Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@03:55:19 GMT

ترکیب تنبک و کاخون می‌شود کولک

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۸۵۴۰۱

ترکیب تنبک و کاخون می‌شود کولک

مجید آذری‌پور دو ساز ابداعی‌اش را با نام‌های دف بادی و «کولک» در فرهنگسرای سرو رونمایی کرد. ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از شیوه‌های پیشرفت و گسترش صدایی در حوزه موسیقی توجه به سازهای ابداعی است که آواهای موسیقایی تازه و تنوع صوتی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرنوشت جوایز نقدی جشنواره موسیقی جوان در ابهام!

مجید آذری‌پور هنرمند عرصه موسیقی دو ساز ابداعی دارد که یکی دف بادی یا دف کوکی و دیگری ساز کولک که تلفیقی از ساز سنتی تنبک و ساز کلمبیایی "کاخون" است.

از ویژگی‌های دف بادی یا دف کوکی، کوک شدن پوست دف است. این کوک شدن موجب تنظیم دف با انواع نواها می‌شود.

«کولک» ساز دیگری است که آن هم ساخته‌ی مجید آذری‌پور است. سازنده تلاش داشته است تا با ساختن این ساز صدایی تازه وارد موسیقی ایران کند. در عین حال او تلاش کرده است تا حرمت ساز را حفظ کند؛ «کولک» تلفیقی از سازهای "تنبک" و "کاخون" کلمبیایی است. آذری پور به نوع استفاده از ساز کاخون نقدی دارد؛ نوازندگان برای نواختن ساز کوبه‌ای کلمبیایی «کاخون»، روی ساز می‌نشینند و می‌نوازند و این به نوعی در فرهنگ ما تقلیل و تحقیر موسیقی به حساب می‌آید.

آذری‌پور ضمن تلفیق سازهای تنبک و کاخون، ساز را به گونه ای طراحی کرده است که بر روی دوش و کول نوازنده قرار می‌گیرد و به همین سبب آن را "کولک" نامگذاری کرده است.

آیین رونمایی و اجرا با این دو ساز روز جمعه ششم دی 1398، ساعت 15 در فرهنگسرای سرو برگزار شد.

مجید آذری‌پور سال 1339 در شهر اصفهان و خانواده‌ای اهل موسیقی و هنر به دنیا آمد. از کودکی با موسیقی آشنا شد و نزد استادانی مانند پورابوطالب، جمشید محبی و شادروان ناصر فرهنگ‌فر نواختن تنبک را آموخت و در سال 1356 در مسابقات دانش‌آموزی استان اصفهان رتبه نخست را کسب کرد. مجید آذری‌پور در کنار آموختن موسیقی حرفه نجاری را آموخت و پس از تحصیلات دانشگاهی عشق به چوب باعث شد تا این کار را به صورت حرفه‌ای دنبال کند.
سال 1361 از کارگاهی کوچک در حیاط منزل پدری کار ساختن ساز را با تنبک و سنتور آغاز کرد.
تلاش فوق‌العاده آذری‌پور برای ارتقای سطح سازهای موجود در موسیقی ایران و ابداع سازهای جدید در سال 1384 و با ابداع دف قابل کوک آغاز شد و بهبود آن با قابلیت استفاده از هوای فشرده برای تمامی سازها رسیده است. هم اکنون با راهنمایی استاد حسین علیزاده نمونه این ساز برای تار نیز ساخته شده است. آخرین ابداع آذری‌پور ساز کولک است که با قابلیت استفاده به جای تنبک و کاخن می‌تواند به تنهایی جایگزین مناسبی برای بسیاری از سازهای کوبه‌ای باشد.

انتهای پیام/

R33357/P/S4,40/CT7 واژه های کاربردی مرتبط موسیقی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: موسیقی موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۵۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذری جهرمی خطاب به مالک شریعتی: امنیتی‌ها مثل شما دهن لق نیستند

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم به اظهارات اخیر مالک شریعتی، نماینده مجلس که در دفاع از علیرضا زاکانی در ماجرای قرارداد او با چینی ها، به جهرمی حمله کرده بود واکنش نشان داد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که آذری جهرمی ابتدا در کانال تلگرامی خود نوشته بود: «اگر گفتید محصول نهایی شرکت ساختمان سازی چیست؟ آفرین، اتوبوس برقی!»

در واکنش به این پست، مالک شریعتی به آذری جهرمی حمله ور شد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در شرایط تحریم نفت، شرکت تراستی با تایید کمیته ضدتحریم دبیرخانه شعام، تامین کننده منابع ارزی در قرارداد واردات کالا‌های اساسی، دارو و سایر نیاز‌ها از جمله واگن اتوبوس و ... می‌شود. مصوبه کمیته مذکور "سرّی"، افشایش خیانت و مطالبه شفاف شدنش حماقت است. موضع این طناز امنیتی کدام است؟

آذری جهرمی هم در واکنش به این توییت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بابک زنجانی هم یک تراستی بود… کینه‌ی امثال آقای شریعتی از امنیتی‌ها قابل درک است، اما یک جمله در بسته عرض میکنم و میگذرم تا نگران آبرویشان نباشند، امنیتی‌ها مثل شما دهن لق نیستند که برای توجیه عملکرد اربابشان در شهرداری، دست به افشای وجود مصوبه‌ای سرّی در شورای عالی امنیت ملی بزنند.

دیگر خبرها

  • کنایه معنادار آذری جهرمی به زاکانی و رئیسی؛ نان در «اتوبوس»!
  • مصائب یک واردات موسیقایی/ رایزنی با ارشاد اقدام با صمت!
  • (تصاویر) آذری جهرمی در مراسم رونمایی از کتاب «مهندسی اجماع»
  • (تصاویر) گنبد سرخ مراغه، یادگاری معماری سبک آذری
  • عکس معنادار آذری جهرمی درباره دولت رئیسی
  • آذری‌جهرمی پاسخ مالک شریعتی را داد
  • مقابله با ساخت و سازهای غیراصولی و ناایمن در کرمانشاه
  • عکس معناداری که آذری جهرمی منتشر کرد
  • کنایه سنگین و معنادار آذری جهرمی به مقدار چاپ پول در دولت رئیسی + عکس
  • آذری جهرمی خطاب به مالک شریعتی: امنیتی‌ها مثل شما دهن لق نیستند