Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: عبدالله مومنی فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:
به گزارش خرداد به نقل از اصلاحات نیوز، اکنون شورای سیاستگذاری موجبات دلسردی و ناامیدی بیش از پیش جامعه را از گفتمان اصلاح‌طلبی فراهم آورده است. فقدان اصل نمایندگی در چیدمان و گزینش افراد حاضر در شورا ؛علاوه بر اینکه مزیت حضور در شورا منجر به تقویت مناسبات و سازوکارهای فرصت طلبانه گردیده و مشوق رویش احزاب قارچ گونه که صرفا بدنبال گرفتن کرسی در این شورا در جهت تقسیم و توزیع قدرت هستند، از این رو چنین تلقی سکتاریستی بزرگترین ضربه را به سازمان سیاسی اصلاح طلبان وارد ساخته  و عملا این شورا  را بجای اینکه به محملی  برای نمایندگی و تنوع نیروهای اجتماعی بدل سازد به محلی برای تاخت و تاز و توزیع مدیریت ها براساس میزان عددی آرا بدل ساخته است به گونه ای که عمده ی چهره ها  هر کدام سهمیه ای برای حفظ موازنه شورا براساس تقسیم میان الیگارشی موجود هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ناکارآمدی کنش های سیاسی اصلاح طلبانه تهدید اصلی اصلاح طلبی است
ناکارآمدی کنش های سیاسی  اصلاح طلبانه در حال حاضر به عنوان تهدید اصلی جبهه اصلاحات است بدین معنی که موجب تغییر رویه در سیاستگذاری در کشور نشده است.
در آسیب شناسی وضعیت سرخوردگی از جریانات سیاسی و کاسته شدن از اعتبار و مقبولیت اجتماعی اصلاح طلبان در یکسال گذشته؛با توجه به در پیش بودن انتخاباتی سراسری  در اسفندماه  و با در نظر گرفتن الزامات ساختار سیاسی موجود  وسپهر سیاسی کشور؛ بازسازی ساختار و سامان سیاسی اصلاح طلبان در جهت ترمیم  اعتماد و سرمایه اجتماعی  و بازیابی مقبولیت اجتماعی ایده اصلاح طلبی  به مثابه روش سیاسی عقلانی و کم هزینه برای شهروندان ایرانی در راستای جلوگیری از ذهنیت منفی  و اضمحلال اصلاحات به مثابه یگانه شیوه سیاسی مورد حمایت طبقه متوسط شهری  در صورت توفیق بازسازی می تواند همچنان نقش بلامنازعی در حوزه پالیسی ایجاد نماید .
اتخاذمواضع راهبردی اصلاحات توسط کسانی صورت می گیرد که به بخشی ازدکوراتیو قدرت تبدیل شده اند.
به رغم اعتماد و اقبال مردم در انتخابات های گذشته به انتخاب های سورای سیاستگذاری ؛اما در عمل این شورا جز تقویت طیف ناکارآمد اصلاح طلب و تلاش برای قبضه کامل نهادهای مدنی موثر در اختیار اصلاح طلبان نتوانست کاری از پبش ببرد و نتوانست سازمان کارآمد و دربرگیرنده ی کلیت جریانات اصلاح طلب گردد وعملا به جای حل بحرانهای مجموعه جریان اصلاح طلبی  خود بر انفعال و بی تحرکی موجود اصلاح طلبی افزوده است و اکنون خود به یک مشکل تبدیل شده است. بخشی از وضعیت امروز اصلاحات و جایگاه افول یافته جریان اصلاح طلبی در باور مردمی محصول  اتخاذ مواضع راهبردی این جریان توسط طیفی از اصلاح طلبان است که  کارنامه و رفتار سیاسی اصلاحی درعملکرد وو پایبندی به اصول اصلاح طلبانه درتجربه حضورشان در نهادهای انتخابی به چشم نمی خورد و فقط به بخشی از دکوراتیو قدرت تبدیل شده اند.
اگرچه در بدوشروع وشکل گیری شورای عالی مشروعیت ونقطه اتصال اش آقای خاتمی بود و اگرچه با توجه به محبوبیت خاتمی این امر قابل فهم و درک ودرعین حال واجد اثربخشی بود ؛اما با گذشت زمان و درعوض رفتن به سمت سازوکارهای جمعی و دموکراتیک  و رفتن به سمت اتکاء بر منبع مشروعیتی بر اساس خرد جمعی اصلاح طلبانه به سمت اتصال به چند گعده سیاسی رفت و به سطح نازلی فرو افتاد.
عدم شفافیت در گزینش افراد عضو شورا،عدم پاسخگویی در انتخاب لیست های انتخاباتی که در انتخابات گذشته برگزیده شده اند. وهمچنین فقدان برنامه و نبود مکانیزمهای نظارتی و کنترلی بر روی منتخبان شورا بر بی سامانی اوضاع افزوده است.
در صورتیکه پذیرفتن تکثر واصل نمایندگی جریانات مختلف وبا روشی دموکراتیک وجامعه پذیر میتوانست کور سوی امیدی را بوجود بیاورد اما ظاهرا ترجیح و مزیت انتخاب افرادی همراه و مطیع بر انتخاب طیف ها و نمایندگی جریانات مرجح بوده است.
فهم یک مسأله درواقع بخش اصلی فرآیند حل مسأله است
اگردرک درست و واقع بینانه ای از  فهم  یک مساله و مشکل را داشتم باشیم خودش می تواند بنیان دقیق مساله را پی ریزی نماید و برای گام نهادن در مسیر حل مشکل و معضل اجتماعی یا ناکارآمدی رسیدن به فهم دقیق از چرائی مشکل یاریگر ما خواهد بود؛چنان که به درست گفته می شود که "فهم یک مسأله در واقع بخش اصلی فرآیند حل مسأله است”.
اصلاح طلبان در حال حاضر از سرمایه اجتماعی لازم برای پیروزی در انتخابات برخوردار نیستند.
یکی از ساده ترین تعاریف مساله را می توان ؛انجام عملیاتی برای برطرف کردن شکاف بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب در یک موقعیت مشخص دانست.در حال حاضر جریان اصلاح طلبی ناکارآمد و دارای پایگاه اجتماعی متزلزل و سرخورده ای است که این امر موجب می شود این جریان نتواند از حمایت و مشارکت اجتماعی مردم در جهت پیشبرد پروژه های اصلاحی استفاده نماید ؛از آنجائیکه امکان حضور و موثر بودن در ساختار قدرت صرفا از مکانیزمهای انتخاباتی می گذرد ؛پس برای توفیق در کارزار انتخاباتی نیاز به سطحی از مشارکت و حمایت مردمی هستیم که در حال حاضر اصلاح طلبان نمی توانند روی حمایت مردم حساب نمایند ،به عبارتی اصلاح طلبان در حال حاضر از سرمایه اجتماعی لازم  برای پیروزی در انتخابات برخوردار نیستند.
مطلوبیت اصلاح طلبی در چه شرایطی رقم می خورد؟ ؟احیاء سرمایه اجتماعی و فعال نمودن امکان حمایت مردمی بعنوان یگانه پشتوانه اصلاحات و بدل نمودن سرخوردگی موجود به امید و حمایت و حضور اجتماعی موثر مردم (وضعیت مطلوب) محسوب میگردد.
پس  هرگونه اهتمام و کوشش عملی از طریق انجام اقداماتی در راستای تبدیل وضعیت منفعل حامیان اجتماعی اصلاحات به حامیان بالفعل و فعال اصلاحات که به  انجام رساندن این اقدامات را می توانیم   عملیاتی را واجد خلق کنش اجتماعی قلمداد کنیم.
ضرورت بازسازی  جایگاه اجتماعی اصلاح طلبان
طبیعتا زمانی پی به مشکلات و موانعی در سد راه موضوع و امری که به عنوان مساله اجتماعی و معضله جریان سیاسی هست می بریم برای حل و بهبود و رفع موانع آن مسئله شیوه ها و روش های علمی و مبتنی بر کندوکاوهای تحقیقاتی وجود دارد که با در نظر گرفتن عوامل فوق  نیاز به طراحی مدلی است که خروج از شرایط غیر موثر و بعضا مضر در ساحت سیاسی را تسریع نماید
اصلاحات برای برون شد از وضعیت  کنونی اش از یکسو نیاز به تعامل با نهادهای موثر در قدرت دارد که بتواند همراهی و موافقت آنها را برای ایجاد اصلاحات در نظام سیاسی کسب نماید و از سویی دیگر  نیازمند بازخوانی و نقد واکاوی دقیق مبانی منجر به ایجاد سرخوردگی در میان شهروندان ایرانی است که در این راستا مهمترین وجه جمع بندی، بازسازی سرمایه اجتماعی اصلاحات می باشد. آسیب پذیری که بواسطه موقعیت سرخورده اجتماعی برای نیروهای سیاسی جریان اصلاحات بوجود آمده می تواند مانع جدی برای  قدرت گرفتن اصلاح طلبی ایجاد کند؛ناشکیبایی وعدم خویشتن داری در درون گفتمان اصلاحات موجب شده که هنجار تسامح و مدارای اصلاح طلبی تبدیل به ناشکیبایی گردد.
فقدان کنترل گری برکسانی که به جایگاه سیاسی رسیده اند ازضعفهای اساسی اصلاحات
عملا یکی از نقاط ضعف  اساسی جریان اصلاحات بخصوص پس از روی کار آمدن دولت روحانی فقدان پرنسیب سیاسی و بی توجهی به اصول و محکمات اصلاح طلبی بوده است و عملا کنترل اجتماعی و کنترل گری بر رفتار  کسانی که به نام اصلاحات به جایگاه سیاسی دست یافته اند صورت نگرفته است؛به گونه ای که افراد و یا جریانات سیاسی کمترین واهمه و نگرانی را بخاطر تزلزل و سستی و عدول از مواضع اصلاح طلبی و چرخش و غلتیدن در دامن رانت و فساد از بازخواست و حساب کشی اصلاح طلبانه نداشته اند.  فروکش نمودن اقبال گسترده اجتماعی ازجریان اصلاح طلبی بدان سبب است که مفهوم اصلاح طلبی نتوانسته توجه به مفاهیم عینی وانضمامی که صورت واقعی و مهمی را برای مردم مطالبه نمایند بهمراه داشته باشد. معهذا برخی ازاصلاح طلبان در خصوص شرایط فعلی کشور که بواسطه تصاحب بخشی از پارلمان و روی کار آمدن  دولت دوم آقای روحانی و تصاحب اکثریت مطلق شوراهای کلان شهرها که مورد حمایت اصلاح طلبان بوده نه تنها در خصوص وضعیت دشوار موجود کوچکترین نقد و انتقادی رابیان نمی کنند بلکه  با تعصب کور نسبت به جریان اصلاحات چشم خود را برواقعیات موجود جامعه بسته و بعضا دستاوردهایی را بواسطه حضور جریانات مستقر در برخی از نهادهای حاکمیت که مورد حمایت اصلاح طلبان بوده اند  نیز مترتب می شوند که به نظر می آید به نوعی دچار گزافه گویی گشته اند که  اگر نگوئیم این توصیفی فریبکارانه وغیر اخلاقی ازوضعیت فعلی است بدون شک می توان گفت با مبالغه آمیخته است زیرا اکنون افکار عمومی آن را بر نمی تابد.
با این حال انتظار می رود که جریان اصلاح طلب  قادر باشد که  در پرتو عضویت هر فرد و یا جریانی در سازمان های اصلاح طلبانه مسولیت و پاسخگویی متناسب با جایگاهها و اثر گذاری ها را صورت دهد.
مع الاسف امروزه وضعیت جامعه و شهروندان ایرانی در موقعیتی است که باید باور کنیم که اصلاح طلبی  بدین  گونه ای که ایده پردازان جسور اصلاحات وعده داده اند نتوانست نسخه و برنامه  مناسب و عملی  رابرای حل مشکلات عمده سیاسی و  اقتصادی و اجتماعی داشته باشد. بدین معنا که شعارها وگفتمان جریان موتلف اصلاحات صرفا بیان مجدد ادعاهای پیشین بوده است و ظاهر امر نیز نشانگر این است که جریان اصلاحات تاکنون نتوانسته به جمع بندی روشن گفتمانی و یا برنامه سیاسی نوینی دست بیابد و بنظر می آید که با همان ادعاهای تکراری و پیشین  می خواهد خود را در صحنه سیاسی به عنوان یگانه رقیب برتر جریان اصولگرایی برای اداره کشور و ‌یشبرد اصلاحات معرفی و تبلیغ نماید.
رهاوردهای تکراری وشعاری اصلاح طلبانه نمی تواندبرای جامعه رونقی رابه ارمغان آورد.
در شرایطی که اصلاح طلبان نتوانند ادله روشن و قانع کننده ای در این باره که اصلاحات با ابتناء بر برنامه های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی  مشخص و روشن و متفاوت با برنامه های ناکام پیشین ،برای بهبود وضعیت جامعه و رونق عمومی کشورو تقویت جامعه و برقراری آزادی و امنیت در کشور ارائه نمایند نمی توانند کوچکترین انتظار را از جامعه و شهروندان برای حمایت از برنامه های سیاسی خود در مقابل رقیب داشته باشند ورهاوردهای تکراری و شعاری اصلاح طلبانه نمی تواند برای جامعه رونقی را به ارمغان آورد.  طبیعتا زمانی گروههای الیگارشیک مانع از ورود طیف های متنوع از نمایندگان جریانات مختلف در روند تفکر و سیاستگذاری  گروهی  اصلاح طلبانه می شوند ؛اگرچه فراخی وگسترده گی عرصه تصمیم وتفکر گروهی می تواند منجر به مشارکت وتکوین و تعالی اصلاح طلبی ونیز بالتبع آن  حمایت نمایندگان همه طیف ها ازجریان اصلاح طلبی گردد اما بدلیل آنکه نمی تواند مناسبات معطوف به سهم‌خواهی در قدرت و فرصت طلبی این جریان که صرفا بدنبال به رسمیت شناختن مشارکت گروهی اندک ازهم‌پیمانانی است که منافع مشترک دارند گردد؛عملا جزجمع محدود و همراه و تایید کننده را بر نخواهد تابید.
مهندسی ساختارها ورویّه ها متناسب با شرایط جدید
اگر جریان اصلاحات امکانی را برای نمایندگان همه طیف های وفادار به ایده اصلاحات فراهم نماید می تواند حس قدرت داشتن را داشته باشد  و سازمانهایی که در برگیرنده مطالبات همه هواداران خود باشد سرمایه اجتماعی و اعتماد و جذابیت را برای حمایت جدی بوجود می آورد .
ناکارآمدی اصلاحات محصول تداوم فروپاشی درونی واضمحلال محتوایی اصلاحات است اگر مجموعه اصلاحات ، مدنی واصلاح پذیروانتقاد پذیر باشد امکان پیش بردن کنش های مدنی و اصلاحات وانتقاد ازحاکمیت ازاین مجموعه برخواسته خود شد و طبیعتا اگر غیر اصلاحی باشد نمی تواند اصلاحات را برای جامعه نوید دهد کاملا به این موضوع برمیگردد که اصلاحاتی که بتواند در خود اصلاح صورت بدهد می تواند اصلاح کننده باشد ؛پس اصلاحات در حکومت همان گونه خواهد بود که در میان جامعه است و این نوع اصلاحات را می توان اصلاحات کامیاب نامید که می تواند متناسب با نقطه عزیمت مفهومی خود برای تحقق اصلاحات حرکت نماید وبرعکس نوعی از اصلاحات که هیچ سطحی از اصلاح پذیری را در درون مناسبات و سیاستگذاری های خود تعبیه ننماید بدون شک در قدرت نیز ناکام  خواهد بود و اصلاحات ناکامیاب خواهد بود.
چنانچه در بالا اشاره رفت ارجحیت منافع فردی و فرقه ای  برمنافع عمومی منجر به فروپاشی درونی و اضمحلال محتوایی اصلاحات می شود و همچنین ناکارآمدی محصول تداوم چنین مناسباتی است.
از سوی دیگر عدم تحقق اهداف متناسب با نطفه عزیمت اولیه اصلاحات، فضایی از ناامیدی و نتوانستن و پیش نرفتن را بر فضای سیاسی ایرانشهر گسترده نموده است. از این رو جریان اصلاح طلبی به واسازی  اجزا گفتمانی و سازمانی و راهبردی نیاز دارد به طوری که بتوانندمتناسب با شرایط جدید بین المللی و ملی در پرتو مطالبات و نیازهای برآمده نوین دست به بازسازی بزند.
 یکی از آسیبهای دوران اخیر اصلاح طلبان افول سرمایه اجتماعی آنان است از این رو لازم است تا این امر مورد تامل بنیادین قرار گیرد. برچسب ها: اصلاح طلب ، انتخابات

منبع: خرداد

کلیدواژه: اصلاح طلب انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۰۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارد

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان زنجان با بیان اینکه سپاه به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارد و اجازه بهره‌برداری از این مجموعه را هم به گروه‌ها نمی‌دهد، گفت: سپاه به نهادهای مختلف در جهت حرکت در مسیر انقلاب و نظام کمک و در کنار آنها حضور پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از زنجان، حجت‌الاسلام حسن بیگدلی، امروز_پنچشنبه ششم اردیبهشت- در نشست خبری با اشاره به نقش و تأثیر شهید مطهری در تقویت بنیان‌های نظری انقلاب و نظام اسلامی اظهار کرد: آثار این شهید گرانقدر امروز هم پاسخگوی نیازهای معرفتی است و بهره‌گیری از افکار و اندیشه‌های شهید مطهری، گام نهادن و طی مسیر درست را تضمین می‌کند.

وی افزود: سپاه پاسداران در عین اینکه یک مجموعه نظامی است، یک مجموعه عقیدتی و مذهبی نیز هست و نمی‌تواند از عقیده و اعتقاد الهی و قرآنی جدا باشد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان ادامه داد: وظایف حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه در راستای تأمین و ترویج معارف انقلابی و روحیه جهادی، ارتقای بصیرت دینی و انقلابی، تعمیق بصیرت سیاسی و حکیمانه شدن رفتار سیاسی، پاسداری از انقلاب و ارتقای عمل مکتبی است.

وی با اشاره به اقدامات و برنامه حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه استان گفت: سال گذشته در حوزه سیاسی نزدیک به ۲۰ هزار جلسه بصیرتی برگزار شد و ۸۰ هزار نفر در برنامه‌ها و دوره‌های عقیدتی و معرفتی بسیج در استان حضور یافتند.

بیگدلی با بیان اینکه سپاه به هیچ جریانی وابستگی ندارد و اجازه بهره‌برداری از این مجموعه را هم به گروه‌ها نمی‌دهد، اظهار داشت: سپاه به نهادهای مختلف در جهت حرکت در مسیر انقلاب و نظام کمک و در کنار آنها حضور پیدا می‌کند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی (عج) استان زنجان با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته عقیدتی و سیاسی گفت: دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، حضور در نماز جمعه و اجتماعات مختلف برای تبیین مباحث عقیدتی و سیاسی، برگزاری همایش حکمت مطهر، مسابقات قرآن و آثار شهید مطهری، مسابقات ورزشی، زنگ سپاس از مقام معلم، نشست‌های معرفتی و بصیرتی، تولید محتوا بر اساس آثار شهید مطهری و به اشتراک‌گذاری آنها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و برگزاری نمایشگاه کتاب از جمله این برنامه‌هاست.

کد خبر 747778

دیگر خبرها

  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • تصمیمات نادرست در وزارت کار، چرا دستمزد ۱۴۰۳ اصلاح نمی شود؟!
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • مهاجرت فعال سیاسی و منتقد جنجالی ایرانی به کانادا؟
  • سپاه به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست
  • سپاه به هیچ جریان سیاسی وابستگی ندارد
  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان
  • مردم با شرکت در انتخابات دور دوم مجلس به تکلیف دینی و سیاسی خود عمل کنند/ احزاب لیست مشترک بدهند
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!