Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، محمدسعید کریمیان مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذر، ۲۷ هزار و ۳۰۰ کردستانی برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه و ۲۰ هزار و ۵۰۰ نفر از آن‌ها موفق به انجام این کار انساندوستانه شدند.

کریمیان گفت: از این تعداد یک هزار و ۴۳۰ نفر زن بودند که ۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ درصد مجموع اهدا کنندگان در این استان را شامل می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۶۹ درصد داوطلبان اهدای خون در استان اهداکننده مستمر هستند، افزود: ۳۱ درصد اهدا کنندگان هم سابقه حداقل یک بار اهدای خون را داشته‌اند.

کریمیان با اشاره به اینکه کردستان سال گذشته رتبه نخست کشور را در زمینه رشد اهدای خون را در اختیار داشت، اضافه کرد: این رشد هم اکنون در روند مطلوبی قرار گرفته است.

مدیرکل انتقال خون کردستان با تاکید بر اینکه اهداکنندگان خون باید تمام مراحل استاندارد‌های انتخاب اهدا کننده را پشت سر بگذارند تا مجوز اهدای خون توسط پزشک سازمان صادر شود، گفت: انتقال خون کردستان، سال ۹۷ رتبه اول میزان رشد اهدای خون را در بین ۳۱ استان کشور کسب کرد.

وی بر ضرورت استمرار اهدای خون تاکید کرد و یادآور شد: هنگامی که مردم به طور مستمر خون اهدا می‌کنند سرویس انتقال خون می‌تواند جمع آوری خون را به نحوی طراحی کند که به طور عادی مقدار کافی از هر گروه خونی جهت رفع نیاز‌های بیماران در استان در دسترس باشد.

کریمیان تاکید کرد: ضریب سلامت خون اهدایی، اهداکنندگان مستمر بالاتر از دیگر اهداکنندگان خون از جمله داوطلبان بار اول است.

مدیرکل انتقال خون کردستان از مراجعه دو هزار داوطلب بار اول اهدای خون خبر داد و افزود: از اهداکنندگان بار اول خون دریافت نخواهد شد و تنها در شرایطی که امکان اهدای خون را داشته باشند یک نمونه خون از آنان اخذ و سه ماه بعد مجددا فراخوانده می‌شوند.

کریمیان هدف سازمان انتقال خون ایران را دستیابی به آمار جمع آوری بیش از ۹۰ درصد خون‌های اهدایی از اهداکنندگان مستمر و با سابقه اعلام کرد و اظهار داشت: کردستان در زمینه دستیابی به این هدف پیشتاز است و هماهنگ با برنامه‌های کشوری و افق‌های پیش بینی شده گام بر می‌دارد.

مدیرکل انتقال خون کردستان با بیان اینکه استان کردستان همواره صاحب رتبه‌های برتر در شاخص‌های مختلف ارزیابی سازمان انتقال خون کشور بوده است، گفت: با تکیه بر نوع دوستی اهداکنندگان کردستانی خون پیش بینی می‌شود امسال آمار اهدای خون به مرز ۲۸ هزار واحد برسد که کاملا جوابگوی نیاز مراکز درمانی و مقابله با هرگونه بحران احتمالی است.

کریمیان از جمعیت نوعدوست اهداکنندگان خون در استان خواست، اهدای خون را در برنامه زندگی خود قرار دهند و تاکید کرد: خون فاقد جایگزین در علوم پزشکی است و تنها راه تامین آن اهدای بدون چشمداشت از سوی مردم است.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماران اهدای خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۵۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار بالای حیوان گزیدگی در اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل دکتر محمد جعفرزاده ، از استقرار و خدمات رایگان ۱۷ مرکز شبانه روزی در سطح استان برای حیوان گزیدگی خبر داد و تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵ هزار و ۸۵۸ نفر حیوان گزیدگی گزارش شده بود که در سال ۱۴۰۲ این آمار به ۶ هزار و ۷۳۷ نفر افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد موارد حیوان گزیدگی مربوط به گروه سنی زیر ۱۵ سال است، اظهار کرد: ۷۷ درصد حیوان گزیدگی توسط سگها، ۱۷ درصد مربوط به گربه ها، ۲ درصد توسط گاو و گوسفندان و ۴ درصد نیز توسط سایر حیوانات انجام می‌شود.
معاون بهداشت علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: ۴۹ درصد حیوان گزیدگی توسط سگهای ولگرد و ۵۱ درصد نیز توسط سگهای دارای مالک صورت می گیرد، اما با توجه به اینکه سگهای ولگرد شهری و روستایی واکسیناسیون ندارند، گزیدگی این سگها بیش از اندازه خطرناک هستند.
جعفرزاده با بیان اینکه تاکنون مرگ انسانی ناشی از هاری در استان اردبیل گزارش نشده است و انتقال بیماری هاری بسیار نادر است، افزود: این بیماری در صورتی از طریق انسان به انسان انتقال می یابد که با عدم اطلاع پیوند اعضاء انجام شود.
این مقام درمانی و بهداشتی اردبیل با اذعان بر اینکه استان اردبیل جزو استان هایی با بروز بالای حیوان گزیدگی است، خاطرنشان کرد: بیماری هاری درمان ندارد. هم استانی ها در مواجه با حیوان گزیدگی از پانسمان و بخیه اجتناب نمایند و حتما محل حیوان گزیدگی را به مدت ۲۰ دقیقه با صابون و آب پرفشار شستشو دهند و سپس با محلول بتادین ضدعفونی کنند.

دیگر خبرها

  • آمار بالای حیوان گزیدگی در اردبیل
  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای استان کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • حجم ذخیره آب مخازن سد‌های کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
  • ۸ سد کردستان سرریز شد
  • حجم ذخیره آب مخازن سدهای کردستان به ۷۲ درصد رسید
  • برگزاری آیین بانوی اهداکننده حیات در استان یزد
  • انتقال آب از سد دز به سد کرخه
  • جمع‌آوری بیش از ۳۱ میلیارد ریال کمک مردمی در فعالیت‌های داوطلبانه هلال احمر کردستان