Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اندیشه ـ سی‌امین شماره فصلنامه علمی ترویجی «پژوهش‌های مهدوی» شامل 7 مقاله منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ سی‌امین شماره فصلنامه علمی ترویجی «پژوهش‌‌های مهدوی» به صاحب‌امتیازی مؤسسه آینده روشن و مدیرمسئولی سیدمسعود پورسیدآقایی منتشر شد.

عناوین مقالات این شماره بدین قرار است: «نقد و بررسی چالش‌های مهم اصل مهدویت از منظر سلفی‌گرایان ایران»، «کارآمدسنجی بصیرت در مواجهه با مهم‌ترین چالش اسلام با تاکید بر عصر غیبت»، «نظریه اختیاری بودن ظهور مبتنی بر نظریه اختیاری بودن سرنوشت»، «دیدگاه برخی از بزرگان اشاعره (فخر رازی، تفتازانی و جرجانی) درباره امام مهدی»، «علل ترویج خشونت‌نمایی قیام حضرت مهدی(عج) در عصر حاضر»، «بررسی فضای سیاسی فرهنگی عربستان در پیش از ظهور با استفاده از روایتی از کتاب الکافی» و «بازخوانی روایات مهدیان پس از قائم(عج)».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظریه اختیاری بودن ظهور

در چکیده مقاله «نظریه اختیاری بودن ظهور مبتنی بر نظریه اختیاری بودن سرنوشت» می‌خوانیم: «مقاله حاضر به دنبال اثبات نظریه اختیاری بودن ظهور است که در این خصوص ابتدا با در افکندن استدلالی در مقدمه، چشم‌اندازی از فرایند و برایند بحث به تصویر کشیده می‌شود. این استدلال که در مقدمه و طلیعه بحث آمده دارای دو مقدمه و یک نتیجه است در مقدمه اول به نظریه «تلفیقی بودن ظهور» یعنی زمینی و آسمانی بودن ظهور و در مقدمه دوم به نظریه «اختیاری بودن سرنوشت» با رویکرد تبیینی و تحلیلی پرداخته می‌شود نظریه تلفیقی بودن ظهور با مولفه‌های سه‌گانه «ماهیت‌شناختی ظهور»، «عوامل‌شناختی ظهور» و «خاستگاه‌شناختی ظهور» مستندسازی و توجیه می‌شود و در مقدمه دوم به بحث اثبات نظریه «اختیاری بودن سرنوشت» پرداخته می‌شود که در این‌جا ابتدا به تحلیل ماهیت‌شناختی سرنوشت توجه شده و بعد به طرح نگرش سه‌گانه جبرگرایی، تفویض‌گرایی و اختیار‌گرایی پیرامون سرنوشت مبادرت می‌شود و در آخر به برتری نگرش اختیارگرایی در توجیه نظریه اختیاری بودن سرنوشت نظر داده می‌شود. که در نهایت و پایان بحث بعد از اثبات دو نظریه «تلفیقی بودن ظهور» و «اختیاری بودن سرنوشت» به نتیجه‌ای چون «اختیاری بودن ظهور» منتهی می‌شویم.»

بررسی فضای سیاسی فرهنگی عربستان در پیش از ظهور

در طلیعه مقاله «بررسی فضای سیاسی فرهنگی عربستان در پیش از ظهور با استفاده از روایتی از کتاب الکافی» آمده است: «پیدایش جریان‌ها و تحولات فرهنگی، سیاسی جوامع اسلامی یکی از مهم‌ترین مسائلی بوده است که همواره مورد توجه معصومان بوده است. روایت بطشه یکی از آن روایاتی است که درقالب یک سوال وجواب کوتاه، درصدد ترسیم چند چالش اساسی پیش از ظهور و منشا آنها برآمده است؛ از جمله فشار و مقابله شدید سیاسی، فرهنگی عربستان با نشر معارف و فرهنگ شیعه و پنهان گشتن تدریجی علوم اهل‌بیت: در آن‌جا و جریان اختلاف و نزاع درونی شیعیان. منشا همه مشکلات در روایت، بسته به جریان فکری حاکم بر عربستان است و در نهایت، با بشارت تحقق جمیع خیر، به مهم‌ترین چالش روانی شیعیان عصر ظهور، در مواجه با حوادث متصل به ظهور سامان داده است. از جمله فقره‌های روایت مذکور، مخفی گشتن تدریجی علم مانند خزیدن مار به آشیانه خود، از روی ترس، در منطقه بین دو مسجد مسجدالحرام و مسجدالنبی است. علم با توجه به مبادی مشتق عالم مطرح گردیده است. پنهان گشتن معارف اصیل اسلامی به واسطه سخت‌گیری شدید حکام عربستان و انتشار دروغ و شایعه در جوامع شیعی به عنوان دو منشا اساسی اختلاف و نزاع معرفی شده است. این وقایع به صورت فترت و دوره متصل با ظهور اتفاق می‌افتد. بنابراین امام با طرح سوال ابتدایی، چند چالش اساسی شیعیان عربستان و سایر جوامع را مطرح کرده و با اشاره به منشا آن، زیرکانه راه نفوذ و مقابله با آن را اشاره کرده است. نیز ذهنیت ابان به عنوان راوی حدیث مذکور را نسبت به چالش غیبت امام زمان؟عج؟ و حوادث مرتبط با آن را آماده کرده است، و فشار روانی او و جمیع شیعیان را با بشارت امیدبخش ظهور تسکین داده است.»

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: فصلنامه مهدویت ظهور فصلنامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۰۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت

ایسنا/سمنان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان از رفع موانع ازدواج و فرزندآوری به عنوان مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت در کشور و استان نام برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی ۵ اردیبهشت ماه در جلسه قرارگاه جوانی جمعیت استان سمنان با بیان اینکه شان نزول سوره مبارکه کوثر حضرت فاطمه زهرا(س) است اظهار کرد: این سوره در شرایطی نازل شد که مشرکین می‌گفتند پیامبر اکرم(ص) ابتر است و نسل ایشان ادامه نخواهد یافت که این امر نشان می‌دهد تکثیر نسل از اهمیت بالایی برخوردار است. 

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه نبی اکرم(ص) به تکثیر نسل خود مباهات می‌کند افزود: واژه «کوثر» به خیر کثیر معنی شده است که مهمترین جنبه آن موضوع تکثیر نسل است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی تکثیر نسل را یکی از اهداف اصلی ازدواج عنوان و تاکید کرد: شخصیت افراد کامل نمی‌شود مگر آنکه ازدواج کنند. 

وی با اشاره به تصویب قانون جوانی جمعیت گفت: در هیچ دوره‌ای مقدمات ازدواج تا این اندازه توسط دولت و حکومت فراهم نبوده است.

امام جمعه سمنان در تشریح فلسفه لذت‌ جنسی اظهار کرد: همانطور که بدن انسان برای رشد نیازمند مواد غذایی گوناگون است و خداوند برای آن، میل به خوردن غذا را در انسان قرار داده، لذت جنسی نیز عامل رغبت انسان به تکثیر نسل است.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: متاسفانه انسان در موضوع خوردن و آشامیدن، هدف اصلی خلقت را که رشد و سلامت بدن بوده فراموش کرده و لذت جویی را هدف خود قرار داده است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی افزود: متاسفانه در موضوع لذت جنسی نیز انسان به جای آنکه به تکثیر نسل توجه کند، آن‌را فراموش کرده و بر لذت‌جویی جنسی متمرکز شده است. 

وی با اشاره به آیه ۳۴ سوره نساء گفت: خداوند متعال انسان را به تکثیر نسل در عالم توصیه کرده است لذا جوانی جمعیت و امر ازدواج دستوری الهی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان رفع موانع ازدواج و فرزندآوری را مقدمه ازدیاد جمعیت دانست و افزود: برخی از موانع فرزندآوری در استان مانند مباحث مربوط به غربال‌گری قابل برطرف شدن هستند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی واگذاری زمین‌های طرح جوانی جمعیت را اقدامی قابل تقدیر خواند و ادامه داد: در کنار این موضوعات باید موانع ازدواج مانند تسهیلات ازدواج و مسکن نیز پیگیری شود چراکه این مشکلات امر ازدواج را به تاخیر می اندازد. 

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان خواستار تشکیل کمیته بررسی و ارزیابی موانع ازدواج ذیل استانداری سمنان شد و خاطرنشان کرد: شناسایی موانع امر ازدواج و فرزندآوری می‌تواند به تحقق اهداف قانون جوانی جمعیت در استان منجر شود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهره برداری از واحد تخصصی فیزیوتراپی کف لگن در شهرکرد
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • خسارات سیل دبی/ چالش جدید ابرپروژه لاین عربستان
  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • بررسی موانع و چالش‌های تامین مسکن نیروهای مسلح در آذربایجان شرقی
  • رفع موانع ازدواج و فرزندآوری مقدمه جوان سازی و ازدیاد جمعیت
  • جرایم قطع درختان در اراک افزایش یافت