Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیئت‌علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد مشهد گفت: هر روز که چشم باز می‌کنیم در تمام لحظات نابرابری را حس می‌کنیم. سوالی که پیش می‌آید این است که جای منشور حقوق شهرنشینی و شهروندی در انتخاب‌های روزمره کجاست؟ 

هانیه هژبر الساداتی، امروز، 7 دی‌ماه، در پیش‌همایش «اخلاق و فرهنگ شهروندی» با تاکید بر منشور حقوق و مسئولیت‌های شهرنشینی شهر مشهد که در تالار شریعتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری همایش‌هایی بر محوریت جنسیت که زنان را از موضوع به سوژه تبدیل شود، قابل تقدیر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: به‌عنوان پژوهشگر در حوزه زنان، تمرکز بیش‌ازحد در موضوعات جنسیتی به جای اینکه ما را به سوی هم‌گرایی ببرد، ما را دچار افراطی‌سازی می‌کند و نهایتاً ما را به فکر جداسازی خیابان‌ها می‌اندازد.

عضو هیئت‌علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد واحد مشهد عنوان کرد: بنا بر گزارشی که مجمع جهانی اقتصاد منتشر کرده است، ایران رتبه 148 جنسیتی در 150 کشور جهان را کسب کرده است. این مجمع حدود 14 سال است که به شکاف جنسیتی کشورها می‌پردازد. کشورهای ایسلند، نوروژ، سوئد در صدر جدول ایستاده‌اند و کشورهای سوریه، پاکستان، عربستان و ایران در قعر این جدول قرار دارند. کشورهای که در جدول میانه و روبه بالا بودند، روزبه‌روز بهتر شده‌اند و کشورهای پایین جدول سال‌بهسال وضعیت حادتری پیدا کرده‌اند. 

هژبر الساداتی با اشاره به اینکه «شکاف جنسیتی با شاخص کمی سنجیده می‌شود»، بیان کرد: این شاخص‌ها شامل مشارکت فرصت اقتصادی، آموزش، بهداشت و بقا و توانمندی سیاسی است. به نقل از مدیرکل بین‌الملل امور معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، امسال در 153 کشوری که از نظر شکاف جنسیتی بررسی شدند، رتبه نهایی ایران 148 شد و در شاخص مشارکت اقتصادی رتبه 147، در  آموزش 130، در بهداشت 118 و در مشارکت سیاسی 145 شد.

وی خاطرنشان کرد: دیدگاه‌های جنسیت‌محور در مطالعات شهری، رشته‌ای است که از سال  1870 در قاره اروپا متولد شد. مجلاتی منتشر شد که به موضوع شهر و جنیست پرداخت. مسائل مختلفی از جمله توصیف و مقایسه زندگی زن و مرد و ایجاد تمایز بین جنس در توسعه نظریه‌های فمنیستی مدنظر قرار گرفت. در توسعه جنسیت در شهر می‌توان به موج دوم فمنیستی اشاره کرد. در جوامع امروزی اغلب جنبه‌های زندگی روزمره در شهرها و شهرستان‌ها اتفاق می‌افتد.

هژبر الساداتی گفت: دراین مطالعات، مباحثی مانند طراحی لباس از منظر جسنیت مد نظر قرار گرفت. لباس‌های زنانه اساساً بر محور زیباشناسانه طراحی شده است. سوفی مکین در کتابی به عنوان دنیای مردانه مردانه مردانه این موضوعات را مورد بررسی قرار داده است. شکاف جنسیتی فقط یک مسئله اجتماعی نیست بلکه این شکاف را در طراحی لباس، خانه و حتی ارتفاع کابینت که به اندازه مرد سفیدپوست کامل طراحی می‌شود را می‌توان دید.

وی افزود: آیا عوامل موثر بر این شکاف را صرفا در سیاست‌گذاری‌های بالا باید جست‌وجو کرد؟ یا همزمان باید لایحه‌های عمیق‌تر در زندگی روزمره را مورد بررسی قرار داد؟ صرف تصویب منشور حقوق  شهرنشینی و شهروندی برای ما برابری را به ارمغان می‌آورد؟ هر روز که چشم باز می‌کنیم در تمام لحظات نابرابری را حس می‌کنیم. این سوال پیش می‌آید که جای منشور حقوق شهرنشینی و شهروندی در انتخاب‌های روزمره کجاست؟ 

عضو هیئت‌علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد واحد مشهد اظهار کرد: به باور پژوهشگران حوزه مطالعات فرهنگی، تبعیض در فرهنگ روزمره و ادبیات ما وجود داشته باشد، حقوقی که به منظور حمایت و ایجاد فرصت‌های برابر برای زن‌ها و مردها نوشته شود، محکوم به تفسیرهای تبعیض‌آمیز است.

هژبر الساداتی ادامه داد: زنان در تبعیض و مزاحمت‌هایی که در روزمره و محیط کار برای آن‌ها رخ می‌دهد، در مقام بد و بیراه گفتن از واژه نامرد استفاده می‌کنند. این واژه از نا+مرد=زن تشکیل شده است. ویژگی‌های بداخلاقی و رفتاری را به جنس زنانه نسبت داده‌اند. این‌ها نمونه‌های بسیار ظریفی است که چطور روابط قدرت در ادبیات روزمره جلوه پیدا می‌کند. ما زنان که در فضای اجتماعی و سیاسی کار می‌کنیم، به‌سرعت جذب این قوانین مردانه می‌شویم. 

وی تاکید کرد: ما به‌رغم موفقیت‌هایی که در کار خود به دست آورده‌ایم، ویژگی زنانه خود را از دست داده‌ایم. برابری زن و مرد و شکاف‌های جنسیتی در موقعیت‌های اجتماعی و سیاسی زمانی می‌تواند به نتیجه برسد که دستورهای از بالا و پایین به صورت هم‌زمان صورت بگیرد. از نقدهایی که به زنان می‌شود این است که خودشان نمی‌خواهند حق‌شان را بگیرند و زود عقب می‌کشند.

عضو هیئت‌علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد واحد مشهد خاطرنشان کرد: وقتی ما با ذوق و شوق در مهدکودک به بچه‌های خود یاد می‌دهیم که «پسرها شیرند، مثل شمشیرند و دخترها موشند، مثل خرگوش‌ند»، از همان اولین مشارکت زنان  در جامعه رسمی و در مهدکودک یاد می‌دهیم که باید به مردها وابسته باشند و به آن‌ها یاد می‌دهیم که تو نیاز به تیکه‌گاه داری و حتما باید در موضوعات زندگی پشت یک مرد قایم شوی. در ازدواج دختران خود نیز پیش از اینکه به معیارها و توانمندی‌های ذهنی آن‌ها توجه کنیم، به معیارهای زیباشناسانه آن‌ها می‌اندیشیم و به دختران خود یاد می‌دهیم که باید با لباس سفید به خانه بخت بروند و با لباس سفید برگردند.

هژبر الساداتی عنوان کرد: تا مادامی که شکاف جنسیتی  از زندگی روزمره، فرهنگ و زبان ما حذف نشود، هرقانونی که تصویب شود نهایتا توسط ما کنشگران محکوم به تفسیرهای تبعیض‌آمیز می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی حقوق شهروندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۱۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیح دانشگاه تهران درباره انتخاب همسر ابراهیم رئیسی به‌عنوان عضو هیات جذب دانشکده علوم خانواده

به گزارش خبرآنلاین از مهر، رئیس دانشگاه تهران در این مراسم با اعطای حکمی انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور را به عنوان عضو وابسته هیأت علمی و عضو هیأت اجرایی جذب هیأت علمی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران معرفی و منصوب کرد. محمد مقیمی، همچنین جمیله علم الهدی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و همسر رئیس جمهور را به عنوان عضو دیگر هیأت اجرایی جذب هیأت علمی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران معرفی کرد.

روابط عمومی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران، نسبت به برخی حاشیه‌سازی‌ها درباره بهره‌مندی از ظرفیت شخصیت‌های حقوقی مرتبط با مأموریت‌ها و فعالیت‌های این دانشکده، واکنش نشان داد.

متن توضیح روابط عمومی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به این شرح است:

باسمه تعالی

در پی انتشار هدفمند برخی اخبار در خصوص انتصابات صورت گرفته در دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران به استحضار عموم دانشگاهیان می‌رساند که دانشکده علوم خانواده با هدف تأمین نیروی انسانی متخصص در راستای تحکیم بنیان خانواده، افزایش مشارکت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی زنان، توجه به عرصه خانواده، جمعیت و سلامت آن، تولید دانش بومی، بازبینی و طراحی رشته‌های مرتبط به منظور کاهش چالش‌های این حوزه و بر اساس اصول حاکم بر قانون اساسی، منویات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت مردمی شکل گرفته است. برای تحقق اهداف مذکور، شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده تشکیل گردیده است که برخی از کارکردهای مورد انتظار این شورا عبارتند از:

• سیاستگذاری و نیازسنجی برای جذب هیأت علمی دانشکده بر اساس سیاست‌ها و استانداردهای دانشگاه تهران؛

• تعیین راهبردها برای متمرکزسازی و ایجاد پایگاه علمی، پژوهشی، تخصصی و همچنین اجرایی در راستای بهبود نقش‌پذیری خانواده در نظام اجتماعی در قالب نگرش خانواده به مثابه بنیان اجتماع.

• تجمیع میان رشتگی‌های موجود در حوزه مطالعات خانواده و رشته‌های مشابه

• زیست بوم‌سازی و توسعه چندبعدی فعالیت‌های مرتبط با خانواده، زنان و جمعیت

• توسعه مطالعات میان رشتگی با هدف قرار دادن محور سلامت خانواده از منظرهای سلامت اجتماعی، سلامت جسمی، روحی، معنوی و فکری

• طراحی الگوهای علمی و نهادهای پژوهشی برای توسعه و ارتقای شاخص‌های رفاه اجتماعی بر پایه و محوریت خانواده

• تقویت مشارکت اجتماعی خانواده محور و زنان در مواردی همچون نوآوری، کارآفرینی، اقتصاد خانواده محور و کارآفرینی مبتنی بر مشارکت خانواده

• طراحی سازوکارها و برنامه‌ها به‌منظور مشارکت فعال و پویا در حوزه مسائل و چالش‌های مرتبط با خانواده

• طراحی سازوکارهای عملیاتی به‌منظور پرورش و ارتقای شایستگی‌های پژوهشگران کوشا در حوزه خانواده

شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده مرکب از اعضایی با شخصیت حقوقی و حقیقی است که برخی از اعضای حقوقی آن عبارتند از:

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یا نماینده تام‌الاختیار (خانم دکتر انسیه خزعلی)

دبیر ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تام‌الاختیار (خانم دکتر جمیله علم الهدی)

دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی یا نماینده تام‌الاختیار (خانم دکتر فهیمه فرهمند پور)

مشاور امور زنان و خانواده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (خانم دکتر فخرالسادات نصیری)

مشاور امور زنان و خانواده رئیس دانشگاه تهران (خانم دکتر فاطمه یزدیان)

علاوه بر شخصیت‌های حقوقی مذکور، برخی شخصیت‌های علمی و دانشگاهی فعال در حوزه زنان و خانواده از دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های ایران و جهان نیز عضو حقیقی شورای راهبردی دانشکده علوم خانواده هستند که توسط رئیس دانشگاه تهران منصوب شده و یا خواهند شد.

همچنین دانشکده علوم خانواده به منظور تحقق مطالبه رئیس محترم دانشگاه تهران جهت ایفای نقش محوری در زمینه فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و حل مسائل حوزه زنان و خانواده در کشور، علاوه بر جذب اعضای هیأت علمی جوان، از ظرفیت استادان پیشکسوت و برجسته دانشگاه‌های مختلف که دارای تخصص‌های مرتبط با رشته‌ها و گروه‌های آموزشی این دانشکده هستند، به صورت استاد وابسته بهره خواهد برد.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902347

دیگر خبرها

  • واکنش معاون قوه قضاییه به برخورد با زنان و دختران در آمریکا: چه کسی به داد آنها می‌رسد؟
  • آیت‌اللّه نوری همدانی: اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • واکنش دبیر ستاد حقوق بشر به برخورد تهاجمی با زنان و دختران در آمریکا
  • ۶ پرونده نقض حقوق شهروندی در مازندران بررسی شد
  • توهین در آزادی، فرصتی دوباره برای احیای حقوق زنان در ورزشگاه‌ها
  • چه عواملی در مشارکت سیاسی زنان نقش دارد؟
  • روزنامه نزدیک به سپاه: زنان با کنار رفتن ترس و پلیس دوباره کشف حجاب می‌کنند!
  • روزنامه نزدیک به سپاه: زنان با کنار رفتن ترس و و پلیس دوباره کشف حجاب می‌کنند!
  • چرا زنان بیشتر از مردان عمر می‌کنند؟
  • توضیح دانشگاه تهران درباره انتخاب همسر ابراهیم رئیسی به‌عنوان عضو هیات جذب دانشکده علوم خانواده