Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش کرد که حدود 1600 «مزدور» از عناصر گروهک‌های وابسته به ترکیه برای آموزش‌های نظامی و اعزام به لیبی وارد اردوگاه‌های این کشور شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه مرکز موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» گزارش کرده‌ است که ترکیه حدود ۱۶۰۰ تن از "مزدورانش" را برای آموزش‌های نظامی به پایگاه‌های نظامی این کشور آورده  تا آنها را برای اعزام به لیبی آماده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین ارتباط دیده‌بان گزارش کرده است: «علیرغم آشکار شدن رسانه ای طرح ترکیه در این زمینه، این روند کماکان ادامه دارد.

دیده‌بان در ادمه گزارش خود آورده است که ۱۶۰۰ «مزدور» یادشده از عناصر سه گروهک «السطان مراد»،‌ «سلیمان شاه» و «فرقه المعتصم» هستند و در ادامه اشاره کرد که روند نام‌نویسی این عناصر بسرعت در حال پیگیری است.

طبق توافق بین‌المللیِ "مبارزه با سربازگیری، تامین مالی و آموزش نظامی" سازمان ملل متحد، که حدود ۳۰ سال پیش به تصویب رسیده است،‌ این اقدام ترکیه غیرقانونی و جرم محسوب می‌شود.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین، دیروز یکشنبه، گزارش کرده بود که شمار عناصر وابسته به ترکیه که به طرابلس پایتخت لیبی رسیده‌اند به ۳۰۰ تن رسیده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه به نقل از برخی منابع اعلام کرده است «هر کدام از این عناصر در مقابل سه تا شش ماه حضور در لیبی از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار پول دریافت می‌کنند». این منابع در ادامه ذکر کرده‌اند که برخی از عناصری که تاکنون به لیبی اعزام شده‌اند از گروهک «حرکه حزم» هستند که اعضای  آنها اکنون به گروهک‌های سلیمان شاه و السلطان مراد و... پیوسته‌اند.

از سویی دیگر، برخی «منابع موثق» به دیده‌بان گفته‌اند که ترکیه،  عناصر حاضر در خط مقدم تل تمر، راس العین (سری کانیه) و ابو راسین را با سربازان خود جایگزین کرده‌ است؛ بی‌آنکه علت این اقدام را اعلام کند.

برخی منابع لیبیایی نیز در همین ارتباط اعلام کردند که تصاویر دریافتی از نقشه‌های گوگل نشان می‌دهد، عناصر یادشده در منطقه «صلاح الدین» در ورودی جنوبی طرابلس در اردوگاه «التکبالی» که پیشتر در اختیار ارتش لیبی بود، مستقر شده‌اند. این منابع  در ادامه همچنین به ساخت‌ و ساز‌هایی اشاره کردند که چند ماهی است در اردوگاه یادشده جریان دارد.

لیبی از زمان سقوط «معمر القذافی» رهبر سابق این کشور در اواخر سال ۲۰۱۱، از دودستگی شدید در نهادهای دولتی در شرق و غرب این کشور رنج می‌برد و دو دولت یکی در غرب به ریاست «فائز السراج» وجود دارد که در سطح بین‌الملل به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت شرق لیبی و مجلس نمایندگان آن که خلیفه حفتر فرمانده ارتش شرق لیبی نیز به آن وابسته است.

نیروهای حفتر از حدود چهار ماه پیش حملات خود به طرابلس را برای نفوذ به این شهر آغاز کرده‌اند اما با وجود برخورداری از حمایت‌های تسلیحاتی و مالی امارات، عربستان و مصر هنوز موفق نشده‌اند به این شهر نفوذ کنند.

لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن‌ها دولت مستقر در طرابلس که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته‌ شده و مورد حمایت ترکیه قرار دارد و دیگری دولتی که در شهر «طبرق» در شرق لیبی مستقر است و از سوی امارات عربی متحده، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی حمایت می‌شود. نیروهای شرق لیبی از ماه‌ها پیش تحت فرماندهی «خلیفه حفتر» ژنرال سابق ارتش لیبی، در تلاش هستند تا طرابلس را به تصرف خود درآورند. فایز سراج نخست‌وزیر دولت طرابلس می‌گوید برای دفاع از شهر چاره‌ای ندارد جز آنکه از ترکیه کمک بگیرد.

انتهای پیام/م

 

منبع: فارس

کلیدواژه: لیبی مزدور ترکیه عناصر گروهک اعزام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۳۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت شهادت بانوی پاسدار و فرزندش توسط منافقین

روایت شهادت شهیده زهره بنیانیان به همراه فرزند باردار خود به دست منافقین این‌گونه نقل شده است:

ازدواج و آموزش نظامی

زهره هم پاسدار بود و هم به خاطر دوره‌های رزمی که در سوریه و لبنان دیده بود، یه چریکِ رزمنده بود.

کاراته و تیراندازی را در حد عالی آموزش دیده بود، آخر سر هم با یک پاسدار ازدواج کرد.

آرزوی شهادت

شب قبل از شهادت خواب دید که دو فرشته او را بر فراز خانه‌شان می‌چرخاندند، صبح که بیدار شد، خیلی خوشحال بود، انگار حس کرده بود قرار است به آرزویش که شهادت بود برسد.

نحوه شهادت

منافقین در خانه‌ی تیمی‌شان کلی اسلحه و مهمات جمع کرده بودند و می‌خواستند روز کارگر مردم را به رگبار ببندند.

چند پاسدار از جمله همسر زهره برای تصرفِ این خانه‌ی تیمی انتخاب شدند، زهره اصرار داشت که با آنها به این ماموریت برود، اما، چون اواسط دوران بارداریش بود، شوهرش اجازه نداد، تا اینکه وقتی گریه و اشتیاق زهره را دید، موافقت کرد.

به خانه‌ی تیمی منافقین رسیدند. قرار بود زهره به عنوان یک زن عادی در بزند و کمک بخواهد، بعد منافقین که بیرون آمدند، پاسدار‌ها بدون درگیری آنها را دستگیر کنند، اما انگار منافقین متوجه شده بودند و وقتی زهره در زد، یکی از آن بر سر او رگبار گرفت. کسی هم که در را باز کرده بود، به زهره شلیک کرد و اینجا بود که خواب زهره تعبیر شد.

هم خودش و هم فرزندی که باردار بود، جلوی همان در به شهادت رسیدند.

منبع: کانال خاکریز خاطرات شهدا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • رهبر دموکرات سنا از احتمال اعزام نظامیان آمریکایی به اوکراین خبر داد
  • اعزام ۱۲۱۰ زائر لرستانی به حج تمتع
  • ۱۲۱۰ زائر لرستانی به حج تمتع اعزام می‌شوند
  • وارد آمدن خسارت بیش از ۲۵۳ میلیارد تومانی به بخش کشاورزی
  • فرانسه پیشتر سربازان خود را به اوکراین فرستاده است
  • خسارت ۲۵۳ میلیارد تومانی بارش‌های اخیر به کشاورزی کرمانشاه
  • وارد آمدن خسارت به ۱۰۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایری استان ایلام
  • تلاش روسیه برای افتتاح کنسولگری در بنغازی
  • اعزام ۵ بالگرد اسرائیلی به غزه برای انتقال نظامیان مجروح
  • روایت شهادت بانوی پاسدار و فرزندش توسط منافقین