Web Analytics Made Easy - Statcounter

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ملایر توانسته با بازسازی منازل آسیب دیده از سیل در روستاهای این شهرستان امید را به مردم این روستاها بازگرداند. ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، ابتدای امسال مردم بسیاری از شهرهای کشور ازجمله استان همدان با بحران سیل‌زدگی روبه‎رو شدند موضوعی که سبب شد افرادی بسیاری به‌ویژه در روستاها بی‌خانمان شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به‌منظور رفع این بحران و آسیب‌های واردشده به مردم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان همانند گذشته با فروکش کردن بحران، کار ارزیابی منازل آسیب‌دیده از سیل را آغاز کرده و با سرعت اقدام به تشکیل پرونده برای آسیب دیدگان کرد تا بتوانند از تسهیلاتی که دولت برای بازسازی منازل آسیب‌دیده از سیل اختصاص داده است، استفاده کنند.

امروز پس از گذشت نزدیک به 10 ماه از این حادثه هولناک، جمعی از اصحاب رسانه به همراه تعدادی از مدیران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان راهی دو روستای سیل‌زده الفاوت و شادکندی در شهرستان ملایر شدند تا از نزدیک در جریان اقدامات انجام‌شده قرار گیرند. روستای الفاوت با 1380 نفر و 348 خانوار  یکی از دونقطه سرد شهرستان ملایر بوده و شادکندی نیز دورافتاده‌ترین روستای این شهرستان به شمار می‌آید.

سپاه‌‌ همچنان در کنار سیل‌زدگان خوزستان حضور دارد؛ دولت اعتبار بازسازی سیل‌بندها را تخصیص دهدعملکرد بنیاد مسکن در بازسازی خانه‌های سیل‌زده خراسان شمالی قابل قبول نیست90 میلیارد تومان برای بازسازی راه‌های مناطق سیل‌زده به گلستان اختصاص یافت

 در جریان این بازدید داوود سوری اظهار داشت: با وقوع سیل در شهرستان ملایر گزارش آسیب‌دیدگی 8 هزار و 500 واحد مسکونی به ما اعلام و کار ارزیابی آنها توسط 5 اکیپ ارزیاب انجام شد.

وی بابیان اینکه در این ارزیابی هزار و 721 واحد احداثی و 2 هزار واحد تعمیری اعلام شدند، افزود: علاوه بر واحدهای مسکونی، بیشترین گزارشات آسیب‌دیدگی مربوط به واحدهای نگهداری دام و طیور روستائیان بود که پرونده آنها را جهت بررسی و دریافت تسهیلات به سازمان جهاد کشاورزی ارسال کردیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر با اعلام اینکه برای بازسازی واحدهای آسیب‌دیده روستایی 40 میلیون تومان و واحدهای شهری 50 میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شد، ابراز کرد: در بخش تسهیلات بلاعوض نیز 10 میلیون تومان برای واحدهای روستایی و 12 میلیون تومان نیز برای واحدهای شهری اختصاص داده شد.

اختصاص 140 میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی منازل آسیب‌دیده از سیل در شهرستان ملایر

وی با اشاره به اینکه  از جمع واحدهای آسیب‌دیده از سیل در شهرستان ملایر 150 واحد تخریبی مربوط به 5 شهر زیر 25 هزار نفر و مابقی مربوط به روستاهای شهرستان بود، گفت: جمعاً 140 میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی منازل آسیب‌دیده به شهرستان ملایر اختصاص داده‌شده است.

سوری با اعلام اینکه طرح مقاوم‌سازی منازل روستایی از سال 85 در کشور آغازشده است، مطرح کرد: هم‌زمان با بازسازی منازل آسیب‌دیده از سیل در شهرستان ملایر مقاوم‌سازی منازل روستایی نیز انجام می‌شود که در این بخش نیز برای هزار و 209 فقره وام مقاوم‌سازی ابلاغ‌شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال 98 درمجموع پروژه مقاوم‌سازی و بازسازی برای 3 هزار واحد مسکونی در پنج شهر زیر 25 هزار نفر انجام می‌شود اظهار داشت: در این شهرها 37 هزار خانوار در 32 هزار واحد مسکونی زندگی می‌کنند که از سال 83 تاکنون 15 هزار و 800 واحد از این تعداد توانسته‌اند پروانه پایان کار مقاوم‌سازی دریافت کنند.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر بابیان اینکه از این تعداد واحد مسکونی ذکرشده 5 هزار و 500 واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر و 27  هزار واحد در 203 روستا قرار دارد، افزود: اگر امسال هزار و 721 واحد آسیب‌دیده از سیل نیز مقاوم‌سازی شوند شاخص مقاوم‌سازی ملایر به 60 درصد ارتقا می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه تخصیص 200 میلیارد تومان اعتبار در یک سال برای مقاوم‌سازی مساکن روستایی در شهرستانی مانند ملایر قطعاً می‌تواند منشأ تحولات بسیاری شود، عنوان کرد: از هزار و 721 واحد، بیش از 700 واحد در بخش جوکار قرار دارد چراکه کمترین شاخص مقاوم‌سازی در شهرستان، مربوط به این بخش است.

سوری افزود: شاخص مقاوم‌سازی در بخش جوکار 31 درصد است درحالی‌که این شاخص در دیگر بخش‌های شهرستان ملایر به  به 51 درصد افزایش‌یافته است.

35درصد از اعتبارات بازسازی به بخش جوکار اختصاص داده‌شده است

وی بابیان اینکه به دلیل عدم توجه به مقاوم‌سازی بخش جوکار بیشترین آسیب را در جریان وقوع سیل متحمل شده است، گفت: 35 درصد از اعتبارات بازسازی به بخش جوکار اختصاص داده‌شده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر تصریح کرد: علاوه بر تسهیلات بازسازی برای 350 واحد این بخش نیز طرح مقاوم‌سازی در حال اجراست که سبب می‌شود شاخص مقاوم‌سازی در این بخش از 31 درصد به 46 درصد افزایش یابد.

 وی درباره اجرای طرح هادی نیز بابیان اینکه در این طرح روستاهای بالای صد خانوار در اولویت قرار دارند، گفت: از 203 روستای شهرستان ملایر 42 روستا زیر 20  خانوار و مابقی بالای 20 خانوار هستند.

سوری  با تشریح مراحل اجرای طرح هادی در روستاهای شهرستان ملایر افزود: 113 روستا شهرستان ملایر نیز  بالای 50 خانوار دارند که برای اجرای طرح هادی در اولویت قرار دارند.

وی با اعلام اینکه با توجه به تعداد روستاهای موجود در شهرستان متأسفانه اجرای طرح هادی نسبت به اجرای طرح مقاوم‌سازی عقب‌مانده است، ابراز کرد: لازم است کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اعتبارات ویژه‌ای را برای اجرای این طرح که سبب بهسازی روستاها می‌شود اختصاص دهد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ملایر با تأکید بر مقاوم‌سازی و بهسازی هم‌زمان روستاها مطرح کرد: اگر اعتبار لازم اختصاص یابد عملیات بهسازی در روستاهای بالای 100 خانوار آغاز  می‌شود هرچند تاکنون فاز اول عملیات بهسازی در  114 روستا انجام‌شده و معابر 80 روستا نیز آسفالت‌ریزی شده است.

 وی اعلام کرد: برای بهسازی روستاهای باقی‌مانده سالیانه به 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم درحالی‌که اعتباری در نظر گرفته‌شده برای این کار در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان ملایر کمتر از 2 میلیارد تومان است.

اختصاص 65 میلیارد تومان از 140 میلیارد تومان اعتباری  بازسازی منازل آسیب‌دیده از سیل شهرستان ملایر به بخش جوکار

بخشدار جوکار نیز بابیان اینکه خوشبختانه پروژه مقاوم‌سازی روستاها در این بخش شدت گرفته است، گفت: از سال 83 تاکنون شاخص مقاوم‌سازی در بخش جوکار 31 درصد بوده که معادل 2 هزار واحد مسکونی از مجموع 7 هزار واحد مسکونی روستایی این بخش است.

وی با اشاره به اینکه خدمات‌رسانی به روستاها طبق سیاست‌های کل نظام هم از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و از سوی دهیاری‌های دنبال می‌شود، بیان کرد: اجرای طرح هادی و بهسازی روستاها بر دوش دهیاری‌هاست.

جهانیان با اعلام اینکه امسال با اعتبارات تخصیص داده‌شده برای بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده از سیل شاخص مقاوم‌سازی در بخش جوکار 15 درصد افزایش می‌یابد، اظهار داشت: متأسفانه مسئله مقاوم‌سازی  به دلیل دور بودن این بخش از مرکز شهرستان ملایر، بی‌رغبتی مردم و عدم فرهنگ‌سازی آن‌طور که باید موردتوجه قرار نگرفته بود.

وی بابیان اینکه با وقوع سیل در ابتدای سال برای بیش از هزار واحد مسکونی پرونده مقاوم‌سازی و بازسازی تشکیل‌شده است، عنوان کرد: با تخصیص اعتبارات لازم و شروع مقاوم‌سازی روستاهای بخش جوکار تبدیل به کارگاه عمرانی شده‌اند.

بخشدار جوکار اعلام کرد: امسال بیش از 65 میلیارد تومان از 140 میلیارد تومان اعتباری که برای بازسازی منازل آسیب‌دیده از سیل به شهرستان ملایر اختصاص داده‌شده، در روستای بخش جوکار در حال گردش است.

جزیره‌ای کار کردن دستگاه‌ها به ضرر روستاییان است/ شاخص مقاوم سازی در جوکار به 46 درصد افزایش می‌یابد

وی بیان کرد جمعیت روستایی استان همدان 37 درصد است یعنی ما یک و نیم برابر میانگین جمعیت روستایی کشور، جمعیت روستایی داریم به همین دلیل سیاست‌های کلان ما باید به سمت توسعه و تقویت روستاها برود.

جهانیان با تأکید بر اینکه آبادانی روستاها سبب افزایش امید در ساکنان آن شده و مانع از مهاجرت اهالی روستا به‌ویژه جوانان می‌شود، افزود: در برخی روستاهای شهرستان ملایر به دلیل رونقی که ایجادشده، شاهد مهاجرت معکوس هستیم.

وی درباره لزوم توجه به حفظ بافت سنتی روستا نیز اظهار داشت: بنیاد مسکن می‌تواند بخشی از همین تسهیلات مقاوم‌سازی را که به‌صورت مرحله‌ای پرداخت می‌شود، به این موضوع اختصاص دهد و یا از تسهیلات تشویقی برای این کار استفاده کند.

بخش‌دار جوکار از راه‌اندازی بازارچه روستایی در روستای الفاوت خبر داد و بیان کرد: این روستا به دلیل قرار گرفتن دریکی از شاه‌راه‌های مهم  کشور می‌تواند مکانی خوبی برای ارائه محصولات روستائیان منطقه مانند فرش، گلیم، محصولات لبنی، موروار بافی، مبل و منبت باشد.

وی درباره لزوم توجه به بازسازی مکان‌های نگهداری از دام و طیور روستائیان نیز تأکید کرد: در طرح مقاوم‌سازی منازل روستایی یا بازسازی آنها به مسئله معیشت و اشتغال روستاییان توجه نشده است.

جهانیان با اشاره به اینکه بسیاری از روستاییان دارای مشاغل تلفیقی هستند به‌طوری‌که در کنار کشاورزی و قالیبافی دامداری دارند، گفت: در سال‌های گذشته دیده‌شده در روستاهایی که مساکن نوسازی شده است روستاییان بیکار شده‌اند چراکه محل نگهداری دام‌های روستاییان از بین رفته است درحالی‌که دام‌های روستاییان باید در نزدیکی منازل آنها باشد.

وی با تأکید بر اینکه جزیره‌ای کار کردن دستگاه‌ها به ضرر روستاییان است، افزود: سیاست‌های کلان باید به‌گونه‌ای باشد که در کنار مقاوم‌سازی واحدهای روستایی بخشی نیز برای نگهداری دام‌های روستاییان در نظر گرفته شود.

 انتهای پیام/742/ ع

R41405/P1494/S6,75/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۷۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده

محمدطیب صحرایی، استاندار کرمانشاه در اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری، کتابخانه‌ها را نیاز ضروری برای داشتن یک جامعه زنده و پویا عنوان کرد و گفت : از هیچ تلاشی برای توسعه کتابخانه‌ها دریغ نمی‌کنیم.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و استان گفت: قطعا ساخت کتابخانه یک اولویت ضروری است، اما در شرایط فعلی وقتی در کنار سایر اولویت‌های دیگر قرار می‌گیرد شاید نتوانیم آنطور که باید به آن اعتبار اختصاص دهیم.

استاندار کرمانشاه با انتقاد از عملکرد دولت قبل در افتتاح نمایشی پروژه‌ها، گفت: متاسفانه اقداماتی در سال‌های گذشته صورت گرفته که بار مالی آن در حال حاضر به استان تحمیل می‌شود و همین امر موجب شده مجبور شویم این کار‌های برزمین مانده و مهم را اولویت قرار دهیم.

صحرایی گفت: بطور مثال در گذشته جشن «پایان بازسازی مناطق زلزله زده» را برگزار کردند، درحالیکه کلی پروژه نیمه کاره از زلزله باقی مانده بود. برپایی این جشن مقارن شد با حذف ردیف اعتباری بازسازی مناطق زلزله استان در بودجه کشور و همین امر موجب شده نتوانیم برای ادامه بازسازی اعتبار بگیریم.

صحرایی گفت: بر اساس برآورد صورت گرفته برای تکمیل ساختمان‌های دولتی نیمه کاره در این مناطق حداقل به ۲۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و این درحالیست که دستمان در این شرایط به جایی بند نیست.

استاندار کرمانشاه گفت: اقدام دیگر بحث تاخیر در بازسازی فرودگاه کرمانشاه بود. فرودگاهی که می‌توانست با ۸۰ میلیارد تومان بازسازی شود و محلی برای تردد مردم، گردشگران و تجار شود، به دلایل سیاسی و انتخاباتی، انجام کار را به تاخیر انداخته و یک باند مچاله شده برایمان به جا گذاشتند که با وجود اینکه تاکنون ده‌ها میلیارد تومان خرج آن کرده ایم، اما هنوز کار آن تمام نشده و بازهم اعتبار می‌خواهد.

صحرایی به راه آهن ملایر-کرمانشاه هم اشاره و تصریح کرد: این پروژه هم درحالی افتتاح شد که کلی نواقص در خط آن وجود داشت و قطار به دلیل جوش کاری‌های نهایی که انجام نشده نمی‌تواند در برخی قسمت‌های مسیر با سرعت بیشتر از ۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و برای رفع این نواقص حداقل هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

استاندار کرمانشاه گفت: در این شرایط مجبور به اولویت بندی هستیم تا پروژه‌های ضروری را به سرانجام برسانیم، اما این به معنی نیست که کتابخانه‌ها را رها کنیم.

وی با اشاره به سفر دور دوم هیات دولت به استان، گفت: باید برای این سفر آماده شویم و به نظر می‌رسد یکی از پروژه‌های قابل طرح در این سفر، پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه باشد.

صحرایی از مسئولین نهاد کتابخانه‌های استان خواست تا پروژه کتابخانه‌های نیمه کاره در مناطق زلزله‌زده را هم در اولویت‌های بعدی برای طرح در این سفر قرار دهد.

استاندار کرمانشاه با تاکید بر لزوم پیگیری یک رویکرد ترکیبی در حوزه کتاب و کتابخوانی، گفت: در این رویکرد ترکیبی هم باید به مباحث فیزیکی و عمرانی در حوزه کتاب و کتابخوانی توجه شود و هم به مسائل نرم افزاری این حوزه پرداخت شود.

صحرایی گفت: در رویکرد ترکیبی، بخشی از کار پیگیری پروژه‌های عمرانی حوزه کتابخانه هاست. در این بخش می‌توان از ظرفیت سایر مراکز هم استفاده کرد، بطور مثال می‌توان در مناطق زلزله زده از ظرفیت مساجد در حوزه کتاب و کتابخوانی بهره گرفت.

استاندار کرمانشاه گفت: بخش دیگر کار در این حوزه باید در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی متمرکز شود. نباید معطل تکمیل زیرساخت‌ها باشیم و بعد از آن سراغ ترویج فرهنگ کتابخوانی برویم. باید از همین حالا اقدام کنیم و اگر تعداد مراجعان کتابخانه‌ها افزایش یابد قطعا مسیر برای ساخت کتابخانه‌های بیشتر هموار می‌شود.

صحرایی گفت: در این مسیر باید در و دیوار شهر هم فرهنگ کتابخوانی را تبلیغ کند و نیاز است که در این زمینه نهاد کتابخانه‌ها با شهرداری‌ها همکاری ویژه‌ای داشته باشد.

وی افزود: علاوه بر این اقدامات باید رویداد‌ها و مسابقات خاص در حوزه کتاب و کتابخوانی توسعه یابد. همچنین باید چندین کتاب خاص بطور شاخص و از طرق مختلف در طول سال در سطح جامعه معرفی شوند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • بازسازی ۷۵ درصدی گنبد یخدان میرفتاح ملایر
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • بررسی روند مناسب سازی منازل سالمندان و معلولان اشنویه
  • ایستگاه فضایی چین آسیب دیده است
  • امداد رسانی گروه‌های جهادی بسیج در سیل بم
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • فیلم/ تلاش برای بازسازی جاده‌های آسیب‌دیده از سیل
  • امداد رسانی به بیش از ۵۷ هزار آسیب دیده سیلاب سیستان و بلوچستان
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستا‌های مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • خسارت بارش تگرگ به ۲ روستای ششتمد خراسان رضوی