Web Analytics Made Easy - Statcounter

پول نیوز - طبق گزارش های مرکز آمار ایران طی 13 سال گذشته، ۱۶ میلیون نفر به جمعیت در سن اشتغال ایران اضافه شده اما؛ مطابق آمارها در این سال ها به دلیل تدابیر غلط دولت ها این تعداد شغل ایجاد نشده است.

به گزارش خبرنگار پول نیوز، اگر به گزارش های مرکز آمار استناد کنیم فردی که حتی یک ساعت در هفته مرجع فعالیت داشته است نیز به عنوان شاغل به حساب آمده است ولی در عمل خواهیم دید که اعداد و ارقام این مرکز با واقعیت زندگی جوانان همخوانی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
مطابق آمارها تعداد شاغلان ایران از 20میلیون و 474 هزار نفر در سال 85 به 24 میلیون و 751 نفردر سال 98 رسیده است. تعدادی از افراد شاغل در این چند سال بازنشسته و تعدادی از جویندگان کار به این  لیست اضافه شده اند.
 
بیکاری به خصوص در جمعیت فارغ التصحیلان دانشگاهی این روزها معضل اصلی جامعه است، جوانانی که ویژگی مشترک آنها داشتن مدرک تحصیلی و تفکری یکسان برای یافتن شغل است.
 
طرح اشتغال زایی در ایران طرحی مقطعی ، گذرا و به اصطلاح یک مسکن ضعیف بوده و هست. طی بیست سال گذشته شاهد این هستیم که با تغییر دولت ها طرح حای اشتغال زایی هم بایگانی شده و یا کاملا تغییر کرده اند. روند تغییر این طرح ها تا به مرحله عمل برسد زمانبر است و دولت ها نیز عوض میشوند. دولت جدید هم زیر بار این موضوع نمی ر.د که بخواهد طرح دولت قبل را دنبال کند گویی کل کابینه علامه دهر هستند!
 

بیشتر بخوانید:

دروغ های دنباله دار کابینه آقای رئیس!!

در کدام شهرها بیشترین دستمزد پرداخت می شود؟

اجرای طرح هایی از جمله خوداشتغالی با پرداخت وام های 3 میلیونی در دولت هفتم و هشتم، اجرای طرح بنگاه های کوچک و زودبازده و مشاغل خانگی در دولت نهم و دهم، اجرای طرح  کارورزی، طرح مشوق‌های کارفرمایی، پرداخت وام و تسهیلات بان کی و ... نشان داد که نمی توان با شیوه تزریق پول به طرح هایی که  تصور می شود مستعد ایجاد اشتغال هستند با بحران بیکاری مقابله کرد.
 
همه شاهد هستیم که سالیان سال است که هیچگونه طرح و ایده جدیدی در حوزه اشتغال از طرف متولیان این امر صورت نگرفته است و فقط حول محور پرداخت تسهیلات آن هم فقط در حد طرح، در قالب های گوناگون و اسامی مختلف و روش های اجرای متفاوت عملیاتی شده است و هر دولتی پس از روی کارآمدن و بررسی، روش های قدیمی را در بسته بندی جدید و با یک نگارش نوین اجرایی کرده است اما؛ واقعیت این است که طرح ها همان قبلی ها است و فقط رنگ و لعابش تغییر کرده است.

بسیاری از جمعیت جوان و بیکار کشور همان جوانانی هستند که در دهه ۸۰ با تشویق و یا اجبار خانواده‌های خود وارد بازار کار آزاد نشده و برای ادامه تحصیل روانه دانشگاه‌ها شدند تا بلکه بتوانند شرایط کاری خوبی برای خود مهیا کنند، اما نه آنان و نه خانواده‌های آن‌ها فکر نمی‌کردند که روزی با سیاست‌های غلط در غلط دولت، کشور به جایی برسد که حتی مقاطع دکتری و مهندسان نیز گرفتار بیکاری شده و نتوانند وارد بازار کسب و کار شوند و سیل میلیونی جوانان تحصیل کرده مجبور شوند یا در خانه مانده‌ و یا به مشاغل کاذب روی آورند.
 
دولت تدبیر به سکانداری حسن روحانی بارها و بارها وعده ایجاد یک میلیون شغل به جوانان داده که در عمل هرگز نتوانسته حتی اندکی از این وعده را پیش ببرد. در بهترین و خوشبینانه ترین حالت، میانگین سالانه ایجاد شغل در ایران حدود 500 هزار نفر بوده است. امسال برای بار سوم است که رئیس سازمان برنامه و بودجه چند هفته گذشته در نشست خبری خود از پیش بینی و هدف گذاری برای ایجاد یک میلیون شغل در سال 99 خبر داد. به گفته نوبخت، «ایجاد یک میلیون فرصت شغلی و ایجاد رشد 2 درصدی اقتصاد و خروج از رکود دو هدف راهبردی دولت است.»  در حالی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی در شرایط تحریم و رکود رشد اقتصادی ممکن  نیست، رسیدن به چنین هدفی نیز دور از ذهن است.
 
خلاصه اینکه هم اینک در سال 98 جوانانی دست به سینه در کشور با یاس و ناامیدی و با مدارک تحصیلی دانشگاهی و عمری که بیهوده هدر رفته است، منتظرند تا ببیند تا چه زمانی این وعده های پوچ دولتی داده میشود اما عملی نه!

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: مرکز آمار شاغل شدن بیکار جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۸۹۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است

محمود پاک نیت بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: قطعا سیاست‌های جمعیتی برای فرزندآوری موثر است منتها دولت می‌تواند این سیاست‌ها را تقویت کند و زمینه‌هایی برای فرزندآوری بیشتر با ایده‌هایی عملگرایانه فراهم کند.

وی در ادامه عنوان کرد: الان از دغدغه‌های زوج‌ها امرار معاش و معیشتشان است، هر زوجی نیاز به حداقل‌هایی برای خانه و مسکن و مادیات دارد. اضافه کردن نسل هم مشکلات خاص خود را دارد، اما قطعا مشکلاتش کمتر از پیری جمعیت است.

وی بااشاره به غریزه قوی مادری در بین زنان جوان گفت: زنان جوان ایرانی همه فرزند دوست هستند، نباید طوری شود که نسل اتی در زمان کهنسالی هیچ کس را نداشته باشد که به او رسیدگی کند. زوجین جوان باید به این مسائل توجه کنند که همانطور که گذشته‌های ما نیاز به فرزند در سنین بالا داشتند، ان‌ها هم همینطور هستند.

وی با اشاره به تهدیدات پیری جمعیت در جامعه اظهار داشت: وقتی سن ازدواج بالا می‌رود و جوانان ازدواج کرده هم تمایل به فرزند پیدا نمی کنند به مروری کهن سالی جمعیت رخ می‌دهد باید برای سال‌های اتی تمهیدی بیاندیشیم تا مشکلاتی از این دست گریبان جامعه مان را نگیرد، هنرمندان هم پای کار بیایند تا ترسیمی از فضای درست خانوادگی برای نسل جوان داشته باشند. بهرحال هنرمندان هم الگوی جامعه هستند.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی ازدواج و خانواده

دیگر خبرها

  • دولت با ایده‌هایی عملگرایانه سیاست‌های جمعیتی را تقویت کند
  • مسئله مردم نرخ رشد نقدینگی نیست، مردم تورم را می‌بینند
  • حکم اعدام توماج صالحی اجرا می‌شود؟ / علی هیبتی و حاشیه زشتی که برایش ایجاد شد/ بیماری ترانه علیدوستی چیست؟ / موعود شمخانی؛ داستان یک بازداشت بزرگ
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • حربه زنگ زده یهودستیزی
  • رئالیسم سیاسی چیست؟
  • تمام اتفاقات منطقه بی ارتباط با خلیج فارس نیست
  • اعتراض علیه سیاست‌های ضد اسلامی دولت آلمان در هامبورگ
  • امیرعبداللهیان روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را تبریک گفت