Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@22:56:27 GMT

احتمال وقوع ۱۸ حادثه طبیعی در استان

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۰۲۳۰۳

احتمال وقوع ۱۸ حادثه طبیعی در استان

ایسنا/زنجان مدیرکل مدیریت بحران زنجان گفت: از بین ۴۰ حادثه طبیعی موجود در جهان احتمال وقوع ۱۸ نوع آن در استان وجود دارد.

توحید سلیمی ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به نام‌گذاری ۵ دی‌ماه به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله، اظهار کرد: شعار امسال این روز، کاهش خسارات در زیرساخت‌های حیاتی است که در این راستا برای پیشگیری از حادثه در ساختمان‌های مهم در استان، نامه‌نگاری‌ و اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول با اشاره به قانون مدیریت بحران کشور در ۴ شهریورماه امسال، ادامه داد: در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون مدیریت بحران کشور، در جلسه علنی ۷ مردادماه امسال به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ ۲۳ مردادماه نیز شورای نگهبان این قانون را تایید کرد و در ۴ شهریورماه توسط رئیس جمهور ابلاغ شد و این قانون توانست قریب به ۸۰ درصد خلاهای قانون قبلی را جبران کند.

وی افزود: براساس ماده ۲ این قانون گوای سه گانه جمهوری اسلامی ایران اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها و موسسات اعتباری دولتی، شرکت‌های بیمه دولتی و همچنین نظامی، امنیتی و انتظامی، همه نهادها و واحدهای زیر نظر مقام معظم رهبری و دستگاه‌ها و واحدهایی که شمول قانون بر آن‌ها مستلزم ذکر یا تصریح نام است، مشمول این قانون می‌شوند.

سلیمی با اشاره به ماده ۳ قانون بحران کشور، تصریح کرد: ماده ۳ این قانون، مخاطره و بحران را تعریف کرده به طوری که بر اساس تعریف بحران از هم گسیختگی جدی عملکرد یک جامعه که ناشی از وقوع مخاطره است و منجر به خسارات و اثرات منفی گسترده انسانی، اقتصادی یا زیست‌محیطی می‌شود، به طوری‌که مواجه با آن فراتر از توانایی جامعه متاثر و دستگاه‌های مسئول در این قانون باشد؛ البته مخاطره نیز پدیده طبیعی یا کنش انسانی است که در صورت وقوع در محیط یا جامعه آسیب‌پذیر، می‌تواند تبدیل به یک بحران و حادثه خسارت‌بار شود.

وی با بیان اینکه در قانون جدید به جای مقابله از عنوان پاسخ و پاسخ موثر استفاده شده است، تصریح کرد: انسان نمی‌تواند نسبت به برخی حوادث غیرمترقبه مقابله کند، بلکه انسان بتواند در مقابل این حوادث تاب‌آوری داشته و عملکرد و پاسخ مناسبی داشته باشد که در همین راستا، ۴۰ حادثه و بلایای طبیعی در جهان شناخته شده که ۳۱ مورد آن در ایران و ۱۸ مورد آن در استان زنجان، احتمال وقوع دارد که از جمله آن می‌توان به زلزله، سیل، خشک‌سالی، صاعقه، طوفان، بهمن، فرسایش خاک، آلودگی آب و هوا و محیط زیست، انجماد و یخ‌زدگی، آفات، زمین‌لغزش‌ها، ریزش‌های سنگ و حوادث انشان ساخت بزرگ، اشاره کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان با اشاره به ۵ سندی که باید توسط سازمان مدیریت بحران تدوین شود، یادآور شد: این اسناد شامل تدوین سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور، تدوین برنامه ملی کاهش حوادث و سوانح، تدوین برنامه ملی آمادگی و پاسخ، تدوین برنامه‌ ملی بازسازی و بازتوانی و پیوست کاهش خطر است؛ همچنین در سطح استان‌ها نیز باید برنامه استانی کاهش خطر و سوانح و برنامه استانی آمادگی و پاسخ، تدوین شود.

این مسئول ادامه داد: از سال ۷۰ تا ۵ دی‌ماه امسال، ۵ هزار میلیارد تومان خسارت در بخش‌های مختلف به دلیل وقوع بلایا و حوادث طبیعی در استان، وارد شده که ۲۰۰ میلیارد آن در بخش زیربنایی بوده و طی این سال‌ها ۲۷۷ میلیارد تومان بودجه برای جبران این خسارت‌ها به استان تخصیص یافته که به وسیله آن ۱۶۸۰ پروژه پیشگیرانه، ۷۸۰ پروژه آمادگی در مقابل حوادث و ۴۳۰ پروژه در بخش بازسازی اجرا شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سليمي صاعقه خشكسالي مدیریت بحران زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۲۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده باش سازمان مدیریت بحران در مناطق درگیر مداخلات جوی

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین ظفری گفت: بر اساس هشدار سطح نارنجی که صادر شده است، سامانه بارشی که از روز گذشته وارد کشور شده است، تا پایان روز جمعه‬ فعالیت خود را خواهد داشت.

وی افزود: سطح نارنجی به معنای احتمال بروز مخاطره است، به همین دلیل استان‌هایی که متاثر از این سامانه هستند از سمت سازمان مدیریت بحران کشور اعلام آماده‌باش شده است. این مخاطره رگبار شدید رعد و برق، وزش باد شدید و در برخی نقاط گردوخاک و تگرگ را به همراه خواهد داشت.

ظفری ادامه داد: در روز چهارشنبه ۱۲/‏۰۲/‏۱۴۰۳ سامانه بارشی‬ استان های کرمان، ایلام، خوزستان، لرستان، غرب همدان، جنوب مرکزی، کهکلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، جنوب و غرب استان اصفهان و نیمه جنوبی استان فارس و بوشهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به استان‌های مجاور این استان‌ها هشدارها داده شده و آمادگی خود را اعلام کرده اند.

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: اطلاع رسانی‌هایی از طریق استانداری و از سمت صداوسیما به مردم داده شده است.

وی افزود: در روز جمعه استان اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی، کردستان، زنجان، کرمانشاه ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی و نیمه غربی سمنان و ارتفاعات استان‌های البرز و تهران نیز تحت تاثیر این سامانه قرار خواهند گرفت. وسعت گسترده ای از کشور متاثر این سامانه خواهد بود و به همین دلیل احتمال لغزندگی جاده‌ها و آب‌گرفتگی معابر و همچنین احتمال سیلاب در مسیر وردخانه‌ها وجود دارد.

ظفری گفت: در ارتفاعات رخداد ساعقه و تگرگ را شاهد خواهیم بود. متاسفاهنه این ساعقه می تواند خیلی خطرناک باشد، از این رو به افرادی که در ارتفاعات حضور دارند خصوصاً عشایر هشدار می‌دهیم که دقت‌های لازم را داشته باشند.

معاون پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در مناطقی که باد شدید وجود دارد، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، داربست‌ها و تابلوها و همچنین در حمل و نقل نیز امکان اختلال وجود خواهد داشت. در مناطقی که گردوغبار مواجه هستیم تدابیر لازم هم از سمت سازمان ها و دستگاه ها دیده شده است.

ظفری در پایان گفت: با توجه به اینکه آمادگی دستگاه‌ها و ستادها وجود دارد، مردم نیز احتیاط را در سفرهای بین شهری رعایت کنند و در مناطقی که رودخانه‌ها طغیان کرده‌اند توقف نداشته باشند و از رفتن به کوه و ارتفاعات در این چند روز خودداری شود. چرای دام و تردد عشایر در نواحی مرتفع نیز با احتیاط لازم صورت گیرد.

کد خبر 6093705

دیگر خبرها

  • هشدار مهم هواشناسی برای ۴ استان/ آماده‌باش مدیریت بحران
  • آماده‌باش مدیریت بحران در پی احتمال وقوع بارش‌های شدید در ۴ استان
  • آماده باش مدیریت بحران برای احتمال وقوع سیلاب در ۴ استان
  • هشدار؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • هشدار مهم؛ احتمال وقوع سیلاب در این نقاط
  • احتمال خطر؛ سازمان مدیریت بحران در آماده باش/ رگبار و باد شدید، رعد و برق، گردوخاک و تگرگ
  • آماده باش مدیریت بحران در پی هشدار هواشناسی
  • آماده باش سازمان مدیریت بحران در مناطق درگیر مداخلات جوی
  • ۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان