باید احساس مقاومت فردی و جمعی در مقابل بحران را افزایش دهیم
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۷۹۶۵۴
به گزارش ایلنا، «علی ربیعی» عصر شنبه در اختتامیه دومین دوره جشنواره "مداد قرمز" در فرهنگسرای ارسباران، با قدردانی از برگزاری این جشنواره، گفت: فکر می کردم خود این جشنواره هم بخشی از فرآیند مدیریت بحران است. دوستان رسانهای که در اینجا هستید و مطالب را دنبال خواهید کرد اگر اشتباه نکنم بیش از ۸۰ درصد بحرانهای شناخته شده طبیعی در ایران رخ می دهد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: هر سال هم یک تعداد از بحرانهای طبیعی در کشور ما روی میدهد که این هم خصلت ما بوده است. ظاهراً این بحرانها که خبر هم نمیکند در این دوره بیشتر شده و پشت سر هم بودهاند. بنابراین باید بتوانیم در بحرانها زندگی خودمان را اداره کنیم و ناگزیر از این پدیده و ناگزیر از این سبک و انتخاب هستیم.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: البته آثار بحرانهای طبیعی، بحران اجتماعی است که نمی خواهم در این جلسه که قرار است جایزه بدهیم و نشاط داشته باشیم جلسه را تلخ کنم؛ ولی ما بحرانهای اجتماعی را داشتیم. قطعاً بحرانهای طبیعی اثر بحرانهای اجتماعی دارد و خیلی دور نیست که بحران اجتماعی دردآور و تلخ را هم پشت سر گذاشتیم.
ربیعی افزود: آنچه که در بحرانهای طبیعی و اجتماعی اهمیت دارد در بحران نماندن است. ما حق نداریم جامعه را به نحوی بازنمایی و برساختگرایی کنیم در جامعه همه احساس کنند حق ایرانی زندگی در بحران است. باید از این موضوع عبور کنیم و در پس هر بحران اجتماعی باید تصویری از آینده رو به جلو نشان دهیم.
وی در ادامه اظهارداشت: بیش از این که خود را عضو دولت بدانم افتخار میکنم که خود را یک عضو رسانهای میدانم. متاسفانه آنچنان بازنمایی میکنند که گویی ما باید با غم بحرانها همچنان زندگی کنیم. متاسفانه آنچنان برخی از خروارها غم و اندوه شادمانه مینویسند رنج و اندوه هم برای آنها یک هدف است.
ربیعی اضافه کرد: دردمندانه و مسئولانه خدمتتان عرض کنم باید دست به دست هم دهیم و جامعه را از بحرانها عبور دهیم - چه بچه "ورنکشی" و چه بچه "بمی" که امروز بزرگ شده خانواده تشکیل داده است- باید جامعه را از بحرانها عبور دهیم.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با بیان اینکه آثار اجتماعی بحرانهای طبیعی سالها می ماند گفت: بخش اعظمی از رسالت خبرنگاری بحران، ساختن پس از بحران است و اینکه پس از بحران چگونه باید جامعه را از بحران عبور داد.
وی خاطرنشان کرد: اگر بحران را سه مرحله بدانیم که هست، پیش از بحران و در پیشگیری آن قطعا رسانه نقش دارد. باید آموزش بیینیم و یاد بگیریم وقتی بحران آمد چگونه پشت هم بایستیم.
ربیعی افزود: در مقابل بحران باید احساس مقاومت فردی و مقاومت جمعی را افزایش دهیم و این وظیفه رسانه است. ژورنالیسم بحران وظیفه دارد وقایع را واقعنمایی بکند. مدیریت بحران را با اخباری که می دهد هدایت کند و برای مشارکت در بحران همدلی عمومی ایجاد کند.
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش گفت: در بحرانهای بزرگ دنیا بسیاری از خبرنگاران با نحوه حضورشان در بحرانها و نوشتههایشان مکتب ایجاد کردند. به اعتقاد من سختترین مرحله، مرحله پسابحران است. در این مرحله جامعه ای که به گرفتار بحران طبیعی گرفتار شده بیش از همیشه نیاز دارد با آن همنوایی شود تا به طور طبیعی بتواند زندگی کند و فکر میکنم در هر سه مرحله روزنامهنگاری بحران میتواند موثر باشد.
ربیعی با اشاره به عکسهایی که در این مراسم به نمایش گذاشته شده بودند، گفت: عکسهایی که شما گرفتید، عکس نیست یک روایت و تاریخ است. در پس عکس شما میتوانید تحلیل اجتماعی هم بکنید. مقالات و یادداشتهایی که از بحرانها میبینید و می نویسید، ذخیره دانشی مواجهه با بحرانهاست.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآورشد: در هیچ دوره ای مثل این دوره نیازمند به آرامش و چیزهای خوب نیستیم. خیلی نیاز به هوای خوب داریم. باید حال همدیگر را خوب کنیم.
سخنگوی دولت افزود: در هیچ دورهای مثل امروز نیازمند این نبودیم که غخوارگی عمومی را گسترش دهیم باید برای هم بغض کنیم و برای هم شادی بسازیم. این ضرورت این دوره است تا بتوانیم سرافراز از این دوره تاریخ ایران که سختترین دوره از تاریخ خود را از لحاظ تحریمهای ظالمانه دارد، عبور کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در همین دوران سخت بحرانهای طبیعی هم میآید. باید روزنامه نگاری بحران در این وانفسا خود و جامعه را آماده کند که چگونه همدلانه از بحرانها عبور کنیم. خیلی بنویسیم که جامعهای که با بحرانهای متعدد زندگی می کند آدمها باید شانه هایشان را بگذارند تا دیگران از روی آن عبور کنند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه باید جوری بازنمایی کنیم همه هستند، اضافه کرد: زمانی که مشارکت در بحران است جامعه را بخش بخش نکنیم. از یک کارگر، کشاورز، زن روستایی، دختر دانشجو و هر کسی که مشارکت میکند او را بازنمایی کنیم. ما امروز بیش از همیشه به این نیاز داریم و صمیمانه سپاسگزار روزنامهنگاری بحران هستیم که در این شرایط در کنار مردم از بحران، پس از بحران و اینکه پسا بحران چگونه زندگی را باید ساخت، می نویسد.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: ربیعی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۷۹۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آثار باستانی تپه «علیکش» نشان از ارتباطات اجتماعی با همسایگان دارد
ایسنا/ایلام عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام گفت: ارتباطات اجتماعی ساکنان کشاورز تپه علیکش موسیان در دورههای فرهنگی عصر نوسنگی با همسایگان جای تحقیق بسیار دارد.
دکتر «حبیبالله محمودیان» در این خصوص به ایسنا اظهار کرد: آثار به دست آمده از تپه «علیکش» موسیان در شهرستان دهلران مربوط به دوره نوسنگی است، یافتههای باستانشناسی، ۷ دوره فرهنگی را برای تپه علیکش ارائه کرده است که دورههای «بزمرده»، «علیکش»، «محمد جعفر» قدیمیترین دورههای فرهنگی است.
وی با اشاره به دوره بزمرده در دشت موسیان خاطرنشان کرد: در دوره «بزمرده» ابزارهای سنگی شامل سنگهای کوبنده، کاسههای سنگی، مهرههای تزیینی و پیکرکهای گلی حیوان در این تپه به دست آمده است.
محمودیان ادامه داد: کشت غلات رونق داشته و از غلات گندم و جو کشت میشده است و از حبوبات نمونه عدس در حفاریهای دوره علیکش به دست آمده است، در دوره علیکش از داسهای سنگی کاسههای کف تخت و شقابهای کمعمق استفاده شده ضمن اینکه علاوه بر پیکرکهای گلی بز چند نمونه پیکرک گلی انسان نیز یافت شده است.
این باستانشناس افزود: قدمت این دوره بر اساس آزمایشهای انجام شده از طریق کربن ۱۴ بیش از ۸ هزار سال است، در مورد استقرار در تپه چنین اظهار نظر شده که در دوره بزمرده نوعی استقرار فصلی وجود داشته است در دوره علیکش طول مدت استقرار بیشتر شده و در دوره محمدجعفر ساکنان دهلران استقرار دائم داشتند.
وی بیان کرد: تنوع آثار به دست آمده از تپه علیکش، ارتباطات اجتماعی ساکنان دهلران با «بیشابور»، «فارس»، نواحی غرب ایران، «سیلک» کاشان «جارمو» در کردستان و طراف دریاچه وان در ترکیه را نشان میدهد از طرفی دیگر ارتباط ساکنان بین النهرین از طریق موسیان به سمت فارس و کرمان و حوزه رودخانه هلیل رود در استان کرمان میتواند جهات مختلف ارتباط این تمدن فرهنگی کشاورزی با مناطق دیگر را روشن کند.
انتهای پیام