Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ سفر رئیس جمهور به نقاط مختلف کشور بی‌شک نوید پربارسازی نقاط قوت و رفع کمبود‌ها و تقویت نقاط ضعف برای مردم آن منطقه را می دهد، که در حالت طبیعی این سفر‌ها فارغ از تمام موانع ریز و درشت، می‌بایست به ارمغان آورنده یک سری گشایش‌ها باشد.

به گفته مسئولان ارشد استانی، در ادامه سلسله سفر‌های استانی ریاست جمهوری به استان‌های مختلف کشور، استان اردبیل در روزهای آینده از "حسن روحانی" برای بار سوم میزبانی می‌کند، این در حالی است که وعده سفر به استان اردبیل از شهریور ماه ۹۷ تاکنون به تعویق افتاده است و هنوز هم تکلیف این سفر استانی به صورت شفاف مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرین سفر حسن روحانی در مقام ریاست جمهوری به همراه هیئت دولت به استان اردبیل، ۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۳ بود، که در این سفر با توجه به چشم‌داشت مردم در بررسی دلسوزانه مشکلات اجتماعی و ارائه راهکار‌های مدبرانه برای برطرف‌سازی مشکلات اقتصادی، هیچ یک از وعده‌های این مقام ارشد کشوری تا به امروز به صورت نهایی محقق نشده است.

دومین سفر روحانی به اردبیل در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۹۶ و در آستانه انتخابات دولت دهم صورت گرفت .

این‌بار نوبت به اردبیل می‌رسد

سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل در حالی وعده داده می‌شود که نه تنها مطالبات و خواسته‌های مردمی سفر قبلی این مقام ارشد دولت محقق نشده، بلکه بسیاری دیگر از مشکلات، خواسته‌ها و مطالبات نیز به انبوه مصوبات وعده داده شده سفر سال ۹۳ اضافه شده است.

باید در نظر داشت که در سفر ۵ سال پیش هیئت دولت به استان اردبیل، طرح‌های زیادی در بخش‌های عمرانی، اقتصادی، آموزشی، فرهنگی، هنری، رسانه، گردشگری، بهداشت و درمان، منابع آب، حمل و نقل، مسکن، عمران شهری و روستایی، تولید انرژی و دیگر نیاز‌های مردم تصویب شد.

از مهم‌ترین مصوبات آخرین سفر حسن روحانی به اردبیل به عنوان رئیس جمهور می‌توان به تکمیل کارخانه پتروشیمی، اولویت قرار دادن تکمیل راه‌آهن اردبیل-میانه، اتصال خط ریلی اردبیل به پارس‌آباد، بهبود کیفی آب شرب به ویژه در مناطق محروم، تکمیل بیمارستان تروما، ارتقای راه‌های مواصلاتی محور اردبیل، پارس‌آباد، مشگین‌شهر و خلخال و بسیاری دیگر از موارد اشاره کرد.

پروژه‌هایی که در صف بهره‌برداری هستند

به گفته استاندار اردبیل، برنامه سفر رئیس جمهور به استان اردبیل طی روز‌های آتی، طرح‌ریزی شده که در این زمینه مقدمات سفر این مقام ارشد دولت به اردبیل با هدف اطلاع از آخرین مطالبات مردم استان و افتتاح و بهره‌برداری از چندین پروژه به طور کامل تدارک دیده شده است.

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، با اشاره به افتتاح چندین پروژه در سفر روز‌های آینده ریاست جمهوری به اردبیل اظهار داشت: این پروژه‌ها در مجموع به ارزش بیش از ۳ هزار میلیارد تومان بوده که طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای بهره‌برداری در سفر ریاست جمهوری آماده شده است.

او با تاکید بر توزیع متوازن اعتبارات برای تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها گفت: سهم شهرستان‌های استان از توزیع این پروژه‌ها به مراتب کم بوده که به میزان نیازسنجی‌های صورت گرفته اعتبارات دولتی، در توزیعی متوازن به طرح‌ها و پروژه‌ها اختصاص یافته است.

استاندار اردبیل افتتاح کارخانه‌های کامیون‌سازی، توپ‌سازی، لاستیک‌سازی و اولین هتل پنج‌ستاره استان را از جمله طرح‌های پیش‌بینی شده برای افتتاح یا کلنگ‌زنی در سفر ریاست جمهوری به اردبیل عنوان کرد.

بهنامجو بهره‌برداری از نخستین پل معلق تمام شیشه‌ای کشور با کاربری گردشگری در شهر هیر را نیز از دیگر برنامه‌های مهم حسن روحانی دانست و افزود: افتتاح بیمارستان تروما نیز در برنامه این سفر در نظر گرفته شده است.

به گفته او بررسی آخرین وضعیت جاده‌های مواصلاتی استان از اهم مطالبات مطروحه در سفر آینده رئیس جمهور به این استان می‌باشد که بررسی احداث و راه‌اندازی ۳۵۰ کیلومتر بزرگراه طی مدت ۳ سال آتی در دستور کار است.

این مقام ارشد استانی ساماندهی جاده‌های مواصلاتی استان به ویژه اردبیل، پارس‌آباد، مشگین‌شهر و خلخال را از مصوبات سفر ۹۳ ریاست جمهوری دانست و اظهار کرد: طی سفر آتی نیز به صورت جدی مسئله احداث بزرگراه و ساماندهی وضعیت جاده‌های مواصلاتی استان در شهر‌های مذکور در دستور کار است.

۵۰ طرح اقتصادی با حضور روحانی بهره‌برداری می‌شود

ارژنگ عزیزی معاون اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: تعداد طرح‌های اقتصادی برنامه‌ریزی شده برای افتتاح در سفر آینده رئیس جمهوری به اردبیل، ۵۰ طرح است که مجموع میزان سرمایه‌گذاری این طرح‌ها ۳۲۴۶ میلیارد تومان می‌باشد.

عزیزی با اشاره به اینکه اهم طرح‌های اقتصادی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی و احداث می‌شود، اضافه کرد: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها زمینه اشتغال برای ۴۳۲۴  نفر فراهم می‌گردد.

او سهم بخش صنعت از مجموع طرح‌های اقتصادی استان را ۱۵ طرح عنوان و تصریح کرد: سهم سرمایه این پروژه‌ها ۲۶۹۶ میلیارد تومان می‌باشد که ۲ هزار و ۱۳ نفر با افتتاح این طرح‌ها وارد چرخه اشتغال می‌شوند.

معاون اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل، مهمترین طرح‌های صنعت با ظرفیت سرمایه‌گذاری بالای ۱۰ هزار میلیارد ریال را طرح توسعه آرتاویل تایر، پروژه شرکت صنعتی حدید مبتکران (در قالب تولید کامیون و خودرو‌های سنگین) و شرکت نساجی ستاره با ظرفیت تولید انواع پارچه جین دانست.

عزیزی عنوان کرد: آغاز عملیات اجرایی طرح‌هایی که قرار است از محل تسهیلات بانکی سفر استفاده کنند نیز از دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهور به استان است. تعداد این طرح‌ها ۲۵ طرح خواهد بود که مجموع تسهیلات برای این طرح‌های صنعتی، ۱۵ هزار و ۶۵۶ میلیارد تومان با ظرفیت اشتغالزایی ۱۴ هزار و ۴۳۶ نفر می‌باشد.

او بهره‌برداری از ۲۷ پروژه اقتصادی کشاورزی را از دیگر برنامه‌های مهم سفر حسن روحانی به اردبیل عنوان و اظهار کرد: در مجموع ۴۵۲ میلیارد تومان سرمایه با ظرفیت اشتغال ۲ هزار و ۱۹۱ نفر در نظر گرفته شده است.

به گفته معاون اقتصادی و توسعه منابع استاندار اردبیل، تعداد کل طرح‌های گردشگری که قرار بر افتتاح آن هاست، ۸ طرح خواهد بود که با ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ظرفیت ۱۲۰ نفر اشتغالزایی طراحی و برنامه‌ریزی شده‌اند.

عزیزی یادآور شد: مصوبات مهم سفر روحانی در حوزه اقتصادی تامین منابع مالی از محل منابع بانک‌های عامل، برای طرح‌های اقتصادی است که تفاهم‌نامه‌ها با استانداری و بانک عامل کشور امضا و اقدامات لازم جهت برخورداری از این تسهیلات عملیاتی شده است.

طبق گزارش‌های ارائه شده، در کنار این طرح‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف گردشگری، صنعت و کشاورزی، تعدادی پروژه و طرح‌های عمرانی استان نیز همزمان با سفر روحانی به استان اردبیل مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، که بازدید از پروژه راه‌آهن اردبیل و رایزنی در خصوص شتاب عملیات اجرایی این پروژه مهم، در برنامه سفر آتی روحانی می‌باشد.

رسیدگی به امور استان‌ها به دور از تبعیض و بی‌عدالتی باشد

جمال آقاوردی‌زاده، یکی از کسبه بازار اردبیل در رابطه با سفر حسن روحانی به استان اردبیل، می‌گوید: در رابطه با رسیدگی به امور استان‌های مختلف کشور، باید هیئت دولت بدون هیچ تبعیض و بی‌عدالتی رفتار کنند.

او با اشاره به تعلل در راه‌اندازی بزرگ‌ترین پروژه‌های اقتصادی استان اظهار می‌کند: راه‌آهن اردبیل-میانه یکی از پروژه‌های مهم منطقه‌ای است که در عین حال اصلی‌ترین و مهم‌ترین خواسته مردم از رئیس جمهور بوده، که این طرح همچنان با سرعت بسیار کم در دست احداث و اجراست.

به عقیده این بازاری ۴۶ ساله، پرداختن به مشکلات اجتماعی مردم از جمله آسیب‌های اجتماعی، بیکاری جوانان، رکود اقتصادی و نبود اشتغال برای هر صنف و هر سنی، از مهم‌ترین مشکلات کشور است که باید متناسب با استعداد هر منطقه در صدد مرتفع‌سازی این مشکلات بود.

تقوی یک بازنشسته آموزش و پرورش نیز در خصوص تبعیض در اولویت‌بندی برطرف‌سازی مشکلات استان‌های مختلف می‌گوید: اگر دقت کنید راه‌آهن اردبیل چند سالی هست به دلیل عدم رسیدگی مستقیم و جدی دولت، تا به امروز به بهره‌برداری نرسیده است و در حالی که خط ریلی دیگر استان‌ها بدون وقفه و با اعتبارات کلان در حال انجام است، اما راه‌آهن اردبیل همچنان باید لنگ اعتبار باشد.

او استان اردبیل را یکی از مستعدترین مناطق کشوری به لحاظ منابع غنی طبیعی دانسته و یادآور می‌شود: محور گردشگری استان می‌تواند یکی از محور‌های قابل سرمایه‌گذاری باشد که طبیعتا این مورد با کلان‌سازی اقتصاد منطقه رابطه مستقیم خواهد داشت، که البته تمرکز بر روی یک پتانسیل نباید سبب غفلت از سایر موارد شود.

باید دقت داشت که استعداد استان اردبیل در چه زمینه و چه حوزه‌هایی است تا به مراتب همین توانایی ها انتظار تقویت زیرساخت‌ها در منطقه را داشت، که باتوجه به قابلیت‌های غیرقابل انکار این استان در زمینه‌های گردشگری، صنعتی، اقتصادی و با این شرایط اقلیمی بکر، انتظار می‌رود مسئولان ارشد دولت نسبت به رفع موانع و کمبودهای منطقه و تبدیل چالش‌های موجود به فرصت‌های بهتر که نهایتا سبب رونق اقتصاد و افزایش اشتغال و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود، اقدام کنند.

ظرفیت‌سنجی منطقه آزاد اردبیل و منطقه ویژه نمین، تامین اعتبارات ملی از محل فاینانس و صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های عمرانی اردبیل، بررسی چالش‌های پیش روی پایاب سد خداآفرین، تعیین و تکلیف نهایی کشت و صنعت مغان، توجه به ظرفیت نیروگاه سیکل ترکیبی سبلان و توسعه این نیروگاه در فازهای بعدی، گسترش ارضی فرودگاه اردبیل و تامین اعتبار برای نقل مکان در صورت صلاحدید، رونق در فعالیت فرودگاه پارس‌آباد، چاره جویی برای وضعیت بحرانی و کم‌آبی دشت اردبیل، چاره‌اندیشی برای بهبود وضعیت کشاورزی استان و بکارگیری تدابیر ویژه برای جلوگیری از هدررفت سالیانه محصولات بکر کشاورزی و بسیاری دیگر از مشکلات اجتماعی از قبیل بیکاری، مهاجرت از روستاها، نبود آب شرب سالم برای جامعه عشایری اردبیل و ... از جمله دغدغه‌هایی است که باید رئیس جمهور در سفر خود به اردبیل حتما مدنظر داشته باشد.

کلام آخر؛

از تمام این ماجرا‌ها که بگذریم باید دانست که امروزه زمان عمل به وعده هاست و اگر مردم مطالبه و خواسته‌ای دارند به حق است.

پس امید است تا سفر رئیس جمهور به استان اردبیل، علاوه بر رفع چالش‌ها و رونق تولید در این استان، در حوزه‌های مختلف دستاوردهای جدیدی ارمغان آید.

گزارش از نوشین سلامت

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: راه آهن رئیس جمهور طرح های عمرانی افتتاح و بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۸۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه سفر به پاکستان و سریلانکا از قبل برنامه‌ریزی شده بود، گفت: اما برگزاری این سفر در این مقطع، پیام مهمی داشت.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بامداد پنجشنبه پس از بازگشت از سفر رسمی به دو کشور پاکستان و سریلانکا، در گفتگویی درباره نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: بخش اول سفر ما به پاکستان بود که مردم آن علاقه بسیاری به انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی دارند.
رئیس جمهور با بیان اینکه شور و شوق و نشاط مردم پاکستان نسبت به مردم ایران بالاست، افزود: علیرغم برخی محدودیت‌های امنیتی برای حضور در اجتماعات، اما در آن بخش از اجتماعات نخبگان علمی و فرهنگی که حضور یافتیم، با استقبال و شور و نشاط بالای مردم پاکستان مواجه شدیم که این مقدار ابراز علاقه به امام راحل، رهبری معظم انقلاب، انقلاب شکوهمند اسلامی و مواضع جمهوری اسلامی طبیعی بود.
دکتر رئیسی دیدارهای صورت گرفته با مسئولان عالی پاکستان را هم عمدتا ناظر به کارها، همکاری‌ها و مسائلی دانست که در گذشته با پاکستانی‌ها دنبال می‌شد و به هر دلیلی دچار وقفه شده بود و اظهار داشت: از جمله درباره همکاری‌ها در حوزه انرژی تصمیماتی اتخاذ و مقرر شد این همکاری‌ها با قوت ادامه پیدا کند. همچنین در حوزه‌ همکاری‌های تجاری و اقتصادی، با موافقت دو کشور رسیدن حجم مبادلات به 10 میلیارد دلار در گام اول هدف‌گذاری شد.
رئیس جمهور با بیان اینکه در دیدارهایی که با فعالان اقتصادی پاکستانی داشتیم آنها مصمم بودند کار را به نحوی دنبال کنند که در زمان کوتاهی به حجم تجارت 10 میلیارد دلاری برسیم، تصریح کرد: در حوزه کار فرهنگی نیز به دلیل قرابت‌های فرهنگی و ارتباطات همسایگی قلبی و قبلی تصمیمات خوبی اتخاذ شد و در مجموع آنچه ضرورت داشت میان دو کشور در جلوه اسناد همکاری متجلی شود، انجام شد. همچنین در مذاکرات صورت گرفته با مسئولان عالی دو ایالت پنجاب و سند نیز که همکاری‌های فرهنگی و اقتصادی زیادی با ایران دارند، توافق شد موانع گسترش همکاری‌ها رفع و کار با قوت دنبال شود.
دکتر رئیسی با اشاره به بخش دوم سفرش به سریلانکا، خاطرنشان کرد: اولین موضوع سفر به سریلانکا که ارتباطات خوبی با ما دارد، افتتاح طرح بزرگ و چند منظوره برق‌آبی در این کشور بود که از سوی شرکت ایرانی فرآب با تکنولوژی کاملا به‌روز و سطح بالا و پیچیده و کار علمی قابل توجه اجرا شده بود. بهره‌برداری از این سد خبر خوبی برای مردم سریلانکا بود و قرار شد نسبت به صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران به سریلانکا کار با قوت دنبال شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های خوبی در عرصه‌های مختلف از جمله صدور خدمات فنی-مهندسی دارد که می‌توانیم بر اساس آنها همکاری‌های خوبی با کشورهای همسو، همسایه و آسیایی داشته باشیم، گفت: موضوع دوم سفر به سریلانکا گسترش تجارت و همکاری اقتصادی با این کشور بود که تصمیمات خوبی درباره آنها اتخاذ شد.
دکتر رئیسی با اظهار امیدواری نسبت به اینکه ارتباط با کشورهای آسیایی به ویژه پاکستان و سریلانکا در حوزه همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بیش از پیش گسترش یابد، افزود: این سفر در مقطع فعلی می‌تواند گام مثبتی در جهت توسعه روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل باشد.
رئیس جمهور همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط منطقه، تحولات اخیر و نیز مسئله غزه نَفس برگزاری این سفر چه دستاوردهایی داشت؟ گفت: این سفر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما انجام آن در این مقطع نشان دهنده اقتدار، عزت و عزم جمهوری اسلامی برای توسعه روابط با همسایگان و کشورهای همسو و مستقل بود. منطقه و جهان این پیام را از این سفر دریافت کردند که جمهوری اسلامی ایران کشور قدرتمندی است که هم می‌تواند از جایگاه اقتدار و عزت سخن خود را با دشمنان بیان کند و هم ارتباط خود را با دوستان تداوم و تحکیم بخشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نگران رسوب پروژه های عمرانی معطل مانده در اردبیل هستیم
  • مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
  • ۱۴ همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد
  • رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت
  • آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند
  • رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند