Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز 9 دی برابر با 30 دسامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، امروز 9 دی برابر با 30 دسامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رویدادها:

1921 - مجلس شورا عضویت ایران در جامعه ملل را تصویب کرد.

در روز ۹ دی‌ ۱۳۰۰ شمسی مجلس شورای ملی، عضویت ایران در جامعه ملل را تصویب کرد. جامعه ملل، یک سازمان بین‌المللی میان دولتی بود که در نتیجه امضای عهدنامه ورسای، طی سال‌های ۱۲۹۸ تا ۱۲۹۹ خورشیدی تاسیس شد و تا زمان وقوع جنگ جهانی دوم مهم‌ترین نهاد بین‌المللی میان دولتی به شمار می‌آمد. پس از خاتمه جنگ جهانی اول نمایندگان ۳۲ دولت جهان در ۱۸ ژانویه ۱۹۱۹ میلادی جهت برقراری نظام بین‌الملل در ژنو گرد هم آمدند تا یک سازمان بین‌المللی جهانشمول به عنوان «پارلمان جهانی» تأسیس کنند. ابتکار تشکیل چنین سازمانی از وودرو ویلسون رییس‌جمهور آمریکا بود، اگرچه آمریکا هرگز عضو آن نشد. 

۱۳۰۹ - نمایش «آبی و رابی»؛ نخستین فیلم بلند داستانی صامت ایرانی، در سینما مایاک.

1332 ش - دستگیری داریوش فروهر در دی ماه 1332

1908 - شیخ فضل الله نوری که با مشروطیت مخالفت می کرد مورد حمله حامیان مشروطیت قرار گرفت و مجروح شد.

۱۹۲۲ - اتحاد جماهیر شوروی تشکیل شد.

1357 ش - معرفی "شاپور بختیار" به عنوان نخست وزیر خاندان پهلوی

شاه پس از تعیین ارتشبد غلامرضا ازهاری به ریاست دولت نظامی، با ایراد نطق معروف خود به اشتباهات خویش اعتراف نمود که این امر به تزلزل کابینه کمک زیادی کرد.

در آن تاریخ برای شاه مسلَّم و یقین شده بود که دوران پادشاهی او پایان یافته است و خیلی زود باید خاک ایران را ترک کند. او همچنین اعتقادی به جانشینی ولیعهدِ خود نیز بر تخت سلطنت نداشت.

تنها، انگیزه‏اش این بود که حکومت را به دست دیگری بسپارد و خود از ایران خارج شود. از این رو از همان روزهای نخستین حکومت ازهاری، یک دسته از نظامیان برای کنترل اوضاع بر سر کار آمدند. در دوران ریاست ازهاری بر دولت، تظاهرات وسیع مردمی به ویژه در تاسوعا و عاشورای 1357، مشروعیت رژیم پهلوی را زیر سؤال برد و ازهاری برای آرام کردن مردم، به بازداشت ظاهری دولتمردان سابق دست زد. اما، این عوام‏فریبی‌‏ها نیز راه به جایی نبرد. در پی ناکامی دولت ارتشبد ازهاری در سرکوب قیام مردم مسلمان ایران، محمدرضا شاه، شاپور بختیار را در 9 دی 57 به نخست وزیری برگزید و او نیز کابینه‏‌اش را در شانزدهم دی ماه معرفی کرد.

شاه و آمریکا، امیدوار بودند بختیار بتواند با شعارهای ملی گرایانه و سیاست‏های به ظاهر اصلاح طلبانه، مردم ایران را از ادامه انقلاب باز دارد. اما مردم ایران که از نیرنگ آمریکا و رژیم شاه آگاه بودند، به مخالفت با بختیار پرداختند و او را سرسپرده دستگاه استبدادی داخلی و بیگانگان خواندند. حضرت امام نیز در اعلامیه‏ای که از پاریس منتشر نمودند، دولت بختیار را فاقد مشروعیت اعلام کرده و مردم را به مقابله با آن فرا خواندند. بختیار تا پیروزی انقلاب اسلامی در این مقام باقی ماند ولی با برچیده شدن نظام طاغوت، از کشور گریخت.

2006 - اعدام صدام حسین رئیس‌ جمهور سابق عراق

صدام حسین رئیس‌جمهور سابق عراق (۸ اردیبهشت ۱۳۱۶ - ۹ دی ۱۳۸۵) پس از آنکه توسط دادگاه به اتهام جنایت علیه بشریت از جمله کشتار ۱۴۳ تن از مردم دجیل در سال ۱۳۶۱ مجرم شناخته شد، در ساعت ۶:۰۷ به وقت محلی (۳:۰۷ UTC) در تاریخ ۹ دی ۱۳۸۵ (۳۰ دسامبر ۲۰۰۶) به دار آویخته شد.

صدام از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۲ (۱۹۷۹ تا ۲۰۰۳) که نیروهای ائتلاف بین‌الملی به رهبری آمریکا به عراق حمله کردند رئیس جمهور عراق بود. صدام حدوداً در ساعت ۶ بامداد به وقت محلی در تاریخ ۹ دی ۱۳۸۵ (۳۰ دسامبر ۲۰۰۶) به دار آویخته شد.

مراسم اعدام در اردوگاه عدالت در شهر کاظمین در شمال عراق برگزار شد. این مرکز سابقاً محل حضور سران اطلاعات نظامی بود. این اردوگاه بعدها با نام اردوگاه بانزای شناخته می‌شد که در آن شهروندان عراقی زیادی توسط مأموران صدام شکنجه و کشته شدند.

2009 - روز بصیرت و تجدید میثاق ملت ایران با ولایت و ارزش های نظام اسلامی.

2011 - نیمروز کریسمس 2011 هفت ایرانی در خانه ای در «گریپ واینGrapevine» ایالت تکزاس آمریکا و نه چندان دور از فرودگاه بزرگ «دالاس ـ فورت ورث» کشته شدند.

زادروزها

 ۳۹ - زادروز تیتوس امپراتور رم

۱۸۶۵ - زادروز رودیارد کیپلینگ نویسنده و رمان‌نویس اهل کشور انگلستان با اصلیت هندی و برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۰۷

۱۸۸۴ - زادروز توجو هیدکی چهلمین نخست وزیر ژاپن

۱۹۷۵ - زادروز تایگر وودز گلف‌باز حرفه‌ای اهل کشور آمریکا

۱۹۸۴ - زادروز لبران جیمز بسکتبالیست سر شناس آمریکایی

1349 ش - ناصر عبداللهی خواننده و آهنگساز ایرانی.

درگذشت‌ها

۱۵۹۱ - درگذشت اینوسنت نهم از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم

۱۶۹۱ - درگذشت رابرت بویل شیمیدان، فیزیکدان، فیلسوف طبیعی و مخترع انگلیسی

۱۹۴۴ - درگذشت رومن رولان نویسنده فرانسوی ، برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۱۵

۱۹۴۷ - درگذشت آلفرد نورث وایت‌هد فیلسوف و ریاضیدان انگلیسی

۱۹۶۸ - درگذشت تریگوه لی سیاستمدار نروژی ، اولین دبیرکل سازمان ملل متحد

انتهای پیام/82009

منبع: فارس

کلیدواژه: عراق ایران اعدام آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۶۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خروش موج بیداری انسانی توسط دانشجویان/ حبس دموکراسی در سرزمین مدعیان مردم‌سالاری!

کسی نیست برای حبس دموکراسی آواز بخواند و صدای سرکوب دانشجویان آمریکا را فریاد بزند، چرا؟ چون آنجا سرزمین آزادی و تهِ دنیاست! فرق می‌کند برای کدام انسان بخوانید چون صرف نمی‌کند اگر طرف مظلوم را بگیرید. از سنگ صدا در می‌آید و از مدعیان دموکراسی نه!

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو- سعید جلیلی: موج جدیدی از بیداری انسانی میان دانشجویان آزاده اروپا و آمریکا در حمایت از مردم مظلوم غزه به راه افتاده است. موجی که خروش آن جز با رسید به ساحل صلح در نوار باریک غزه آرام نمی‌نشیند.

 

صدای سرکوب دانشجویان از ایالت به ایالت سرزمین آرزوها، آمریکا، به گوش می‌رسد اما دانشگاه برای نظام سلطه تا زمانی دانشگاه است که بازداشتگاه اندیشه و پرورشگاه آدم‌آهنی‌ها باشد. اینجا آزادی هم زندانی می‌شود!

 

اگر دانشجو بخواهد از ماتریکس صهیون خارج شده، بال گشوده و به آسمان حقیقت برسد، هشت‌پای سرکوبگری که سرش در سرمزین‌های اشغالی است، آنها را می‌بلعد! دانشگاه تا زمانی دانشگاه است که آنها بخواهند، وگرنه بازداشتگاهی بیش نیست و نباید باشد! 

 

سه گانه زر، زور و تزویر بازی را خوب می‌چیند. زمانی که بخواهند آشوب بر پا کنند، دانشجویان شریف را نشانه می‌گیرند تا شورش را در کشور هدف گسترش دهند اما اگر همان دانشجو بخواهد طرف حق بایستد، به جرم آزادیخواهی سرکوب و منکوب می‌شود.

 

دانشجوی معترضی که می‌گوید چرا در غزه قحطی ایجاد می‌کنید و مردم را آواره کرده‌اید را از حق خوابگاه و غذا محروم و از تحصیل تعلیق می‌کنند! عیبی ندارد، هم‌دردها از چشیدن غم هم شادتر می‌شوند.

 

کسی نیست برای حبس دموکراسی آواز بخواند و صدای سرکوب دانشجویان آمریکا را فریاد بزند، چرا؟ چون آنجا سرزمین آزادی و تهِ دنیاست! فرق می‌کند برای کدام انسان بخوانید چون صرف نمی‌کند اگر در جولانگاه ظلم و استقرار سیاست یک بام و دو هوا، طرف مظلوم را بگیرید.

 

آخرین وضعیت تجمعات در دانشگاه‌های آمریکا

اعتراضات دانشجویی علیه جنگ تمام عیار اسرائیل و جنایات صهیونیست‌ها در حق مردم غزه در سراسر آمریکا ادامه دارد. در جریان دخالت پلیس، ۵۵۰ تن تا این لحظه بازداشت شده‌اند.
این اعتراضات به دانشگاه‌ها در کشور‌های دیگر از جمله دانشگاه‌های اروپایی نیز کشیده شده است. بر اساس آمار ارائه شده توسط ان. بی. سی، دانشجویان دست‌کم در ۴۰ دانشگاه و کالج آمریکایی و کانادایی برای همبستگی با غزه چادر تحصن برپا کرده‌اند و این تحصن‌ها با وجود هشدار و دخالت پلیس همچنان ادامه دارد.

 

قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از منادیان آزادی

اعضای هیات علمی، دانشجویان و کارکنان دانشگاه‌های تهران و سراسر کشور از شنبه ۸ اردیبهشت ماه در حمایت از خیزش دانشجویان بیدار و آزادیخواه دانشگاه‌های آمریکا و اروپا اقدام به برپایی تجمع کرده و اقدام خشونت‌بار پلیس آمریکا در ضرب و شتم دانشجویان و بازداشت تعدادی دیگر را محکوم می‌کنند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پرفورمنس خروش ملت‌ها در حمایت از اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • خروش مردم انگلیس در حمایت از فلسطین
  • روایت عضو شورای شهر اصفهان از تفاوت دانشگاه‌های ایران و آمریکا
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • خروش موج بیداری انسانی توسط دانشجویان/ حبس دموکراسی در سرزمین مدعیان مردم‌سالاری!
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند