن آمار طلاق و کاهش چشمگیر از میزان زاد و ولد، گسترش فقر، ایجاد تفاوت فاحش طبقاتی، معماری عجیب و غریب خانه ها... باز هم بگویم؟

کد خبر 473816 برچسب‌ها حقوق شهروندی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: حقوق شهروندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۲۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش  خبرگزاری تسنیم از اهواز، مجید منادی در نخستین محفل شعر ارادت رضوی که در هویزه برگزار شد، اظهار داشت:  در استان خوزستان 14 دوره جشنواره شعر رضوی برگزار شده و جشنواره امروز پا گرفته و به جشنواره نامدار و شناسنامه‌داری تبدیل شده که در سراسر کشور اهالی شعر، فرهنگ و ادب در وزارت ارشاد و دیگر وزارت‌ها و دستگاه‌ها همه آن را به این نام می‌شناسند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه این استان دروازه ورود تشیع به کشور و قدمگاه آقا امام رضا (ع) است، عنوان کرد: همه شهرهای خوزستان معطر به عطر آقا امام رضا (ع) است به همین دلیل سال گذشته این موضوع را مطرح کردیم که با توجه به ظرفیت عظیم و بزرگی که در شعر و ادب استان خوزستان به ویژه در بخش شعر عربی وجود دارد، چرا صرفاً یک یا دو شهر میزبان باشند.

منادی ادامه داد: اگر در استان خوزستان بتوانیم موضوع شعر عربی، ادب و فرهنگ شیعی و ولایی را با زبان عربی منتقل و مطرح کنیم و آنطور که باید خدمتگزاری و شکوفایی انجام شود، آنگاه می‌تواند دریچه‌ای برای ارتباط با کل جهان اسلام و دنیای اسلام باشد.

وی افزود: امروز شاهدیم در دوره‌ای که ایران اسلامی به دلیل فرهنگ حسینی و رضوی که در میان مردمش وجود دارد، مقابل رژیم غاصب صهیونیست می‌ایستد و به او سیلی تاریخی می‌زند، لذا این مسئله یک مسئله هویتی است که باید سر دست گرفته و آن را مطرح کنیم تا جوان‌های ما دچار خود کم بینی یا اندیشه‌های انحرافی نشوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اظهار کرد: جوان‌های ما باید متوجه باشند که قدرت، هویت و آن فرهنگی که آنها را در دنیا سربلند و عزتمند می‌کند کدام فرهنگ، تاریخ و هویت است و این هویت ولایی را داشته باشیم که اگر رشد پیدا کرد و شکوفا شد، دریچه‌ای ارزشمند برای گفت‌وگو با جهان اسلام خواهد بود.

منادی گفت: نگاه ملت‌ها و مردم مسلمان در سراسر کشورهای اسلامی قبل و بعد از عملیات وعده صادق را که بررسی کنید، مشاهده می‌کنید که ایستادگی در مقابل ظلم و فساد مربوط به فرهنگ حسینی و رضوی است که ما مردم خوزستان افتخار داریم بگوییم این استان قدمگاه آقا امام رضا (ع) است.

وی بیان کرد: امسال همچون سال گذشته، روند جدید جشنواره شعر رضوی در حال اجراست به این صورت که اغلب شهرستان‌های خوزستان به نوعی میزبان جشنواره بین‌المللی شعر رضوی باشند تا بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که از ادب، فرهنگ، شعر، محصولات فرهنگی و هویتی در شهرهای و برنامه‌های مختلفی را استفاده کنیم. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فتح خلیج فارس در قرن ۱۶ میلادی مانند فتح خرمشهر دارای اهمیت است
  • استاندار هرمزگان: خلیج فارس خانه ایرانی‌ها‌ست
  • نام خلیج فارس همیشه ماندگار است
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان
  • بیرون کشیدن پسر بچه ۱۲ساله از میان آرواره های سگ بدون صاحب در کرج ! | تصاویر
  • زبانه کشیدن شعله‌های آتش حق طلبی از دانشگاه‌های کلمبیا و اوهایو
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود
  • تصویری از در آغوش کشیدن کاظم صدیقی توسط آقای وزیـر
  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شهید شیرودی موفق نبود
  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شیرودی موفق نبود