Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- قرارگرفتن نام اسلام‌آباد در لیست خاکستری FATF باعث تکاپوی پاکستان برای رهاشدن از نگاه ویژه گروهی است که تبدیل به ابزار فشار آمریکا علیه کشورهای منطقه شده است. تاریخ انتشار: 13:01 - 09 دی 1398 - کد خبر: ۵۸۱۴۱۴

به گزارش خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری دِ نیوز، تازه‌ترین گزارش منتشرشده توسط گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF کم‌وبیش آب پاکی را روی تمام تلاش‌های اسلام‌آباد که طی یک سال اخیر فعالیت‌های زیادی برای خروج از لیست خاکستری و نظارت ویژه این گروه انجام داده بود ریخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند FATF به‌صراحت اعلام نکرده که دولت اسلام‌آباد در عمل به خواسته‌های این گروه ناموفق بوده است ولی ابهامات زیادی که در گزارش وجود دارد نشان می‌دهد که پاکستان چندان موفق هم نبوده است.

گزارش این گروه تأکید می‌کند که دولت اسلام‌آباد به‌همراه ارتش پاکستان تلاش زیادی برای نابود کردن فعالیت تروریست‌ها داخل مرزهای پاکستان داشته‌اند و به موفقیت‌های قابل قبولی نیز دست یافته‌اند، دیگر خبر حملات تروریستی و انفجار دائماً شنیده نمی‌شود و کشور پاکستان به امنیت بسیار بالایی به‌نسبت سال‌های قبل دست پیدا کرده است.

همچنین بخش دیگری از این گزارش را که به‌سود پاکستان است می‌توان به محتوای منتشرشده در خصوص اقدام علیه گروه‌هایی که در لیست سیاه بین‌المللی قرار دارند نسبت داد، از جماعت الدعوه گرفته تا برخی دیگر از گروه‌هایی که سازمان‌های بین‌المللی به نام آنها حساسیت دارند در لیست سیاه دولت پاکستان قرار گرفته‌اند.

دولت ایالت پنجاب کار را فراتر برده و حتی اموال و املاک این گروه‌ها را در داخل پنجاب ضبط کرده است، «حافظ سعید» رئیس این گروه تحت تعقیب قضایی قرار گرفته و بسیاری از شبکه‌های مربوط به گروه‌های مشابه مسدود شده است، با این حال تمام خواسته‌های FATF محقق نشده و حداقل گزارش این گروه نشان می‌دهد که هنوز به تمام آنچه می‌خواستند نرسیده‌اند.

این گروه در گزارش خود تأکید می‌کند مبارزه با تروریسم و ممانعت از تقویت مالی گروه‌های افراط‌گرا چیزی فراتر از عملیات‌های ظاهری است که دولت پاکستان انجام داده و برخی گروه‌ها را محدود کرده است.

در اصل FATF معتقد است حمایت مالی از گروه‌های افراط‌گرا هنوز هم انجام می‌شود و به‌خصوص گروه‌هایی که در مرز مشترک پاکستان و افغانستان فعال هستند به‌روش‌های مختلف تأمین مالی می‌شوند.

در این گزارش حتی به تفاهم‌نامه‌ای که میان انگلیس و پاکستان امضا شده تا زمینه رسیدگی به مفاسد مالی مشترک میان دو کشور را فراهم سازد اشاره و تصریح شده است: در برخی موارد مقصد پولشویی‌هایی که از پاکستان انجام شده است انگلیس بوده و هنوز راه‌حلی قطعی برای ممانعت از تکرار این اتفاقات اندیشیده نشده است.

 

بیشتر بخوانید: پاکستان در یک قدمی خروج از لیست نظارت ویژه FATF پاکستان مدعی عدم قرارگرفتن نامش در لیست سیاه FATF شد

سخت‌گیری بیشتر در پرداخت مالیات‌ها یکی دیگر از خواسته‌های FATF بوده که هنوز محقق نشده و این گروه معتقد است بخش زیادی از اقتصاد پاکستان که به کشاورزی وابسته است مستندسازی دقیق نشده است.

مورد دیگری که مورد توجه FATF قرار گرفته است آغاز به کار واحد مبارزه با تروریسم در پلیس پاکستان است که یکی از مأموریت‌های جدی آن پیگیری حمایت‌های مالی از گروه‌های تروریستی است البته شکل‌گیری فعالیت این واحد و به سامان رسیدن آن زمان‌بر خواهد بود چرا که حتی کشورهای پیشرفته نیز تنها با گذشت سال‌های طولانی موفق شده‌اند این بخش را تقویت کنند.

FATF معتقد است پاکستان تا سال 2017 میزان تهدیدات مربوط به پولشویی و حتی تأمین مالی تروریست‌ها را بررسی نمی‌کرده و از این سال به بعد با امضای سندی به‌عنوان «ارزیابی ملی ریسک پولشویی و تأمین مالی تروریست‌ها» برنامه‌ای مدون‌تر برای مبارزه با این دو موضوع تصویب کرده است ولی هنوز هم نتوانسته نظارت مالی خود را دقیق‌تر کند.

این گروه معتقد است پاکستان به‌خلاف ادعاهای انجام‌شده هنوز مسیر زیادی را در راه مبارزه با تروریسم باید طی کند و به‌خصوص در شفاف‌سازی تراکنش‌های مالی و مبارزه با جرائمی نظیر مواد مخدر و کلاهبرداری و... در ایالت پنجاب باید اتفاقات جدی‌تری رخ دهد.

یکی دیگر از خواسته‌های FATF این است که در مورد جرائم تروریستی و نحوه وقوع آنها شفاف‌سازی شود، در اصل این گروه به‌دنبال آمارهایی مشخص از میزان حملات و نقش عوامل خارجی در بروز این حملات است.

در گزارش گروه ویژه اقدام مالی آمده است آنچه می‌تواند به وضعیت کنونی پاکستان کمک کند ارائه برنامه‌ای مدون و عملیاتی است که در سه سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف شده باشد و تا فوریه 2020 ارائه شود.

با این حال گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که پاکستان نتواند به‌سرعت تمام خواسته‌های گروه ویژه اقدام مالی را تأمین کند و نام خود را از لیست خاکستری این گروه خارج سازد. سیاستمداران پاکستان نباید فراموش کنند که قرار دادن وعده‌های غیر قابل اجرا در برنامه مدونی که FATF آن را مطالبه می‌کند شاید در زمانی کوتاه به‌سود آنها باشد ولی در درازمدت باعث به دام افتادن کشور خواهد شد و مشکلات پاکستان را افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: دولت اسلام آباد اسلام آباد پاکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۲۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مذاکرات پرسپولیس برای تمدید قرارداد بازیکنان

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ باشگاه پرسپولیس پس از حذف این تیم از رقابت‌های جام حذفی مذاکره با بازیکنان فعلی خود را که در پایان فصل به دلیل اتمام قرارداد بازیکن آزاد محسوب می‌شوند را آغاز کرد تا آنها را پای میز مذاکره با این تیم بکشاند.

به گزارش مهر، سروش رفیعی، فرشاد فرجی، مهدی ترابی، دانیال اسماعیلی‌فر، گئورگی گولسیانی، وحید امیری، وحدت هنانوف و مرتضی پورعلی‌گنجی بازیکنان فصل جاری پرسپولیس هستند که با پایان یافتن لیگ بیست و سوم می‌توانند این تیم را ترک کنند.

رضا درویش مدیرعامل باشگاه نیز میز مذاکره را برای تمدید قرارداد با آنها فراهم کرد تا نفراتی همچون مرتضی پورعلی گنجی و مهدی ترابی خواسته‌های خود را مطرح کنند.

با این حال اکثر بازیکنان پرسپولیس تصمیم گرفتند موضوع تمدید قرارداد را به پایان فصل موکول کنند تا ضمن تمرکز روی بازی‌های فصل جاری در خصوص آئین نامه‌های نقل و انتقالاتی جدید سازمان لیگ فوتبال نیز اطلاعات لازم را کسب کنند و سپس درباره قرارداد خود تصمیم‌گیری کنند.

درویش به تمام بازیکنانی که در پایان فصل، آزاد محسوب می‌شوند پیشنهاد تمدید قرارداد فرستاده است تا شایعه حضور سه بازیکن در لیست مازاد این تیم رد شود.

همچنین اوسمار ویه‌را سرمربی پرسپولیس نیز هیچ لیست ورود و خروجی به باشگاه ارائه نکرده است تا باشگاه با گزینه‌های خارج از لیست این تیم هم صحبتی را آغاز نکرده باشد.

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903148

دیگر خبرها

  • رائفی پور لیست انتخاباتی داد +اسامی
  • پاکستان: دیکته خارجی را درباره پروژه مشترک گازی با ایران نمی‌پذیریم
  • آب‌های خاکستری؛ نجات‌بخش حیات زمین
  • درگیری در حزب حسین الله کرم چند روز مانده به انتخابات مرحله دوم /لیست جدید منتشر شد /برخی کاندیداهای حاضر در لیست مشترک با امنا شائبه تخلف مالی دارند
  • درگیری در حزب الله کرم چند روز مانده به انتخابات مرحله دوم /لیست جدید منتشر شد /برخی کاندیداهای حاضر در لیست مشترک با امنا شائبه تخلف مالی دارند
  • انتشار دست‌نوشته‌ رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری، برای نخستین‌بار + عکس
  • گروگان ۵۶ ساله از دست آدم‌ربایان در شیراز رهایی یافت
  • کشته‌شدن ۱۰ تروریست در درگیری با نیروهای امنیتی پاکستان
  • آغاز مذاکرات پرسپولیس برای تمدید قرارداد بازیکنان
  • رهایی گروگان ۵۶ ساله از دست آدم ربایان در شیراز