Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت‌هایی که با ارتش آمریکا قرارداد پیمانکاری داشته اند، به گروه طالبان و شبکه حقانی رشوه‌های نقدی کلان می‌پرداخته اند.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از العالم، اعضای خانواده‌های نظامیان آمریکایی که در افغانستان کشته یا مصدوم شده اند، به دادگاهی در آمریکا شکایت کرده اند. شاکیان می‌گویند شرکت‌هایی که با ارتش آمریکا قرارداد پیمانکاری برای بازسازی افغانستان داشته اند، به اعضای گروه طالبان رشوه‌های نقدی کلان می‌پرداخته اند، تا از کارکنان این شرکت‌ها محافظت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجری شبکه گفت: این خانواده‌های سربازان آمریکایی در دادگاه فدرال واشنگتن دی سی، پایتخت آمریکا، از تعدادی از شرکت‌های پیمانکاری نظامی خارجی (اعم از آمریکایی و غیرآمریکایی) در افغانستان شکایت و درخواست غرامت کرده اند، زیرا این شرکت‌های پیمانکار نظامی متهم شده اند که به گروه طالبان پول‌های نقد فراوانی می‌پرداختند تا نیرو‌های طالبان از کارکنان این شرکت‌های پیمانکاری در خاک افغانستان حفاظت و از این شرکت‌ها حمایت کنند.

کیلب ماوپین، خبرنگار این شبکه، در گزارشی از نیویورک، گفت: از واقعه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به این طرف، دولت آمریکا با همه کسانی که منابع مالی تروریسم را تأمین می‌کنند، به شدت برخورد کرده است و تأمین مالی تروریسم را اقدامی جنایی و غیرقانونی می‌داند. از اینرو، دولت آمریکا هر کشور یا نهادی را که به تروریست‌ها کمک مالی اعطا کند، تحت تحریم‌های شدید آمریکا قرار می‌دهد. این در حالی است که شکایت اخیر مطرح شده از پیمانکاران نظامی خارجی که در افغانستان مشغول به کار هستند، نشان می‌دهد که دولت آمریکا و به ویژه وزارت دفاع این کشور، از این مسئله چشم پوشی کرده اند که این شرکت‌های عمدتاً آمریکایی- که قرارداد‌های پیمانکاری با ارتش آمریکا دارند- برای حفاظت از خود و کارکنانشان در افغانستان، به طالبان پول‌های زیادی پرداخت می‌کرده اند.

وکلای این خانواده‌های شاکی در پرونده شکایتشان به دادگاه فدرال واشنگتن دی سی، مطرح کرده اند که پرداخت این پول‌های نقد، از یک سو باعث تقویت طالبان و از سوی دیگر سبب به خطر افتادن جان سربازان آمریکاییِ مستقر در افغانستان شده است.

رایان اسپاراسینو، یکی از وکلای این خانواده‌های شاکی، در این خصوص گفت: «شکایت مرتبط با قانون ضد تروریسم آمریکا، هشت شرکت بزرگِ چندملیتی را - که بیشتر آنها شرکت‌های آمریکایی هستند - متهم کرده است که به طور مرتب و منظم، به طالبان- از جمله شبکه حقانی- پول پرداخت می‌کرده اند. این پرداخت‌های نقدی به طالبان به صورتی طراحی شده بود که میزان سودآوری این شرکت‌های پیمانکاری را به این نحو افزایش دهد که خشونت‌ها را از کسب و کار‌های آن‌ها و همچنین از کارکنانشان به جا‌های دیگر منحرف سازد. به عقیده ما، شاکیان این پرونده، متحمل عواقب (ناگوار) آن شده اند (زیرا آن‌ها اعضای خانواده‌های خود را در افغانستان از دست دادند).»

خبرنگار شبکه افزود: میزان پول‌های پرداختی از سوی این پیمانکاران نظامی به طالبان، بسیار سرسام آور بوده است. بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از تمام بودجه‌های تخصیص یافته به پروژه‌های بزرگ در افغانستان، به جیب طالبان و حقانی سرازیر شده است. در اسناد موجود در پرونده تحویل داده شده به دادگاه فدرال واشنگتن دی سی آمده است: «بین سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹، فقط دو شرکت پیمانکاری به نام‌های «دی اِی آی گلوبال» و «لوئیس برگر گروپ» حدود یک میلیارد دلار بودجه برای کمک به بازسازی افغانستان دریافت کرده اند.»

این پرونده نشان دهنده بخشی از حقایق درباره طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکاست که در آن میلیارد‌ها دلار از اموال مالیات دهندگان آمریکایی به هدر رفته و شمار زیادی از جوانان آمریکایی که در ارتش این کشور خدمت می‌کرده اند، نیز جان خود را بی جهت از دست داده اند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خانواده دولت آمریکا طالبان کسب و کار مالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۶۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت مالی مخفیانه هواوی از تحقیقات آمریکایی

شرکت چینی هواوی که در لیست سیاه آمریکا قرار دارد، تحقیقات پیشرفته در دانشگاه‌های آمریکایی از جمله هاروارد را از طریق یک بنیاد مستقر در واشنگتن، به صورت محرمانه، تامین مالی کرده است.

به گزارش ایسنا، طبق اسناد و اظهارات منابع آگاه، هواوی تنها سرمایه‌گذار یک رقابت تحقیقاتی است که از زمان آغاز به کارش در سال ۲۰۲۲، میلیون‌ها دلار جایزه دریافت کرده است و صدها پیشنهاد از دانشمندان در سراسر جهان، از جمله دانشمندان دانشگاه‌های برتر آمریکا که پژوهشگران خود را از همکاری با این شرکت منع کرده‌اند، دریافت کرده است.

این رقابت توسط «بنیاد اپتیکا» که بازوی انجمن حرفه‌ای غیرانتفاعی «اپتیکا» است و تحقیقات اعضایش در زمینه نور، فناوری‌هایی مانند ارتباطات، تشخیص‌های زیست پزشکی و لیزرها را پشتیبانی می‌کند، مدیریت می‌شود.

طبق یک سند غیرعمومی که توسط بلومبرگ بررسی شده است، این بنیاد، ملزم نیست هواوی را به‌عنوان منبع مالی یا حامی برنامه رقابت، مشخص کند و وجود و محتوای این توافق‌نامه و روابط بین طرف‌ها نیز اطلاعات محرمانه تلقی می‌شود.

این یافته‌ها نشان می‌دهد هواوی که در شنژن چین مستقر است، با وجود شبکه‌ای از محدودیت‌های آمریکا که طی سال‌های گذشته در پاسخ به نگرانی‌ها مبنی بر استفاده فناوری این کشور توسط پکن به عنوان ابزار جاسوسی اعمال شده است، از یک استراتژی، برای باقی ماندن در خط مقدم تامین مالی تحقیقات بین‌المللی استفاده می‌کند.

متقاضیان و مقامات دانشگاهی که بلومبرگ با آنها تماس گرفت و همچنین یکی از داوران مسابقه، اعلام کردند تا زمانی که یک خبرنگار از آنها سوال نکرده بود، از نقش هواوی در تامین مالی این برنامه اطلاعی نداشتند. تعدادی از متقاضیانی که با بلومبرگ مصاحبه کردند، گفتند: معتقدند که این پول از سوی بنیاد آمده است و نه یک نهاد خارجی.

تلاش محرمانه در واشنگتن، در تضاد با ابتکارات علنی هواوی در چندین کشور اروپایی است. به عنوان مثال، فرانسه و آلمان، با وجود توصیه کمیسیون اروپا مبنی بر اینکه تجهیزات این شرکت چینی به دلیل خطرات امنیتی از شبکه های کشورهای عضو حذف شود، میزبان مراکز علمی با برند شرکت هستند.

گزارش سالانه «بنیاد اپتیکا» در سال ۲۰۲۳، هواوی را در بخش فهرست «بزرگترین اهداکنندگان» که از زمان تاسیس این سازمان در بیش از دو دهه گذشته، بیش از یک میلیون دلار کمک کرده‌اند، تائید می‌کند. غول‌های فناوری آمریکایی گوگل و متا پلتفرم، از جمله شرکتهایی هستند که در رتبه دوم اهداکنندگانی قرار دارند که ۲۰۰ هزار دلار یا بیشتر کمک کرده‌اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بسیاری از دانشگاه‌های آمریکا در سال‌های اخیر از ترس از دست دادن بودجه منابع فدرال از جمله پنتاگون و بنیاد ملی علوم به دلیل نگرانی‌های امنیتی، از محققان خواسته‌اند روابط خود را با هواوی قطع کنند. این موسسات همچنین سیاستهایی را تقویت کرده اند که دانشگاهیان را ملزم به افشای بودجه خارجی می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • بازگشت بیش از ۱ و نیم میلیون پناهجوی افغانستانی‌
  • آغاز ساخت مرکز صحی‌ در پکتیا
  • مدیر نفتی آمریکایی برای تبانی با اوپک تنبیه شد
  • اعتراف آسترازنکا به عوارض مرگبار واکسن/ رشوه، دروغ و پنهان‌کردن حقیقت برای تجارت با سلامتی انسان‌ها
  • حمایت مالی مخفیانه هواوی از تحقیقات آمریکایی
  • آمریکا شرکت‌های آذربایجانی را به دلیل کمک به روسیه تحریم کرد
  • اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را به عنوان ابزاری برای نفوذ چین می‌بینند
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه