Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@08:27:57 GMT

پسرهای مادران چاق بهره هوشی کمتری دارند

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۸۷۱۲۲

پسرهای مادران چاق بهره هوشی کمتری دارند

به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان دانشگاه «تگزاس» در آتسین آمریکا در این مطالعه با بررسی بهره هوشی ۳۶۸ کودک، ارتباط قابل توجهی میان بهره هوشی این کودکان و چاقی مادران در دوران بارداری پیدا کردند. 

چاقی موجب بروز شماری تغییرات در بدن می شود و اکنون محققان اعلام کرده اند که چاقی مادر در دوران بارداری بر رشد جنین نیز تاثیر دارد، محققان نتیجه گرفتند که اختلال هورمونی و یا کمبود مواد معدنی در نتیجه چاقی مادر، روند تکامل مغز جنین را کند می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال محققان خاطر نشان کردند که نتایج این مطالعه نباید موجب ترس کسی شود و آنها تنها سرگرم شناخت برخی تعاملات میان وزن مادر و سلامت نوزادان آنها هستند.

محققان خاطر نشان کردند که نکته جالب توجه این مطالعه این است که حتی با استفاده از ارزیابی های مختلف تکاملی متناسب با سن، متوجه شدند که این ارتباطات هم در اوایل و هم در اواسط دوران کودکی وجود دارد به این معنی که این اثرات به مرور ادامه می یابد. 

محققان این کودکان را در دو برهه زمانی ۳ سالگی و هفت سالگی مورد بررسی قرار دادند. آنها در سه سالگی مهارت های حرکتی کودکان را که شامل هماهنگی، مهارت، حرکت و سرعت می شود، اندازه گرفتند.

دختران در این مطالعه در مقایسه با پسران امتیازات بالاتری گرفتند به طوری که امتیاز آنها به طور متوسط ۱۰۲.۳ در مقایسه با ۹۷.۲ بود. این مطالعه نشان داد، پسرانی که مادرانشان در دوران بارداری چاق بودند، در مقایسه با پسرانی که مادرانشان وزن سالم داشتند، در حدود هشت امتیاز، نمره کمتری داشتند. این مطالعه سپتامبر ۲۰۱۹ در مجله Developmental Origins of Health and Disease منتشر شد.

محققان همچنین در هفت سالگی بهره هوشی کلی کودکان را اندازه گرفتند. این مطالعه که در مجله BMC Pediatrics منتشر شده، نشان می دهد که بهره هوشی این کودکان از ۷۰ تا ۱۴۰ متفاوت بود؛ بهره هوشی کلی شامل استدلال کلامی، حافظه کار ، سرعت پردازش و موارد دیگر است.

یافته های این مطالعه نشان داد، پسرانی که مادرانشان در دوران بارداری چاق بودند و یا اضافه وزن داشتند، در آزمون های بهره هوشی کلی در مقایسه با پسرهایی که مادرانشان در دوران بارداری وزن عادی داشتند، پنج امتیاز و یا بیشتر، نمره کمتری کسب کردند. با این حال محققان متذکر شدند که این مطالعه تنها یک تحقیق اولیه است و مکانیزم پشت این یافته ها هنوز مشخص نیست. محققان همچنین متذکر شدند که اثرات چاقی بر بدن همچنین ممکن است بر جنین نیز تاثیر گذارد.

برچسب‌ها « پسر - مادر » بارداری چاقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پسر مادر بارداری چاقی پسر مادر بارداری چاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۷۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟

کارشناس اداره کل آرایشی، بهداشتی سازمان غذا و دارو با تأکید بر اهمیت استفاده از ضد آفتاب در محافظت از پوست، توجه به میزان SPF را فاکتوری مهم در انتخاب این محصول آرایشی و بهداشتی دانست.

دکتر سارا میرحقی ساعتچی با اشاره به اهمیت استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در محافظت از پوست نحوه انتخاب و استفاده صحیح از این محصولات آرایشی بهداشتی را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه ضد آفتاب به محصولاتی گفته می‌شود که از پوست انسان در برابر اشعه نور خورشید محافظت می‌کنند، گفت: یکی از فاکتور‌های مهم در انتخاب ضدآفتاب SPF است، که میزان محافظت از پوست در برابر سوختگی و التهاب ناشی از آفتاب را نشان می‌دهد.

میرحقی ساعتچی افزود: برای انتخاب ضد آفتاب با SPF مناسب پوست می‌توان از پزشک یا داروساز مشورت گرفت.

وی در ادامه نحوه استفاده صحیح از کرم‌های ضد آفتاب را تشریح کرد و گفت: ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پیش از قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید باید ضدآفتاب استفاده کرد تا محافظت کافی روی پوست ایجاد شود. همچنین در صورت عرق کردن و شستن صورت بهتر است مصرف محصول تکرار شود.

دیگر خبرها

  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • آیا غذا‌های دریایی سرطان زا هستند؟
  • چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟
  • تشخیص گرایش سیاسی افراد از روی چهره‌شان توسط هوش مصنوعی
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • این اسید لاغرتان می‌کند
  • راهپیمایی جمعی از کودکان و مادران قمی در هفته سلامت و زمین پاک
  • چرا چشم‌های سگ همیشه غمگین است؟
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین