Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،بهرام فاضلی زاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت : قرابت فرهنگی و اجتماعی در این استان‌ها این امکان را فراهم کرده تا بتوانیم روی انجام برنامه‌های فرهنگی و هنری مشترک برنامه ریزی داشته باشیم.

او گفت : هرساله در هرکدام از این استان‌ها جشنواره‌ها و رویداد‌های فرهنگی ملی و بین المللی خوبی برگزار می‌شود که می‌توانیم آن را بصورت مشارکتی و یا دوره‌ای برگزار کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه افزود: در کنار ارتباط و تعامل فرهنگی که در سطح استانی داریم، می‌توانیم در سطح شهرستانی نیز تعاملاتی را داشته باشیم، برای مثال شهر روانسر با کامیان و هرسین با نورآباد می‌توانند با هم تعاملاتی داشته باشند.

مظفر تیموری معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه خواستار تشکیل انجمن مفاخر منطقه غرب کشور شد و گفت: با تشکیل این انجمن از مفاخر استان‌های خود پاسداشت خواهیم کرد.

او تدوین نشریه و یا ویژه نامه فرهنگی و هنری منطقه غرب کشور را نیز پیشنهاد داد و گفت: هدف از انتشار این نشریه و یا ویژه نامه انعکاس برنامه‌ها و رویداد‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌های این منطقه خواهد بود.

عمران خودآموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام گفت: در کنار قرابت‌های فرهنگی و اجتماعی در استان‌های منطقه غرب کشور (منطقه هشت)، برخی مسائل دیگر همچون هم مرزی با کشور عراق، تجربه هشت سال دوران دفاع مقدس و میزبانی از زوار اربعین حسینی باعث شده تا این استان‌ها ویژگی‌های مشترک زیادی داشته باشند.

او گفت: هرکدام از این پنج استان، هرساله میزبانی رویداد‌هایی نهادینه شده و فرامنطقه‌ای را برعهده دارند که باید برای تقویت آن‌ها با کمک یکدیگر تلاش کنیم.

این مسئول افزود: به موازات ظرفیت‌های مثبت و زیادی که درحوزه فرهنگی و هنری در این استان‌ها داریم، از دیرباز از یک عقب افتادگی و آسیب‌های اجتماعی نیز رنج می‌بریم که می‌توانیم با مطالبه گری منطقه‌ای اعتبارات بیشتری را برای رفع این مشکلات از مرکز اخذ کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام به وجود ضعف‌های زیرساختی حوزه فرهنگ و هنر در استان‌های منطقه هشت هم اشاره کرد و گفت: در این استان‌ها پروژه‌هایی نیمه کاره داریم که باید در این زمینه هم اتحاد منطقه‌ای داشته باشیم و اعتباراتی را برای تکمیل آن‌ها بگیریم.

او بااشاره به سیاست‌های جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص کاهش تعداد جشنواره‌ها و رویدادها، افزود: باتوجه به این سیاست، می‌توانیم برخی از جشنواره‌ها مانند جشنواره رضوی و یا جشنواره‌های قرآن و عترت را بصورت منطقه‌ای برگزار کنیم.

احمد حسین فتاحی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان خواستار برون سپاری بخشی از فعالیت‌ها و خدمات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های منطقه هشت به بخش خصوصی شد و گفت: می‌توانیم برخی از خدماتی که داریم را در قالب طرح ملی پیشخوان فرهنگ و هنر به بخش خصوصی واگذار کنیم و اولویت را هم به بازنشستگان بدهیم.

او پیشنهاد برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای اقوام را مطرح کرد و افزود: باتوجه به ظرفیت‌های بالای فرهنگی که در منطقه غرب کشور داریم و سیاست‌های کنونی که دشمن برای تفکیک اقوام ایرانی در پیش گرفته، پیشنهاد دارم جشنواره‌های اقوام را بصورت دوره‌ای در استان‌های این منطقه برگزار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به رونق و استقبال خوب مردم غرب کشور از برنامه‌های شاهنامه خوانی و شاهنامه پژوهشی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد باتوجه به اهمیت این برنامه‌ها در این منطقه از کشور، دفتری تحت عتوان دفتر شاهنامه خوانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس شود و برنامه‌های این حوزه را پوشش دهد.

جلال قلعه شاخانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به برخی از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر استان‌های منطقه هشت پرداخت و افزود: از کل اعتبارات فرهنگی کشور تنها یازده و نیم درصد به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داده می‌شود، اما در مقابل ما باید پاسخگوی ۷۰ تا ۸۰ درصد از مسائل فرهنگی کشور از فرهنگ رانندگی گرفته تا فرهنگ شهروندی و... باشیم.

او گفت: از کل اعتبارات حوزه فرهنگی هم که به این وزارت اختصاص داده می‌شود، ۸۰ درصد برای خود وزارتخانه است و ۲۰ درصد باقی مانده می‌شود سهم استان‌ها است، آن هم اگر کامل تخصیص داده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در ادامه با انتقاد از صفر بودن میزان اختیار عمل استان‌ها در اختصاص یارانه مطبوعات، گفت: یارانه مطبوعات بصورت مرکزی توزیع می‌شود، اما ما در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها باید پاسخگوی مطبوعات و نشریات محلی باشیم.

او گفت: قطعا اگر همین اعتبارات را به استان‌ها اختصاص دهند، بهتر می‌توانیم آن را مدیریت کنیم.

قلعه شاخانی گفت: موسیقی، ادبیات، هنر و... جزیی از میراث فرهنگی مردمان منطقه غرب کشور است و در معرفی این استان‌ها سهم بسزایی دارند، بنابراین باید به اندازه همین سهم اعتبارات استانی بگیریم که متاسفانه اکنون اینچنین نیست.

هادی شیرمحمدی معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان باتاکید براینکه استان‌های منطقه هشت مشکلات مشترکی در حوزه فرهنگ و هنر دارند، گفت: برای حل این مشکلات باید همفکری و همراهی داشته باشیم و پیگیر برنامه‌هایی که داریم، باشیم.

او برلزوم توجه به اقتصاد فرهنگ نیز در این استان‌ها تاکید کرد و گفت: باید نشست‌های تخصصی در حوزه موسیقی، تئاتر و ... داشته باشیم و بصورت تخصصی برنامه‌هایمان را پیش ببریم.

داشتن شعار سال منطقه‌ای و بروزرسانی آموزش فعالان حوزه فرهنگ و هنر از دیگر پیشنهاد معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در این نشست بود.

 

 

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرهنگیان مطبوعات جشنواره اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۷۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید جابری انصاری مطرح کرد: بنا بر شاخص‌های تعریف شده و سوابق شهرهای فعال در حوزه کتاب و کتابخوانی و نتایج به دست آمده در ادوار گذشته پایتخت کتاب ایران، برخی از شهرهای ایران حائز شرایط شرکت در رویداد بین المللی انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز افزود: شهر کرج نیز به واسطه برنامه‌های متنوع و فعالیت‌های درخور و شایسته ای که در سال گذشته به همت مسؤولان و دستگاه‌های اجرایی استان و با دبیری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز به انجام رسید، فرصت رقابت در این عرصه فرهنگی بین المللی را به دست آورده است.

وی بیان کرد: از همه دستگاه‌های اجرایی استان، شهرداری‌ها، مؤسسات و نهادهای فرهنگی تقاضای همکاری و مساعدت داریم تا با همدلی و وحدت شکل گرفته و انرژی مضاعفی که از موفقیت کرج به عنوان شهر دوستدار کتاب و شهر خلاق در مهارت مطالعه در رقابت پایتختی کتاب ایران در سال گذشته شکل گرفت، شاهد انتخاب کرج به عنوان پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو باشیم و شهر کرج را به عنوان نماد کتاب و کتابخوانی به تمام دنیا معرفی کنیم.

جابری انصاری در پایان از تدابیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل مجامع و تشکل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی قدردانی و اظهار امیدواری کرد که در نتیجه تلاش جمعی همه عوامل فرهنگی و هنری و مسؤولان اجرایی استان، علاوه بر کسب عنوان پایتختی کتاب در سطح ملی و بین المللی، شاهد ارتقای شاخص‌های فرهنگی به خصوص سرانه مطالعه کتاب باشیم.

کد خبر 6090320

دیگر خبرها

  • بوشهر در تعداد اجراهای موسیقی از برترین استان‌های کشور است
  • برگزاری نشست تعاملی مدیران شرکت ملی انتقال گاز ایران و مخابرات منطقه خوزستان
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • برگزاری نشست هم اندیشی مدیران مراکز مشاوره استان
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان
  • بررسی ایجاد پردیس صنایع فرهنگی و خلاق ماکو در نشست با وزیر ارشاد
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد