Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- سقف نوعی از تسهیلات مسکن بعد از ۴ سال تثبیت به‌رغم افزایش شدید قیمت‌ ملک، سرانجام با تصویب شورای پول و اعتبار افزایش یافت. «وام ترکیبی» اوراق مسکن در تهران از ۸۰ میلیون به ۱۴۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است که شامل ۱۰۰ میلیون وام خرید و ۴۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود.
به گزارش فرارو، در مراکز استان‌ها و شهرهای کوچک نیز این نوع وام به ترتیب به ۱۲۰ میلیون و ۱۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زوج‌ها در صورتی که با هم برای خرید اوراق اقدام کنند، این تسهیلات در تهران و دو دسته شهر دیگر به ترتیب به میزان ۲۴۰ میلیون، ۲۰۰ میلیون و ۱۶۰ میلیون تومان به آنها پرداخت می‌شود.   مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن
اما واگرهای افزایش مبلغ وام مسکن
مهدی سلطان محمدی کارشناس بازار مسکن در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر قیمت مسکن با افزایش افسار گسیخته‌ای روبرو شده است، اظهار داشت: از سویی با توجه به اینکه قیمت مسکن در چرخه‌های چندین ساله در نوسان است، در حال حاضر قیمت‌ها با توجه به سقفی که در آن قرار دارند، بعید است بالاتر رود و در چنین حالتی نیز به طور طبیعی رکود در بازار وجود خواهد داشت.
این استاد دانشگاه گفت: به اعتقاد بنده طی دو سه سال آینده قیمت مسکن افزایش آنچنانی نخواهد داشت و رشد قیمت مسکن کمتر از سرعت رشد تورم خواهد بود، به بیان دیگر در حال حاضر قیمت مسکن به مرحله اشباع خود رسیده و کشش بیشتری برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد.
وی افزود: همچنین به دلیل اینکه قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده در یک دهه اخیر برای رونق بخشی به بازار مسکن دولت به عنوان سیاست‌گذار بخش مسکن باید تقاضا را تحریک کند که افزایش مبلغ وام مسکن نیز در این راستا ارزیابی می‌شود، اما این موضوع خود نیز با اما و اگرهایی روبرو است.
سلطان محمدی اضافه کرد: اولا که منابع این وام محدود است و نمی‌تواند پاسخگوی نیاز همه باشد، بنابراین فقط می‌تواند بخشی از بازار را تحریک کند، دوما بانک مرکزی نیز نمی‌تواند از منابع خود برای اعطای تسهیلات اقدام کند زیرا که این کار بسیار تورم زا خواهد بود و این منابع صرفا باید از محل سپرده‌های مردم نزد بانک‌ها داده شود.
وی با اشاره به اینکه افزایش مبلغ وام طبیعا اقساط آن را هم سنگین‌تر خواهد کرد، اذعان داشت: باید دید با توجه به اوضاع اقتصادی فعلی و مشکلات فراوانی که مردم با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، چند درصد از مردم توان بازپرداخت این اقساط را دارند، از سویی شما یک زوج جوان را در نظر بگیرید، که تازه ازدواج کرده‌اند و زندگی تشکیل داده‌اند، برای خرید خانه‌ در همین ابتدای کار باید زیر چه اقساط سنگینی بروند.   افزایش مبلغ وام مسکن، تنها بخشی از تقاضا را تحریک خواهد کرد   افزایش وام مسکن در کلان‌شهرها چندان گره‌‌ای را باز نمی‌‌کند این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه میزان ساخت و ساز‌ها در طی چند سال اخیر نیز رشد چندانی نکرده و تقریبا ثابت مانده است، گفت: طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ که بازار مسکن در اوج خود قرار داشت و و میزان ساخت‌ و ساز‌ها روند صعودی داشت، قیمت مسکن به این شکل با افزایش روبرو نبود، اما الان چند سالی می‌شود که به دلیل شرایط موجود این واحد‌های جدیدی که ساخته می‌شود نیز جذب بازار نمی‌شود.
وی با تاکید بر اینکه افزایش وام مسکن در کلان‌شهرها چندان گره‌‌ای را باز نمی‌‌کند، گفت: با توجه به میزان رشد قیمت‌ها نمی‌توان در شهری مثل تهران در مناطق حتی متوسط فرد بتواند با این وام واحدی را بخرد، اما در مناطق ارزان و جنوبی تهران، حاشیه کلان‌شهرها و شهرهای کوچک این وام می‌تواند عده‌‌ای را صاحبخانه کند.
سلطان محمدی بیان داشت: راه‌حل اساسی که قیمت خانه متعادل شود و همگان بتوانند مسکن مورد نیاز خود را خریداری کنند، این است که سطح درآمد کشور بالا رود و به تبع آن نیز درآمد مردم افزایش پیدا کند، اما با توجه به تحریم‌ها و کاهش درآمدهای نفتی در کوتاه و میان مدت امکان چنین چیزی نیست و تنها راه باقیمانده نیز همان اعطای تسهیلات است که بتواند برای عده‌ای قدرت خرید آن‌ها را افزایش داد.    اخذ مالیات از خانه های خالی فرجامی ندارد
این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازی برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی، گفت: با توجه به تجربه قبلی کشورهای پیشرفته در این مورد، می‌توان گفت این ابزار در عمل چندان موفقیت زیادی را نیز به دنبال نداشته است و در کشورمان نیز با توجه به اینکه سازوکارهای آن‌ به هیچ عنوان فراهم نیست، نمی‌توان چندان به آن خوشبین بود.
وی اضافه کرد: با توجه به رکودی که در بازار مسکن وجود دارد، بسیاری از خانه‌هایی که در دوران رونق تولید مسکن ساخته شدند، الان خالی هستند، این بدان معناست که مالکان آن‌ها راغب هستنند، این املاک را اجاره بدهند، اما به دلیل نبود مشتری آن‌ها خالی افتاده، بنابراین با توجه به افزایش فزاینده قیمت مسکن، بعید به نظر می‌رسد کسی پیدا شود الان خانه خود را خالی بگذارد به امید اینکه در آینده مبهم قیمت‌ها بالا رود و خود را از دریافت اجاره بها محروم سازد.
این کارشناس بازار مسکن با اشاره به شروع پروژه اقدام ملی مسکن از سوی دولت، بیان داشت: به طور کلی در این زمینه تجربیات زیادی وجود دارد، اما به آن اصلا توجهی نمی‌شود، مسکن مهر به عنوان طرحی که دولت در مقیاس انبوه مسکن ساخت، ثابت کرد دولت به هیچ عنوان مسکن ساز خوبی نیست، اما دوباره بعد از یک دهه دولت دیگری، این مسکن سازی را شروع کرده که معلوم نیست چه زمانی به اتمام خواهد رسید.

منبع: فرارو

کلیدواژه: وام مسکن خرید خانه افزایش وام مسکن رکود مسکن افزایش قیمت مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۷۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟

امتداد - نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن تاکید بر بازگشت قیمت جهانی طلا از مسیر صعود به دلیل کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری بر روی طلا در بازارهای جهانی، روند نزولی نرخ ارز در داخل را در کنار کاهش قیمت اونس جهانی طلا، دو عامل موثر بر کاهش قیمت سکه و طلا در بازار داخل عنوان کرد و گفت اما از سویی افزایش تقاضا برای قطعات کوچکتر (ربع سکه و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی) عاملی شد که مسیر این قطعات کوچکتر را از مسیر کاهشی سکه و طلا جدا کرد.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: قیمت جهانی طلا که طی دو ماه اخیر سیر صعودی به خود گرفت و به رقم‌های بی سابقه دست پیدا کرده بود، در این هفته سیر نزولی داشت و در حقیقت جاذبه خرید طلا در بازارهای جهانی از دست رفت؛ علت آن نیز این بود که باتوجه به بهتر شدن شرایط سیاسی جهان و آرامش ایجاد شده در برخوردهای نظامی خاورمیانه، طبیعتاً تقاضا برای خرید طلا به جهت سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس این هفته، قیمت جهانی طلا با ۴۰ دلار کاهش، روز گذشته (پنجشنبه) به ۲۲۹۷ دلار برای هر اونس طلا و رسید.

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: از سوی دیگر در یک هفته اخیر که سیر نزولی قیمت اونس جهانی را داشتیم، نرخ ارز در اخل نیز روند کاهشی داشت؛ هرچند که در برخی روزها، نوسان افزایشی را هم تجربه کرد اما در مجموع طی یک هفته اخیر نرخ ارز کاهشی پیش امد؛ بنابراین این دو عامل سبب شد که تغییراتِ کاهشی مختصری در قیمت سکه و طلا را شاهد باشیم.

تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات سکه و طلا

وی در رابطه با آخرین قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در بازار و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: روز گذشته (پنجشنبه) در آخرین معاملات، سکه تمام طرح قدیم ٣٨ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان بود و به نسبت ابتدای هفته ٣٠٠ هزار تومان کاهش داشت. قیمت سکه تمام طرح جدید که در جریان نوسانات تا ۴١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان (در این هفته) نیز بالا رفته بود، در آخرین معاملات روز پنجشنبه ۴١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان بود که به نسبت اول هفته، تغییری نداشت. نیم سکه نیز با ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی در آخرین معاملات به ٢۴ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان رسید.

اوتصریح کرد: علیرغم روند نزولی قیمت‌ سکه و طلا اما افزایش تقاضا برای قطعات کوچکتر سکه (ربع سکه‌ و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی) سبب شد که این قطعات کوچکتر نسبت به ابتدای هفته، افزایش بها را تجربه کنند. ربع سکه با ٣٠٠ هزار تومان افزایش هفتگی به ١۵ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز به نسبت ابتدای هفته با ٢٠٠ هزار تومان افزایش قیمت همراه و در آخرین معاملات، هفت میلیون و ٣٠٠ هزار تومان دادوستد شد.

کشتی‌آرای ادامه داد: قیمت هر مثقال طلای آب شده (١٧ عیار)، با نوسانات معمول بازار ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی داشت و در پایان هفته قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار ١۵ میلیون و ٣٠ هزار تومان بود.

علی‌رغم کاهش قیمت‌ها، حباب سکه بزرگ‌تر شد

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، افزایش تقاضا برای خرید سکه، سبب شد که حباب سکه نیز این هفته با افزایش همراه باشد و ۵٠٠ هزار تومان افزایش پیدا کند؛ در آخرین معاملات پایانی هفته، قیمت هر قطعه سکه هفت میلیون و ٨٠٠ هزار تومان دارای حباب بود.

وی خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که این روزها در اتاق ارز و طلا، سکه نیز حراج و واگذار می‌شود اما نکته جالب اینجاست که هیچ‌یک از این سکه‌هایی که در اتاق ارز و طلا به فروش می‌رسد، تاکنون به بازار برنگشته است؛ بنابراین بازار تقاضای طبیعی خود برای خرید سکه را دارد و از همین روی هم هست که حباب سکه این هفته با افزایش همراه شده است. سکه‌هایی که در فروردین ماه توسط بانک مرکزی فروخته‌ شد، هنوز به بازار عرضه نشده و هرکسی که خریداری کرده، نزد خود نگه داشته است.

به گفته‌ی این کارشناس بازار سکه و طلای کشور، در حال حاضر، باتوجه به سیر نزولی نرخ ارز در بازار و فاصله از عددهایی که پیدا کرده بود، سطح دادوستدها در بازار عادی، به دور از هرگونه التهاب و کاملا منطقی بوده است و هیجان خاصی برای خرید و فروش مشاهده نشده است.

کشتی‌آرای برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد: بنظر می‌رسد که هفته ابتدا نیز شرایط به همین صورت باشد. قیمت جهانی طلا تا این لحظه (جمعه) نوسان خاصی نداشته و بازار ارز هم که در ثبات نسبی به سر می‌برد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ سکه و طلا در همین محدوده‌ها باقی بماند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • معاملات مسکن به این روش عجیب انجام می‌شود
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهر‌های جدید
  • پای بیت کوین به معاملات مسکن تهران باز شد
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!
  • بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن