Web Analytics Made Easy - Statcounter

تایم سالانه بهترین نوآوری‌ها را در عرصه‌های مختلف از ابزار‌های آموزشی و اجتماعی گرفته تا ابزار‌های سرگرمی معرفی می‌کند و این بار نوبت به حوزه واقعیت مجازی رسیده است.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، نشریه تایم سالانه بهترین‌های نوآوری را از میان ابزار‌هایی انتخاب می‌کند که علاوه بر خلاق بودن، نحوه زندگی، کار و حتی بازی کردن‌مان را نیز دچار تحول کرده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در ادامه به معرفی بهترین نوآوری‌ها در بخش واقعیت مجازی می‌پردازیم:
هدست کاملا پیشرفته HTC Vive Pro Eye
وایو پرو آی، ساخت شرکت HTC، در نگاه اول شبیه به هدست‌های دیگر واقعیت مجازی است و تشابه زیادی هم به هدست‌های سازنده بازی‌های قوی Valve و اکیولس فیس‌بوک دارد. این هدست خیلی کاربری آسانی ندارد فقط با کامپیوتر کار می‌کند و بی‌سیم هم نیست. اما فقط کافی است آن را روی سرتان بگذارید تا متوجه شوید که این هدست چگونه مرز‌های فناوری را درمی‌نوردد.
فناوری ردیابی حرکت چشم این هدست بسیار پیشرفته است و هیچ حرکتی از زیر دستش رد نمی‌شود و دقت آن هم بالاست. این فناوری بخصوص برای افراد معلول و ناتوان جسمی که نمی‌توانند با دست آن را کنترل کنند، بسیار مفید است. علاوه بر این، کیفیت تصویر آن با کمک نرم‌افزاری که نحوه تمرکز چشم را تقلید می‌کند، بسیار بالا رفته است.
علاوه بر این، هدست وایو پرو آی، ویژگی‌های غوطه‌وری جالبی دارد که حسابی کاربر را در محیط مجازی غرق می‌کند و کاربر کاملا خود را در آن محیط حس می‌کند و این کار را هم برای کاربرانی که به دنبال سرگرمی هستند انجام می‌دهد، هم برای کسانی که به دنبال کار‌های حرفه‌ای و بیزینس هستند تا از این طریق بتوانند کار‌های خود را آزمایش کنند و چیز‌های جدید یاد بگیرند.  
واقعیت مجازی با کاربری آسان Oculus Quest
به طور کلی باید گفت که واقعیت مجازی برای جلب توجه عموم مردم خیلی کند عمل کرده است، زیرا هم گران است و هم نیاز به برخی دانش و فناوری دارد. اما کوئست سیستمی است که بالاخره توانست واقعیت مجازی را راهی خانه تقریبا همه آمریکایی‌ها کند. کوئست برخلاف نسخه‌های قدیمی‌ترش، به کامپیوتر وصل نمی‌شود و به سیم‌های جانبی نیز احتیاجی ندارد. کنترلر‌های این هدست و همچنین دوربین‌های مجهز به فناوری ردیابی حرکتی به کاربر امکان می‌دهد که با خیال راحت آن را در اتاق خود حرکت دهد و با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارد خود را غرق بازی یا محتوای مجازی آن کند و به قول سازندگانش غوطه‌ور شود.
برای تنظیم این هدست، فقط باید آن را روی سر قرار دهید و با این کار یک مرز ایمنی مجازی در اتاقی که در آن هستید، بکشید و وارد دنیای مجازی‌تان شوید. زمانی که وارد این دنیا می‌شوید، همه چیز بی‌حد و مرز می‌شوند. مثلا می‌توانید خود را داخل یک رینگ بوکس بیابید که جمعیت کثیری در حال تشویق کردن‌ شما هستند یا اینکه خود را داخل کشتی جنگ ستارگان بیابید و از خود در مقابل دشمنان دفاع کنید.
این تجربیات چنان حالت غوطه‌وری دارد و کاربر را در خود غرق می‌کند که پس از درآوردن هدست، تعجب می‌کنید که در تمام این مدت در یک اتاق مشغول بازی بوده‌اید. جالب است بدانید که استقبال از این هدست نیز خیلی خوب بوده و اوکیولس تنها در دو هفته اول آغاز فروش این دستگاه بیش از ۵ میلیون دلار بازی و اپلیکیشن این هدست را فروخت.
جراح مجازی Osso VR
واقعیت مجازی کاربرد بسیار زیادی در آموزش رانندگی، خلبانی و حتی جراحی دارد. نرم‌افزار اوسو وی‌آر به گونه‌ای طراحی شده است که پزشک خود را داخل یک اتاق عمل مجازی می‌بیند و می‌تواند به صورت مجازی جراحی کند. جاستین باراد، مدیر اجرایی اوسو، در مورد اپلیکیشن می‌گوید: بعد از چهار سال دوره عمومی در دانشگاه، چهار سال تخصصی در دانشگاه پزشکی و پنج سال رزیدنت بودن، ۳۰ درصد پزشکان هنوز نمی‌توانند دست به جراحی بزنند و این واقعا خوب نیست. همین دلیل شد تا ما اپلیکیشن اوسو وی‌آر را طراحی کنیم.
این اپلیکیشن هم‌اکنون در بیمارستان‌های آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد و قرار است به زودی در اختیار مراکز بهداشتی در کشور‌های در حال توسعه مثل تانزانیا، کامبوجیا و اتیوپی قرار گیرد. در آینده نیز همه متخصصان در سرتاسر جهان می‌توانند با این برنامه نرم‌افزاری تجربه جراحی در فضای مجازی را کسب کنند.  
بازی حتی در ماشین Holoride
هولوراید وسیله‌ای است که بیشتر مناسب خودرو طراحی شده است. نیلز والنی، یکی از موسسان استارتاپ واقعیت مجازی هولوراید در این مورد می‌گوید: ما می‌خواهیم از اساس هر خودرویی را به یک پارک متحرک تبدیل کنیم. در واقع هولوراید یک اپلیکیشن واقعیت مجازی است که داده‌های وسیله نقلیه مانند شتاب و چرخش را می‌خواند و آن را در قالب یک تجربه واقعیت مجازی در اختیار کاربری که صندلی عقب نشسته قرار می‌دهد. مثلا اگر در هدست واقعیت مجازی خود درون یک کشتی فضایی مجازی پرواز می‌کنید، زمانی که خودرو به سمت راست حرکت می‌کند، کشتی فضایی نیز به همین سمت حرکت می‌کند.
بنیانگذاران شرکت سازنده این برنامه ادعا می‌کنند که این بازخورد‌ها موجب کاهش حالت تهوع در سرنشینان خودرو می‌شود و به غیر از این به آن‌ها امکان می‌دهد که هر کاری دوست دارند از خواندن اخبار تا پرواز در کهکشان‌ها را در فضای مجازی انجام دهند.
سازندگان این اپلیکیشن قصد دارند تا سال آینده هولوراید را برای خدمات به‌اشتراک‌گذاری خودرو به کار ببرند و از سال ۲۰۲۱ این نرم‌افزار را در مدل‌های جدید خودرو نصب کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: واقعیت مجازی مجله تایم نوآوری هدست جراح مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۳۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان

ایسنا/خراسان رضوی معاون سازمان تات گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار زیادی در بخش کشاورزی در حال ارائه نوآوری و فناوری هستند؛ اگر این فناوری‌ها و نوآوری‌ها به دست کشاورز برسد، قطعا تاثیر بسیار زیادی در افزایش بهره‌وری خواهد داشت.

محمدمهدی قاسمی امروز ۶ اردیبهشت‌ماه، در جریان تور رسانه‌ای با موضوع کشاورزی دانش‌بنیان از دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار زیادی در بخش کشاورزی در حال ارائه نوآوری و فناوری خود هستند.

وی افزود: اگر این فناوری‌ها و نوآوری‌ها به دست کشاورز برسد و برای کشاورز قابل استفاده شود، قطعا تاثیر بسیار زیادی در افزایش بهره‌وری خواهد داشت. به دنبال این هستیم که در سال جهش تولید با مشارکت مردم، با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان شتاب‌دهی را انجام دهیم.

قاسمی بیان کرد: ما ظرفیت کشاورزی را به طور کامل می‌شناسیم و نسبت به شرایط کشور، کشاورزان ‌و کشت‌های مختلف اطلاعات داریم که شاید شرکت‌های دانش‌بنیان نداشته باشند. اینکه مخاطب چه کسی باشد و محصولات تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان به دست چه کسی برسد، مهم است.

معاون سازمان تات(تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد: ما مسیر را برای دسترسی کشاورزان و تولیدکنندگان به یافته‌های دانشی و علمی شرکت‌های دانش‌بنیان با کمک خودشان تسهیل می‌کنیم. نیازی به تسهیلات نیست، ما بسترهایی داریم که از بسیاری از تسهیلات بهتر است و کمک بسیار بزرگی می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد
  • انتصاب رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی
  • انتصاب رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی
  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود
  • ویدیو/ دستاوردهای هوافضای کشور در ۱۴۰۲ را بشناسید
  • همکاری ۴۲ گانه برنامه آبادیران و بهزیستی برای رفع چالش‌های حوزه معلولین
  • کارخانه نوآوری اصفهان هوشمند راه‌اندازی می‌شود
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • رویداد روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان