«منطقه پرواز ممنوع» از رویشهای «عمار» است/ ادامه پخش «نادر شو»
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۲۹۹۹۳۶
به گزارش خبرنگار مهر، نادر طالبزاده تهیهکننده و کارگردان سینما و دبیر دهمین دوره جشنواره فیلمهای مردمی «عمار» درباره راه طیشده این رویداد از ابتدا تا به امروز توضیح داد: سالهای اول و دوم برگزاری عمار سالهای سخت و سربالایی دشواری بود، اما از سال سوم و چهارم با حضور داوران معتبر و افراد مطرح روند پیشرفت کارها سرعت شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دبیر جشنواره «عمار» در ادامه این گفتگو در برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» شبکه سه سیما، با اشاره به گفتههای انسیه شاهحسینی داور بخش فیلمنامه این دوره از جشنواره درباره کیفیت آثار رسیده در این بخش به ارائه آمار پرداخت و گفت: تاکنون ۶۲۸ اثر مستند، ۳۰۶ داستانی کوتاه، ۶۳ فیلم نیمه بلند، ۳۵ فیلم بلند، ۵۰ برنامه تلویزیونی، ۶۶ برنامه اینترنتی، ۲۲۲ موشن گرافیک، ۹۰ پویانمایی، ۱۰۸ نماهنگ، ۸۸ طرح فیلمنامه، ۲۹ سینابس و ۲۶۸ فیلمنامه کامل به دست ما رسیده است.
طالبزاده یادآور شد: این آثار بیشتر برای شهرستانها و استانها است و از تهران خارج است. برخی از آنها به قدری قوی است که مشخص است براساس یک نیاز نسبت به یک اتفاق سیاسی تولید شده است. خود من از این استقبال مردمی تعجب کردم.
در «عمار» بچههای انقلابی از ضعفها میگویند
وی افزود: ما پیشبینی میکردیم در دورههای ۶ و ۷ کارهای فاخر تولید شود. حالا جشنواره ما جا افتاده است و در دوره دهم انتظار داریم فضای کاملا جدید و ارتقای بیشتر از سال گذشته را در هر زمینهای داشته باشیم. عمار نقد تندی دارد و بچههای انقلابی ضعفها را میگویند. سال گذشته «دریابست» و «داد» درباره اعتراض کارگران معدن را داشتیم که منجر به اتفاقاتی شد. مستند «داد» میگفت مردم حق اعتراض مسالمتآمیز را دارند و نباید با آنها خصومتآمیز برخورد کرد. بعد از ماجرای موسسه کاسپین که پیش آمد همه مسالمتآمیز اعتراضشان را مطرح میکردند. نقش مستند جراحی است و این رویکرد در «داد» بود. «دریابست» نیز به بحث کشتیهایی میپرداخت که با تکنولوژی همه ماهیها را میبرد و ماهیگیران بیکار شدهاند.
طالبزاده اذعان کرد: عمار عرصهای است که در آن وارد خطوط قرمز میشویم. حوزههایی که فقط بچههای عمار سراغ آن میروند و خیلیهایشان حتی از تلویزیون هم پخش نشده است و در این جشنواره فیلمسازان محلی کارهای بین المللی ساختهاند.
وی با اشاره به اعلام جنگ آمریکا علیه عراق و اقدامات اخیرش تاکید کرد: در این فضای ملتهب چه کسانی باید جلو بروند و ته ماجرا را دربیاورند؟ چه کسانی میخواهند این فضای ایدئولوژیک را روایت کند؟ جنگ یمن تهدیدی برای آمریکا و عربستان و امارات است و چه کسی باید آنها را پوشش دهد؟ مستندسازان عادی هم سراغ این سوژهها میروند اما در عرصه ایدئولوژیک مستندسازان عمار پیشرو خواهند بود.
رویشهای «عمار» ادامه خواهد داشت
دبیر جشنواره عمار درباره رویشهای این جشنواره گفت: سازندگان فیلم «منطقه پرواز ممنوع» ۷ دوره پیش با فیلم کوتاهشان در «عمار» حضور داشتند و تشویق شدند، معلوم بود آنها ساختار کار را میشناسند و بعد فیلم نیمهبلند ساختند و باز هم تشویق شدند. سالهای آینده هم موارد این چنینی خواهیم داشت و فیلمسازانی وارد عرصه حرفهای خواهند شد که فروش آثارشان بالای ۶، ۷ میلیارد باشد.
طالبزاده با بیان اینکه انتخاب عنوان «عمار» از ایدههای وحید جلیلی بود، یادآور شد: از قبل او این دوستان را جمع کرده بود و ما قدری روند را حرفهایتر کردیم. جبهه فرهنگی انقلاب بعد از ۹ دی فعالتر شد و در آثار هنری و فرهنگی و اجتماعی در کل ایران فیلمسازانی از روستاها با این جریان همراه شدند.
وی با اشاره به پرداختن به مسائلی چون رشوه یا مسائل درگیر با قوه قضاییه، تصریح کرد: کشور چطور اصلاح میشود؟ یکی از تیغهای جراحی بران برای این اصلاح مستندهای انتقادی هستند.
دبیر جشنواره عمار با اشاره به افتتاح این جشنواره در روز چهارشنبه ساعت ۱۸ در مجموعه «سرچشمه»، درباره تکلیف برنامه تلویزیونی «نادر شو» هم توضیح داد: ساخت این برنامه پیشنهاد دوستان بود. من یک برنامه در پرستیوی با نام «راز» داشتم و با فیلمسازان مستقل آمریکایی گرفته تا مسعود دهنمکی در آن گپ میزدیم. در نادر شو نیز با منتقدان آمریکایی و اروپایی مصاحبه میکردیم و به زبان انگلیسی وارد فضای دیگری میشدیم. بعد که به کنفرانس افق نو در بیروت رفتم، در کار وقفه افتاد و یکی دو ماه کار ادامه پیدا نکرد. ما در حال حاضر ۱۰ برنامه آماده داریم که فقط باید مقدمهشان را بگویم و افراد مهم و برجستهای در این ۱۰ قسمت حضور دارند.
کد خبر 4811153منبع: مهر
کلیدواژه: نادر طالب زاده جشنواره فیلم عمار فیلم منطقه پرواز ممنوع تئاتر ایران موسیقی ایرانی فیلم سینمایی کنسرت موسیقی فیلم کوتاه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر موسیقی کلاسیک کارگردان تئاتر موسیقی پاپ موسیقی نواحی تماشاخانه شهرزاد رادیو نمایش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۲۹۹۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«نوبت لیلی» نامزد جشنواره سریال آلمان شد
سریال «نوبت لیلی» به تهیهکنندگی و کارگردانی روحالله حجازی به بخش مسابقه دهمین دوره جشنواره سریال " DIE SERIALE" در آلمان راه یافت و کاندید بهترین سریال بلند شد.
به گزارش ایسنا، سریال نوبت لیلی «نوبت لیلی» به تهیهکنندگی و کارگردانی روحالله حجازی به تازگی به بخش مسابقه دهمین دوره جشنواره سریال " DIE SERIALE" در آلمان راه یافته و کاندید بهترین سریال بلند شده است.
این رویداد قدیمیترین جشنواره آلمان است که به سریال های مستقل اختصاص دارد و ۲۹ می تا ۳ ژوئن ۲۰۲۴ در گیسن آلمان برگزار خواهد شد.
«نوبت لیلی» پیش از این از جوایزه "British Awards" در انگلستان، جایزه بهترین سریال بینالمللی و بهترین فیلمبرداری را دریافت کرد و در سی و پنجمین جشنواره خیرونا اسپانیا و پنجمین دوره جشنواره "skiptown" در هالیوود آمریکا نیز حضور داشته است.
«نوبت لیلی» سریال اختصاصی پلتفرم نماوا بوده است.
مهدی شیرزاد، سرپرست نویسندگان و مهدی شیرزاد، سروش چیتساز و روحالله حجازی نیز نویسندگان این سریال هستند که فیلمنامه این سریال را در سبک رئالیسم جادویی به نگارش در آوردهاند.
در خلاصه داستان این سریال آمده است:
لیلی از طریق کتابی مرموز در مییابد که او و خانوادهاش تاکنون در زمان و مکانهای بسیاری زیستهاند و اکنون «نوبت لیلی» است تا با رمزگشایی از کتاب و یافتن تابلوی ارزشمند نیاکانش دست به انتخابی بزند که به تمام این زندگیهای زیسته معنا بدهد و …
انتهای پیام