برترین اسباببازیهای ایرانی معرفی میشوند
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۸۵۵۳۲
۹۱۵ اثر به دبیرخانه پنجمبن جشنواره ملی اسباببازی رسیده است که مورد بررسی قرار میگیرد و برترین اسباببازیهای ایرانی معرفی میشود. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، محسن حموله در پانزدهمین دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان که روز، هفتم دی در حاشیه پنجمین جشنواه ملی اسباببازی برگزار شد به معرفی برترین اسباببازیهای ایرانی اشاره و بیان کرد: امسال، ۹۱۵ اثر در دو بخش عروسک و اسباببازی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که مورد داوری قرار میگیرند و چهارشنبه، ۱۱ دی معرفی میشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با اشاره به شعار پنجمین دوره از جشنواره ملی اسباببازی گفت: «تمرین زندگی»، شعار این دوره از جشنواره است و ما در سال رونق تولید میکوشیم تا از تولیدکنندگان داخلی حمایت و زمینهای را فراهم کنیم تا فعالان حوزه اسباببازی، ارتباط بیشتری و بهتری با یکدیگر داشته باشند.
حموله، اسباببازی را یک رسانه فرهنگی دانست و افزود: در این دوره از جشنواره، ۱۶۰ تولیدکننده داخلی شرکت کرده و به ارائه ۲هزار اسباببازی ایرانی پرداختهاند. همچنین در پنجمین جشنواره از ۷۰ اسباببازی جدید رونمایی خواهد شد.
دبیر پنجمین جشنواره اسباببازی به بخشهای مختلف جشنواره اشاره و بیان کرد: نمایشگاه ترویج بازی و سرگرمی با حضور ۲۷ سازمان دولتی و غیردولتی در سالن تیمچه مرکز آفرینشهای فرهنگی کانون برپاست. هفت نشست و کارگاه آموزشی هم از سوی کمیته علمی ما برگزار میشود.
کار چندانی در زمینه فرهنگ کودک نکردهایم
پس از آن بهنام زنگی به این که تمدن ما به بزرگسالان اختصاص دارد اشاره و بیان کرد: در فرهنگ و تمدن ما، حتی در ادبیات مکتوبمان که جزو گنجینه ادبی جهان است، توجه چندانی به کودکان نشده است.
مسئول کمیته علمی پنجمین جشنواره ملی اسباببازی گفت: امید که جشنوارهها و دورهمیهای این چنین، جزیرههای کوچک فعال در حوزه کودک و نوجوان را به هم وصل کند تا ارتباط بیشتر و بهتری با یکدیگر برقرار کنند.
زنگی، طراحی را زیربنای صنعت اسباببازی دانست و افزود: ما ضرورتسنجی کردهایم که بهتر است به چه موضوعهایی بپردازیم و نشستهای ما بر اساس نیازسنجی برگزار شده است.
درآمد بیشتر در گرو برندسازی است
اولین پنل از این نشست به موضوع میزان خرید اسباببازی اختصاص داشت. در ابتدای این بخش، محمدمهدی ایزدخواه به ضرورت مخاطبشناسی اشاره و بیان کرد: خیلی مهم است بدانیم مخاطب ما از کجا و چگونه خرید میکند و کدام بخش بازار برایش جذاب تر است.
این کارشناس مسایل فرهنگی در حوزه اقتصاد در ادامه گفتههای خود بیان کرد: در حال حاضر بیشتر بچهها و خانوادههایشان از فروشگاههای تخصصی اسباببازی، کتابفروشیها و فروشگاههای زنجیرهای خرید میکنند و تنها هشت درصد مخاطبان، اینترنتی خرید میکنند اما این میزان با سرعت بالایی در حال افزایش است و بر اساس پژوهشهای ما، هر قدر، درآمد خانوادهها بیشتر باشد، میزان خرید اینترنتیشان افزایش مییاید.
ایزدخواه با اشاره به ویژگیهای اسباببازی مطلوب از دید خانوادهها گفت: آموزنده بودن، سرگرمکنندگی و قیمت مناسب، مشخصههای یک اسباببازی خوب است. جالب اینکه خانوادهها، کمتر به برند بودن توجه میکنند، مگر کسانی که درآمد بالایی دارند.
به گفته این فعال حوزه کودک در حال حاضر ۶۰ درصد بچهها به تبلت، لپتاپ و گوشی هوشمند دسترسی دارند. پس ما نمیتوانیم چشم خود را بر اهمیت فروش اینترنتی ببندیم.
محمد اسدی هم در بخش دیگری از این پنل گفت: وقتی درآمد خانوادهها کاهش مییابد، اولین چیزی که از سبد خانوار حذف میشود، اسباببازی است، آن هم در شرایطی که متوسط خرید اسباببازی یک خانواده در طول سال، ۲۰۰هزار تومان است.
به گفته این پژوهشگر حوزه اسباببازی، برای موفق شدن در تولید اسباببازی یا باید خودمان را به برند تبدیل کنیم یا به بازار موجود توجه داشته باشیم. طبق پژوهش انجام شده، بیشترین فروش به شخصیت باب اسفنجی اختصاص دارد و از میان ۳۰ شخصیت مختلف، دو رتبه آخر به کاراکترهای ایرانی اختصاص دارند.
کودکان از فضاهای شهری، هیچ سهمی ندارند
در دومین پنل از دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان، موسی پژوهان، نماینده سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور به این که در طراحی فضاهای شهری ما، هیچ سهمی به کودکان اختصاص نیافته اشاره و بیان کرد: سهم بچههای ما از فضاهای شهری، ترس و ناامیدی است. ما باید به کودکان و نوجوانان، توجه بیشتری داشته باشیم. چراکه فضاهای شهری ما برای جوانان، به ویژه مردان طراحی شده و بچهها نادیده گرفته شدهاند.
او با اشاره به طرحی با عنوان «اتاق مادر و کودک» گفت: در سال ۱۳۹۳، دستورالعملی مبنی بر مکانیابی و احداث این گونه اتاقها در فضاهای عمومی جامعه تدوین و به ۱۳۰۰ شهرداری در سراسر کشور ابلاغ کردیم. جالب این که آمارهایی که دو سال بعد دریافت کردیم، شوکه کننده بود چراکه ما ۱۸ و نیم میلیون کودک و نوجوان داشتیم که هیچ فضایی برایشان در نظر گرفته نشده بود.
پژوهان در ادامه بیان کرد: این آمارها و پژوهشها ما را بر آن داشت تا با یونیسف همکاری و دستورالعمل شهرهای دوستدار کودک را تدوین و در سال ۹۷ به شهرداریها ابلاغ کنیم.
نماینده سازمان شهرداریها و دهیاریهای وزارت کشور با اشاره به اینکه برای اجرایی شدن طرح شهر دوستدار کودک، نهادی را با عنوان «اداره شهر دوستدار کودک» در نظر گرفتهایم، گفت: ما تاکنون این نهاد را در ۲۵ کلان شهر و شهر راهاندازی کردهایم تا فضاهایی را به قصهگویی و بازی و اتاقهای مادر و کودک اختصاص دهند.
به گفته پژوهان، در خیابانهای مهم شهر، فضاهایی با عنوان «گذرهای کودکی» در نظر گرفته شده که به برگزاری جشنوارهها و برنامههای شاد برای کودکان بپردازند و چشمانداز ما این است که در ۱۰ سال آینده، شهرهای بیشتری را به شبکه جهانی شهر دوستدار کودک پبوند بزنیم.
او در پاسخ به این که آیا قرار است فضای جداگانهای برای کودکان با شرایط ویژه در نظر گرفته شود، بیان کرد: در شهر دوستدار کودک، قرار است فضای خاصی برای کودکان با نیازهای ویژه در نظر گرفته شود. اما واقعیت اینکه بهتر است کودکان سالم و بچههایی با نیازهای ویژه به یک همزیستی مسالمتآمیز با یکدیگر برسند.
پس از آن مینا ذاکرشهرک به ارائه گزارش خود درباره بازارسازی فرهنگی پرداخت و خلق دارایی اختصاصی، فنآوری پیشرفته و ایدههای ناب را از جمله مواردی دانست که در «مرچندایزینگ» یا بازارسازی فرهنگی باید با آن توجه شود.
این فعال حوزه کودک به بخش دیگری از پژوهش خود مبنی بر میزان علاقه خردسالان به عروسکها اشاره و بیان کرد: در این پژوهش مشخص شد گرایش کودکان به پرنسسهای دیزنی بیشتر است چون این شخصیتها را میشناسند.
ذاکرشهرک با اشاره به مهم ترین استراتژیهای تولیدکنندگان اسباببازی در دنیا گفت: همافزایی در بخش توزیع، توسعه جغرافیایی بازار هدف، تکرار تمهای داستانی موفق و اهمیت داستان و شخصیتپردازی از مهمترین مواردی است که تولیدکنندگان خوب دنیا به آن توجه میکنند اما در کشور ما به علت فقدان یک نگاه جامع به سیاستگذاری در این زمینه و همچنین نبود قانون کپیرایت، هنوز یک شخصیت موثر و ماندگار خلق نشده است.
او به اهمیت قانون کپیرایت اشاره و بیان کرد: از آنجا که ما به کنوانسیون جهانی «برن» نپیوستهایم و حق مولف(کپیرایت) را رعایت نمیکنیم. به همین خاطر برای تولیدکنندگان ما آسانتر و مقرون به صرفهتر است که از شخصیتهای محبوب جهانی مثل باب اسفنجی استفاده کنند تا کاراکترهای ایرانی و این مساله مهمی است که باید به آن توجه شود.
در پایان نسترن افشم به توضیح درباره باشگاه کارآفرینان نوجوان پرداخت و گفت: ما در این باشگاه به آموزش بچهها از طریق بازی میپردازیم تا کودکان ما در آینده کارآفرین باشند.
پنجمین جشنواره ملی اسباببازی از ۷ تا ۱۳ مهر در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار میشود.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: اسباب بازی جشنواره ملی اسباب بازی خیابان حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۵۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسباببازیهای چوبی جایگزینی مناسب برای بازیهای سرد و بیروح + عکس و فیلم
ذبیحالله ماستری فراهانی مدیر هسته فناور مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در تشریح فعالیت هسته فناور متبوع خود اظهار کرد: این هسته فناورنخستین تولیدکننده اسباببازیهای چوبی در شهرستان فراهان بوده و فعالیت خود را از سال ۱۴۰۰ بهصورت نیمهوقت آغاز کرده است؛ اما از سال گذشته بهطور تماموقت و مستمر فعال هستیم. از آنجایی که در ابتدای راه بوده، مصمم به حضور فعال در نمایشگاههای اسباببازی، لوازم و تجهیزات چوبی مختص کودکان چه در استان و چه در کشور هستیم.
وی عنوان کرد: ایده و جرقه اولیه ساخت اسباببازیهای چوبی در روزهای آماده شدن برای کنکور ارشد برایم زده شد و با مطالعه کتابهایی در زمینه برندسازی و بازاریابی، ایده ایجاد کارگاه اسباببازی چوبی با برندی ایرانی را مطرح کردم؛ اگرچه شرکتهایی در زمینه اسباببازی در کشور فعالیت میکنند؛ اما به دنبال تولید محصولاتی خلاقانه، متفاوت و مجزا با این شرکتها هستیم.
مدیر هسته فناور مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان اضافه کرد: فعالیت اصلی این هسته فناور متمرکز بر اسباببازیهای چوبی از مصنوعات و دستسازههای چوبی ویژه کودکان، لوازم آموزشی و کمک درسی از جمله چرتکههای چوبی، اکسسوری چوبی کودک، جغجغه نوزاد، باکس دندان شیری، قطار و قایق چوبی و مکعب سنگهای تعادلی سرگرمی مبتنی بر تمرکز حواس بدون محدودیت سنی است.
ماستریفراهانی که در هسته فناور «master wood» (ماستر وود- تولید وسایل تزئینی و اسباببازی چوبی) در حوزه فناوری فعال است، بیان کرد: بهطور کلی محصولات تولیدی این هسته فناور شامل محصولات آموزشی و کمکآموزشی مانند چرتکههای چوبی. برج هوش. پازل حروف و اعداد و محصولاتی با جنبه نمایشی و تزیینی مانند قایق چوبی. هواپیمای چوبی. بولینگهای چوبی. قطار چوبی... میشوند. عمده محصولات این هسته فناور به خارج استان و به اقصی نقاط کشور ارسال میشود. شهرهای تهران، اصفهان، مشهد بیشترین متقاضی محصولات بوده و نمونه کارهایی نیز به خارج از کشور ارسال شده است.
وی بیان کرد: این هسته فناور تاکنون مجوزهای لازم را از سازمانها و نهادهای مربوطه اخذ کرده است ازجمله جواز کسب از اتاق اصناف، گواهی مهارت از سازمان فنی و حرفهای، گواهینامه مدیریت کیفیت iso۹۰۰۱ و در تلاش برای اخذ مجوز از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان میراث فرهنگی و صنایعدستی هستیم.
مدیر هسته فناور مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان گفت: در عصری زندگی میکنیم که بازیهای رایانهای، نرمافزارهای دیجیتال، فضای مجازی، لوازم و اسباببازیهای پلاستیکی و آهنی موجود در بازار که عمدتاً از چین وارد میشوند و کودکان و نوجوانان را درگیر خود کردهاند؛ بنابراین طبع گرم چوب میتواند جایگزین مناسبی برای این بازیهای سرد و بیروح باشد.
دانلود فیلم اصلی کد ویدیوماستریفراهانی مطرح کرد: ارزآوری و قطع واردات و بینیازی از محصولاتی که کمترین سنخیتی با فرهنگ ملی و میهنی دارد، اشتغالزایی بانوان در بحث مشاغل خانگی، سرمایهگذاری در صنعت چوب، ایجاد مزارع کشت درخت صنوبر و به تبع آن، کاهش قطع بیرویه درختان جنگلی، کمخطر بودن اسباببازیهای چوبی نسبت به اسباببازیهای پلاستیکی و آهنی (اکثر قسمتهای تیز و برنده چوب بهوسیله دستگاه سنباده کاری صاف و صیقلی میشود) ایجاد خلاقیت پرورش ذهنهای خلاق کودک و نوجوان و... فقط گوشهای از مزیت ایجاد برند اسباببازی چوبی ایرانی است.
وی با بیان اینکه نوسان بازار ارز از معضلات فعالان صنعت چوب است، توضیح داد: متریال اصلی هسته فناور ماستر وود برای تولید محصولات عمدتاً چوبهای راش و روس بوده که وارداتی هستند و نیاز به اختصاص ارز دارد. بحران کرونا اگرچه خسارات سنگینی بر جامعه تحمیل کرد؛ اما فرصتی خوبی فراهم شد تا دستسازههای چوبی گرمابخش محفل خانوادهها باشد بهواسطه محدودیتهای عبور و مروری که ایجاد شده بود.
مدیر هسته فناور مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان تبیین کرد: امسال که سال جهش تولید با مشارکت مردم از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده امید این را داریم که مسئولان موانعی که سد راه تولیدکنندههای کوچک هستند را برطرف کرده تا پیش از این شاهد رشد و شکوفایی، ارتقا و اعتلای کشور باشیم.
انتهای پیام/