Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است «افزایش بهره‌وری ناوگان و خطوط ریلی از اهداف مهم و ضرروری و دست یافتنی است».

به گزارش تین نیوز، چندی پیش، محمدجواد شاهجویی کارشناس حمل و نقل، در بخشی از یادداشتی که با عنوان «معضل لکوموتیو ایرانی کمبود نیست، کم‌کاری است» عنوان کرد: مشکل اصلی شبکه حمل و نقل ریلی در ایران، کمبود لکوموتیو نیست و با توجه به میزان عملکرد سایر کشورهای عضو اتحادیه راه‌آهن‌های دنیا –که بعضاً تعداد دیزل‌های کمتری به نسبت ایران در اختیار دارند- می‌توان دریافت عملکرد همین تعداد لکوموتیو در کشور ما بسیار ناچیز و کمتر از یک سوم میانگین جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از درج این مطلب  سید مرتضی ناصریان کارشناس حمل و نقل، در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری، خاطرنشان کرد: افزایش بهره‌وری ناوگان و خطوط ریلی از اهداف مهم و ضرروری و دست یافتنی است.

وی افزود: افزایش بهره‌وری ناوگان و خطوط ریلی موجب افزایش علاقه دولتمردان به توسعه و ترویج حمل و نقل ریلی و افزایش جذابیت راه‌آهن برای سرمایه‌گذاران غیردولتی خواهد شد.

ناصریان افزود: این موضوع ریشه‌ای است و تحلیل علل پایین بودن بهره‌وری و روش‌های افزایش آن بسیار مهم است و به مراتب مفیدتر و به صرفه‌تر از خرید ناوگان جدید و توسعه خطوط جدید است.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای راه‌آهن

به گزارش تین نیوز، شاهجویی در بخش دیگری از یادداشت خود تاکید کرده بود : کارشناسان علل متعددی را برای پایین بودن عملکرد لکوموتیوها متصورند که بسیاری از آنها مربوط به معضلات و مشکلات بهره‌برداری غیر کارآمد از شبکه راه‌آهن است. با این وجود بعضی از مشکلات نیز در حوزه بهره‌­وری خود دیزل‌ها قابل بررسی است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 عمر بالای لکوموتیوهای موجود،  تنوع دردسر ساز،  عدم تکمیل دانش قطعه‌سازی و تعمیر و نگهداری اصولی، تخصیص نامناسب لکوموتیوها بدون توجه به نوع و کاربری، تخصیص نامناسب بدون توجه به شرایط اقلیمی، زمان طولانی سرویس و تعمیر و نگهداری لکوموتیوها، روش‌­های سنتی کنترل و بازدید ناوگان، وجود محدودیت‌های سرعت و کشش در برخی از لکوموتیوها، پیش‌بینی لکوموتیوهای ذخیره در بعضی از محورها که باعث کمبود لکوموتیو می‌شود،

و مواردی دیگر که می‌توان به این لیست اضافه کرد.

وی افزوده بود: تا زمانی که شبکه حمل و نقل ریلی به ساختاری منظم، کارآمد و بهره‌ور تبدیل نشده است، افزایش تعداد آلات نقلیه ریلی اعم از واگن و لکوموتیو، افزایش و توسعه خطوط و یا پروژه‌های توسعه‌ای از این جنس، نه تنها نمی‌تواند به افزایش سهم راه‌آهن از حمل و نقل کشور و فرصت‌های ترانزیتی منطقه کمک کند، بلکه این ساختار بیمار را فقط بزرگ‌تر و بیمارتر می‌کند. بنابراین حتی اگر بنا باشد هزینه‌ای انجام شود، شایسته است در راستای حل معضلات و مشکلات عدیده‌ای باشد که شبکه راه‌آهن امروزه با آن دست به گریبان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: خرید ناوگان ریلی توسعه خطوط جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۸۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پست برق ۱۶۰ مگاولتی قم آماده بهره‌برداری است

یوسف صادقی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده و هم‌زمان با سفر رئیس جمهور به استان، طرح توسعه ظرفیت بخش ۲۳۰ کیلوولت پست نیروگاه قم به میزان ۱۶۰ مگاولت آمپر در نیروگاه سیکل ترکیبی قم به بهره‌برداری خواهد رسید.

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم تصریح کرد: این طرح با هدف تامین برق مستمر و پایدار برای صنایع استان و مردم شریف قم به بهره‌برداری می‌رسد.

نیروگاه سیکل ترکیبی قم با چهار واحد گازی و ۲ واحد بخاری هر یک با قدرت ۱۰۰ مگاوات و مجموع توان تولید ۷۱۴ مگاوات، با ۶ خط ۲۳۰ کیلو ولت، در کیلومتر ۱۵ جاده قم ـ اراک به شبکه سراسری برق متصل است. این نیروگاه در سال ۱۳۷۲ به بهره برداری رسیده‌است.

 مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم در بخش دیگری از سخنان خود همراهی خانواده و صنعتگران را شرط عبور از پیک مصرف بار در فصل گرم سال یاد کرد و گفت: با پیش‌بینی‌های انجام شده در سطح کلان، امید می‌رود در تابستان امسال شاهد خاموشی برق در بخش خانگی نباشیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم، نصب کنتور هوشمند و جلوگیری از برداشت بی‌رویه از چاه‌های آب و به‌تبع آن مصرف خارج از قاعده برق را از برنامه‌های جاری این شرکت در تابستان سال جاری یاد کرد.

گفتنی است طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده آیت‌الله رییسی، رییس جمهور روز بیستم اردیبهشت‌ماه جاری در قالب دومین سفر استانی خود به قم سفر خواهد کرد.

در سطح استان قم ۶۲۰ هزار مشترک برق وجود دارد که از این بین ۵۰۰ هزار مشترک در بخش خانگی است که ۸۰ درصد مجموع مشترکان را شامل می‌شود. هفت هزار مشترک بخش صنعت و کشاورزی نیز به ترتیب حدود ۳۰ و ۱۵ درصد از ظرفیت برق این استان را مصرف می‌کنند. ۱۵ درصد برق قم نیز در سایر مصارف مصرف می‌شود.

قم چهارهزار کیلومتر شبکه فشارضعیف و چهارهزار کیلومتر نیز شبکه فشار متوسط اجرا شده است، همچنین یک‌هزار ترانس زمینی به همراه ۹ هزار ترانس هوایی برق نیز در سطح استان قم با پیک‌بار حدود هزار و ۲۰۰ مگاوات نصب گردیده‌است.

۱۳ درصد برق قم در بخش کشاورزی، ۲۸.۴ درصد در بخش صنعت، ۳۶.۵۵ درصد در بخش خانگی، ۱۰.۴ درصد در بخش عمومی، ۹.۷۸ درصد سایر مصارف و ۱.۸۳ در بخش روشنایی معابر مصرف می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • ورود قطار ۵ ستاره به شبکه ریلی همدان
  • قطار پنج ستاره به شبکه ریلی همدان اضافه می‌شود
  • بهره مندی هزار و ۶۸۳ شهر و روستای کردستان از گاز طبیعی
  • افزایش دبی آب در شبکه آبیاری دشت قزوین
  • بررسی راهکار‌های توسعه زیرساخت‌های شبکه برق آذربایجان غربی
  • افزایش هزینه نگهداری و تعمیر لوکوموتیوها در پنج سال گذشته
  • بهره برداری ازهشت طرح آموزشی، خدماتی و رفاهی دانشگاهی کاشان
  • پست برق ۱۶۰ مگاولتی قم آماده بهره‌برداری است
  • بهره برداری از مدرسه ۶ کلاسه در سنندج
  • راهکار‌ افزایش تولید سه میلیون تن محصولات کشاورزی بررسی شد