Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد گفت: فرش «درشت بافت افشان» این شهرستان سفارش بافت ۲ هزار متر مربع را از کشورهای اروپایی و آمریکایی دریافت کرده است.

چیا قربانی‌اقدم روز شنبه افزود: فرش «درشت بافت افشان» مهاباد که جزو فرش‌هایی با قدمت طولانی است در سال های اخیر بسیار مورد توجه کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار گرفته است و تاکنون صادرات خوبی از این نوع فرش نیز به این کشورها ارسال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: برای تولید این فرش قالیبافان مهابادی در انتظار سوله و یا کارگاهی مناسب هستند که بتوانند در مکانی متمرکز برای تولید و صادرات آن اقدام کنند.

قربانی اقدم بیان کرد: لازمه چنین کارگاهی با داشتن فضائی مناسب برای تولید این متراژ فرش، سالنی بزرگ در داخل محدوده شهر است که اجاره آن هزینه‌های سنگینی را بر دوش تولید کنندگان خواهد گذاشت.

وی عنوان کرد: اتحادیه بافندگان مهاباد چندبار از مسوولان و نهادهای دولتی برای فراهم شدن این مکان درخواست همکاری و کمک کرده‌اند ولی تاکنون همکاری لازمی در این خصوص انجام نشده است.

رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد اظهار داشت: وجود سفارش خارجی برای صادرات تولیدات داخلی از جمله فرش به عنوان یک فرصت طلایی قلمداد شده که ارزآوری زیادی برای کشور به همراه دارد.

وی نبود مکان مناسب در مهاباد را تنها مانع تولید فرش و صادرات آن دانست و تاکید کرد: با فراهم شدن این محل برای بیش از ۵۰ قالیباف سطح شهرستان اشتغال‌زایی پایدار و مستقیم فراهم خواهد کرد ضمن آنکه در سال‌های آینده نیز این میزان می‌تواند به چند برابر افزایش یابد.

«قربانی‌اقدم»، بیان کرد: هم‌اکنون چند سالن خالی مرکز فنی و حرفه‌ای مهاباد بدون استفاده مانده است که با همکاری مسوولان استانی این مرکز می‌توان از آنها برای تولیدات فرش  استفاده کرد.

رییس اتحادیه بافندگان فرش دستباف مهاباد افزود: در صورت همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای درخصوص تحویل یکی از این سالن‌های بدون استفاده به اتحادیه بافندگان، ضمن پرداخت هزینه تعمیر و نگهداری این سالن می‌توان در آموزش‌های لازم برای قالیبافان شهرستان نیز به صورت رایگان استفاده کرد.

وی در خصوص ویژگی فرش «درشت بافت افشان» نیز اظهار داشت: این فرش نوعی فرش دست بافت بومی است که الیاف آن از پشم گوسفند در کارگاه‌های مخصوص و با استفاده از مواد رنگی طبیعی و گیاهی رنگرزی می‌شود.

قربانی‌اقدم، با اشاره به اینکه این نوع فرش اغلب در ابعاد بزرگ ۸ و ۱۲ متری بافته می‌شود و نسبت به فرش‌های دست بافت دیگر وزن کمتری دارد، اضافه کرد: «درشت بافت افشان» قدمتی ۱۵۰ ساله دارد و تار و پود آن از یک جنس بوده و با توجه به قطور بودن الیاف، از آن به «اوشک» یا درشت بافت یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه ارزان بودن این فرش به نسبت سایر فرش‌های دستبافت، تولید سریع آن به دلیل رج‌شمار پایین و ساده بودن نقشه‌ها امر صادرات آن را تسهیل کرده است اظهار داشت: استفاده از رنگ‌های طبیعی در بافت آن و استفاده از نقش‌های ساده و همه پسند در بافت آن موجب شده تا این نوع فرش از مقبولیت بالایی در بازارهای خارجی بویژه امریکا برخوردار باشد.

با توجه به سیاست‌های اقتصادی دولت برای گسترش صادرات غیرنفتی، توان و پتانسیل‌های آذربایجان‌غربی و وجود نیروی کار ماهر در مناطق شهری و روستایی استان، لازم است که مسوولان با اجرای برنامه‌هایی زمینه را برای گسترش دوباره این صنعت در بین خانوارها فراهم سازند.

این برنامه‌ها می‌تواند به صورت اعطای تسهیلات، پوشش‌های بیمه‌ای برای بافندگان و ایجاد بسترهای مناسب برای تجارت این کالا نفیس در بازارهای جهانی باشد.

هم‌اکنون براساس اقتضای فصلی بیش از ۲ هزار نفر در حوزه فرش مهاباد فعالیت می‌کنند و یک‌هزار و ۹۰۰ نفر در این شهرستان زیرپوشش بیمه قالیبافی هستند.

آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های مهم تولید فرش دستبافت در کشور است و سالانه حدود ۲۹۰ هزار متر مربع انواع فرش در رج‌های مختلف تولید می‌شود؛ شهرستان‌های ارومیه، خوی، بوکان، تکاب و مهاباد دارای بیشترین بافنده فرش در استان است.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است./ ایرنا

بیشتر بخوانید:

بافندگان فرش تحت پوشش بیمه روستائی و عشایری قرار می‌گیرند



 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۵۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میزبانی غرفه خراسان رضوی از ‌هیات‌های تجاری کشورهای خارجی در روز اول نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ 

به گزارش قدس خراسان به نقل از اداره روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، هادی توانا شنبه ۸ اردیبهشت در حاشیه غرفه خراسان رضوی در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ اظهار کرد: حضور چندین هیات تجاری دولتی و اقتصادی از کشورهای افغانستان، چین و سیرالئون برای غرفه استان خراسان رضوی یک روز پرکار را رقم زد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی در ادامه افزود: مذاکرات و تفاهم بر روی بسیاری از حوزه‌ها مانند معادن، کشاورزی، صنایع غذایی و تجارت بین کشورها و همچنین هماهنگی برای پیگیری‌های بعدی از اهم رویدادهایی بود که رقم خورد.

وی تاکید کرد: ترافیک حضور هیات‌های خارجی و داخلی نشانگر وجود ظرفیت‌های بسیار عالی استان خراسان رضوی در حوزه‌های اقتصادی است.

توانا یادآور شد: در این دیدارها سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری به بیان ظرفیت‌های متعدد و متنوع اقتصادی استان برای هیات‌های تجاری دولتی و اقتصادی خارجی پرداخت.

دیگر خبرها

  • میزبانی غرفه خراسان رضوی از ‌هیات‌های تجاری کشورهای خارجی در روز اول نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ 
  • ۲۵۰۰ بازرگان خارجی برای بازدید از اکسپو به ایران آمدند
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • تولید سه فیلم کوتاه در انجمن سینمای جوان مهاباد
  • ۳ فیلم کوتاه داستانی در مهاباد تولید شد
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • تولید ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع فرش درخراسان‌شمالی
  • عروس بزرگ امام : نمی خواستم ازدواج کنم، قصد داشتم به درسم ادامه بدهم و به کشورهای خارجی سفر کنم؛ اما..
  • باقری: ریشه ناآرامی‌ها در منطقه در دخالت خارجی است