Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل نای زرین اصفهان مدعی است از زمانی که معاون وزیر صمت و استاندار اصفهان برای بازدید از کارخانه آمدند به یکباره در عرض ۱۰ روز شاهد کاهش ۵۰ درصدی تعرفه‌ واردات چادر شدیم که همین امر باعث تعطیلی کارخانه شد.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو - محمد جهانگیری، طبق آمار‌های گرفته شده در کشور در سال ۸۵ مصرف سالانه داخلی چادر مشکی حدود ۳۵ میلیون متر بود که تنها ۱/۵ میلیون متر آن در داخل تولید می‌شد، به یک معنا از هر ۲۵ چادری که در کشور خریده می‌شد، یک چادر از تولیدات داخلی بود این در حالی است که در سال ۸۵ سه کارخانه نای زرین و مرینوس و کرپ ناز در حال تولید بودند و امروز حجاب شهرکرد است که از سال ۹۵ بار تولید را به دوش می‌کشد و امروزه حدود ۱۰۰ میلیون متر مربع مصرف داخلی کشور است که سهم تولید داخل تنها ۷ درصد کل مصرف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی کفایتی مسولین عامل تعطیلی کارخانه‌ها
به گفته مدیرعامل نای زرین اصفهان تا زمانی که این کارخانه تحت لیسانس کره بود مشکلی نداشتیم، ولی از زمانی که معاون وزیر صمت و استاندار اصفهان برای بازدید از کارخانه خودکفای نای زرین آمدند و این موضوع رسانه‌ای شد به یکباره در عرض ۱۰ روز شاهد کاهش ۵۰% تعرفه‌ی واردات چادر شدیم که همین امر باعث تعطیلی کارخانه شد.
همچنین قلعه‌وند از اعضای انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب در برنامه گفتگوی ویژه‌ی خبری گفت: علت تعطیلی کارخانه دو دلیل عمده دارد؛ یکی مشکلات اقتصادی و ارزی کشور است که محل بحث ما نیست؛ دومین مشکل مباحث تخصصی کالا و پوشاک است، به طور مثال نظارت دقیقی روی تولید، عرضه، واردات و قیمت‌گذاری بر روی محصولات حجاب نیست و همین عدم نظارت و عدم یاری شرکت‌های تولیدکننده محصولات حجاب باعث تعطیلی آن‌ها میشود.

نبود حمایت و کمبود امکانات
همچنین اسدالله سلیمانی مدیر انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب نیز گفت: مشکلات زیادی گریبان‌گیر تنها کارخانه تولید پارچه مشکی در ایران است به طور مثال ارزش افزوده ۹% و همچنین میتوان تهیه مواد اولیه پتروشیمی را از این دست خواند.  
به طور کل روزانه دومیلیون و ۸۰۰ هزاربشکه نفت در کشور با قیمت ۶۵ دلار به فروش میرود و این در حالتی است که که طبق گفته‌های مدیرکل صنایع نساجی وزارت صمت بودجه مورد نیاز برای طرح‌های وزارت صنعت معدن تجارت جهت رونق تولید حدود ۱۵۰ میلیارد یورو و همچنین ۸۰۰ میلیارد ریال است.
در شرایط فرهنگی امروز بودجه یک روز فروش نفت نمیتواند به رونق تولید چادر مشکی که امری مهم در فرهنگ است اختصاص یابد؟!
فقط در سال ۹۵ حدود ۷۳ درصد به واردات چادر مشکی نسبت به سال قبل از آن اضافه شده است. در سال ۹۴ وارداتی بالغ بر ۱۴ هزار و ۳۵۰ تن پارچه چادر مشکی داشتیم. در سال ۹۵ این رقم به ۱۸ هزار و ۲۶۷ تن رسید یعنی از نظر وزنی ۲۷ درصد در سال ۹۵ واردات بیشتر از سال قبل از آن بوده و از نظر ارزشی ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار دلاردر سال ۹۴ واردات داشتیم.
در سال ۹۵ این رقم ۱۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار رسید یعنی ۷۳ درصد افزایش پیدا کرد. اسم این کار حمایت از تولید کننده نیست آن هم دقیقاً در سالی که بزرگان مملکت رسماً خط تولید کارخانه حجاب را افتتاح کردند، اجازه ورود مقادیر بسیار بزرگ‌تر از سال قبل هم داده شده است.
حمایت از تولید داخلی با استفاده از جیب مردم
اگر تولید در کشور به‌صرفه باشد، تجار این بخش خود کارخانه ایجاد می‌کنند، اما متاسفانه سود سرسام آور واردات باعث شده است که هیچ سرمایه گذاری وارد این عرصه نشود؛ همچنین به‌دلیل حمایت نکردن دولت، ۹۰ درصد چادر مشکی از کشور‌های خارجی وارد میشود که سهم مبادی رسمی کشور از این رقم ۵۰%است و مابقی به اشکال غیرمجاز وارد کشور می‌شوند.
اسدالله سلیمانی مدیرعامل انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب در بخش دیگری از سخنانش گفت: این‌که دولت تعرفه واردات چادر مشکی را افزایش داده است، حمایت از تولید داخلی از جیب مردم است و این خسارتی است که گمرک آن را وارد کرده است. واردات چادر مشکی تعرفه نداشت، اما چون پارچه‌های دیگر را در قالب چادر مشکی وارد می‌کردند گمرک برای اینکه کار خود را آسان کند به همه پارچه‌ها از جمله چادر مشکی نیز تعرفه بست.  
وی در ادامه جواب وزیر و مدیران ارشد وزارت صمت در مورد خودکفایی در این صنعت را اینگونه داد: امکان ندارد در دوسال آینده کشور ما به خودکفایی در صنعت چادر مشکی برسد چراکه این صنعت نیازمند یک تجربه طولانی مدت است و علت وجود این چنین حرف‌ها در این زمینه این است که وزارت صمت از یارانه‌ای که باید به چادر مشکی بدهد، شانه خالی می‌کند.
افسانه محرابی مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک کشور از مستند نبودن وجود مافیا در بخش واردات چادر مشکی خبر داده است و این گفته درحالی است که دبیر انجمن صنایع نساجی ایران، حسن نیل فروش زاده وجود مافیا را تایید کرده و گفته است: در دهه ۷۰ که پروژه واحد حجاب شهرکرد توسط اینجانب پایه‌گذاری شد، دلار بخش صنعت ۷۴۰ تومان بود، اما با بهانه کمبود چادر مشکی، برای واردات، دلار ۳۰۰ تومانی اختصاص داده شد.
رشد بی‌رویه واردات برای زمین زدن کارخانجات
براساس اطلاعاتِ گمرک ایران که توسط انجمن صنایع نساجی ایران هم تکثیر شده میزان واردات پارچۀ چادر مشکی در سال ۹۴ از نظر وزنی ۱۴ هزار و ۳۵۰ تن بوده است، گفت: جالب اینجاست در سال ۹۵ که خط تولید چادر مشکیِ شرکت نساجی حجاب رسماً توسط معاون اول ریاست جمهوری و وزیر صنعت و معدن و تجارت افتتاح شد، با توجه به این موضوع مگر چه اتفاقی در کشور رخ داده که واردات به ۱۸ هزار تن افزایش پیدا کرده است؟! مگر در سال ۹۵ مردم ایران ۳۰ درصد زیاد شده اند؟
متاسفانه باید گفت تا زمانی که مشکل قاچاق در کشور حل نشود نمیتوان به طور کامل در مورد تولیدکنندگان داخل و توسعه آن‌ها نظریه پردازی کرد چراکه حتی اگر تعرفه زیاد شود حتی اگر کارخانه‌های چادر مشکی زیاد شود حتی اگر مصرف کشور دو برابر شود، ولی قاچاق به شکل گذشته خودش باقی مانده باشد هیچکدام از موارد بالا نمیتواند کمکی به تولیدکننده‌ی داخلی بکند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: چادر مافیای چادر خرید چادر واردات چادر قاچاق چادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۳۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۶.۱ درصدی پرونده‌های مستوجب تعزیر در تهران

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران از کاهش ۶.۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر در شهر تهران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ابوالفضل نیکوکار اظهار کرد: امروزه به لحاظ پیچیدگی روابط اجتماعی و وجود رابطه اجتناب‌ناپذیر در زندگی شهروندان، سرقت نه تنها شخص مال‌باخته، بلکه به‌موازات آن امنیت جامعه را نیز متزلزل می‌کند و انگیزه کار و تلاش و سرمایه ‏گذاری را در بین مردم از بین می‌برد.

وی افزود: سرقت موجب افزایش هزینه‌های تولید می‏‌شود و بخش‌های زیادی از بیت‌المال و سایر امکانات کشور باید صرف پیشگیری از سرقت و مبارزه با تبهکاران و سارقان، اداره زندان‏‌ها‬ و تأمین زندگی خانواده‌های زندانیان شود‬ که آثار زیان‌بار آن بر مصرف‌کننده‌ها و شهروندان تحمیل و اضطراب و نگرانی دامن‌گیر خانواده‌ها می‌‏شود و از لحاظ سیاسی، امنیت داخلی مخدوش شده و موجبات نارضایتی و اعتراض مردم را فراهم می‏‌کند.‬

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران تصریح کرد: در راستای ارتقای هماهنگی بین دستگاه قضائی و نیروی انتظامی در پیشگیری از جرم به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران در پیگیری مصوبات جلساتی برگزار شده که اقدامات صورت گرفته منجر به کاهش ۶.۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر در شهر تهران شده است.

منبع: فارس

کد خبر 748380

دیگر خبرها

  • وزارت راه:تلفات تصادفات رانندگی با واردات خودرو کاهش می‌یابد
  • کاهش ۶.۱ درصدی پرونده‌های مستوجب تعزیر در تهران
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • معاون وزیر کشور: همه قوا در «طرح نور» حامی فراجا هستند
  • معاون وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌کار خود ادامه خواهد داد/ یک مورد هم نداشتیم که نسبت به اجرای طرح اعتراضی داشته باشند و به پلیس اعتراض کنند
  • ایمنی بالای خودروهای دوگانه‌سوز با سوخت CNG با وجود تخریب‌های مافیای بنزین
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری
  • احیای بیش از ۳۰۰ کارخانه از ابتدای دولت در خراسان رضوی
  • طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است
  • بازدید معاون وزیر نفت از طرح بزرگ پتروشیمی بوشهر