Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعتماد نکردن تولیدکنندگان از مشکلات پژوهشگران است و سرمایه لازم برای تولید انبوه وجود ندارد و سرمایه‌گذارها کمتر حاضرند در پروژهای نوین سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، بالا رفتن رشد و توسعه هر کشوری ارتباط مستقیم با کمیت و کیفیت پژوهش های آن دارد؛ پژوهش سنگ بنای پیشرفت هر کشوری است به ازای هر واحد سرمایه گذاری در پژوهش معادل 30  واحد سود به همراه خواهد داشت و این در حالی است که در کشورمان کمتر از 10 درصد ظرفیت دانشگاهها صرف پژوهش  و تحقیقات علمی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سهم ناچیز پژوهش در کشور، نه تنها به اقتصاد ضربه زده است؛ بلکه بر آمار فرار مغزها نیز می افزاید، آمار تکان دهنده ای که روز به رو سیر صعودی پیدا می کند.

کی آرمین رحمان زاده استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار بلاغ، با اشاره به اینکه پژوهش نقش موثری در پیشرفت جامعه خواهد داشت، گفت: با توجه به تحریم های که به کشورمان تحمیل شده است، پژوهش و علمی کردن آن می تواند راه کار موثر و دائمی در توسعه جامعه باشد.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات پژوهش امروز علمی نشدن آن است، عنوان کرد: مقاله ای نوشته می شود یک ایده است، عملی شدن ایده ها امتیازی است که باید دراختیار پژوهشگران قرار بگیرد.

پژوهش زیر سایه عملی سازی

این استاد دانشگاه تصریح کرد: پژوهش ها باید از حالت تئوری خارج شود، مقالات زیادی داریم، اما اجرایی نشدن؛ چرا که سرمایه گذاران کمتربه سمت نوآوری می روند.

وی از ساخت شیشه هوشمند در مقیاس کوچک گفت و افزود: شیشه های بی نیاز از پرده هستند که توانستم در مقیاس کوچک این ایده را تولید کردم، اما تولیدکنندگان بیشتر ترجیح می دهند در حوزه های مطمئن سرمایه گذاری کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این شیشه ها در پروژه های چون در گلخانه ها که  باید در روز سقف هایش برداشته شود و مانند ولتاژعمل می کند، در بیمارستان ها بخاطر الوده بودن پرده ها می تواند کاربرد موثری داشته باشد.

عدم اعتماد سرمایه گذارها

وی اعتماد نکردن تولیدکنندگان را از مشکلات پژوهشگران خواند و افزود: اما متاسفانه سرمایه لازم برای تولید انبوه وجود ندارد و سرمایه گذارها کمتر حاضرند در  پروژهای نوین سرمایه گذاری کنند.

ناهید صادقی اندواری نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نقش به سزای تحقیق و پژوهش در گسترش و کاربرد درست علوم برای پیشرفت و توسعه ی  هر جامعه گفت: در جوامع پیشرفته  و صنعتی پایه و اساس هر  صنعت، خدمات و حرفه ای را پژوهش تشکیل میدهد از همین روست که تحقیق و توسعه ملازم و همراه هم اند و مشخصا برای ایجاد توسعه نیاز به تحقیق و مطالعه نظام مند بر روی آن مسئله است.

وی با بیان تعاریف مختلف و گسترده ای برای پژوهش عنوان کرد: پژوهش را بنا به تعریفی جامع میتوان فرایند رسیدن به راه حل‌های قابل اطمینان از طریق گردآوری، تحلیل و تفسیرداده‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده و نظام‌مند دانست.

این پژوهشگر جوان تصریح کرد: در پژوهش شناسایی دقیق و تعیین حد و مرز برای مسئله یا همان پرابلم مدنظر بسیار مهم است، شناسایی و تعریف درست مسئله به تحقیق و پژوهش اسان تر و بهتر در ان زمینه کمک میکند.

وی ادامه داد: پژوهش باعث‌ تولید علم متناسب با نیاز هر جامعه و همچنین پویایی و پیشرفت و توسعه علوم در جامعه می‌شود.

جایگاه پژوهش در ایران
صادقی با تاکید بر اینکه تحقیق و پژوهش درکشور ما هنوز جا نیفتاده است، اظهار کرد: پژوهش مورد توجه نیست، به همین خاطر در تمام حوزه های علمی و پروژه های عملی و اجرایی که  قبل آن باید تحقیق و پژوهش دقیق صورت بگیرد تا بر اساس نیاز و شرایط محیطی و زیرساخت های موجود اجرا شود و بیشترین بازدهی و نتیجه را داشته باشد، انجام نمی شود و عملا با نتایج خلاف انتظار و ناکارامد مواجه میشویم.
 
وی عدم توجه به پژوهش را  حتی در حوزه های علوم انسانی و اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: رفتاری که نیاز به اسیب شناسی مسائل به شدت وجود دارد جای خالی پژوهش های بنیادی و کاربردی قابل تعمیم و کارامد احساس میشود، امید آن که احساس نیاز به پژوهش و تحقیق هر روز بیشتر از دیروز در جامعه به وجود امده و تقویت شود و جایگاه پژوهش اساسی تر و پررنگ تر شود تا به توسعه ی هر چه بیشتر کشور کمک کند.

مشکلات پژوهش
کارشناس ارشد دین و رسانه از دانشگاه پژوهشی تهران از مشکلات پژوهش گفت: به نظر میرسد به دلیل استقبال کم و در اولویت قرار نداشتن پژوهش در عرصه های مختلف علمی، خود باعث عدم ایجاد انگیزه و اشتیاق جامعه علمی برای انجام پژوهش میشود اگر دانشجویان و پژوهشگران جامعه ببیند به پژوهش بها داده میشود و ارزش و جایگاه ویژه ای همان طور که باید داشته باشد انان نیز با علاقه و پشتکار بیشتری در این راه قدم برمیدارند.

وی از مشکلات دیگر  پژوهش خاطرنشان کرد: بخصوص در شهرستان ها جدای از پایتخت عدم اختصاص بودجه و منابع کافی برای پژوهش است همین که توزیع ناعادلانه برای بودجه های پژوهشی در شهرهای کشور وجود دارد خود باعث عدم‌ توجه و استقبال به امر پژوهش و از بین رفتن انگیزه می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۸۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان،میزبان کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ رئیس انجمن هسته‌ای ایران گفت: اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای از فردا به مدت سه روز در شهر اصفهان برگزار می شود که نشانی از بلوغ فناوری هسته‌ای در کشور ماست.


جواد کریمی ثابت با اشاره به استقبال از این کنفرانس افزود: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ مقاله برای کنفرانس ارسال شده و ۵۰ دانشگاه در فرآیند داوری مشارکت داشتند، همچنین ۱۶ میزگرد فنی و بنرهای تخصصی برای پوشش تمام ابعاد فناوری‌های هسته‌ای تدارک دیده شد.


وی گفت: ۱۰۰ سخنران از مقالات برای سخنرانی‌های علمی انتخاب شد و در میزگردهای تخصصی ۸۰ سخنران علمی داریم و دانشمندان از کشورهای ۵ قاره و بیش از ۵۰ نفر فعال در مجموعه هسته‌ای میهمان داریم.


کریمی ثابت افزود: هدف از برگزاری این کنفرانس آشنایی صنعت با آخرین پژوهش‌ها است و دانشجویان موضوعات اولویت کشور را در دستورکار قرار دهند، از صنعت هسته‌ای و دانشگاه‌های کشور و دانشجویان حوزه هسته‌ای برای همه حوزه‌ها حضور دارند.


وی گفت:در این کنفرانس تحقیقات پژوهشگران در ۴ بخش محتوایی ۱۳گانه ارائه می‌شود که سخنرانان خارجی نیز حضور موثر دارند، همچنین میزگردهای تخصصی با بیش از ۸۰ سخنران از دانشگاه و صنعت و با حضور پژوهشگران خارجی صورت می‌گیرد و یکی از پنل‌های تخصصی به همین موضوع اختصاص دارد.

کریمی ثابت خاطر نشان کرد: برگزاری اولین کنفرانس با هدایت‌های ریاست سازمان و همکاری مدیر کل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد.


وی گفت: نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت هسته‌ای برای دانشجویان و پژوهشگران انجام شد و یکی دیگر از محورهای ارائه محتوا، پوسترها هستند که به مدت ۳ روز، در ۴ سالن در بازه زمانی صبح و عصر تدارک دیده شده و نشان از استقبال بالا و بلوغ صنعت هسته‌ای کشور است، موضوعاتی که در این همایش مطرح می‌شود از معضلات تمامی کشورهای دنیاست.


این کنفرانس با محوریت کاربرد پرتوها، راکتورهای هسته‌ای، فیزیک هسته‌ای و شتاب‌دهنده‌های ذرات، اندازه‌گیری تشعشعات، انرژی همجوشی و پلاسما، چرخه سوخت هسته‌ای ایزوتوپ‌های پایدار و رادیو اکتیو، ایمنی و امنیت هسته‌ای، کشاورزی هسته‌ای، فناوری کوانتمی، آموزش هسته‌ای، حکمرانی هسته‌ای و تغییر اقلیم و نقش انرژی هسته‌ای برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • دست کوتاه تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه/ راه پر پیچ و خم است!
  • اعضای بدن شما چند سال دارند؟
  • ژن‌های افسردگی و بیماری قلبی کشف شد
  • آیا ناسا نشانه‌هایی قطعی از حیات فرازمینی پیدا کرده است؟
  • اصفهان،میزبان کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای
  • با «ساخت ایران» مشکل دارند!
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • رئیس اتحادیه طلا و سکه در گفت‌وگو با قدس عنوان کرد؛ طلافروشان با سامانه جامع تجارت مشکل دارند نه سامانه مودیان
  • رئیس اتحادیه طلا و سکه در گفت‌وگو با قدس: طلافروشان با سامانه جامع تجارت مشکل دارند
  • رئیس اتحادیه در گفت و گو با قدس: طلافروشان با سامانه جامع تجارت مشکل دارند