Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@13:02:29 GMT

دومین درخت سرو کهنسال ابرکوه ثبت آثار ملی شد

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۷۶۵۳۷

دومین درخت سرو کهنسال ابرکوه ثبت آثار ملی شد

عباس قدیریان روز شنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: با ثبت این اثر طبیعی تعداد آثار ثبت طبیعی ابرکوه به چهار مورد رسید که  شامل ۲ درخت سرو  چهار هزار و ۵۰۰ و یک هزار و ۲۰۰ ساله و درخت « بنه» روستای « بداف » و « پده » روستای هارونی است.

وی اظهار کرد: خوشبختانه علاوه بر سرو کهن که دیرزیست ترین موجود زنده جهان است، سرو هزار و ۲۰۰ ساله در خانه ای در بافت تاریخی « جرمدین» ابرکوه قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این سرو در باغچه یک خانه قدیمی و در بافت تاریخی شهر قرار دارد و محل قرار گیری آن در مرکز شهر و در فاصله حدود ۲۰۰ متری خیابان اصلی شهر روبروی امامزاده احمد(ع) است.

قدیریان اضافه کرد: ارتفاع  این درخت حدود ۱۴ متر و ارتفاع ناحیه تشکیل تاج آن ۶ متر و محیط تنه درخت ۳.۶۵ متر است.

مدیر پایگاه پژوهشی بافت تاریخی ابرکوه یادآور شد: این سرو، از نوع « کوپرسیوس » است که نمونه هایی از آن در بخش های دیگر ابرکوه نیز یافت می شود.

وی بابیان اینکه این درخت تک پایه است که ریشه آن در عمق زمین قرار دارد ، پای بر سطح زمین نهاده و سر برآسمان می ساید، افزود:  این درخت کهنسال در درون باغچه خانه ای قدیمی قرار دارد  که این خانه در بازسازی ها و تغییر شکل های زیادی که داشته درخت همچنان پابرجا مانده است.

ابرکوه یکی از ۱۴ شهر نمونه گردشگری کشور است و ۴۰۰ اثر تاریخی ، هفت اثر ناملموس، چهار اثر طبیعی، موزه های مردم شناسی خانه صولت و عبرت خانه حسینیان دارد که تاکنون ۱۴۴ اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .

چهار اثر طبیعی، مسجد بیرون منزلگاه امام رضا (ع)، خانه آقازاده، بیوت قدیمی، دهکده توریستی تیجرد، قلعه های تاریخی، مسجد جامع ، گنبد عالی ،درخت سرو ۴۵۰۰ ساله و بافت ۱۶۲ هکتاری تاریخی از آثار کهن و شاخص شهرستان است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیر جاده اصلی یزد - شیراز قرار دارد و فاصله این شهر تا شیراز ۳۰۰ کیلومتر و تا اصفهان ۲۸۰ کیلومتر است.

برچسب‌ها یزد ابرکوه میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد ابرکوه میراث فرهنگی یزد ابرکوه میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۶۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین ملی گل‌غلتان در خانه تاریخی آل یاسین کاشان

مدیر مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری کاشان گفت: آیین گل‌غلتان در خانه تاریخی آل‌یاسین، واقع در خیابان امام خمینی (ره) از ساعت ۱۹:۳۰ تاریخ ۲۰ اردیبهشت‌ماه «روز گل محمدی و گلاب» با حضور کودکان و مادران  برگزار می‌شود.

 سیدهادی مسعودی علوی  افزود: در این سنت بهاری، نوزاد را پس از غسل دادن میان گل‌های محمدی پرپر شده‌ای در پارچه سفیدی می‌غلتانند، بر اساس این باور کهن، این اقدام موجب شادابی پوست کودک شده و او را در برابر حساسیت‌های فصلی ایمن می‌کند.


مدیر مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل کاشان با بیان اینکه آیین ملی گل‌غلتان ویژه کودکان زیر دو سال (متولدین سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) برگزار می‌شود، گفت: پیشینه رواج این آیین در فرهنگ و سنت کاشانی به ثبت رسیده و در منطقه کاشان دارای هویت و اصالت است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • آثار تاریخی مکشوفه در گذر کمرزرین، گویاترین زبان تاریخ اصفهان است
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • بازی ما با بارسلونا را ببینید، تاریخی می‌شود!
  • آثار عیلامی در خطر تعرض است؟
  • رونمایی از سه کتاب منتخب آثار جشنواره شهید آوینی
  • آیین ملی گل‌غلتان در خانه تاریخی آل یاسین کاشان
  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس
  • راهیابی 417 اثر به دومین جشنواره منطقه ای مطبوعات شرق کشور
  • دومین برد متوالی نساجی با ساکت/ ذوب‌آهن باز هم در خانه شکست خورد
  • شستن دست با ماده مشتعل تینر جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت