Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

سرویس بین الملل- تصمیمی سرنوشت‌ساز برای پذیرفتن محمدرضا پهلوی شاه مخلوع ایران در امریکا در سال 1979 میلادی منجر به توقیف اموال سفارت امریکا در تهران شد و به پایانی عذاب‌آور برای ریاست جمهوری جیمی کارتر انجامید.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ روزنامه "نیویورک تایمز" در گزارشی با اشاره به کمک چیس منهتن بانک امریکا به شاه مخلوع ایران برای ورود به امریکا می‌نویسد: "مدیر ارشد این بانک پس از فرود هواپیمای شاه منتظر او بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او برای این کار در مورد صدور ویزا برای او و همراهان‌اش اقدامات لازم را انجام داده بود و حتی مدارسی خصوصی و عمارت‌هایی را نیز برای شاه و همراه‌اش جستجو کرده و در نظر گرفته بود.

"جوزف وی رید جونیور" رییس کارکنان بانک به دیوید راکفلر رییس هیئت مدیره بانک گفت که "عقاب بر زمین فرود آمده است". او در جلسه‌ای در بانک، یک روز پس از فرود هواپیمای شاه این موضوع را بیان کرد. کمتر از دو هفته بعد در 4 نوامبر 1979 میلادی دانشجویان انقلابی ایرانی وارد سفارت امریکا در تهران شده و بیش از 50 امریکایی را برای 444 روز گرفتند. کارتر پیش از آن به مدت ده ماه از پذیرش شاه برای جلوگیری از وخیم شدن روابط ایران با امریکا خودداری ورزید و پس از آن نیز کاخ سفید با ناراحتی تنها برای معالجه پزشکی اجازه ورود شاه به امریکا را داد. اکنون یک واقعیت تاریخی از سوی دفاتر راکفلر منتشر شده است و با جزئیات نشان می‌دهد که چیس بانک منهتن و رییس آن پشت پرده ترغیب دولت کارتر برای پذیرش شاه یکی از سودآورترین مشتریان آن بانک بوده‌اند. برای کارتر این یک تصمیم محرمانه بود.

در این اسناد اشاره شده که کارزار راکفلر برای آوردن شاه به امریکا پروژه عقاب نام داشت و او با استفاده از شبکه قدرتمندی که در کاخ سفید داشت، جو طرفداری از ورود شاه به امریکا را ایجاد کرد. در این تیم هنری کیسینجر وزیر خارجه سابق امریکا و جان جی مک کلوی از اعضای هیئت مشاوره چیس بانک نیز حضور داشتند. همچنین روزولت جونیور از عوامل سابق سیا که پسر عمویش کرمیت روزولت در کودتای 1953 به شاه برای بازگشت به قدرت کمک کرده بود نیز در این تیم حضور داشتند. ریچارد ام هلمز رییس سابق سیا و سفیر سابق امریکا در تهران نیز عضو این هیئت بودند.

این روزنامه در ادامه می‌افزاید: "در اسناد اشاره شده که راکفلر خواستار جایگزین شدن رهبران انقلابی اسلامگرا در ایران با یک دولت نظامی و یا دولتی با ترکیبی از اعضای نظامی و رهبران غیرنظامی به زعم او دموکراتیک بود. او از دهه 60 میلادی با شاه معاشرت نزدیکی داشت. چیس بانک در زمان حکومت شاه در بانک‌های دولتی ایران سرمایه‌گذاری کرد و با برعهده گرفتن نقش مشاور در شرکت ملی نفت سود کلانی کسب کرد. تا سال 1979 میلادی این بانک بیش از 1.7 میلیارد دلار وام برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران تخصیص داده بود. راکفلر می‌ترسید که رهاکردن شاه از سوی کاخ سفید به اعتبار امریکا لطمه وارد ساخته و این‌گونه نشان دهد که امریکایی‌ها دوستان‌شان را ترک می‌کنند و تنها می‌گذارند".

منبع: آفتاب

کلیدواژه: محمدرضا پهلوی امریکا دیوید راکفلر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۱۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشجویان یاسوج در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا

دانشگاهیان، اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه یاسوج در حمایت از خیزش وجدان‌های بیدار جامعه دانشگاهی آمریکا و اروپا در نفی بیدادگری و کشتار مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم جعلی اسرائیل و حمایت‌های آمریکا از این رژیم کودک‌کش با شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر انگلیس اقدام پلیس آمریکا را محکوم کردند.   خیزش دانشجویی اخیر در حمایت از فلسطین در امریکا و اروپا، بزرگ‌ترین اعتراضات ضد اسراییلی در دل غرب از زمان تأسیس این رژیم جعلی است و نویدبخش فعال شدن دوباره جنبش دانشجویی در امریکا و اروپا این بار علیه اسراییل است.   برخی از رؤسای دانشگاه‌های ایران‌ ایمیل‌های حمایتی از خیزش اخیر دانشجویان و اساتید برای رؤسای دانشگاه‌های امریکا ارسال کردند. تشکل‌های دانشجویی نیز تجمعات حمایتی از این خیزش برگزار کردند.
 دانشگاه های آمریکا از هفته گذشته شاهد اعتراضات سراسری دانشجویان و اساتید در اعتراض به سیاست های حمایتی دولت از رژیم صهیونیستی در جنگ با غزه هستند، در این اعتراضات بسیاری از دانشجویان و اعضای هیات علمی بازداشت شده اند. باشگاه خبرنگاران جوان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج

دیگر خبرها

  • آزادسازی یک عقاب در ارتفاعات کوهستانی شاهو (فیلم)
  • یک بانک برای ۵۷ کشور | ایران وام جدید می گیرد؟
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • خبر مهم وزیر اقتصاد در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی
  • تجمع دانشجویان یاسوج در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
  • این دختر به نماد اعتراضی در امریکا تبدیل شده است | تصویر
  • عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است