Web Analytics Made Easy - Statcounter

کسانی که مستند «حرمسرای اشرف» را دیدند درگیر تتناقضی اساسی شدند؛ آیا کسی که ازدواج را غل و زنجیری برای اعضا سازمان می‌داند، چرا با راه‌اندازی حرمسرا شرافت زنان را لگدمال می‌کند؟ ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۹ فرهنگی رادیو و تلویزیون نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مستند "حرمسرای اشرف" دو شب گذشته روی آنتن شبکه 5 سیما رفت؛ این مستند روایتی متفاوت از پشت‌ پرده سازمان مجاهدین خلق و مسعود رجوی است که از زبان یکی از اعضای جدا‌شده‌ آن روایت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بتول سلطانی یکی از افرادی بوده که تحت تأثیر تبلیغات سازمان مجاهدین خلق به اردوگاه اشرف در عراق رفته است و حالا خاطرات ماه‌ها زندگی کردن در این اردوگاه را فاش می‌کند؛ خاطراتی که شنیدن‌شان باورپذیر نیست؛ اولین سکانس فیلم با یک جمله عجیب آغاز می‌شود؛ جایی که بتول از لحظه‌ای سخن می‌گوید که تحت تأثیر جوّ حاکم بر جلسات و سخنرانی‌های آتشین مسعود رجوی حلقه ازدواج‌اش را از دست بیرون کشیده و پرتاب می‌کند، به این امید که از زندان تن آزاد شود. غافل از اینکه سرنوشتی شوم در انتظارش است.

او این روزها افسوس اتفاقاتی را می‌خورد که در اردوگاه اشرف برایش رخ داده است؛ در میان خاطراتش از لحظه‌ای تعریف می‌کند که به دستور مریم رجوی مجبور می‌شود کودک خردسالش را از خودش دور کند، وقتی از گریه‌های فرزندش در لحظه جدایی و فریادهای «مامان نرو» کودکش صحبت می‌کند اشک در چشمانش حلقه می‌زند اما افسوس که طعم بغل‌کردن کودکش را هیچ‌وقت دیگر تجربه نکرد.

بتول در بخش دیگری از خاطرات خود از لحظه‌ای صحبت می‌کند که مردان و زنان حلقه‌های ازدواج‌شان را از دست‌شان بیرون آورده و پرتاب می‌کنند اما هیچ‌کدام از این خاطرات به اندازه صحبت‌های او در یک‌سوم پایانی فیلم عجیب و غریب نیست؛ جایی که او از یک جلسه شوم صحبت می‌کند؛ مریم و مسعود با لباس راحتی در جمعی که 25 زن مهمانش هستند حضور پیدا کرده و مسعود ضمن عقدکردن همه زنان آن جلسه مجبورشان می‌کند با درآوردن لباس‌هایشان جلوی او و مریم بقرصند؛ مستندساز حتی پایش را هم فراتر گذاشته و بخش‌هایی از صحبت‌های این عضو سازمان سازمان مجاهدین مبنی بر مجبور کردنش برای هم‌بستری با مسعود را در فیلم قرار می‌دهد.

قرار دادن این تصاویر در کنار اینکه جسارت مستندساز و رسانه‌ملی را نشان می‌دهد جزئیات تکان‌دهنده‌ای از فسادجنسی بی‌پایان کسی را نمایش می‌دهد که مدعی آزادی‌خواهی است؛ در این‌جا است که مخاطب با یک تناقض شدید روبه‌رو می‌شود؛ آیا کسانی که ازدواج را مانعی برای اقتدار و مدیریت زن می‌دانند و در عین حال حرمسرا راه می‌اندازند، برای شرف و انسانیت او ارزشی قائل هستند؟

اگر بخواهیم از منظر فنی این مستند را بررسی کنیم باید بگوییم که تصاویر مستند سه بخش است؛ تصاویری از بتول که در برابر دوربین مستندساز نشسته و آنچه که برایش رخ داده است را بی‌کم و کاست تعریف می‌کند؛ این خاطرات آنقدر درناک و در عین حال حاوی اطلاعات عجیب و غریب است که مخاطب را میخ‌کوب می‌کند؛ بخش دوم تصاویری آرشیوی است که از اردوگاه اشرف گرفته شده است.

این تصاویر اگرچه بسیار ارزشمند و حاوی اطلاعات خوبی است اما به نظر می‌رسد که بعضی از این تصاویر در جای درستی قرار داده نشده است؛ شاید یک تدوین دیگر بر این فیلم تاثیرگذاری این صحنه‌های آرشیوی را به مراتب بالاتر ببرد؛ بخش سوم تصاویر نیز از یک فیلم هالیوودی انتخاب شده است که در لحظات حساس فیلم و برای نمایش حرمسرای مسعود رجوی به تصویر کشیده می‌شود؛ به نظر می‌رسد که این تصاویر خیلی مناسب این فیلم مستند نیست. 

شاید برای بیننده‌ای که در شبکه پنج سیما "حرمسرای اشرف" را دنبال می‌کرد جالب بود که یک خانم آن را روایت می‌کند؛ احتمالا کارگردان برای اینکه مستندش راجع به یک زن است، چنین انتخابی داشته است اما به نظر می‌رسد کارگردان مستند می‌توانست از این انتخاب نهایت استفاده را ببرد؛ چرا که بارها بیننده اضطراب بتول سلطانی را هنگام گفت‌وگو با دوربین این مستند تلویزیونی می‌بیند اما انتخابی که در معرض پخش و اجرا خوب از آب درنیامد. 

بتول این روزها "تنهایی" را تجربه می‌کند؛ فرزندش را ندیده است، شوهرش احتمالاً کشته شده و به دلیل سابقه‌اش کسی حاضر نیست با او ازدواج کند، او دوست دارد وارد دانشگاه شده و شاغل شود اما در این زمینه‌ها نیز احتمالاً دارای محدودیت‌هایی است؛ این تنهایی را شاید بتوان معلول یک مسأله دانست؛ انتخاب اشتباه و هم‌نشینی با «اشرف»!

برنامه تلویزیون برای تولید مستندهای سریالی و تاریخ انقلابمستند " تکرار تاریخ" با موضوع حرکت کفن پوشان ورامینی در 9 دی از رسانه ملی پخش می‌شود

انتهای پیام/

R1539/P/S34,4,1430/CT4 واژه های کاربردی مرتبط سینمای مستند مستند منافقین

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سینمای مستند مستند منافقین سینمای مستند مستند منافقین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۲۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟

اهداف و آرمان‌های جوامع مختلف نسبت به یکدیگر متفاوت است. به‌عنوان مثال جوامع غربی به دنبال حذف معنویت هستند و برای‌شان ترویج اخلاق بندگی مهم نیست و روشن است که در چنین جوامعی، همه عوامل دست در دست هم می‌دهند تا آن جامعه به هدف خود برسد. اما در جوامع اسلامی مثل ایران، الهی شدن و ترویج اخلاق بندگی و عبودیت خدای متعال مطرح است و بخش‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و همچنین رفتار‌های اجتماعی باید زمینه‌ساز تعالی جامعه دینی و افراد باشند.

حجاب یکی از آن عوامل و رفتار‌هایی است که نقش مهمی در پیشبرد اهداف جامعه اسلامی ایفا می‌کند. در واقع وقتی قرار است در محتوای یک جامعه عفت و پاکدامنی مطرح باشد آن وقت مسأله پوشش یک زن مسلمان مفهوم عمیقی به خود می‌گیرد و تبدیل به قانون می‌شود که طبق فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری، حجاب یک حکم شرعی و قانونی است و عمل به آن بر همگان، مسلم و واجب است.

 دین اسلام، پوشش را یکی از بهترین عوامل حفاظت زنان و حفظ سلامت اجتماعی می‌داند و در واقع حجاب، لباس مشارکت اجتماعی و آزادی زنان در جامعه است و، چون زن بدحجاب، هرگز نمی‌تواند جلوی نگاه‌های آلوده و هوس‌انگیز مردان را بگیرد، اسلام از زنان خواسته که با رعایت پوشش اسلامی ازچشم‌چرانی مردان جلوگیری وازحقوق فردی و اجتماعی‌شان محافظت کنند. امین کشوری، کارشناس عفاف و حجاب  می‌گوید: «حجابی که اسلام راجع به آن حرف می‌زند و در آیات قرآن به آن اشاره شده است به مصلحت مردم وهمین خانواده‌هاست. همان دختران جوانی که می‌خواهند همسران‌شان راحفظ کنندو پسرانی که می‌خواهند زن محبوب‌شان راازدست ندهند، بدون حفظ حجاب ورعایت حدوحدود آن این خواسته‌های‌شان‌عملی نمی‌شود.»

تضاد آموزه‌های غربی با ارزش‌های اسلامی

درجوامع غربی برای این‌که از زن، موجودی به وجود بیاورند که موردنظر خودشان و اهداف سودجویانه‌شان باشد، نیازدائم به مد دارند تا با درست کردن آن، چشم‌ها، دل‌ها و ذهن‌ها را به همین جذابیت‌های ظاهری و کوته‌بینانه مشغول کنند. اما فردی که به این ظواهر وسوسه‌انگیز مشغول شودمجالی برای رسیدن به ارزش‌های واقعی واخلاقی خواهدداشت؟ امین کشوری می‌گوید: «آموزه‌های غربی به زنان می‌آموزد که همه ارزش‌های آنها در «تن» خلاصه شده و اگر توانست اندام، ظرافت‌ها و زیبایی‌هایش را به بهترین شکل ممکن برای افراد جامعه به نمایش بگذارد، می‌تواند ایفای نقش کند. اما این نگاه، مقابل ارزش‌های دینی و اسلامی است. اسلام می‌گوید: نقش اصلی زن در جایگاه همسری و مادری است و با حفظ این موقعیت‌ها و رعایت حجاب که برایش امنیت می‌آورد می‌تواند در عرصه اجتماع ظاهر شود و به فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی یا حتی اقتصادی نیز بپردازد». البته اسلام هرگز نخواسته مرد از زن بهره‌کشی اقتصادی کند، بلکه سخت با آن مبارزه می‌کند و ازنظر اسلامی، استقلال اقتصادی زن، امری مسلم و متعلق به خود اوست. 

بالا رفتن سطح استاندارد‌های جنسی 

درجوامع غربی، دردسترس بودن زنان بی‌حجاب ورفتار‌های غیرطبیعی آنان سبب شده که مردان به تدریج ازآن‌ها رویگردان و حتی متنفر شوند. در واقع دیدن سطح بالایی از بی بندوباری و جذابیت‌های زنان برای مردان به عادت تبدیل شده، چون مردان روزانه با تعداد زیادی از زنان بی حجاب رو‌به‌رو می‌شوند و این تقاضای روحی، روانی و جنسی آنها را بالامی‌برد وطالب سطح جدید، متنوع و بی‌بندوبارتر ازوضعیت موجودشان می‌شوند. این موضوع باعث شده تا مردان برای ارضای غریزه جنسی خود به همجنسان خود روی آورند. سردی و بی‌مهری مردان نیز سبب شده تا زنان نیزبه همجنسان خودروی آورندکه همجنس بازی یکی ازمشکلاتی است که تمدن غرب با آن دست و پنجه نرم می‌کند، اما در اسلام همه نیاز‌ها و تامین آنها باید در مسیر تعالی و سعادتمندی انسان باشد نه این که همه فکر وذکر افرادبرای تامین نیاز‌های جنسی که به صورت عطش جنسی درآمده، صرف شود. به گفته کشوری، آزادی‌های جنسی نامشروع، موجب شده پیمان اخلاقی و زناشویی همسران و به عبارتی بنیان خانواده از بین برود و سبب به وجود آمدن پیامد‌های ناگواری مانند سقط جنین، بچه‌های نامشروع، خشونت و تجاوز به زنان، خروج از مرز اعتدال در پرداختن به نیاز‌های جنسی و... شود. کم شدن و سیر نزولی جمعیت نیز یکی دیگر ازمعضلات چنین جوامعی است و هنگامی اتفاق می‌افتد که نسل موجود به دلایل تمایل نداشتن به تشکیل خانواده و فرزنداوری و ترویج روابط نامشروع جنسی و... تمایلی به تولید نسل جدید نداشته باشد. در این‌گونه جوامع تعداد سالمندان و سالخوردگان نسبت به درصد کودکان و نوجوانان بیشتر می‌شود.

منبع: جام‌جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • لگدمال شدن آزادی در کشور‌های مدعی حقوق بشر
  • خبر مهمی که وکیل توماج صالحی درباره او اعلام کرد
  • وکیل توماج صالحی : موکلم از فساد فی الارض تبرئه شده و شامل عفو رهبری می‌شد
  • مسابقه عجیب شترسواری زنان در عربستان؛ سقوط برخی سوارکاران زن از روی شتر و مصدومیت آنها + ویدئو
  • حجاب، مسیر مصلحت جامعه
  • امام جمعه نجف اشرف: اوضاع جهان به نفع اسلام پیش می رود
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • سخنگوی وزارت خارجه: مقامات آمریکا شایستگی اخلاقی اظهارنظر درخصوص حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را ندارند
  • منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد