Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@00:27:46 GMT

توقف راه آهن خرم آباد در ایستگاه اول

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۰۲۳۶۳

توقف راه آهن خرم آباد در ایستگاه اول

به گزارش ایرنا بدون شک حمل و نقل ریلی به دلیل مزایایی که دارد از اجزای مهم توسعه و مراودات اقتصادی محسوب می شود چراکه می تواند تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات را به خوبی و با هزینه ها کم پوشش دهد.

گفته می شود اکنون هزینه حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا در کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و کل جهان پنج درصد است که خطوط ریل سهم بسزایی در این زمینه دارند و از اصلی ترین زنجیره های تولید تا توزیع کالا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصولا قطارها با توجه به عدم ایجاد آلودگی هوایی و صوتی، دوستدار محیط زیست  هستند که با افزایش سرعت سفر، کم بودن ریسک و پایین تر بودن هزینه ها نسبت به سایر وسایط حمل و نقل همواره به عنوان یکی از مولفه های توسعه پایدار محسوب می شوند.

 در لرستان نیز که در قلب مسیر شمال به جنوب کشور قرار گرفته و با استان های غربی همسایه است فرصت مناسبی برای انتقال کالا و عبور سفرهای تجاری فراهم شده است که بدون شک نقش راه اهن در این مسیر انکارنشدنی است.

شاید خرم آباد تنها مرکز استانی باشد که به راه آهن دسترسی ندارد در حالیکه وجود این خدمت، علاوه بر تسهیل و ایجاد ارزش افزوده در حوزه حمل و نقل کالا و مسافر، تاثیر بسزایی در توسعه صنعت گردشگری خواهد داشت.

کارشناسان باور دارند  بین کارآیی در بخش حمل و نقل و کارآیی عمومی اقتصاد و رشد اقتصادی، رابطه ای مستقیم وجود دارد  چرا که حمل و نقل را واسطه ای میان فعالیت های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین المللی می دانند و این در حالیست که سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی، بازدهی چندین برابری خواهد داشت.

با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه خرم آباد و واقع شدن در کریدورهای اصلی و ترانزیتی کشور، وجود راه آهن برای این منطقه بسیار ضروری است که علاوه بر رونق اقتصادی، موجب ارتقا شاخص های صنعت گردشگری خواهد شد چراکه جاذبه های بکر و طبیعت کوهستانی از مزایای منحصر به فرد این منطقه است.

راه آهنی که اگر فعال باشد بسیاری از تولیدکنندگان استان مجبور نیستند کالای خود را از طریق خطوط ریلی سایر استان ها و یا جمل و نقل جاده ای به بازار عرضه کنند و این در شرایط کنونی یعنی هدررفت سرمایه ها و کاهش ارزش افزوده تولیدات.

لرستان امکانات و ظرفیت‌های تولیدی، صادراتی و معادن بسیاری دارد که  برای جابه‌جایی مواد اولیه یا محصولات آنها باید هزینه بالایی برای حمل پرداخت شود در نتیجه هزینه تمام شده افزایش می‌یابد و قدرت رقابت کاهش پیدا می‌کند که این مساله برای تولیدکننده و فروشنده به‌صرفه نیست. 

لرستان دارای معادن سنگی است که هم به لحاظ کمیت و هم کیفیت ارزش بسیاری دارند اما هزینه بالای حمل ‌و ‌نقل اجازه رقابت نمی‌دهد و راه‌اندازی قطار می‌تواند این مشکل را برطرف کند. 

راه آهن دورود ـ خرم‌آباد ـ اندیمشک یکی از پروژه‌های عمرانی لرستان است که در صورت تکمیل نقش مهمی درپیشرفت همه جانبه و توسعه پایدار  استان دارد طرحی که سال ۹۰ کلنگ احداث آن  و سال ۹۳ نیز عملیات اجرایی اش آغاز شد که اکنون تعطیل شده و پیشرفت مناسبی ندارد.

طول مسیر راه آهن دورود - خرم‌آباد - اندیمشک در مجموع ۳۶۷ کیلومتر است و حدود ۳۲ کیلومتر اجرای تونل اضطراری، ۲۶ پل خاص از دهنه ۱۶۰ تا ۶۰۰ متر و ۵۰۰ هزار متر مکعب عملیات بتن‎ریزی در اجرای این طرح پیش بینی شده است.

اعتبار این طرح برای قطعه دورود - خرم آباد که ۱۱۴ کیلومتر طول دارد در ابتدا ۴۷۰ میلیارد تومان در قرارداد ذکر شده بود، اما از سال ۹۵ و با وجود افزایش قیمت مصالح و دستمزد نیازمند تغییراتی بود که طبق نظر مشاور، سقف قرارداد برای اتمام این قطعه از مسیر ۷۵۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شد که گفته می شود با برآورد ساخت ایستگاه‌ها  به یک هزار میلیارد تومان نیز می‌رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در خصوص تعطیلی طرح راه آهن خرم آباد به ایرنا گفت: این طرح حدود ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اکنون تنها نگهبان ها در محل اجرای آن حضور دارند و عملیات اجرایی طرح متوقف شده است.

رضا خالقی افزود: طرح غیرانتفاعی شده تا اوراق مشارکت برای آن تخصیص یابد و با عملی شدن این مهم اعتبار خوبی به این پروژه تزریق می شود.

وی گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) حدود ۳۶۰ میلیارد تومان بدون احتساب افزایش رقم قرارداد در طرح راه آهن خرم آباد کار کرده که ۳۳۰ میلیارد تومان از این رقم را دریافت کرده است.

خالقی تصریح کرد: پیگیری هایی انجام شده که طرح راه آهن خرم آباد با، یا بدون قرارگاه فعال شود و برای همین امر در لایحه بودجه سال آینده بیش از ۲ برابر اعتبار گذشته معادل، ۷۰ میلیارد تومان اوراق برای این پروژه لحاظ شده است.

۲۷ تیرماه امسال سردار سعید محمد فرمانده  قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص ) در جلسه شورای برنامه ریزی لرستان گفت: طرح راه آهن لرستان علیرغم احداث پل‌ها و پیشرفت های انجام شده در آستانه تعطیلی است که باید اوراق خوبی برای اجرای این طرح مهم تخصیص یابد چرا که  پروژه راه آهن دورود- خرم‌آباد به شدت نیازمند منابع مالی می باشد.

وی افزود: در بحث راه آهن با استاندار لرستان و تلفنی با وزیر راه صبحت کردیم که گفتند طرح را در زمره طرح‌های انتفاعی قرار داده ایم و امکان استفاده از اوراق هست و این مستلزم این است که اوراق متناسب با پیشرفت کار به پروژه تخصیص داده شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که این پروژه تسریع شود و با اوراق بتوانیم آن را فعال سازی کنیم  که علاوه بر این یک سری مشکلات دیگر از جمله قرارداد ضعیف پیش روی ما است و تعدیل آن در سنوات گذشته فریز شده که چنانچه امروز بخواهیم کار کنیم، با این همه افزایش قیمت پولی که می‌گیریم معادل سال ۹۵ است.

سردار محمد ادامه داد: با این شرایط هر چه قدر هزینه کنیم یک سوم هزینه‌هایمان را می‌توانیم دریافت کنیم و این را هم با وزارت راه و شهرسازی پیگیری کرده ایم.

استاندارلرستان نیز در این جلسه گفت: بخش عمده ای از طرح های عمرانی موثراستان همچون راه آهن و آزادراه در اختیار قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) است که هریک به نوعی دچار مشکل هستند.

سیدموسی خادمی با بیان اینکه طرح راه آهن مشکل خرم آباد مشکل جدی پیدا کرده ادامه داد: با پرداخت مطالبات تامین اجتماعی از محل اعتبارات سهام فولاد، طرح راه اهن دچار مشکل شد.

به گفته خادمی طرح راه آهن سال گذشته جز طرح های انتفاعی قرار گرفت که بتواند از این طریق بخشی از مشکلات مالی را توسط اوراق برطرف کند.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح در لرستان در دست اجرا دار که این طرح‌ها در قالب هشت قرارداد و با اشتغالزایی یکهزار و ۵۰۰ نفر در دست اقدام هستند و پیش از این نیز ۱۹ طرح در استان تکمیل و بهره برداری کرده است.

برچسب‌ها راه آهن راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) لرستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: راه آهن راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ص لرستان راه آهن راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ص لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۲۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توقف لیورپول در روز درگیری صلاح و کلوپ +فیلم

شانس شاگردان یورگن کلوپ برای فتح لیگ برتر انگلیس، با قبول دومین بازی بدون برد متوالی کمتر از قبل شد.

به گزارش مشرق، در آغاز هفته سی‌وپنجم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال انگلیس، عصر امروز (شنبه) از ساعت ۱۵ به وقت تهران، در ورزشگاه المپیک لندن تیم‌های فوتبال وستهام و لیورپول برابر یکدیگر صف آرایی کردند که این بازی با تساوی ۲ - ۲ خاتمه یافت.

جارود بوون در دقیقه ۴۳ گل نخست را برای وستهام به ثمر رساند اما لیورپول نه تنها گل خورده را در دقیقه ۴۸ توسط اندرو رابرتسون پاسخ داد بلکه به لطف گل به خودی آلفونسو آرئولا، دروازه‌بان تیم وستهام در دقیقه ۶۵ از حریف پیش افتاد. این گل اما منجر به پیروزی لیورپولی‌ها نشد چرا که مایکل آنتونیو در دقیقه ۷۷ کار را برای وستهام به تساوی کشاند.

این بازی یک حاشیه هم داشت که درگیری لفظی شدید محمد صلاح ستاره مصری لیورپولی‌ها با سرمربی‌اش یورگن کلوپ در کنار زمین هنگام ورود به میدان به عنوان بازیکن تعویضی بود طوری که هم‌تیمی‌اش داروین نونیز برای پایان دادن به آن مداخله کرد.

لیورپول که هفته گذشته نیز بازی معوقه‌اش در دربی مرسی‌ساید را به اورتون باخت، با قبول این تساوی ۷۵ امتیازی ماند و پایین‌تر از منچسترسیتی و آرسنال در رده سوم باقی ماند. این در حالیست که آرسنال با یک بازی کمتر (نسبت به لیورپول) و ۷۷ امتیاز و منچسترسیتی با دو بازی کمتر و ۷۶ امتیاز در رده‌های اول و دوم قرار دارند. این بدان معناست که فاصله لیورپول با صدر جدول به صورت بالقوه می‌تواند به ۷ امتیاز افزایش پیدا کند، آن هم در شرایطی که این تیم سه بازی دیگر تا پایان فصل فاصله دارد.

دیگر خبرها

  • مسی توقف ناپذیر؛ تاریخ سازی لئو در آمریکا و جهان
  • اعتراف لوئیس انریکه پس از توقف غیرمنتظره
  • توقف لیورپول در روز درگیری صلاح و کلوپ +فیلم
  • توقف دوباره لیورپول، تنش در اردوی آنفیلدی‌ها
  • ماجرای توقف قطار ترانزیتی افغانستان در ایران چیست؟
  • انتقال آب به اراضی روستای رحیم آباد شهرستان کیار
  • توقف رشد صنایع بزرگ؟
  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • راهپیمایی در ایتالیا علیه سیاست‌های نظامی‌گری غرب
  • پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد