Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سوره شوری چهل و دومین سوره قرآن است و در جزء بیست و پنجم آن قرار دارد.

سوره شوری ۵۳ آیه،۸۶۰ کلمه و ۳۵۲۱ حرف دارد. این سوره سومین سوره از سوره‌های حامیمات و یا حوامیم هفت‌گانه و بیست و سومین سوره‌هایی است که با حروف مقطعه آغاز می‌شود و از لحاظ حجم از سوره‌های مثانی و کمی بیش از یک حزب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامبر (ص) درباره فضیلت سوره شوری می‌فرماید: هرکس سوره شوری را بخواند، فرشتگان بر او درود می‌فرستند و برای او استغفار و رحمت می‌خواهند.

همچنین امام صادق (ع) در این باره فرمودند:کسی که سوره شوری را بخواند، روز قیامت با صورتی سفید و درخشنده همچون آفتاب محشور می‌شود تا در پیشگاه خدا حاضر شود و خداوند می‌فرماید: بنده من! قرائت سوره حم، عسق را تداوم دادی در حالی که پاداش آن را نمی‌دانستی؛ اما اگر می‌دانستی چه پاداشی دارد هیچ‌گاه از قرائت آن خسته نمی‌شدی؛ ولی من امروز پاداش تو را به تو خواهم داد؛ سپس دستور می‌دهد او را وارد بهشت و غرق در نعمت‌های ویژه بهشتی کنند.

هر کس این سوره را نوشته و همراه خود داشته باشد از شرّ مردم در امان است.

فایل صوتی تلاوت سوره شوری با صدای شهریار پرهیزگار

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی متن سوره شوری همراه ترجمه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خدای بخشاینده مهربان

حم ﴿١﴾

حاء، میم (۱)

عسق ﴿٢﴾

عین، سین، قاف (۲)

کَذَٰلِکَ یُوحِی إِلَیْکَ وَ إِلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکَ اللَّـهُ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ ﴿٣﴾

این گونه خداى نیرومند حکیم به سوى تو و به سوى کسانى که پیش از تو بودند وحى مى‌کند (۳)

لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۖ وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ﴿٤﴾

آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است از آن اوست و او بلندمرتبه بزرگ است (۴)

تَکَادُ السَّمَاوَاتُ یَتَفَطَّرْ‌نَ مِن فَوْقِهِنَّ ۚ وَ الْمَلَائِکَةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَ‌بِّهِمْ وَ یَسْتَغْفِرُ‌ونَ لِمَن فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ أَلَا إِنَّ اللَّـهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّ‌حِیمُ ﴿٥﴾

چیزى نمانده که آسمان‌ها از فرازشان بشکافند و حال آنکه فرشتگان به سپاس پروردگارشان تسبیح مى‌گویند و براى کسانى که در زمین هستند آمرزش مى‌طلبند آگاه باش در حقیقت خداست که آمرزنده مهربان است (۵)

وَ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِیَاءَ اللَّـهُ حَفِیظٌ عَلَیْهِمْ وَ مَا أَنتَ عَلَیْهِم بِوَکِیلٍ ﴿٦﴾

و کسانى که به جاى او دوستانى براى خود گرفته‌اند خدا بر ایشان نگهبان است و تو بر آنان گمارده نیستى (۶)

وَ کَذَٰلِکَ أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ قُرْ‌آنًا عَرَ‌بِیًّا لِّتُنذِرَ أُمَّ الْقُرَ‌ىٰ وَ مَنْ حَوْلَهَا وَ تُنذِرَ یَوْمَ الْجَمْعِ لَا رَ‌یْبَ فِیهِ ۚ فَرِ‌یقٌ فِی الْجَنَّةِ وَ فَرِ‌یقٌ فِی السَّعِیرِ ﴿٧﴾

و بدین گونه قرآن عربى به سوى تو وحى کردیم تا مردم مکه و کسانى را که پیرامون آنند هشدار دهى، و از روز گردآمدن خلق که تردیدى در آن نیست بیم دهى؛ گروهى در بهشتند و گروهى در آتش (۷)

وَ لَوْ شَاءَ اللَّـهُ لَجَعَلَهُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ لَـٰکِن یُدْخِلُ مَن یَشَاءُ فِی رَ‌حْمَتِهِ ۚ وَ الظَّالِمُونَ مَا لَهُم مِّن وَلِیٍّ وَ لَا نَصِیرٍ ﴿٨﴾

و اگر خدا مى‌خواست قطعا آنان را امتى یگانه مى‌گردانید لیکن هر که را بخواهد به رحمت خویش درمى‌آورد و ستمگران نه یارى دارند و نه یاورى (۸)

أَمِ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِیَاءَ ۖ فَاللَّـهُ هُوَ الْوَلِیُّ وَ هُوَ یُحْیِی الْمَوْتَىٰ وَ هُوَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿٩﴾

آیا به جاى او دوستانى براى خود گرفته‌اند؟ خداست که دوست راستین است و اوست که مردگان را زنده مى‌کند و هموست که بر هر چیزى تواناست (۹)

وَ مَا اخْتَلَفْتُمْ فِیهِ مِن شَیْءٍ فَحُکْمُهُ إِلَى اللَّـهِ ۚ ذَٰلِکُمُ اللَّـهُ رَ‌بِّی عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ إِلَیْهِ أُنِیبُ ﴿١٠﴾

و در باره هر چیزى اختلاف پیدا کردید داوریش به خدا ارجاع مى‌گردد چنین خدایى پروردگار من است بر او توکل کردم و به سوى او بازمى‌گردم (۱۰)

فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْ‌ضِ ۚ جَعَلَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا وَ مِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا ۖ یَذْرَ‌ؤُکُمْ فِیهِ ۚ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ ۖ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ ﴿١١﴾

پدیدآورنده آسمان‌ها و زمین است از خودتان براى شما جفتهایى قرار داد و از دام‌ها نیزنر و ماده قرار داد بدین وسیله شما را بسیار مى‌گردان چیزى مانند او نیست و اوست شنواى بینا (۱۱)

لَهُ مَقَالِیدُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْ‌ضِ ۖ یَبْسُطُ الرِّ‌زْقَ لِمَن یَشَاءُ وَ یَقْدِرُ ۚ إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ ﴿١٢﴾

کلیدهاى آسمان‌ها و زمین از آن اوست براى هر کس که بخواهد روزى را گشاده یا تنگ مى‌گرداند اوست که بر هر چیزى داناست (۱۲)

شَرَ‌عَ لَکُم مِّنَ الدِّینِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَ الَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَ مَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَ‌اهِیمَ وَ مُوسَىٰ وَ عِیسَىٰ ۖ أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَ لَا تَتَفَرَّ‌قُوا فِیهِ ۚ کَبُرَ عَلَى الْمُشْرِ‌کِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَیْهِ ۚ اللَّـهُ یَجْتَبِی إِلَیْهِ مَن یَشَاءُ وَ یَهْدِی إِلَیْهِ مَن یُنِیبُ ﴿١٣﴾

از احکام دین آنچه را که به نوح در باره آن سفارش کرد براى شما تشریع کرد و آنچه را به تو وحى کردیم و آنچه را که در باره آن به ابراهیم و موسى و عیسى سفارش نمودیم که: دین را برپا دارید و در آن تفرقه‌اندازى مکنید. بر مشرکان آنچه که ایشان را به سوى آن فرا مى‌خوانى گران مى‌آید. خدا هر که را بخواهد به سوى خود برمى‌گزیند و هر که را که از در توبه درآید به سوى خود راه مى‌نماید (۱۳)

وَ مَا تَفَرَّ‌قُوا إِلَّا مِن بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ ۚ وَ لَوْلَا کَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِن رَّ‌بِّکَ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى لَّقُضِیَ بَیْنَهُمْ ۚ وَ إِنَّ الَّذِینَ أُورِ‌ثُوا الْکِتَابَ مِن بَعْدِهِمْ لَفِی شَکٍّ مِّنْهُ مُرِ‌یبٍ ﴿١٤﴾

و فقط پس از آنکه علم برایشان آمد، راه تفرقه پیمودند آن هم به صرف حسد و برترى جویى میان همدیگر و اگر سخنى دایر بر تأخیر عذاب از جانب پروردگارت تا زمانى معین پیشى نگرفته بود قطعا میانشان داورى شده بود و کسانى که بعد از آنان کتاب تورات را میراث یافتند واقعا در باره او در تردیدى سخت دچار اند (۱۴)

فَلِذَٰلِکَ فَادْعُ ۖ وَ اسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْ‌تَ ۖ وَ لَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ ۖ وَ قُلْ آمَنتُ بِمَا أَنزَلَ اللَّـهُ مِن کِتَابٍ ۖ وَ أُمِرْ‌تُ لِأَعْدِلَ بَیْنَکُمُ ۖ اللَّـهُ رَ‌بُّنَا وَ رَ‌بُّکُمْ ۖ لَنَا أَعْمَالُنَا وَ لَکُمْ أَعْمَالُکُمْ ۖ لَا حُجَّةَ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمُ ۖ اللَّـهُ یَجْمَعُ بَیْنَنَا ۖ وَ إِلَیْهِ الْمَصِیرُ ﴿١٥﴾

بنابراین به دعوت پرداز، و همان گونه که مأمورى ایستادگى کن و هوسهاى آنان را پیروى مکن و بگو: به هر کتابى که خدا نازل کرده است ایمان آوردم و مأمور شدم که میان شما عدالت کنم؛ خدا پروردگار ما و پروردگار شماست؛ اعمال ما از آن ما و اعمال شما از آن شماست؛ میان ما و شما خصومتى نیست؛ خدا میان ما را جمع مى‌کند، و فرجام به سوى اوست (۱۵)

وَ الَّذِینَ یُحَاجُّونَ فِی اللَّـهِ مِن بَعْدِ مَا اسْتُجِیبَ لَهُ حُجَّتُهُمْ دَاحِضَةٌ عِندَ رَ‌بِّهِمْ وَ عَلَیْهِمْ غَضَبٌ وَ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ ﴿١٦﴾

و کسانى که در باره خدا پس از اجابت دعوت او به مجادله مى‌پردازند،حجتشان پیش پروردگارشان باطل است و خشمى از خدا برایشان است و براى آنان عذابى سخت خواهد بود (۱۶)

اللَّـهُ الَّذِی أَنزَلَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ وَ الْمِیزَانَ ۗ وَ مَا یُدْرِ‌یکَ لَعَلَّ السَّاعَةَ قَرِ‌یبٌ ﴿١٧﴾

خدا همان کسى است که کتاب و وسیله سنجش را به حق فرود آوردو تو چه مى‌دانى شاید رستاخیز نزدیک باشد (۱۷)

یَسْتَعْجِلُ بِهَا الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِهَا ۖ وَ الَّذِینَ آمَنُوا مُشْفِقُونَ مِنْهَا وَ یَعْلَمُونَ أَنَّهَا الْحَقُّ ۗ أَلَا إِنَّ الَّذِینَ یُمَارُ‌ونَ فِی السَّاعَةِ لَفِی ضَلَالٍ بَعِیدٍ ﴿١٨﴾

کسانى که به آن ایمان ندارند شتابزده آن را مى‌خواهند و کسانى که ایمان آورده‌اند از آن هراسناکند و مى‌دانند که آن حق است بدان که آنان که در مورد قیامت تردید مى‌ورزند قطعا در گمراهى دور و درازى‌اند (۱۸)

اللَّـهُ لَطِیفٌ بِعِبَادِهِ یَرْ‌زُقُ مَن یَشَاءُ ۖ وَ هُوَ الْقَوِیُّ الْعَزِیزُ ﴿١٩﴾

 خدا نسبت به بندگانش مهربان است:هر که را بخواهد روزى مى‌دهد و اوست نیرومند غالب (۱۹)

مَن کَانَ یُرِ‌یدُ حَرْ‌ثَ الْآخِرَ‌ةِ نَزِدْ لَهُ فِی حَرْ‌ثِهِ ۖ وَ مَن کَانَ یُرِ‌یدُ حَرْ‌ثَ الدُّنْیَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَ مَا لَهُ فِی الْآخِرَ‌ةِ مِن نَّصِیبٍ ﴿٢٠﴾

کسى که کشت آخرت بخواهد براى وى در کشته‌اش مى‌افزاییم و کسى که کشت این دنیا را بخواهد به او از آن مى‌دهیم ولى در آخرت او را نصیبى نیست (۲۰)

أَمْ لَهُمْ شُرَ‌کَاءُ شَرَ‌عُوا لَهُم مِّنَ الدِّینِ مَا لَمْ یَأْذَن بِهِ اللَّـهُ ۚ وَ لَوْلَا کَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ ۗ وَ إِنَّ الظَّالِمِینَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ ﴿٢١﴾

آیا براى آنان شریکانى است که در آنچه خدا بدان اجازه نداده برایشان بنیاد آیینى نهاده‌اند و اگر فرمان قاطع در باره تاخیر عذاب در کار نبود مسلما میانشان داورى مى‌شد و براى ستمکاران شکنجه‌اى پر درد است (۲۱)

تَرَ‌ى الظَّالِمِینَ مُشْفِقِینَ مِمَّا کَسَبُوا وَ هُوَ وَاقِعٌ بِهِمْ ۗ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فِی رَ‌وْضَاتِ الْجَنَّاتِ ۖ لَهُم مَّا یَشَاءُونَ عِندَ رَ‌بِّهِمْ ۚ ذَٰلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبِیرُ ﴿٢٢﴾

 در قیامت‌ستمگران را از آنچه انجام داده‌اند هراسناک مى‌بینى و جزاى عملشان به آنان خواهد رسید و کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‌اند در باغهاى بهشتند آنچه را بخواهند نزد پروردگارشان خواهند داشت؛ این است همان فضل عظیم (۲۲)

ذَٰلِکَ الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّـهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۗ قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرً‌ا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْ‌بَىٰ ۗ وَ مَن یَقْتَرِ‌فْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا ۚ إِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ شَکُورٌ ﴿٢٣﴾

 این همان پاداشى است که خدا بندگان خود را که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‌اند بدان مژده داده است بگو: به ازاى آن رسالت پاداشى از شما خواستار نیستم مگر دوستى در باره خویشاوندان و هر کس نیکى به جاى آورد و طاعتى اندوزد براى او در ثواب آن خواهیم افزود قطعا خدا آمرزنده و قدرشناس است (۲۳)

أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَ‌ىٰ عَلَى اللَّـهِ کَذِبًا ۖ فَإِن یَشَإِ اللَّـهُ یَخْتِمْ عَلَىٰ قَلْبِکَ ۗ وَ یَمْحُ اللَّـهُ الْبَاطِلَ وَ یُحِقُّ الْحَقَّ بِکَلِمَاتِهِ ۚ إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ ﴿٢٤﴾

آیا مى‌گویند: بر خدا دروغى بسته است؟ پس اگر خدا بخواهد بر دلت مُهر مى نهد و خدا باطل را محو و حقیقت را با کلمات خویش پا برجا مى‌کند اوست که به راز دل‌ها داناست(۲۴)

وَ هُوَ الَّذِی یَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَ یَعْفُو عَنِ السَّیِّئَاتِ وَ یَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ ﴿٢٥﴾

و اوست کسى که توبه را از بندگان خود مى‌پذیرد و از گناهان درمى‌گذرد و آنچه مى‌کنید مى‌داند (۲۵)

وَ یَسْتَجِیبُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَ یَزِیدُهُم مِّن فَضْلِهِ ۚ وَ الْکَافِرُ‌ونَ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ ﴿٢٦﴾

و درخواست کسانى را که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده‌اند اجابت مى‌کند و از فضل خویش به آنان زیاده مى‌دهد ولى براى کافران عذاب سختى خواهد بود (۲۶)

وَ لَوْ بَسَطَ اللَّـهُ الرِّ‌زْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْا فِی الْأَرْ‌ضِ وَلَـٰکِن یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ ۚ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرٌ بَصِیرٌ ﴿٢٧﴾

و اگر خدا روزى را بر بندگانش فراخ گرداند مسلما در زمین سر به عصیان برمى‌دارند لیکن آنچه را بخواهد به اندازه‌اى که مصلحت است فرو مى‌فرستد به راستى که او به حال بندگانش آگاه بیناست (۲۷)

وَ هُوَ الَّذِی یُنَزِّلُ الْغَیْثَ مِن بَعْدِ مَا قَنَطُوا وَ یَنشُرُ رَ‌حْمَتَهُ ۚ وَ هُوَ الْوَلِیُّ الْحَمِیدُ ﴿٢٨﴾

و اوست کسى که باران را پس از آنکه مردم نومید شدند فرود مى‌آورد و رحمت خویش را مى‌گسترد و هموست سرپرست ستوده (۲۸)

وَ مِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْ‌ضِ وَ مَا بَثَّ فِیهِمَا مِن دَابَّةٍ ۚ وَ هُوَ عَلَىٰ جَمْعِهِمْ إِذَا یَشَاءُ قَدِیرٌ ﴿٢٩﴾

و از نشانه‌هاى قدرت اوست آفرینش آسمان‌ها و زمین و آنچه از انواع جنبنده در میان آن دو پراکنده است و او هرگاه بخواهد بر گردآوردن آنان تواناست (۲۹)

وَ مَا أَصَابَکُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُو عَن کَثِیرٍ ﴿٣٠﴾

و هر گونه مصیبتى به شما برسد به سبب دستاورد خود شماست  و خدا از بسیارى درمى‌گذرد (۳۰)

وَ مَا أَنتُم بِمُعْجِزِینَ فِی الْأَرْ‌ضِ ۖ وَ مَا لَکُم مِّن دُونِ اللَّـهِ مِن وَلِیٍّ وَ لَا نَصِیرٍ ﴿٣١﴾

و شما در زمین درمانده کننده خدا نیستید و جز خدا شما را سرپرست و یاورى نیست (۳۱)

وَ مِنْ آیَاتِهِ الْجَوَارِ فِی الْبَحْرِ کَالْأَعْلَامِ ﴿٣٢﴾

و از نشانه‌هاى او سفینه‌هاى کوه‌آسا در دریاست (۳۲)

إِن یَشَأْ یُسْکِنِ الرِّ‌یحَ فَیَظْلَلْنَ رَ‌وَاکِدَ عَلَىٰ ظَهْرِ‌هِ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِّکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ ﴿٣٣﴾

اگر بخواهد باد را ساکن مى‌گرداند و سفینه‌ها بر پشت آب متوقف مى‌مانند قطعا در این امر براى هر شکیباى شکرگزارى نشانه‌هاست (۳۳)

أَوْ یُوبِقْهُنَّ بِمَا کَسَبُوا وَیَعْفُ عَن کَثِیرٍ ﴿٣٤﴾

یا به سزاى آنچه کشتى‌نشینان مرتکب شده‌اند هلاکشان کند ولى از بسیارى درمى‌گذرد (۳۴)

وَ  یَعْلَمَ الَّذِینَ یُجَادِلُونَ فِی آیَاتِنَا مَا لَهُم مِّن مَّحِیصٍ ﴿٣٥

و تا آنان که در آیات ما مجادله مى‌کنند بدانند که ایشان را روى گریزى نیست (۳۵)

فَمَا أُوتِیتُم مِّن شَیْءٍ فَمَتَاعُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا ۖ وَ مَا عِندَ اللَّـهِ خَیْرٌ وَ أَبْقَىٰ لِلَّذِینَ آمَنُوا وَ عَلَىٰ رَ‌بِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ ﴿٣٦﴾

و آنچه به شما داده شده، برخوردارى و کالاى زندگى دنیاست و آنچه پیش خداست براى کسانى که گرویده‌اند و به پروردگارشان اعتماد دارند بهتر و پایدارتر است (۳۶)

وَ الَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبَائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَوَاحِشَ وَ إِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُ‌ونَ ﴿٣٧﴾

و کسانى که از گناهان بزرگ و زشتکاری‌ها خود را به دور مى‌دارند و چون به خشم درمى‌آیند درمى‌گذرند (۳۷)

وَ الَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَ‌بِّهِمْ وَ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَ أَمْرُ‌هُمْ شُورَ‌ىٰ بَیْنَهُمْ وَ مِمَّا رَ‌زَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ ﴿٣٨﴾

و کسانى که نداى پروردگارشان را پاسخ مثبت داده و نماز برپا کرده‌اند و کارشان در میانشان مشورت است و از آنچه روزیشان داده‌ایم انفاق مى‌کنند (۳۸)

وَ الَّذِینَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْیُ هُمْ یَنتَصِرُ‌ونَ ﴿٣٩﴾

و کسانى که چون ستم بر ایشان رسد یارى مى‌جویند و به انتقام بر مى‌خیزند (۳۹)

وَ جَزَاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِّثْلُهَا ۖ فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُ‌هُ عَلَى اللَّـهِ ۚ إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الظَّالِمِینَ ﴿٤٠﴾

و جزاى بدى مانند آن بدى است پس هر که درگذرد و نیکوکارى کند پاداش او بر عهده خداست به راستى او ستمگران را دوست نمى‌دارد (۴۰)

وَ لَمَنِ انتَصَرَ بَعْدَ ظُلْمِهِ فَأُولَـٰئِکَ مَا عَلَیْهِم مِّن سَبِیلٍ ﴿٤١﴾

و هر که پس از ستم دیدن خود یارى جوید و انتقام گیرد راه نکوهشى بر ایشان نیست(۴۱)

إِنَّمَا السَّبِیلُ عَلَى الَّذِینَ یَظْلِمُونَ النَّاسَ وَ یَبْغُونَ فِی الْأَرْ‌ضِ بِغَیْرِ الْحَقِّ ۚ أُولَـٰئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ ﴿٤٢﴾

راه نکوهش تنها بر کسانى است که به مردم ستم مى‌کنند و در روى زمین به ناحق سر برمى‌دارند آنان عذابى دردناک در پیش خواهند داشت (۴۲)

وَ لَمَن صَبَرَ وَ غَفَرَ إِنَّ ذَٰلِکَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ ﴿٤٣﴾

و هر که صبر کند و در گذرد مسلما این خویشتن دارى حاکى از اراده قوى در کارهاست(۴۳)

وَ مَن یُضْلِلِ اللَّـهُ فَمَا لَهُ مِن وَلِیٍّ مِّن بَعْدِهِ ۗ وَ تَرَ‌ى الظَّالِمِینَ لَمَّا رَ‌أَوُا الْعَذَابَ یَقُولُونَ هَلْ إِلَىٰ مَرَ‌دٍّ مِّن سَبِیلٍ ﴿٤٤﴾

و هر که را خدا بى‌راه گذارد پس از او یار و یاورى نخواهد داشت و ستمگران را مى‌بینى که چون عذاب را بنگرند مى‌گویند: آیا راهى براى برگشتن به دنیا هست؟ (۴۴)

وَ تَرَ‌اهُمْ یُعْرَ‌ضُونَ عَلَیْهَا خَاشِعِینَ مِنَ الذُّلِّ یَنظُرُ‌ونَ مِن طَرْ‌فٍ خَفِیٍّ ۗ وَ قَالَ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ الْخَاسِرِ‌ینَ الَّذِینَ خَسِرُ‌وا أَنفُسَهُمْ وَ أَهْلِیهِمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ ۗ أَلَا إِنَّ الظَّالِمِینَ فِی عَذَابٍ مُّقِیمٍ ﴿٤٥﴾

آنان را مى‌بینى که چون بر آتش عرضه مى‌شوند از شدت زبونى، فروتن شده‌اند: زیرچشمى مى‌نگرند و کسانى که گرویده‌اند مى‌گویند: در حقیقت، زیانکاران کسانى‌اند که روز قیامت خودشان و کسانشان را دچار زیان کرده‌اند. آرى، ستمکاران در عذابى پایدارند (۴۵)

وَ مَا کَانَ لَهُم مِّنْ أَوْلِیَاءَ یَنصُرُ‌ونَهُم مِّن دُونِ اللَّـهِ ۗ وَ مَن یُضْلِلِ اللَّـهُ فَمَا لَهُ مِن سَبِیلٍ ﴿٤٦﴾

و جز خدا براى آنان دوستانى دیگر نیست که آن‌ها را یارى کنند و هر که را خدا بى‌راه کذارد هیچ راهى براى او نخواهد بود (۴۶)

اسْتَجِیبُوا لِرَ‌بِّکُم مِّن قَبْلِ أَن یَأْتِیَ یَوْمٌ لَّا مَرَ‌دَّ لَهُ مِنَ اللَّـهِ ۚ مَا لَکُم مِّن مَّلْجَإٍ یَوْمَئِذٍ وَ مَا لَکُم مِّن نَّکِیرٍ ﴿٤٧﴾

پیش از آنکه روزى فرا رسد که آن را از جانب خدا برگشتى نباشد پروردگارتان را اجابت کنید آن روز نه براى شما پناهى و نه برایتان  مجال انکارى هست (۴۷)

فَإِنْ أَعْرَ‌ضُوا فَمَا أَرْ‌سَلْنَاکَ عَلَیْهِمْ حَفِیظًا ۖ إِنْ عَلَیْکَ إِلَّا الْبَلَاغُ ۗ وَ  إِنَّا إِذَا أَذَقْنَا الْإِنسَانَ مِنَّا رَ‌حْمَةً فَرِ‌حَ بِهَا ۖ وَ  إِن تُصِبْهُمْ سَیِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ فَإِنَّ الْإِنسَانَ کَفُورٌ ﴿٤٨﴾

پس اگر روى برتابند  ما تو را بر آنان نگهبان نفرستاده‌ایم  بر عهده تو جز رسانیدن پیام نیست و ما چون رحمتى از جانب خود به انسان بچشانیم بدان شاد و سرمست گردد و چون به سزاى دستاورد پیشین آنها به آنان بدى رسد، انسان ناسپاسى مى‌کند (۴۸)

لِّلَّـهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْ‌ضِ ۚ یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ ۚ یَهَبُ لِمَن یَشَاءُ إِنَاثًا وَ  یَهَبُ لِمَن یَشَاءُ الذُّکُورَ ﴿٤٩﴾

فرمانروایى مطلق آسمان‌ها و زمین از آن خداست هر چه بخواهد مى‌آفریند به هر کس بخواهد فرزند دختر و به هرکس بخواهد فرزند پسر مى‌دهد (۴۹)

أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُکْرَ‌انًا وَ  إِنَاثًا ۖ وَ یَجْعَلُ مَن یَشَاءُ عَقِیمًا ۚ إِنَّهُ عَلِیمٌ قَدِیرٌ ﴿٥٠﴾

یا آن‌ها را پسران و دختر انى توأم با یکدیگر مى‌گرداند و هر که را بخواهد عقیم مى‌سازد اوست داناى توانا (۵۰)

وَ مَا کَانَ لِبَشَرٍ أَن یُکَلِّمَهُ اللَّـهُ إِلَّا وَ حْیًا أَوْ مِن وَرَ‌اءِ حِجَابٍ أَوْ یُرْ‌سِلَ رَ‌سُولًا فَیُوحِیَ بِإِذْنِهِ مَا یَشَاءُ ۚ إِنَّهُ عَلِیٌّ حَکِیمٌ ﴿٥١﴾

و هیچ بشرى را نرسد که خدا با او سخن گوید جز از راه وحى یا از فراسوى حجابى یا فرستاده‌اى بفرستد و به اذن او هر چه بخواهد وحى نماید آرى اوست بلندمرتبه سنجیده‌کار (۵۱)

وَ کَذَٰلِکَ أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ رُ‌وحًا مِّنْ أَمْرِ‌نَا ۚ مَا کُنتَ تَدْرِ‌ی مَا الْکِتَابُ وَ لَا الْإِیمَانُ وَلَـٰکِن جَعَلْنَاهُ نُورً‌ا نَّهْدِی بِهِ مَن نَّشَاءُ مِنْ عِبَادِنَا ۚ وَ إِنَّکَ لَتَهْدِی إِلَىٰ صِرَ‌اطٍ مُّسْتَقِیمٍ ﴿٥٢﴾

و همین گونه روحى از امر خودمان به سوى تو وحى کردیم تو نمى‌دانستى کتاب چیست و نه ایمان کدام است؟ ولى آن را نورى گردانیدیم که هر که از بندگان خود را بخواهیم به وسیله آن راه مى‌نماییم و به راستى که تو به خوبى به راه راست هدایت مى‌کنى (۵۲)

صِرَ‌اطِ اللَّـهِ الَّذِی لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الْأَرْ‌ضِ ۗ أَلَا إِلَى اللَّـهِ تَصِیرُ الْأُمُورُ ﴿٥٣﴾

راه همان خدایى که آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمین است از آن اوست. هش‌دار که همه کار‌ها به خدا بازمى‌گردد (۵۳)

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قرآن تفسیر قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۱۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه قضا با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهد

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در دیدار رئیس کل جدید دادگستری استان گفت: با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفوی‌نیا، رئیس کل جدید دادگستری استان قزوین که روز دوشنبه برگزار شد، اظهار کرد: خدای متعال در آیه 29 سوره مؤمنون می‌فرماید «وَقُلْ رَبِّ أَنْزِلْنِی مُنْزَلًا مُبَارَکًا وَأَنْتَ خَیْرُ الْمُنْزِلِینَ»، یعنی (و بگو پروردگارا مرا در جایى پربرکت فرود آور که تو نیکترین مهمان‏نوازانى)، ان‌شاءالله حضور شما در استان ما محقق این آیه باشد.

وی ادامه داد: ان‌شاءالله رفتار اهالی این منطقه با شما مصداق آیه 80 سوره اسراء باشد، خدای متعال در این آیه می‌فرماید «وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا»، یعنی (و بگو پروردگارا مرا در هر کارى به طرز درست داخل کن و به طرز درست‏ خارج ساز و از جانب خود براى من تسلطى یارى‏ بخش قرار ده)، ان‌شاءالله ورود شما به استان ما ذخیره آخرتتان شود و کاری برای دین خدا، تقویت ایمان مردم، اقامه نماز، عدل و همه خوبی‌ها انجام دهید، امیدواریم خدا شما را واسطه این قبیل مسائل قرار بدهد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: شناخت منطقه و جریانات حائز اهمیت است، البته خیلی جریانات ممکن است در این منطقه باشد و شما وقت شناخت آن‌ها را نداشته باشید اما آن جریاناتی که برای حوزه قضا لازم است و در احکامی که صادر می‌کنید تأثیرگذار است را پیگیری کنید، شناخت این نوع جریانات مهم است، چون اگر ما جریان‌شناس نباشیم از همان ابتدا و به‌صورت ناخودآگاه ممکن است در مسیری قرار بگیریم که تا آخر هم متوجه نشویم این جریانات زاویه ما را عوض کرده و ما را در مسیری قرار داده‌اند که دیگر متوجه نشده‌ایم به کجا می‌رویم.

وی خاطرنشان کرد: آن‌هایی که در مسیر خدا و قیامت به شما کمک می‌کنند، دست این‌ها را باید بوسید، جریان‌شناسی دخیل در حوزه قضا جزو واجبات کار شماست، دیده شده کسانی که این جریان‌شناسی را نداشته‌اند و خود به خود در وادی‌هایی افتاده‌اند و حتی به آن‌ها هشدار هم داده شده و توجه نکرده‌اند.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خدای متعال در آیه 67 سوره زخرف می‌فرماید «الْأَخِلَّاءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِینَ»، یعنی (در آن روز یاران جز پرهیزگاران بعضی‏شان دشمن بعضى دیگرند)، خدای متعال به ما می‌گوید کسانی که اطرافتان هستند را ببینید دوستتان هستند یا خیر. شرط این دوستی از نظر قرآن تقواست.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: باید ببینیم این آدم‌هایی که دوست ما هستند خدا و قیامت سرشان می‌شود یا خیر، اگر این طور باشد دوستان خوبی هستند، چون تقوا دارند اما اگر تقوا نداشته باشند شاید در دنیا خیلی به ما ابراز محبت کنند اما در قیامت به جان هم می‌افتیم و هر چه نگاه می‌کنی این‌ها برای ما وزر، وبال، تاریکی و تیرگی هستند. کدام آدم عاقلی می‌آید قیامتش را برای دوستی‌های حزبی، جناحی و قومی و قبیله‌ای دنیا خراب کند؟وی خاطرنشان کرد: آن‌هایی که در مسیر خدا و قیامت به شما کمک می‌کنند، دست این‌ها را باید بوسید، جریان‌شناسی دخیل در حوزه قضا جزو واجبات کار شماست، دیده شده کسانی که این جریان‌شناسی را نداشته‌اند و خود به خود در وادی‌هایی افتاده‌اند و حتی به آن‌ها هشدار هم داده شده و توجه نکرده‌اند.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خدای متعال در آیه 67 سوره زخرف می‌فرماید «الْأَخِلَّاءُ یَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِینَ»، یعنی (در آن روز یاران جز پرهیزگاران بعضی‏شان دشمن بعضى دیگرند)، خدای متعال به ما می‌گوید کسانی که اطرافتان هستند را ببینید دوستتان هستند یا خیر. شرط این دوستی از نظر قرآن تقواست.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: باید ببینیم این آدم‌هایی که دوست ما هستند خدا و قیامت سرشان می‌شود یا خیر، اگر این طور باشد دوستان خوبی هستند، چون تقوا دارند اما اگر تقوا نداشته باشند شاید در دنیا خیلی به ما ابراز محبت کنند اما در قیامت به جان هم می‌افتیم و هر چه نگاه می‌کنی این‌ها برای ما وزر، وبال، تاریکی و تیرگی هستند. کدام آدم عاقلی می‌آید قیامتش را برای دوستی‌های حزبی، جناحی و قومی و قبیله‌ای دنیا خراب کند؟

وی یادآور شد: آن کسی که از دین بر می‌گردد، خلاف دین عمل می‌کند، ربا می‌خورد، پارتی‌بازی می‌کند، دروغ می‌گوید، ذهن ما را نسبت به هم خراب می‌کند، این‌ها سفیهانی هستند که خدا در آیه 130 سوره بقره از آن‌ها نام برده است، خدای متعال در این آیه می‌فرماید «وَمَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ إِلَّا مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ وَلَقَدِ اصْطَفَیْنَاهُ فِی الدُّنْیَا وَإِنَّهُ فِی الْآخِرَةِ لَمِنَ الصَّالِحِینَ»، یعنی (و چه کسى جز آنکه به سبک ‏مغزى گراید از آیین ابراهیم روى برمى‏‌تابد و ما او را در این دنیا برگزیدیم و البته در آخرت نیز از شایستگان خواهد بود).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیات 27 و 28 و 29 سوره فرقان می‌فرماید «وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا، یَا وَیْلَتَى لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا، لَقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِی وَکَانَ الشَّیْطَانُ لِلْإِنْسَانِ خَذُولًا»، یعنی (روزى است که ستمکار دستهاى خود را مى‏‌گزد و مى‏‌گوید اى کاش با پیامبر راهى برمى‏‌گرفتم، اى واى کاش فلانى را دوست خود نگرفته بودم، او بود که مرا به گمراهى کشانید پس از آنکه قرآن به من رسیده بود و شیطان همواره فروگذارنده انسان است).

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید در قیامت ظالم و آن کسی که در دنیا بد عمل کرده، دستش را گاز می‌گیرد و می‌گوید ای کاش من با پیغمبر (ص)، امیرالمؤمنین (ع)، ائمه اطهار (ع) و جانشین امام زمانم هماهنگ می‌شدم، ای کاش فلانی که نفاق، دروغ، حیله و دو رویی را در زندگی من آورد، به زندگی‌ام راه پیدا نمی‌کرد، او مرا از ذکر و قرآن دور کرد، شیطان همین است، شیطان آدم را خوار و رسوا می‌کند و تا عزت و آبروی آدم را نگیرد دست برنمی‌دارد.

وی بیان کرد: ما اگر ببینیم کسی آمده برای اعمال منویات رهبر حکیم انقلاب و برای عدالت، عزت و اقتدار اسلام تلاش می‌کند، هر کسی که باشد دستش را می‌بوسیم و با همه وجود در خدمتش هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید، خاطرنشان کرد: مردم پایه اصلی و اساسی انقلاب هستند، هر کس بیاید کاری کند که دل مردم شاد شود، مشکلات مردم را حل کند و باعث افزایش اعتماد عمومی شود، دستش را می‌بوسیم و با همه وجود در خدمت او خواهیم بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خدای متعال در آیه 201 سوره اعراف می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ»، یعنی (مسلماً کسانی که نسبت به گناهان، معاصی و آلودگی‌های ظاهری و باطنی تقوا ورزیده‌اند، هرگاه وسوسه‌هایی از سوی شیطان به آنان رسد خدا و قیامت را یاد کنند، پس بی‌درنگ بینا شوند و از دام وسوسه‌هایش نجات یابند).

وی بیان کرد: ما اگر ببینیم کسی آمده برای اعمال منویات رهبر حکیم انقلاب و برای عدالت، عزت و اقتدار اسلام تلاش می‌کند، هر کسی که باشد دستش را می‌بوسیم و با همه وجود در خدمتش هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید، خاطرنشان کرد: مردم پایه اصلی و اساسی انقلاب هستند، هر کس بیاید کاری کند که دل مردم شاد شود، مشکلات مردم را حل کند و باعث افزایش اعتماد عمومی شود، دستش را می‌بوسیم و با همه وجود در خدمت او خواهیم بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خدای متعال در آیه 201 سوره اعراف می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ»، یعنی (مسلماً کسانی که نسبت به گناهان، معاصی و آلودگی‌های ظاهری و باطنی تقوا ورزیده‌اند، هرگاه وسوسه‌هایی از سوی شیطان به آنان رسد خدا و قیامت را یاد کنند، پس بی‌درنگ بینا شوند و از دام وسوسه‌هایش نجات یابند).

وی تصریح کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید فقط اهل تقوا شیطان‌شناس هستند و وقتی شیطان می‌خواهد در آن‌ها نفوذ کند سریع متوجه شده و بینا می‌شوند و شیطان نمی‌تواند از هیچ دری در این‌ها نفوذ کند، اگر هم تقوا نباشد شیطان در افراد جولان می‌دهد.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: خدای متعال در آیات قرآن کریم آدم‌ها را دو دسته می‌کند، در آیه 30 سوره فصلت می‌فرماید کسانی که فقط حواسشان به خداست و تحت هیچ شرایطی از راه خدا دور نشده و پای کار خدا ایستاده‌اند، ملائکه در جان این‌ها نازل می‌شوند و به آن‌ها می‌گویند نترسید و محزون نباشید، بهشت بر شما بشارت باد؛ چقدر ما به این آیه محتاجیم و اگر این آیات نباشد زندگی مرده است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: در آیات 221 و 222 سوره شعراء نیز خداوند می‌فرماید شیاطین جنی و انسی در دل گنهکاران و دروغگویان نمی‌آیند؛ آن کسانی که لقمه حلال و حرام برایشان فرقی ندارد شیاطین انسی هستند، لقمه حرام جاده ورود شیطان به آن آدم را آسفالت می‌کند، یک لقمه حرام، یک رشوه، یک خلاف، یک ناحق، همه این‌ها راه را برای ورود شیطان به درون ما هموار می‌کند.

وی عنوان کرد: بنابراین دل‌های ما هم می‌تواند محل نزول فرشتگان باشد و هم می‌تواند محل نزول شیاطین باشد، شیاطین جن و انس دارند، بندگان خوب خدا، بوی فرشتگان را می‌دهند، آدم اگر سالم باشد، خدا این بندگان خوب را می‌فرستد و می‌گوید این بنده مرا دریابید، بعد می‌بینید در یک بزنگاه که شما می‌خواهید یک تصمیمی را بگیرید، این آدم خوب سر راه شما قرار می‌گیرد و می‌گوید این کار را نکن، در نهایت هم شما می‌فهمید اگر این کار را انجام می‌دادید چقدر آبروریزی به بار می‌آمد، یعنی خدا لطفش را این طور به آدم نشان می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: همه ما باید دست همدیگر را بگیریم برای تحقق آن منویاتی که امام خمینی (ره) و شهدا داشتند و رهبر حکیم انقلاب دارند و دنیا هم به وجود ایشان افتخار می‌کند، ان‌شاءالله بتوانیم دل رهبر فرزانه انقلاب و دل امام زمان (عج) را شاد کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سورپرايز قهرمانان وزنه‌بردارى براى معلمان (عكس)
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • توضیحات زاکانی به خبرنگار قدس‌آنلاین درباره همکاری شهرداری با طرح نور / هرجا و هر طور پلیس بخواهد
  • هرجا و هر طور پلیس بخواهد
  • احزاب ویژگی‌های حزب‌الله را از آیات و روایات استخراج و به‌ کار بندند
  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد
  • با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهید
  • دستگاه قضا با حل مشکلات مردم اعتماد عمومی را افزایش دهد
  • تلاوت آیات سوره بقره از سوی گروه تواشیح بین المللی تسنیم
  • عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب