Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@08:36:54 GMT

رونمایی از یک سوغاتی خوشمزه در گیلان/ عکس

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۷۷۳۴۷

رونمایی از یک سوغاتی خوشمزه در گیلان/ عکس

بسیاری از سوغات‌هایی که از گیلان برده می‌شود محصولات غذایی صنعتی هستند که در کارخانه‌های سراسر کشور تولید می‌شوند.

هفته گذشته طی مراسمی یک سوغاتی خوشمزه، بهداشتی، بدون مواد نگهدارنده و افزودنی - اما ماندگار - و از همه مهم‌تر با بسته‌بندی امروزی از صومعه‌سرا و گیلان رونمایی شد.

«مجموعه قنادی اشهدی» با هفتاد سال تاریخ مدون، سال‌های سال روی کیفیت و طعم کلوچه کار کرده‌ و حالا دستوری کهن را از دل تاریخ آشپزی گیلان و صومعه‌سرا بیرون کشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مجموعه پس از مطالعاتی که بر رفتار گردشگر در خرید سوغات انجام داده و با کمک پژوهش و تجارب سایرین، به این نتیجه رسیده که در کنار توجه به کیفیت و طعم و مزه باید بسته‌بندی بادوام، زیبا، بهداشتی و جذاب برای تولید کلوچه داشته باشد.
جالب است بدانید که حدود سال ۱۳۴۰ شمسی گردشگرانی که می‌خواستند این نوع کلوچه را از گیلان به سوغات ببرند، راهی که به آنها به‌تجربه برای حفظ تازگی و طعم پیشنهاد می‌شد این بود که قوطی فلزی چای وارداتی یا ادویه پیدا کنند.

حالا بعد از این همه سال تجربه، بالاخره کلوچه‌ی «قو»ی اشهدی با حفظ طعم ماندگار گذشته و در بسته‌بندی زیبا، پنج‌شنبه گذشته با عنوان اولین ارمغان صادراتی انحصاری شهرستان صومعه‌سرا در آئینی با حضور مسوولان رونمایی شد.

در این مراسم که با حضور یونس رنجکش،  مدیرکل جذب و سرمایه گذاری استانداری گیلان و سیدکاظم دلخوش، نماینده شهرستان صومعه سرا و رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری صومعه‌سرا برگزار شد، مدیر مجموعه شیرینی اشهدی ضمن تقدیر از حمایت مسوولان گفت : این مجموعه یادگار حاج محمد علی اشهدی با قدمت ۷۰ ساله مشغول به تولید انواع شیرینی بوده است .
سعید اشهدی با اشاره به اینکه این کلوچه دست ساز سالم و بدون مواد نگهدارنده است اظهار داشت: امروز باتلاش توانستیم این محصول را که یادآور طعم دوران کهن است را علاوه بر منطقه و استان های اطراف در کشورهای دیگر هم عرضه نماییم و علاوه بر بازارپسندی طعم سوغات صومعه سرا را به ذائقه های مختلف بچشانیم .

وی افزود : در طراحی و ساخت بسته بندی کلوچه بسته بندی های قدیمی را باز طراحی و از قوطی های فلزی استفاده کردیم .
وی با اشاره به اینکه در طراحی قوطی از تمام ظرفیت های فرهنگی شهرستان مثل نوغان و صنوبر و.. استفاده شده است افزود : قو به عنوان پرنده خوش نقش و با وقار تالاب نماد اشهدی است تابه عنوان مسوولیت اجتماعی به خود و مشتریان عزیز لزوم توجه به حیات تالاب و پرندگان مهاجر را یادآوری کنیم .
 وی در پایان افزود: با همکاری که با شرکت ملی پست داشته‌ایم این محصول از امروز در لیست کالاهای استراتژیک و سوغات استان گیلان ثبت شده است و قابل تهیه در سراسر کشور است.
بهادر امینی،مشاور مجموعه اشهدی نیز از «کلوچه» بعنوان میراث فرهنگ غذایی مردم ایران و گیلان نام برد و اظهار داشت: سوغات هر قوم با خود ذائقه‌ی مردمان بومی آن منطقه را به یادگار می‌برد .
وی با اشاره به اینکه  بخشی از شخصیت فرهنگی اقوام با سوغات آن سنجیده می شود، اظهار داشت: برای معرفی سوغات صومعه سرا بیش از ۸۰طرح پژوهشی و دانشگاهی از کشورهای پیشرو در زمینه گردشگری بررسی شده است تا بتوانیم ویژگی های سوغات از جمله دلچسب بودن طعم آن برای مردمان بومی، تولید به روش سنتی در کنار استفاده از فناوری و توجه به امور سلامتی و بهداشتی و عدم تخریب زیست‌بوم و سازگاری با الگوهای توسعه پایدار را رعایت کنیم.

شهرستان صومعه سرا با حدود ۱۳۰ هزار نفر جمعیت سه بخش مرکزی، تولمات و گوراب زرمیخ در ۲۵ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

2121

کد خبر 1336108

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۷۳۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!

ایسنا/همدان یک کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی از شادی و نشاط ایجاد شده بعد از خوردن فست‌فودها و در نهایت عوارض بی‌شمار استفاده از این خوشمزه‌های مضر سخن گفت.

آرزو کاوه‌ئی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه فست‌فودها گروهی از غذاها هستند که مشخصات خاصی دارند که متأسفانه اکثراً دارای ویژگی‌هایی به ضرر انسان است، اظهار کرد: معمولاً به علت قند و چربی بسیار زیاد، فست‌فودها کالری زیادی دارند و این امر سبب چاقی و اضافه‌وزن خواهد شد.

وی با اشاره بیماری فشارخون که به علت زیاد بودن سدیم و نمک بالای فست‌فودها در فرد ایجاد می‌شود، مطرح کرد: متأسفانه فست‌فودها فیبر بسیار کمی دارند در حالی‌که فیبر برای دستگاه مفید بوده و از چاقی و اضافه‌وزن پیشگیری می‌کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه فست‌فودها به نسبت غذاهای سنتی و خانگی حجم بیشتری دارند و این امر سبب می‌شود انرژی بیشتری به نسبت نیاز شخص دریافت شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه معمولاً فست‌فودها به علت کالری زیادی که دارند و در کنار نوشابه و سس مورد استفاده قرار می‌گیرند، سبب چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند.

وی تصریح کرد: چهار ماده غذایی نمک، شکر، کافئین و چربی که در فست‌فودها مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث ترشح دوپامین شده و همین امر سبب خوشحالی و رضایت در فرد می‌شود؛ در واقع شخص بعد از خوردن فست‌فود لذت و رضایتی کسب می‌کند که این امر سبب افزایش تمایل استفاده از این نوع موادغذایی می‌شود.

کاوه‌ئی با بیان اینکه استفاده بیش از اندازه از فست‌فودها سبب بیماری‌های گوارشی می‌شود، مطرح کرد: نوشابه‌ای که در کنار فست‌فود استفاده می‌شود به علت داشتن گاز، موجب تشدید بیماری گوارشی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف بیش از اندازه از فست‌فود موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری دیابت و کبد چرب به علت نبود فیبر و سبوس و زیاد بودن قند و کالری می‌شود، مشکلات قلبی- عروقی را از دیگر مضرات استفاده بیش از اندازه از فست‌فودها دانست و یادآور شد: به مرور کمبود مواد مغذی در بدن به علت افزایش بیش از اندازه فست‌فودها ایجاد می‌شود.

این کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی بیان کرد: مصرف بیش از اندازه فست‌فودها سبب می‌شود تا ذائقه افراد به شوری عادت کند و در دیگر وعده‌های غذایی خود نیز نمک بیشتری مصرف کنند و همین زیاده‌روی در مصرف نمک، فشارخون افراد را افزایش می‌دهد و در نتیجه زمینه ابتلا به امراض قلبی- عروقی را فراهم می‌آورد.

وی با بیان اینکه در غذاهای آماده و فست‌فودها اغلب کلسیم و املاح معدنی اندکی وجود دارد که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: کمبود املاح در کودکان، رشد آنها را مختل می‌کند، از طرفی نوشابه‌ای مصرفی در کنار فست‌فود، سبب کمبود کلسیم می‌شود.

کاوه‌ئی با اشاره به اینکه به علت آن‌که اغلب از مواد نگهدارنده در مواد اصلی فست‌فودها استفاده می‌شود، ویتامین C نمی‌تواند جذب بدن شود، گفت: برای جلوگیری از رشد کپک در سوسیس، کالباس و سایر مواد غذایی موجود در فست‌فودها، از مواد نگهدارنده و مواد افزودنی استفاده می‌شود که این امر موجب ایجاد حساسیت و ابتلا به انواع سرطان‌ها خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فست‌فودی که در منزل تهیه و طبخ می‌شود نیز به اندازه فست‌فودهای رستورانی مضر است؟ خاطرنشان کرد: این امر بستگی به نوع مواد مصرفی در تهیه فست‌فود خانگی دارد؛ به عنوان مثال اگر از مواد گیاهی، نان سبوس‌دار، گوشت سفید، گوشت کبابی و سیب‌زمینی تنوری استفاده شود، مضرات کمتری خواهد داشت.

این کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی در پایان توصیه کرد: افراد بهتر است در کنار فست‌فودها از آبمیوه طبیعی، سالاد کاهو  و کلم، سبزیجات و ... استفاده کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افتتاح پل روستای نوخاله در شهرستان صومعه سرا
  • افتتاح پل روستای نوخاله شهرستان صومعه سرا
  • پلمب۲ تالار متخلف در صومعه‌سرا
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!
  • آموزش خبرنگاران شهرستان‌های غرب گیلان
  • نقل، سوغات معروف شهر ارومیه
  • یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا