Web Analytics Made Easy - Statcounter

هرساله آذربایجان‌غربی از بلایای طبیعی خسارت‌های زیادی را متحمل می‌شود که می‌توان میزان این خسارت‌هارا با پیش‌بینی و مدیریت اصولی تا حد زیادی کاهش داد.

 خبرگزاری فارس از ارومیه مریم رسولی: بلایای طبیعی هرساله خسارت‌های زیادی به کشور وارد می‌کند، خسارت‌های مادی که باعث نابودی سرمایه‌ها می‌شود و خسارت‌های جانی که بسیاری از خانواده‌ها را داغدار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این‌که این بلایا طبیعی بوده و در همه کشورهای جهان به وقوع می‌پیوندد اما می‌توان با اندیشیدن تدابیری پیشگیرانه بسیاری از این بلایا را پیشبینی کرده و  خسارت‌های آن‌ها را کاهش داد.

تدابیری مثل رعایت اصول ایمنی در ساخت‌وساز‌ها که می‌توان آن را یکی از مهمترین عوامل پیشگیری این حوادث عنوان کرد.

آذربایجان‌غربی نیز در بین استان‌های کشور جزو استان‌هایی است که هرساله خسارت‌های زیادی را از این حوادث طبیعی متحمل می‌شود و نیازمند بازنگری جدی در مدیریت و پیش‌بینی این بلایای طبیعی با استفاده از علم روز دنیا می‌باشد.

25 بلای طبیعی آذربایجان غربی را تهدید می‌کند

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در این خصوص به خبرنگار فارس در ارومیه گفت: کشورمان به دلیل قرارگیری در کمربند زلزله، جزو 10 کشور حادثه خیز دنیا بوده و آذربایجان غربی نیز به عنوان یکی از استان‌های پرحادثه کشور به شمار می‌رود.

امیرعباس جعفری تصریح کرد: این در حالی است که ایران 6 درصد تلفات بلایای طبیعی جهان را به خود اختصاص داده، در حالی که فقط یک درصد جمعیت جهان در ایران سکونت دارند.

وی با بیان اینکه 34 بلای طبیعی کشور را تهدید می‌کند، افزود: از این تعداد، 25 بلای طبیعی هر ساله آذربایجان غربی را درگیر می کند که مهمترین آنها زلزله، رانش زمین، طوفان، گرد و غبار، سرمازدگی، طوفان، رعد و برق و سیل و صاعقه هستند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با بیان اینکه 9 ماه امسال خسارتی که بلایای طبیعی به استان آذربایجان غربی وارد کرد معادل 380 میلیارد تومان بود، گفت: علاوه بر این، سه نفر از هم استانی‌ها براساس رعد و برق جان خود را از دست دادند.

جعفری با اشاره به شیب زیاد مناطق مختلف استان و توپوگرافی خشن آذربایجان غربی، یادآور شد: در سالهای متمادی، آبراهه‌ها در استان رو به فزونی رفته و از 3 هزار روستای موجود در استان، 2 هزار روستا در مسیر این آبراهه‌ها قرار داند.

وی بر ایمن سازی اماکن روستایی استان تاکید کرد و گفت: در اغلب شهرهای استان در مرکز یا کنار شهرها شاهد رودخانه هستیم که این امر کار مدیریت سیلاب‌ها را سخت‌تر می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با بیان اینکه روز به روز شاهد افزایش ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه‌ها هستیم، بر مدیران شهری هشدار داد تا روند این ساخت و سازها را کنترل کنند.

جعفری با بیان اینکه هر ساله شاهد وقوع سرمازدگی محصولات کشاورزی استان هستیم، ادامه داد: امسال با همکاری کشاورزان، دهیاری‌ها و جهاد کشاورزی و با اطلاع رسانی به کشاورزان، میزان سرمازدگی محصولات کشاورزی نسبتا کمتر بود به طوری که امسال میزان سرمازدگی محصولات کشاورزی به 500 میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه این رقم در سال‌های گذشته معادل 500 تا 600 میلیارد تومان بود، اعلام کرد: بزرگترین مشکل استان در بحث بلایای طبیعی، زلزله است.

وقوع 110 زلزله در آذربایجان غربی طی 9 ماه گذشته

جعفری یادآور شد: براساس توپرگرافی ، 60 درصد استان در محدوده خطر زلزله قرار دارد به طوری که 9 ماه امسال شاهد وقوع 110 مرتبه زلزله در شهرهای مختلف استان بودیم.

جعفری با بیان اینکه زلزله تحت هیچ شرایطی قابل پیش‌بینی نیست، اظهار داشت: پس از زلزله بم، نسبت به ایمن سازی واحدهای مسکونی اقدامات خوبی در کشور و به تبع آن در استان آذربایجان غربی، انجام گرفت ولی این تلاش‌ها کافی نبوده و لازم است اماکن بیشتری در برابر بلایای طبیعی مقاوم‌سازی شوند.

وی با بیان اینکه هم اکنون از اصول فنی مهندسی سال ۲۰۰۸   در ساخت و سازها تبعیت می‌کنیم، افزود: طرح ویژه مقاوم سازی اماکن روستایی از سال 84 در حال اجرا است که امید میرود روستاییان از این طرح بیش از پیش استقبال کنند.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی با بیان اینکه مطالعات ریزپهنه‌بندی شهرهای خوی، ارومیه، مهاباد به اتمام رسیده است، تصریح کرد: مطالعات ریزپهنه‌بندی در این شهرها مصوب شده و لازم است مدیران شهری در توسعه شهر از نتایج این مطالعات بهره ببرند.

وی رعایت اصول فنی، توجه به صنعت بیمه و رعایت بیش از پیش نکات ایمنی را در ساخت وسازها مورد تاکید قرار داد و افزود: با توجه به اینکه 20 دی ماه هر سال به نام روز پیشگیری از بلایای طبیعی نامگذاری شده است، این نامگذاری اهمیت پیشگیری از بلایای طبیعی را مشخص می کند.

۷۰ درصد اماکن روستایی آذربایجان‌غربی نیازمند مقاوم سازی هستند

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی نیز در این خصوص می گوید: فقط 30درصد اماکن روستایی آذربایجان‌غربی مقاوم سازی شده‌ است.

محمود بدلی تصریح کرد: لازم است تا روستاییان از تسهیلات ویژه که به منظور مقاوم سازی اماکن روستای در نظر گرفته شده است استفاده کرده و نسبت به ایمن سازی منازل خود اقدام کنند.

 

وی با بیان اینکه 70 درصد اماکن مسکونی در روستاهای آذربایجان‌غربی نیازمند مقاوم سازی هستند، افزود: هر ساله مقاوم سازی 12 هزار واحد مسکونی را در روستاها متعهد می شویم که با توجه به شرایط، در صورتی که متقاضی بیش از این تعداد باشد، مشکلی در واگذاری تسهیلات نداریم و این سهم قابل افزایش است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه طرح مقاوم سازی اماکن روستایی از سال 1384 با عنوان طرح ویژه بهسازی در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: تاکنون برای 103 هزار و 634 روستا جهت مقاوم سازی پرونده تشکیل شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی اظهار داشت: تاکنون 78 هزار و 503 واحد مقاوم شده که امید می روند با همکاری هر چه بیش‌تر روستاییان شاد تحول شگرف در این خصوص باشیم.

بدلی در ادامه به طرح ایمن سازی روستاهای در معرض خطر سیل اشاره کرد و افزود: امسال طرح ایمن سازی 84 روستای در معرض خطر سیل اجرایی و علاوه بر این، 23 روستای در معرض خطر سیل که امکان ایمن سازی آنها وجود نداشت، جابه‌جا شده‌اند.

وی یادآور شد: برای موفقیت در اجرای این طرح، لازم است روستاییان در طرح ایمن سازی اماکن مسکونی خود در روستاها همت جدی داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آذربایجان غربی بلایای طبیعی روستا زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۷۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد

معاون امور مجلس،حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: خانه انصاری ارومیه در آینده نزدیک با کاربری جدید آماده میزبانی از گردشگران خواهد شد.

به‌گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، جواد واحدی در بازدید از پروژه مرمتی خانه انصاری شهرستان اظهار کرد: خانه انصاری ارومیه از جمله خانه‌های قدیمی این شهرستان بوده که با تحویل به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی اقدامات مرمتی آن آغاز شده و امید است در آینده نزدیک با کاربری جدید آماده میزبانی از گردشگران باشد.

وی افزود: مرمت این بنای تاریخی در چند فصل انجام می‌شود و در این فصل مرمت و به‌سازی سازه‌ای بنا، حذف الحاقات نامتناجس و آسیب‌رسان و ساماندهی و اجرای تاسیسات برقی و مکانیکی انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی افزود: انجام مرمت‌های معماری اعم از نازک‌کاری و اجرای کف‌سازی متناسب، بازسازی بخش‌های تخریب شده بنا مطابق الگوی تاریخی، ساماندهی و محوطه‌سازی بنا و نیز اجرای دیوار محوطه حیاط ضلع جنوبی جزو اقداماتی مرمتی این بنا هستند.

کد خبر 749457

دیگر خبرها

  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • گرمایش جهانی چگونه بر وقوع بلایای طبیعی تاثیر می‌گذارد؟
  • هواشناسی ایران / رگبار شدید باران در ۲۴ استان
  • تصویب اجرای ۱۰ طرح سرمایه گذاری، بهره برداری و بهینه سازی زیر ساخت های مدیریت تعاون روستائی
  • آیا منجمد کردن نان آن را سالم‌تر می‌کند؟
  • آیا قرار دادن نان در فریزر آن را سالم‌تر می‌کند؟
  • بهره‌مندی ۲۳۷ روستای آذربایجان‌غربی از نعمت گاز‌طبیعی
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • تعداد جان‌باختگان سیل در افغانستان افزایش یافت
  • موضوع شوراها، مهمترین رکن قانون اساسی است