Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به برنامه موشکی ایران گفت: اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه موشکی هیچ تناقضی با برجام ندارد، چراکه اصولا برجام هیچ منعی برای توان موشکی ایران ایجاد نکرد و ما نیز برای دفاع از خود هرکاری که لازم باشد انجام خواهیم داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: ما فراموش نکردیم که همین کشورهایی که امروز ایران را به دلیل برنامه موشکی‌اش متهم به نقض قطعنامه‌ها می‌کنند، به صدام هرگونه سلاحی را اِعطا می‌کردند، درحالی که ما حتی یک موشک هم نداشتیم که جواب موشک‌های آنها را بدهیم؛ بنابراین آنها نمی‌توانند دم از  دفاع از حقوق بشر بزنند، زیرا درباره برجام هم آنها به هیچ یک از وعده‌ها و تعهدات خود عمل نکرده و تنها می‌خواهند که ایران به محدودیت‌های برجامی خود پایبند بماند؛ درحالی که این محدودیت ها بسیار بیشتر از امتیازاتی است که در برجام ذکر شده است.

بیشتر بخوانید: سه کشور اروپایی: موشک‌های بالستیک ایران قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده است

قدیری ابیانه افزود: کشورهای اروپایی مدتهاست که با فرصت سوزی دولت ایران را فریب داده و معطل کردند، فریب داده و معطل کردند . علاوه بر این در خود برجام هم نواقص بزرگی وجود دارد که یکی از آنها مکانیزم ماشه است، یعنی هر زمانی که یکی از این  3 کشور و اعضای 5+1 بخواهند می توانند بدون هیچ بهانه و هیچ دلیلی کل قطعنامه هایی که معلق شده بود را بازگردانند و هیچ نیازی هم به رای گیری در شورای امنیت ندارد. غربی ها در تلاش هستند تا از این اهرم استفاده کنند، اما نه تنها هیچ تحریمی را رفع نکردند بلکه تحریم های تازه آنها بسیار شدیدتر از تحریم های سازمان ملل بوده است.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: یقیننا تحریم ها برداشته نخواهد شد و من یقین دارم که قبل از اینکه موعد زمانی که ایران می‌تواند سلاح بخرد و بفروشد فرا برسد آنها از مکانیزم ماشه استفاده می کنند،  برجام را لغو کرده و تحریم های سازمان ملل را بر ضد ما بازخواهند گرداند، یعنی حتی اگر امروز هم این اقدام را نکنند قطعا در آستانه به سرانجام رسیدن آن موعد مقرر این کار را انجام  داده و بعد هم می‌گویند که اگر می خواهید این ماجرا تمدید شود باید از ابتدا مذاکره کنیم.

او با اشاره به صحبت‌های اخیر لاریجانی مبنی بر اینکه از سمت ماهم مکانیزم ماشه وجود دارد ،خاطر نشان کرد: متاسفانه به برکت برجام از سمت ما هیچ مکانیزم ماشه ای وجود ندارد، مثلا آیا ما می‌توانیم تحریم‌های سازمان ملل بر ضد خودمان را باز گردانیم؟ یقینا خیر در نتیجه این حرف بی اساس است.

قدیری ابیانه تاکید کرد: البته بله ماهم می‌توانیم بگوییم که برجام را نمی‌خواهیم و همچنان قدم های کاهش تعهدات را برداشته و برجام را لغو کنیم، اما ماهمچنان  باید روند کاهش تعهدات را ادامه دهیم تا به غربی‌ها بفهمانیم که اگر بخواهند مکانیزم ماشه را انجام دهند ایران از کلیه تعهدات خود به خصوص از NPT  خارج شده و دیگر به آژانس هم اجازه بازرسی نخواهیم داد. این تنها اهرمی است که در دست ما درباره برجام مانده، وگرنه عملکرد دولت و تیم دیپلماسی به قدری منفعلانه و مضر بوده که حدی برای آن نمیشود قائل شد.

گفتنی است که در آذرماه بود که فرانسه، انگلیس و آلمان با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل مدعی شدند برخی مدل‌های موشک‌های بالستیک ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و گوترش باید در گزارش بعدی خود درباره ایران، این موضوع را اعلام کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آمریکا برجام فرانسه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۰۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضع تازه وزیر دفاع امریکا به حمله موشکی ایران

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه در هراس از توان موشکی و پهپادی ایران و با نادیده گرفتن عملیات وعده صادق و حمله به رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران باید سیستم های تسلیحاتی خود را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش خبرآنلاین آستین با نادیده گرفتن موفقیت عبور موشک های ایران از لایحه های پدافند هوایی رژیم اسرائیل که ادعای غیرقابل نفوذ بودن آن را داشت, به خبرنگاران گفت: "از این حمله درس زیادی آموخته شده است."

به نقل از ایرنا وی ادعا کرد: آنها از مهمات زیادی استفاده کردند و هدف آنها تحمیل خسارت قابل توجه در اسرائیل بود.

آستین در ادامه ادعاهای خود گفت؛ "ایران باید کارآمدی سیستم های تسلیحاتی و برنامه ریزی خود را بررسی کند. فکر می کنم اسرائیل نشان داده است که توانایی قابل توجهی برای دفاع از خود دارد."

دیگر خبرها

  • هزینه گران مقابله با پهپادهای ایران روی دست آمریکا | تصویر و مشخصات سلاح های موشکی و لیزری
  • سرمایه گذاری اوقاف در حوزه دانش بنیان‌ها موجب ایجاد انگیزه می شود
  • حضور رسانه‌های ترکیه در نمایشگاه دستاوردهای نظامی ایران
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • موضع تازه وزیر دفاع امریکا به حمله موشکی ایران
  • رزمایش جهادی بسیجیان مخابرات گلستان بمنظور بازسازی شبکه مخابراتی گنبد کاووس
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • توانایی پهپادی و موشکی ایران در اوج