Web Analytics Made Easy - Statcounter

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در مسکو حضور دارد، امروز (دوشنبه) پس از دیدار و گفتگو با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در نشست خبری مشترک به تشریح گفتگوهای انجام شده پرداخت.

وی گفت: بسیار خوشحالم که امروز بعدازظهر در خدمت دوستان رسانه‌ها هستم و از این فرصت استفاده می‌کنم که پیشاپیش سال نو میلادی را به شما و مردم روسیه تبریک بگویم و آرزوی سالی پر از صلح، آرامش و موفقیت برای مردم دنیا و مردم روسیه داشته باشم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظریف عنوان کرد: دوست و همکار قدیمی آقای لاوروف به صورت جامع مذاکراتی که امروز داشتیم بیان کرد ما درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای و بین‌المللی دیدگا‌ه‌های مشترکی داریم.

وی با بیان اینکه روابط دوجانبه دو کشور به صورت جامع و گسترده در همه زمینه‌ها در حال پیشرفت است، عنوان کرد: زمینه‌های بیشتری برای توسعه روابط در حوزه تجارت دوجانبه، تجارت‌های منطقه‌ای، استفاده از مکانیسم اوراسیا و تجارت چندجانبه و استفاده از ارزهای ملی و جدا کردن دو کشور از وابستگی به دلار آمریکا برای تبادلات تجاری از جمله موضوعات مهمی است که درباره آن همکاری داریم. همکاری در حوزه فناوری، تکنولوژی و همکاری در حوزه‌های مختلف انرژی، حمل و نقل، کریدورهای مشترک زمینه‌های کار دوجانبه و چندجانبه را بین ایران و روسیه و همسایگان دیگرمان چه همسایگان دیگر در اوراسیا و چه سایر همسایگان. 

وزیر خارجه بیان کرد: در سیستم برق با آذربایجان و روسیه همکاری داریم و همچنین در سیستم با روسیه، ارمنستان و گرجستان همکاری داریم در ترانزیت ایران، آذربایجان و روسیه همکاری بسیار خوبی دارند. حوزه‌های مختلفی است که نه تنها همکاری‌های چندجانبه خوبی ما را به هم پیوند می‌دهند و بسیار خوشحالیم روابط امروز ما با روسیه در بهترین شرایط تاریخی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: همکاری‌های بسیار خوبی برای پایان دادن به آلام مردم سوریه داشتیم و این همکاری‌ها به روند آستانه منجر شد که بتوانیم کاهش تنش در سوریه داشته باشیم و امروز به یمن همکاری‌های سه جانبه در آستانه توانستیم اولین روند سیاسی را بعد از چندین سال جنگ در سوریه شروع کنیم و کمیته قانون اساسی بسیار مهم است و امیدواریم طرفین گفتگوهای کمیته قانون اساسی کار را با جدیت و حسن نیت به پیش ببرند.ایران و روسیه در این زمینه تلاش‌های فراوانی کردند و به همراه ترکیه به این تلاش ها ادامه می‌دهیم.

*وضعیت ادلب بسیار شکننده است

ظریف با بیان اینکه وضعیت ادلب بسیار شکننده است، تصریح کرد: لازم است همکاری‌ها در زمینه آرامش در ادلب و پایان دادن به حضور تروریست‌ها در ادلب ادامه یابد و ما در این زمینه با روسیه و ترکیه همکاری می‌کنیم.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در موضوع یکجانبه‌گرایی گسترده‌ای که از سوی آمریکا در سطح بین‌المللی رواج پیدا کرده و دولت آمریکا در سطح بین‌المللی تلاش می‌کند منویات خود را بر سایر کشورهای جهان تحمیل و حتی سایر کشورها را به قانون شکنی مجبور کند، نیاز به یک همکاری گسترده وجود دارد و ایران و روسیه این کار را در قالب برجام و در سایر حوزه‌ها انجام دادند.

*اروپا از نظر عملی اقدامی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و اجرای تعهداتشان انجام ندادند

وی همچنین گفت: موضع کشورهای اروپایی درباره برجام گرچه از نظر سیاسی عموما حمایت کردند، ولی از نظر عملی اقدامی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و اجرای تعهدات خودشان نکردند، عنوان کرد: ایران و روسیه درباره اینکه اروپا باید تعهدات خود را در برجام اجرا کند هم نظر هستند و ما این نظر را در کمیسیون مشترک به شرکای خودمان در برجام از اتحادیه اروپا اعلام کردیم.

وزیر خارجه اضافه کرد: در زمینه منطقه همانطور که آقای لاوروف اشاره کرد ما دو طرح بسیار شبیه به هم درباره امنیت در خلیج فارس داریم، پویش صلح هرمز که توسط آقای روحانی در مجمع عمومی مطرح شد و طرحی که دوستان روس ما به دنبال آن هستند برای امنیت جمعی در خلیج فارس هر دو بر این مبناست که روابط در این منطقه باید براساس همکاری نه مقابله و تهدید و توسل به زور باشد و امیدواریم با مشارکت هر دو طرح را گسترش دهیم و سایر کشورهای منطقه را برای مشارکت در این طرح‌ها تشویق کنیم.

ظریف با بیان اینکه بسیار خوشحالم که گفتگوهای ما با روسیه در زمینه‌های مختلف ادامه دارد، عنوان کرد: زمینه‌های همکاری بسیار زیاد است. نزدیک‌ شدن مردم دو کشور از طریق گسترش توریسم و سایر زمینه‌های همکاری مشترک ایران و روسیه از موضوعاتی است که از آن استقبال می‌کنیم.

در حال تکمیل...

کد خبر 1336846

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: روسیه ایران و روسیه سرگئی لاوروف محمدجواد ظریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۳۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بالاگرفتن جنگ لفظی بین مقامات فرانسه و روسیه

 

به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از مسکو، همزمان با پیشروی نیرو‌های روسی در میدان جنگ با اوکراین، در عرصه سیاسی نیز جنگ لفظی بین مقامات بلندپایه روسیه و اروپا، بویژه با رهبران فرانسه بالاگرفته است.

 سرگئی لاوروف در پاسخ به اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه درباره مقایسه پوتین با هیتلر واکنش نشان داد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با «روس هراسی به سبک غارنشین‌ها» به دنبال بدست گرفتن رهبری اروپاست.

لاوروف لاوروف در گفتگو با شبکه تلویزیونی بوسنیایی ATV، به سخنان اخیر مکرون اشاره کرد و گفت رئیس جمهور فرانسه اخیراً در مصاحبه‌ای گفته است که روسیه تهدید اصلی اروپا و فرانسه است و جاه طلبی‌های آدولف هیتلر و ناپلئون بناپارت به این دلیل است که این کشور‌ها روسیه را یک تهدید می‌دیدند.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: ماکرون اکنون در حال اتخاذ مواضع شدید ضد روسیه است، اما دلیل این اقدام، تلاش ماکرون برای بدست گرفتن رهبری در اروپا است.
رئیس دستگاه سیاست خارجی روسیه گفت: این نوع از روس‌هراسی که مکرون به شیوه غارنشینی آن را تبلیغ می‌کند، ضروری به نظر نمی‌رسد، مگر آنکه او با سواری گرفتن از این موضوع قصد داشته باشد رهبری اروپا را بدست گیرد.

پیش از این، مکرون در سخنرانی خود درباره آینده اروپا گفته بود، اتحادیه اروپا به یک راهبرد دفاعی مشترک نیاز دارد که عنصر کلیدی آن تسلیحات هسته‌ای فرانسه است.

رئیس جمهور فرانسه همچنین احتمال اعزام نیرو به اوکراین در صورت شکست روسیه از خط مقدم و ارائه چنین درخواستی توسط کی‌یف را رد نکرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اظهارات مکرر سیاستمداران غربی در مورد احتمال مداخله مستقیم در مناقشه اوکراین را روندی بسیار خطرناک توصیف و تاکید کرد: تشدید تنش در بیانیه‌های رسمی مایه نگرانی است.

دیگر خبرها

  • رهاوردهای کنفرانس اصفهان برای ایران
  • محورهای رایزنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود
  • کنفرانس خبری رییس سازمان انرژی اتمی و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی
  • آغازهمایش بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • لاوروف: هر دو حزب آمریکا، روسیه و چین را دشمن می‌دانند
  • بالاگرفتن جنگ لفظی بین مقامات فرانسه و روسیه
  • لاوروف: غرب و اوکراین برای مذاکره جدی با روسیه آماده نیستند
  • لاوروف: غرب و اوکراین برای مذاکره جدی آماده نیستند