Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@23:25:54 GMT

درسگفتار حکمت چین باستان برگزار می شود

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۸۷۳۹۸

درسگفتار حکمت چین باستان برگزار می شود

به گزارش خبرنگارمهر، به همت پژوهشکده حکمت معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، درسگفتار حکمت چین باستان (تمثیلات و معانی) با محورهایی چون آشنایی با تعالیم عرفانی چین باستان، بینش تمثیلی در حکمت چین، فلسفه سه خطی های هشتگانه، تکوین عالم از نگاه یی جینگ و تاویلات عرفانی در تجلیات برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدرس این درسگفتار، اسماعیل رادپور، پژوهشگر موسسه حکمت و فلسفه ایران است.

در توضیح و معرفی این درسگفتار آمده است: هدف از برگزاری این دوره آشنایی با مفاهیم حکمی و عرفانی در چین باستان از رهگذر مطالعه تطبیقی خواهد بود. در میان سنن معنوی جهان (خاصه هنگامی که سنّت ایرانی‌اسلامی از یک سو و سنّت شرق دور از سوی دیگر مطمح نظر است) تفاهمی رخ نتواند داد مگر بر مبنایی حِکمی، مشروط به آنکه لفظ حکمت را محدود به اندیشه‌ای خاص مثلا محدود به فلسفه‌های متعارفینکنیم. از سوی دیگر، حوزه همگرایی‌ها در سنن شرقیمکاتب حکمی و طریقت‌های عرفانی است نظر به سه جنبه پیوسته آنها، یعنی معنویت، حکمت و رازآشنایی: معنویت برای عناصر وجودی و اخلاقیات درونی؛ حکمت برای عناصر معرفتی و علمی؛ و رازآشنایی برای عناصر متبرّک و زیبایی‌شناختی. تفاهم حقیقیِ سننِ ایرانی‌اسلامی و چینی تنها بر مبنایی حِکمی و از جانب نظرگاهی حکمی و عرفانی مقدور تواند بود، و دیگر انواع تفاهم در حوزه‌های مختلف (از قبیل هنر، علم، تمدّن) ممکن نیست مگر مبتنی بر تفاهم مذکور. امکان شناخت سنن دیگر موهبت زمانه ما است (بر خلاف آثار تخریبی انکارناپذیر این زمانه).

در دوره پیشین تحت عنوان حکمت چین باستان (تمثیلات و معانی 1) به بینش تمثیلی در حکمت چین باستان پرداخته شد و به کتابی رجوع شد که بنیاد حکمت تمثیلی در چین را تشکیل می‌دهد، یعنی یی‌جینگ (易經) یا دفتر تجلّیات. محور مباحث در دوره پیشین و این دوره محور بر مطالعه نوشته‌ای است به نام شی‌تْسی داجّوان (繫辭大傳روایت اعظم، تبیین منضم) که یکی از تعلیقات یا بال‌های ده‌گانه دفتر تجلّیات است. موضوع اصلی این نوشته بررسی رموز یی‌جینگ از نظرگاه حِکمی است.

همچون دوره پیشین، مطالعه شی‌تْسی همراه خواهد بود با شروح وانگ‌بی، حکیم دائویی و جُّو شی، حکیم کنفوسیوسی که در فهم پیچیدگی‌های متن بسیار راهگشایند. شی‌تْسی شامل دو فصل یا دو دفتر است. در دوره پیشین، نُه فصل دفتر یکم مطالعه و تفصیلاً شرح شد. در این دوره، علاوه بر مروری دوباره بر مطالب گذشته، فصول باقی مانده از دفتر یکم و کلّ دفتر دوم شرح، بررسی و ترجمه خواهد شد.

در این دوره همچنین، درباره یکی دیگر از تعلیقات یی‌جینگ به نام شّوُگوآ (說卦) که به معانی و نسبت‌های سه‌خطی‌های هشتگانه می‌پردازد، بحث خواهیم کرد. علاوه بر مطالعات اصلی، از جمله موضوعات دیگری که در این دوره به فراخور مباحث مطرح خواهد شد، نگاهی به بینش‌های عرفانی در تعلیم دائویی و بررسی جنبه‌های حکمی بعضی نویسه‌های چینی خواهد بود.

سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :

آشنایی با تعالیم عرفانی چین باستان

بینش تمثیلی در حکمت چین

فلسفه سه‌خطی‌های هشتگانه

تکوین عالم از نگاه یی‌جینگ

تأویلات عرفانی دفتر تجلّیات

این درسگفتار از روز دوشنبه ۱۶ دی ماه آغاز می شود و تا ۱۲ اسفندماه هم ادامه دارد. مدت زمان این دوره هم  ۱۸ ساعت ( ۹ جلسه ۲ ساعته ) ۹ روز است.

شرکت کنندگان در این درسگفتار گواهینامه معتبر و مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات  وفناوری که دارای ارزش علمی است دریافت می کنند.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این درسگفتار و ثبت نام در آن می توانند به این آدرس مراجعه کنند.http://tam.ihcs.ac.ir/

کد خبر 4810269

منبع: مهر

کلیدواژه: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی چین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کنفرانس بین المللی نشست علمی هفته پژوهش هیات مذهبی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گام دوم انقلاب آیت الله جوادی آملی فعالیت های قرآنی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران جامعه ایمانی مشعر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه جامعه شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۷۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوره آموزشی «ماه»در استان ایلام برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام منوچهر رئیسی، معاون فرهنگی این اداره کل گفت: اداره کل تبلیغات اسلامی استان ایلام برای استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و ارتقای سطح کیفی مهارت‌های مورد نیاز جامعه هدف خود، برنامه‌هایی را طراحی و در دست اقدام دارد.

وی افزود: اینکه صرفاً در انتظار برنامه‌های ابلاغی از طرف مرکز باشیم، مورد قبول نیست و ما به عنوان کارکنان یک سازمان فرهنگی دغدغه انجام امور غیر ابلاغی و نوآورانه را داریم و ان شاءالله این رویه را امسال بیش از سال‌های گذشته در پیش خواهیم گرفت.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی ایلام خاطر نشان کرد: با جلساتی که در ستاد برگزاری مراسم شهادت امام صادق (ع) گرفته شده است، ما امسال هم شاهد برپایی دسته‌های عزاداری در نقاط مختلف استان از دور افتاده‌ترین روستاها تا مراکز شهرستان‌ها خواهیم بود.

وی با اشاره به اهمیت مقوله جمعیت و فرزند آوری، از برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی تربیت کنشگر جمعیت خبر داد و افزود: خوشبختانه سال گذشته با استفاده از اساتید مجرب در حوزه جمعیت موفق شدیم تعداد ۲۰۰ نفر را در این زمینه آموزش داده، که از بین این افراد حدود ۴۰ نفر موفق شدند که دوره‌های برگزار شده را با موفقیت به پایان برسانند، سال ۱۴۰۳ دوره‌های تکمیلی را جهت بهره مندی افراد منتخب، برگزار خواهیم کرد.

کد خبر 6093732

دیگر خبرها

  • بیست و دومین دوره سیر مطالعاتی بنیاد شهید مطهری برگزار می شود
  • دومین نمایشگاه صنعت موسیقی برگزار می‌شود
  • برگزاری دوره‌های آموزشی توانمندسازی شاغلان و فعالان صنعت گردشگری در یزد
  • دوره آموزشی «ماه»در استان ایلام برگزار می شود
  • اکسپو فرصتی برای توسعه
  • مشکل برگزاری کنسرت موسیقی در بوشهر حل شد؟
  • نقد فیلم مست عشق / شکستی مفتضحانه برای حسن فتحی
  • موفقیت هنرمندان سیرجانی در کسب ۲۱ مهر اصالت ملی صنایع‌دستی
  • پیام آیت الله مظاهری به هجدهمین دوره همایش حکمت مطهر
  • برگزاری دوره تخصصی نماز در شهرکرد