Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت و سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برداشتن گام پنجم کاهش تعهدات برجام از سوی ایران اظهار کرد: اقدامات خصمانه و کینه توزانه آمریکا و همچنین رفتار‌های خارج از مقررات و عرف بین المللی این کشور مبنی بر خروج یکجانبه از برجام و همچنین عدم انجام تعهدات از سوی کشور‌های غربی عملا برجام را تبدیل به یک قرار داد بی خاصیت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس مفاد برجام اقدام به کاهش تعهدات گام به گام برجامی کرده است و آنچه باعث شده این قرارداد کارایی خود را از دست دهد رفتار‌های خصمانه و خلاف قانون آمریکا و متحدان غربی آن است.

نقوی حسینی بیان کرد: جمهوری اسلامی می‌تواند در چارچوب برجام از حقوق قانونی خود استفاده کند، بنابراین اگر آمریکا و کشور‌های اروپایی مسیر فعلی را ادامه دهند، طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران گام پنجم و گام‌های بعدی را هم برمی‌دارد و این آمریکا و متعهدانش هستند که باید پاسخگوی مرگ برجام باشند.

سخنگوی کمیسیون امنیت و سیاست خارجی با اشاره به طرح مباحثی مبنی بر محدودیت ایران در معاملات تجاری به دلیل نپیوستن آن به FATF گفت: سوال من این است که مگر اکنون با مشکلات مالی مواجه نیستیم؟ بنابراین در شرایط فعلی چه فضایی برای طرح موضوع FATF وجود دارد که برخی مشتاقانه بر طبل آن می‌کوبند؟ آنجه باعث محدودیت و مشکلات مالی و پولی ایران شده ،خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های ثانویه آمریکاست و FATF در این امر تاثیری ندارد.

او ادامه داد: چه FATF بپذیریم و یا خیر، تحریم‌های ثانویه آمریکا اجازه همکاری پولی و بانکی با کشور‌های دیگر را به ایران نمی‌دهد؛ نمی‌دانم چرا برخی و با چه استدلالی برای پیوستن ایران به FATF آن هم در موقعیت فعلی تلاش می‌کنند.

نقوی حسینی تصریح کرد: پیوستن به گروه اقدام مالی FATF زمانی موضوعیت داشت که برجام مورد توافق قرار می‌گرفت و آمریکا و غربی‌ها به تعهدات خود عمل می‌کردند، لذا در این شرایط طرح پیوستن جمهوری اسلامی ایران به FATF هیچ موضوعیتی ندارد البته برخی معتقدند که اگر ایران به گروه اقدام مالی نپیوندد حتی نمی‌تواند با عراق، چین و روسیه معاملات مالی انجام دهد بنابراین این سوال پیش می‌آید که مگر الان می‌توانیم با این کشور‌ها تجارت داشته باشیم؟

سخنگوی کمیسیون امنیت و سیاست خارجی بیان کرد: معتقدم که عضویت در FATF نه از مشکلات ما می‌کاهد و نه به آن اضافه می‌کند، عده‌ای این موضوع را پیش می‌کشند که در برجام به مردم قول‌ها و وعده‌های بی حاصل داده بودند و اکنون در آستانه انتخابات مجلس باید پاسخگو باشند، بنابراین با دستاویز قرار دادن این موضوع سعی دارند تا فرار رو به جلو انجام دهند و از زیر بار پاسخگویی شانه خالی کنند.

او در پایان گفت: نظر کارشناسان مبنی بر این است که پذیرفتن FATF باعث ایجاد مانع و خود تحریمی برای ایران می‌شود، اما بهتر است که این موضوع به صورت تخصصی در محافل کارشناسی مورد بحث و بررسی بیشتر قرار گیرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی اخبار مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۵۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر کشور: تقسیم استان تهران به شرقی و غربی در دست بررسی است

وزیر کشور با اشاره تشیکل استان تهران شرقی و غربی گفت: برنامه تقسیمات کشوری، براساس نیازهای هر منطقه به توسعه و اداره بهتر با توجه به میزان جمعیت، طراحی می‌شود و این موضوع در دست بررسی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمد وحیدی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع انسداد مرزها گفت: انسداد مرز یک پروژه قدیمی است و کار در مقاطع مختلفی دنبال و بعضاً رها شده است. اکنون رئیس‌جمهور در این خصوص تصمیمات مهمی گرفته‌اند و برای آن منابع جدیدی پیش‌بینی شده تا این کار با همت بیشتری انجام شود که در دست اجراست.

وی با بیان اینکه موضوع استان تهران شرقی و غربی در دست بررسی است، گفت: برنامه تقسیمات کشوری، براساس نیازهای هر منطقه به توسعه و اداره بهتر با توجه به میزان جمعیت، طراحی می‌شود.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره توافق با پاکستان برای ورود به خاک این کشور به منظور مبارزه تروریست‌ها، گفت: مقامات پاکستانی کاملاً اظهار آمادگی کردند که با هماهنگی هم اقداماتی هم انجام دهیم. الان بحث ادامه عملیات مطرح نیست؛ موضوع مهم این است که آنها هم کاملاً با جمهوری اسلامی ایران در موضوع مبارزه با تروریسم هم‌نظر هستند. بعد از سفر رئیس جمهور گام‌های خوبی برداشته می‌شود.

وحیدی با اشاره به تخصیص اعتبار برای بازسازی خرابی‌های پس از سیل استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: فعلاً دولت مصوب کرد که ۱.۵ همت اعتبار تخصیص پیدا کند، البته طبیعتاً ممکن است بیش از اینها نیاز باشد که در وقت مقتضی با ارزیابی‌های مجدد، تخصیص اعتبار خواهد کرد.

کد خبر 749710

دیگر خبرها

  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • ظریف: یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود / اعراب منطقه و اسرائیل به همین دلیل با برجام مخالف بودند؛ نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند / خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد / در کاسپین این اشتبا
  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم
  • وزیر کشور: تقسیم استان تهران به شرقی و غربی در دست بررسی است
  • نیوزلند در حال بررسی پیوستن به پیمان «آکوس» است