Web Analytics Made Easy - Statcounter

صادق خلیلیان اقتصاددان و وزیر اسبق جهاد کشاورزی معتقد است، تشدید بی عدالتی و فقر و کاهش رفاه، حاصل مدیریت و حاکمیت همین جریان فعلی حاکم بر اقتصاد و قوه مجریه است که بیش از ۳۴ سال خودشان و طیف های سیاسی منتسب به آنها صحنه گردان مدیریت اقتصاد بودند. ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳ اقتصادی اقتصاد ایران نظرات - اخبار اقتصادی -

صادق خلیلیان وزیر اسبق جهاد کشاورزی در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: تا قبل از انقلاب از نظر شاخص های توسعه ای در رده کشورهای با سطح متوسط به سمت ضعیف بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما شاخص توسعه انسانی ایرانیان در دوره بعد از انقلاب بالا رفت که البته یک رده بالاتر از این هم وجود دارد که آنهم قابل دستیابی و متعلق به کشورهای خیلی پیشرفته است.

وی افزود، از نظر شاخص رفاه اجتماعی که تلفیق درآمد سرانه و ضریب توزیع درآمد در جامعه است نیز بعد از انقلاب ترقی کردیم که اوج آنرا در سال 90 مشاهده کردیم که بهترین سال اقتصاد ایران در چند دهه اخیر است. شاخص رفاه جامعه از حدود 54 در قبل از انقلاب به حدود 81 در سال 1390 افزایش یافت اما با ضعف عملکرد اصلاح طلبان که دولت روحانی را نیز در اختیار دارند این شاخص به حدود 63 در سال 97 کاهش یافت که حداقل 21 درصد تنزل درجه را نشان می دهد. در حقیقت سیاست‌های ارتجاعی دولت روحانی باعث شد کشور 15 سال از نظر شاخص رفاه اجتماعی به عقب برگردد و ثمرات تلاش های انجام شده در دولت قبل را بر باد داد.

این استاد دانشگاه با اشاره به شاخص توزیع ثروت و وجود نابرابری در جامعه گفت، علیرغم همه پیشرفتهایی که بعد از انقلاب انجام شده؛ در زمینه توزیع عادلانه درآمدها در کشور و فقرزدایی، متناسب این پیشرفتی که در زمینه شاخص توسعه انسانی داشته‌ایم موفق عمل نکرده‌ایم. به‌طوری­که شاخص توزیع نابرابری از سالهای ابتدای پیروزی انقلاب در حدود 41  درصد بوده و تا سال 1386 در همین محدوده متوقف مانده بود، اما در دولت قبل و با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها بتدریج نابرابری در جامعه کاهش یافت و ضریب جینی( که هر چه کمتر شود نشان دهنده توزیع بهتر درآمد می‌­باشد) در سالهای 90 تا 92 در محدوده 36 تا 37 درصد قرار گرفت که نسبتا مطلوب بود و بهترین عملکرد در تاریخ  کشور ایران است.

خلیلیان ادامه داد، اما دولت روحانی این طرح را رها کرده و باعث شد ضریب جینی مجددا به محدوده 41 درصد برگردد که نشان از بازگشت مشهود نابرابری در جامعه دارد. یعنی ما عملا در دولت فعلی راه درستی را که با اجرای هدفمندی یارانه ها رفته بودیم، برگشتیم و می‌شود گفت که از نظر شاخص نابرابری درآمد 30 سال به عقب بازگشته ایم و ادامه این روند در دولت فعلی نگران کننده است.

صادق خلیلیان اقتصاددان و وزیر اسبق جهاد کشاورزی معتقد است، تشدید بی عدالتی و فقر و کاهش رفاه، حاصل مدیریت و حاکمیت همین جریان فعلی حاکم بر اقتصاد و قوه مجریه است که بیش از 34 سال خودشان و طیف های سیاسی منتسب به آنها صحنه گردان مدیریت اقتصاد بودند.

مشروح گفتگوی تصویری تسنیم با خلیلیان را در ادامه ببینید:

انتهای پیام/

R1010113/P/S7,77/CT16

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۴۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ آیت الله غلامرضا مصباحی مقدم ، امروز در نخستین نشست شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان در رشت با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، تصریح کرد: اهداف پیش بینی شده در شعار سال زمانی تحقق عینی می‌یابد که ظرفیت‌های جهش در عرصه‌ی تولید شناسایی و در بستر وحدت رویه و هم افزایی مجموع دست اندرکاران نمایان شود.

آیت الله مصباحی مقدم با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب مبنی بر توجه بیشتر به ظرفیت‌های اقتصاد دریامحور، افزود: این بخش فرصت‌های بالقوه و جدیدی پیشروی اقتصاد کشور قرار می‌دهد و گیلان هم می‌تواند به بهترین نحوی از این ظرفیت عظیم درحوزه‌ی دریای خزر بهره گیری کند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین نقش مشارکت مردم در جهش تولید را غیر قابل انکار دانست و با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر حدود ۷۰ میلیارد دلار در قالب ارز و طلای پس انداز شده، نزد مردم نگهداری می‌شود، گفت: این سرمایه‌ی قابل توجه، زمانی بهره وری دارد که وارد چرخه‌ی تولید شود و ارزش افزوده ایجاد کند.

استاندار گیلان هم در این نشست شرط تحقق اهداف پیش بینی شده در شعار سال را تعامل منطقی مجموع بانک‌ها و دست اندرکاران دولتی با بخش خصوصی عنوان کرد و افزود: احیای واحد‌های تولیدی راکد و نیمه فعال همراه با تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی، از جمله الزاماتی ست که امسال هم بطور جدی در دستور کار قرار می‌گیرد.

دکتر اسدالله عباسی همچنین از بانک‌های عامل استان خواست منابع اعتباری خود را در راستای تقویت تولید در همین استان هزینه کنند.

وی در ادامه بر پیگیری موضوع ایجاد یک میدان بار جدید در مرکز استان تاکید و اضافه کرد: این مطالبه‌ی به حق بزودی از سوی استانداری پیگیری می‌شود.

 در ادامه‌ی این نشست هر یک از اعضای شورای گفتگوی بخش خصوصی با دولت و بانک‌های گیلان در سخنانی عمده‌ترین الزامات، چالش‌ها و راهکار‌های جهش تولید در سال جدید را تشریح کرده و بر لزوم هم افزایی و همکاری بیشتر این بخش‌ها تاکید کردند.

دیگر خبرها

  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • شاهد پیشرفت و تعالی حاکمیت اسلام هستیم
  • اصلاحات اساسی در اقتصاد برق، راهکار برون رفت از مشکلات بخش توزیع
  • هروی: حاکمیت باید در انتخابات ۱۴۰۴ اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود
  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند
  • کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم کاهش چشمگیر داشته است
  • ضرروت ایجاد برابری بیشتر در توزیع ابزار تولید
  • رئیسی: مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد/ هر چه به نفع مردم و اقتصاد کشور باشد را انجام می‌دهیم حتی اگر عده‌ای مخالفت کنند
  • شورای گفتگوی بخش خصوص با دولت و بانک‌های گیلان
  • شاخص بازگشت درآمد به اصفهان ۴ تا ۸ درصد است/سهم ۶ هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی