Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-01@11:21:50 GMT

چه عواملی موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۸۶۹۸۱

چه عواملی موجب تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود؟

بهزاد قریب‌زاده متخصص دندان درباره عوامل تأثیرگذار بر تغییر رنگ دندان‌ها اظهار کرد: لایه بیرونی دندان‌ها را مینای دندان می‌نامند. رنگ دندان‌های طبیعی در اثر انعکاس و پراکندگی نور از مینای دندان در ترکیب با رنگ عاج دندان که در زیر مینای دندان قرار دارد ایجاد می‌شود. ژن‌های فرد بر روی میزان ضخامت و صاف بودن مینا تأثیرگذار هستند و مینای دندان هرچه نازک‌تر باشد باعث می‌شود تا رنگ عاج دندان نیز بیشتر دیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه افزود: روزانه پوشش یا غشای نازکی بر روی مینای دندان شکل گرفته و به صورت لک ظاهرمی‌شود، از آنجایی که مینای دندان دارای منافذ ریز است، می‌تواند لکه‌ها را در خود نگه دارد. با افزایش سن، دندان‌ها درخشش خود را از دست می‌دهند. چرا که مینای دندان نازک‌تر و عاج نیز تیره‌تر می‌شود.

قریب‌زاده بیان کرد: البته ممکن است لکه‌هایی در داخل دندان وجود داشته باشند که به آن‌ها لکه‌های ذاتی می‌گویند و متفاوت از لکه‌هایی هستند که از مواد خوراکی  ایجاد می‌شوند. به عنوان مثال، لکه‌های ذاتی ممکن است در اثر استفاده بیش از حد فلوراید در دوران کودکی، هنگام رشد دندان ایجاد شود.

این متخصص دندان گفت: دلیل دیگری که می‌تواند موجب پوسیدگی دندان‌ها شود مصرف آنتی بیوتیکتتراسایکلین است. در صورت مصرف این دارو در طول نیمه دوم بارداری توسط مادر یا استفاده  آن در کودکان زیر ۸ سال، می‌تواند دندان‌های کودک را لکه دار کند. هر گونه آسیب وارده نیز ممکن است باعث تیره شدن دندان شود. روش‌های سفید کردن دندان بیشتر بر روی لکه‌های سطحی و بیرونی مؤثر هستند.

او تصریح کرد: افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند دچار التهاب لثه می‌شوند. به همین دلیل لثه‌های آن‌ها قرمز و ملتهب به نظر می‌آید. همچنین بر اثر التهاب لثه‌ها ممکن است دندان‌ها هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان دچار خونریزی شوند. با گذشت زمان ممکن است این بیماری موجب سفید شدن دندان‌ها هم شود. افراد مبتلا به این بیماری باید به طور مرتب به دندان پزشک مراجعه کنند؛ چرا که آنان در معرض فزاینده خطر کمبود‌های تغذیه‌ای، عفونت دهان و سرطان دهان قرار دارند.

عوامل تأثیرگذار بر تغییر رنگ دندان ها 
قریب زاده بیان کرد: عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شود، دندان ممکن است بر اثر پروسه‌های مختلف به مرور زمان رنگ خود را از دست بدهد و مواد درونش تغییر کند. تغییر رنگ دندان‌ها به ۳ دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از؛ عوامل خارجی، داخلی و سن.

او افزود: تغییر رنگ بر اثر عوامل خارجی زمانی اتفاق می‌افتد که لایه بیرونی دندان در اثر مصرف قهوه، نوشابه یا دیگر نوشیدنی‌ها و غذا‌ها دچار تغییر رنگ شود و سیگار کشیدن نیز می‌تواند این اتفاق را رقم بزند. اما عوامل داخلی زمانی ظاهر می‌شوند که فرد در دوران کودکی در معرض فلوراید قرار می‌گیرد و بیوتیک تتراسایکلین در نیمه دوم بارداری توسط مادر استفاده می‌شود.

این متخصص دندان در آخر تصریح کرد: عامل دیگر سن است که این موضوع می‌تواند ترکیبی از عوامل درونی و بیرونی باشد و علاوه بر آن سیگار و مواد غذایی نیز بی تاثیر نیستند. لایه رویی دندان نیز با بالا رفتن سن به مرور زمان نازک می‌شود و بیشتر در معرض آسیب دیدگی قرار می‌گیرد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۶۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه دادستان کل کشور درباره نحوه اجرای طرح نور فراجا

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه اجرای درست طرح نور موجب امنیت اخلاقی خواهد شد، گفت: این طرح باید به همه بخش‌ها از جمله معابر، شوارع، اماکن ورزشی، مراکز تجاری، تفرجگاه‌ها، سینماها و امثال آن تسری پیدا کند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محمد موحدی؛ دادستان کل کشور با اشاره به طرح نور فراجا برای حفظ امنیت اخلاقی گفت: باید فراجا و مسئولان قضایی در تمامی حوزه‌ها به وظیفه قانونی خود در این خصوص عمل کنند و اجرای صحیح طرح نور مستمر و اثربخش باشد.

موحدی با تأکید بر اهمیت اجرای طرح نور و مطالبه آحاد جامعه در اجرای این حرکت گفت: این طرح باید به همه بخش‌ها از جمله معابر، شوارع، اماکن ورزشی، مراکز تجاری، تفرجگاه‌ها، سینماها و امثال آن تسری پیدا کند. اجرای درست و مستمر طرح نور موجب ایجاد احساس آرامش و امنیت اخلاقی خواهد شد.

همه دستگاه‌ها باید به وظایف‌شان در «طرح نور» عمل کنند

دادستان کل کشور همچنین امنیت را یک نعمت الهی دانست و گفت: نفس وجود پلیس در جامعه امنیت‌ساز است و بدون حضور پلیس برای هیچکس امنیت معنا نخواهد داشت. پلیس هم امنیت‌ساز است و هم حافظ امنیت.

وی ادامه داد: لذا مردم ما قدردان فرزندان خود در تمامی حوزه‌های امنیتی و انتظامی بوده و واقف هستند که با تلاش شبانه‌روزی حافظان امنیت است که در جای جای این کشور پهناور امنیت و آسایش حرف اول را می‌زند. بنابراین، قانون هم از اقدامات آنان دفاع کرده و تمرد از دستورات پلیس را جرم و قابل تعقیب می‌داند.

برخی در مقابل جنایات تروریست‌ها ساکت و مدافع مجرمان هستند

موحدی در بخش دیگری از سخنانش که در شورای معاونین دادستانی کل بیان می‌کرد، به انتقاد از رویه برخی افراد در حمایت از افراد مجرم پرداخت و گفت: متأسفانه عده‌ای در کشور تحت القائات معاندین از یک مجرم حمایت می‌کنند لکن در قبال جنایات تروریست‌های اجاره‌ای که اخیراً تعدادی از حافظان امنیت را به شهادت رساندند سکوت در پیش گرفته‌اند. این افراد اندک، غیرت و تعصب دینی، ملی و وطنی خود را زیر پا گذاشته و البته باید بدانند اقدامات آنان رصد می‌شود.

هیئت نظارت بر مطبوعات به وظیفه خود عمل کند

دادستان کل کشور سپس به لزوم حفظ امنیت روانی جامعه تأکید کرد و گفت: برخی از جراید و روزنامه‌ها عناوین و تیتر صفحه اول را عمداً به گونه‌ای تنظیم می‌کنند که ضمن اینکه مورد خوشایند معاندین واقع می شود، موجب ناامنی و مخدوش شدن امنیت روانی جامعه نیز می‌شود. با توجه به مسبوق به سابقه بودن این رفتار در برخی از جراید لازم است هیئت نظارت بر مطبوعات به فلسفه وجودی خود توجه کرده و نظارت قانونی بر عملکرد و فعالیت مطبوعات را جدی بگیرد.

موحدی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فعالیت شبکه‌های معاند و صهیونیستی در فضای مجازی پرداخت و گفت: وفق قانون هر نوع همکاری با شبکه‌‌های معاند جرم است. لذا نهادهای نظارتی بایستی نسبت به شناسایی افرادی که با این شبکه‌ها همکاری دارند اقدام کرده و افراد مجرم را با مستندات به دستگاه قضایی معرفی کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعزام قطار کامل موجب افزایش ایمنی می شود
  • توصیه دادستان کل کشور درباره نحوه اجرای طرح نور فراجا
  • سازمان «سیا» با دندان‌های کشیده شاهد حادثه ۱۱ سپتامبر بود
  • فقر، مشتری ثابت دندان‌پزشکی زیرپله‌ای
  • مصرف عسل چه کمکی به سلامت دهان و دندان می‌کند؟
  • صد و شصتمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • عوامل «نون خ» با مردم صحبت می‌کنند
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز که شاید از آن بی‌خبری!
  • این ویتامین موجب افزایش قد می‌شود