Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- صنعت پتروشیمی با عبور از فراز و نشیب‌های متعدد طی سال‌های گذشته روند رو به رشدی را آغاز کرده است. تاریخ انتشار: 12:10 - 09 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۱۵۲۴ به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان؛ صنعت پتروشیمی به عنوان تغذیه کننده اصلی بخش‌های صنعتی و پایین دستی ؛نقش بسیار مهمی در افزایش اشتغال در کشور دارد و بسیاری از کشور‌های تولیدکننده نفت به دنبال توسعه این صنعت و کاهش خام فروشی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سهم ایران از بازار‌های جهانی صنعت پتروشیمی کمتر از یک درصد است و طی سال‌های گذشته اقداماتی جهت افزایش سهم ایران از این بازار شده است.
شروع به کار صنعت پتروشیمی در کشور به دهه ۱۳۳۰ شمسی باز می‌گردد در اواخر دهه ۳۰ وزارت اقتصاد وقت به منظور گسترش و توسعه صنعت پتروشیمی در کشور بنگاه شیمیایی کشور را تاسیس نمود و این شرکت در سال ۱۳۳۷ طرح احداث کارخانه کود شیمیایی مرودشت فارس (پتروشیمی شیراز) را به اجرا گذاشت و پس از ۵ سال اولین مجتمع پتروشیمی کشور تحت عنوان پتروشیمی شیراز در سال ۱۳۴۳ جهت تولید کود شیمیایی به بهره برداری رسید.
در ادامه وزارت اقتصاد در سال ۱۳۴۲ پیشنهاد تشکیل شرکت ملی صنایع پتروشیمی را تحت مالکیت دولت و شرکت ملی نفت ارائه نمود و چیزی طول نکشید که شرکت ملی صنایع پتروشیمی جهت تمرکز بر روی ایجاد و توسعه صنعت پتروشیمی کشور تاسیس گردید.
صنعت پتروشیمی در کشور در 5 مرحله و با عبور از فراز و نشب های متعددی رشد خود را شروع کرد در گام نخست با تأسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در سال ۱۳۴۲ و همچنین با احداث مجتمع تولید کود شیمیائی شیراز در سال ۱۳۴۳ فعالیت صنعت پتروشیمی در کشور آغاز شد.
در ادامه  با ایجاد مجتمع‌های پتروشیمی رازی، آبادان، کربن اهواز (ایران)، خارک، فارابی، بندرامام و طرح‌های توسعه پتروشیمی شیراز آغاز شد. 
با پبروزی انقلاب اسلامی و  آغاز جنگ تحمیلی  بیشتر واحد‌های صنعت پتروشیمی در دوره دفاع مقدس، در مناطق جنگی و در معرض حملات دشمن قرار داشت، تولید به حداقل رسید و عملیات تکمیل احداث پتروشیمی بندرامام نیز متوقف شد. البته تکمیل طرح‌های نیمه تمام از جمله طرح گسترش شیراز ادامه داشت. 
پس از پایان جنگ تحمیلی مرحله بازسازی صنعت پتروشیمی آغاز شد و طی آن  اجرای برنامه پنجساله اول- زمان بازسازی، راه اندازی مجدد و اجرای طرح‌های توسعه بود. در برنامه دوم توسعه نیز اجرای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش تولید شدت گرفت و تولید در سال پایانی برنامه دوم (۱۳۷۸) به ۱۲ میلیون تن رسید.
با ثبات در وضعیت تولید صنایع پتروشیمی شاهد توسعه این صنعت در کلاس جهانی هستیم طی این دوره برنامه پنج ساله سوم توسعه پتروشیمی سرآغاز مرحله جدیدی گردید. 
۵۱ مجتمع پتروشیمی در کشور در حال تولید محصولات پتروشیمیایی به ظرفیت اسمی ۵۶ میلیون تن در سال هستند. ۲۱ مجتمع در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر، ۱۳ مجتمع در عسلویه و همچنین ۱۷ مجتمع نیز در سایر مناطق کشور در حال تولید هستند. ۶۷ طرح پتروشیمی نیز در کشور جهت تولید ۶۱ میلیون تن محصول به ارزش سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلار برنامه ریزی شده است.   بیشتر بخوانید: اگر برای توسعه پتروشیمی برنامه‌ریزی نکنیم، برای ما در چین تصمیم می‌گیرند

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: پتروشیمی اخبار اقتصادی وزارت نفت پتروشیمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۱۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«رامهرمز» ظرفیت مناسبی برای تولیدات پایین دستی پتروشیمی دارد

به گزارش خبرنگار مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در راستای کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«ابراهیم متینیان» از حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» در دور دوم انتخابات پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

ابراهیم متینیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در در خصوص ضرورت راه اندازی پترو پالایشگاه‌ها در کشور، تصریح کرد: درباره مزیت‌های پترو پالایشگاه‌ها هیچ شکی وجود ندارد، این مجتمع‌های صنعتی می‌توانند برای کشور سودآور باشند و به تولید محصولات با ارزش افزوده بالا کمک کنند اما شرط آن این است که زیرساخت‌های لازم را مهیا کنیم و بتوانیم از ظرفیت‌های آنها بهره ببریم.

وی با تاکید بر اینکه هنوز از ظرفیت پالایشگاهی کشور به خوبی بهره برداری نشده است، گفت: آن طور که شایسته بوده است به توسعه صنایع پایین دستی در این حوزه مبادرت نشده و اکنون با مشکلات زیادی در زمینه پالایشگاهی کشور مواجه هستیم اما در حال حاضر در دولت سیزدهم به تولید محصولات پتروشیمی که فرآیند تولید ساده‌ای دارند، پرداخته می‌شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: اگر بخواهیم پترو پالایشگاه‌ها را در سطح کشور راه اندازی کنیم باید تدابیر لازم را برای بهره برداری از ظرفیت‌های این مجتمع‌های صنعتی بیندیشیم و باید طوری عمل کنیم که برگشت سرمایه رخ دهد.

وی بیان کرد: امید است با حمایت خالصانه مسؤولان و حمایت صحیح سرمایه گذاری در حوزه پترو پالایشگاه شکل گیرد که امکان ایجاد بستر سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در کشور رونق بگیرد.

نماینده مردم رامهرمز در مجلس گفت: بخش ابو الفارس در منطقه رامهرمز واقع در استان خوزستان با حدود ۹۵ حلقه چاه نفت یکی از نفتخیزترین بخش‌های کشور است که به دلیل داشتن نفت سبک این منطقه برای فرآورده‌های تولید پایین دستی پتروشیمی بسیار مناسب است.

متینیان بیان کرد: پروژه پترو پالایش ابوالفارس با ظرفیت اولیه پالایش ۵۰ هزار بشکه نفت خام در روز در استان خوزستان، شهرستان رامهرمز منطقه کم برخوردار ابو الفارس در حال احداث است.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته پروژه پترو پالایشگاه ابوالفارس در سال ۱۳۹۹ با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی کلنگ زنی شد که این پروژه با تولید فرآورده‌های پالایشگاهی با استاندارد یورو پنج و محصولات پتروشیمی برای سه هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم و هفت هزار نفر پس از بهره برداری شغل ایجاد می‌کند.

متینیان تصریح کرد: پرچم سرمایه گذار بخش خصوصی نفت در خوزستان بالا است و با توجه به مشکلات سر راه پروژه پتروپالایش ابوالفارس به عنوان اولین پترو پالایشگاه بخش خصوصی در کشور، این پروژه مهم با توانمندی جوانان ایرانی مصمم به اتمام راه است.

وی گفت: منطقه ابوالفارس که دارای ذخایر خدادادی نفت و معدن است، هیچ گونه صنعتی ندارد و جوانان و افراد جویای کار مجبور به اشتغال در سایر نقاط کشور هستند که با این سرمایه گذاری جان دوباره ای به این شهرستان دمیده شده است.

متینیان عنوان کرد: به عنوان نماینده مردم خواستار سرمایه گذاری شرکت‌های نفتی، تعمیر جاده‌های روستایی و بهسازی روستاها، ساخت و نوسازی مدارس، آبرسانی روستایی، ایجاد اشتغال و استفاده از نیروهای توانمند بومی، بهبود وضعیت زندگی مردم، رفع موانع تولید، بهداشت و درمان و توسعه مراکز ورزشی، کمک به کمیته امداد و بهزیستی و… هستم.

وی اظهار کرد: بدون شک خروجی این سرمایه گذاری ها توسعه مناطق، رفع محرومیت‌ها و رضایت‌مندی عمومی را در پی دارد و امیدوار هستیم با بهره برداری از پترو پالایش ابوالفارس کارهایی را در راستای رفع محرومیت‌های آن منطقه انجام دهیم.

کد خبر 6098094

دیگر خبرها

  • آغاز مذاکرات صادرات دانش قطعه‌سازی به چهار کشور
  • لزوم تدوین برنامه عملیاتی پتروشیمی‌ها برای تحقق راهبرد جهش تولید
  • «رامهرمز» ظرفیت مناسبی برای تولیدات پایین دستی پتروشیمی دارد
  • جلیل سبحانی از ورود هوش مصنوعی به صنایع پتروشیمی خبر داد
  • چالش ناترازی بنزین با «متانول» برطرف می‌شود؟
  • گزارش اوجی از سوددهی خیره‌کننده پالایشگاه آبادان و افزایش تولید مجتمع‌های پتروشیمی
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • بازگشت بنزین مرگبار به چرخه سوخت
  • مصرف کولر‌ها در ایران معادل مصرف برق یک کشور ۱۲۰ میلیون نفری است