Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در جلسه‌ای به نقد و بررسی اساسنامه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص راه‌اندازی تشکل‌های حرفه‌ای و تفویض اختیار از بخش دولتی به بخش خصوصی پرداختند.

حرمت اله رفیعی (رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران) با بیان اینکه سازمان سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند بخشی از تصدی‌گری‌های خود را به تشکل‌های حرفه‌ای که بر اساس قانون تشکیل شده‌اند واگذار کند،‌ گفت: در این راستا دولت در برخی از استان‌ها شروع به راه‌اندازی تشکل‌های همسو کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چندین بار تصمیم به توقف راه‌اندازی این تشکل‌ها را گرفتیم اما همچنان شاهد موازی‌کاری انجمن‌ها در حوزه گردشگری با یکدیگر هستیم. هر چند گفته شده بود راهنمایان گردشگری و آژانس‌های هوایی از این امر مستثنی خواهند بود و نیازی نیست که درصدد راه‌اندازی تشکل‌های حرفه‌ای برآیند اما این روزها شاهد آن هستیم که مسئولان دولتی در صدد راه‌اندازی تشکل‌هایی هستند که همسو با اهداف آنها در استان‌ها فعالیت داشته باشند. این در حالی است که در استان‌هایی مانند مشهد، با تبانی مسئولان دولتی اجازه برگزاری انتخابات به صنف داده نشده است.

او ادامه داد: معتقد هستم هیچیک از این کارها به نفع گردشگری نیست؛ در این میان نمی‌توان از صحبت‌های ضد و نقیض مسئولان گردشگری چشم‌پوشی کرد چنانچه از یکسو وزیر از کمبود مراکز اقامتی خبر می‌دهد و از دیگر سو مدیرکل استانی از وجود مشکل در این حوزه حکایت می‌کند. به نوعی می‌توان گفت، خودشان، خودشان را تکذیب می‌کنند. دولت باید گزارش کار بدهد.

رفیعی تصریح کرد: با وجود آنکه ارگان‌ها و نهادهای دولتی حق ندارند واحدهای اقامتی داشته باشند و باید این مراکز را به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تحویل دهند اما باز هم شاهد ادامه فعالیت این مراکز هستیم با وجود آنکه زیان‌ده هستند دروغ می‌گویند که زیان‌ده نیستند؛ وارد بخش خصوصی شده‌اند و در صدد راه‌اندازی تشکل‌های زیان‌ده برآمده‌اند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران خاطرنشان کرد: آنچه که دولت به آن می‌بالد و می‌گوید تفویض اختیار کرده چه چیزی است؟ نه صدور مجوز به ما می‌دهند و نه امکان صدور پروانه داریم فقط می‌خواهند انجمن‌ها را منحل کنند. این در حالی است که برخی از این انجمن‌ها بیش از ۶۰ سال سابقه فعالیت دارند این گونه به نظر می‌رسد می‌خواهند به ما آب‌نبات بدهند و شمش بگیرند.

او ادامه داد: اینکه دولت می‌گویند بخش بازرسی و رسیدگی به شکایت برعهده ما گذاشته می‌شود برای‌مان مشکل ایجاد خواهد کرد چراکه ما قاضی نیستیم و شورای صلح و سازش می‌توانیم فقط می‌توانیم نظر کارشناسی ارائه دهیم. نباید فراموش کرد که گردشگری حلال مشکلات اقتصادی ما خواهد بود اما این روزها شاهد شکل‌گیری مافیای گردشگری هستیم که در جای دیگر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

جمشیدی با اشاره به آنکه بعد از مصوبه وزارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیش از شش ماه است که هیچ انتخاباتی در استان‌شان نتوانسته‌اند انجام دهند، گفت: ‌جلسه‌ای با حضور معاون گردشگری و معاون او داشتیم و قرار شد نمایندگانی تعیین کنیم تا مشکلات را در استان‌ها حل کنند رفع این مشکلات از عهده یک استان و صنف برنمی‌آید و باید از راس امور مشکلات حل شود. می‌گویند مساله حل شده اما وقتی به استان‌ها برمی‌گردیم می‌بینیم مشکلات حل نشده این مساله باید در تهران حل شود.

رستمی (انجمن صنفی گیلان) گفت: اگر بخواهیم جامعه‌ای حرفه‌ای تحت نظارت وزارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشته باشیم و یک انجمن صنفی وزارت کار نیز در کنار آن فعال باشد نه تنها موازی‌کاری خواهد بود بلکه مساله قدیمی دو پادشاه در یک اقلیم نمی‌گنجند در استان‌ها حکمفرما خواهد شد.

او ادامه داد: اگر مجموعه حرفه‌ای و کارفرمایی بخواهند کار کنند مجموعه حرفه‌ای قطعا به نفع میراث کار خواهد کرد بهتر است اساسنامه را از وزارت کار بگیریم و به وزارت میراث بدهیم در غیر این صورت هیچ گونه اختیاری در دست هیات مدیره نخواهد بود. آنهایی که عضو نیستند می‌توانند هر خلافی را انجام دهند.

به گفته رستمی شاهد مدیریت از بالا به پایین هستیم و افرادی که در وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فعال هستند می‌خواهند تشکل‌های حرفه‌ای همسو با نظرات و اهداف خود تشکیل دهند نباید فراموش کرد که این وزارتخانه در بند ب حاکم است و ما باید از او اطاعت کنیم البته نباید فراموش کرد که ممکن است ناچار شویم انجمن‌های جداگانه برای بندهای الف، ب و پ راه‌اندازی کنیم.

علی محمدی (انجمن صنفی قزوین) نیز معتقد است تخلفات وزارتخانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زیاد است و وقتی می‌خواهند کاری انجام دهند تشکل‌های مورد نظر خودشان را به رسمیت می‌شناسند.

فخری (انجمن صنفی شیراز) نیز با تایید آنکه اجازه برگزاری مجمع عمومی به این انجمن صنفی داده نشده است، گفت: با وجود آنکه مقدمات تشکیل انجمن حرفه‌ای را انجام داده‌ایم و می‌خواستیم مجمع عمومی برگزار کنیم اما این امر متوقف شد ما در آینده موازی‌کاری‌هایی خواهیم داشت چراکه سخت‌گیری‌های موجود فقط به نفع دولتی‌ها خواهد بود.

جوادی (انجمن صنفی کردستان) اینکه دولتی‌ها تا این اندازه تاکید دارند تشکل حرفه‌ای گردشگری در استان‌ها تشکیل شود به چه دلیل است مگر چه وظایفی را تفویض کرده‌اند فعالان حوزه گردشگری و انجمن‌ها حتی نمی‌توانند در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های این حوزه اظهارنظر کنند و در حوزه صنفی اختیارات صنفی را نداریم این در حالی است که انجمن‌های فعال در سایر صنوف ۹۷ درصد اختیارات را در اختیار دارند.

او ادامه داد: در استان ما در حوزه راهنمایان گردشگری شاهد موازی‌کاری‌ها و شکل‌گیری تشکل حرفه‌ای در مقابل انجمن صنفی راهنمایان گردشگری هستیم و امروزه کارهایی که مسئولان دولتی می‌خواهند محقق شود به تشکل حرفه‌ای واگذار می‌شود وقتی حرف از اعتبار، کار و آینده ما باشد مهم نیست که ما مخالف شکل‌گیری تشکل حرفه‌ای باشیم چراکه این گونه به نظر می‌رسد که آینده‌ای جز زیر چتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و قرار گرفتن پیش رو نداریم.

کرباسچی (انجمن صنفی سیستان و بلوچستان) به حضور مونسان در این استان اشاره کرد و گفت: او صراحتا عنوان کرد انجمن حرفه‌ای محقق شود این گونه به نظر می‌رسد دولتی‌ها نمی‌خواهند زیر بار فعالیت بخش خصوصی بروند و در استان‌هایی مانند خراسان جنوبی، انجمن صنفی هیچ نقشی در امور ندارد این در حالی است که افرادی که در انجمن‌های حرفه‌ای فعال هستند نه تنها شناخته شده نیستند بلکه سابقه‌ای هم در این حوزه ندارند. نباید زیر بار دخالت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برویم. ما نماینده بخش هواپیمایی نیز هستیم آنها با ما تفاهم‌نامه نوشته‌اند و اختیاراتی به ما داده‌اند ما باید بتوانیم حرف خود را بزنیم.

او تصریح کرد:‌ از آنجا که معاون گردشگری شالوده بله قربان‌گویی دارد نمی‌تواند تصمیم ملی بگیرد شاید بهتر باشد امور را مسکوت بگذاریم تا روزی که او تغییر کند.

رفیعی شاد (انجمن صنفی تهران) با اعتقاد با آنکه وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بازمانده‌های انتخاب‌های انجمن‌های صنفی که به هر نحوی موفق نشدند رای بیاورند برای راه‌اندازی تشکل‌های حرفه‌ای استفاده می‌کنند، گفت:‌ به نظر می‌رسد قصد مقابله با ما را دارند هر چند چهار سال است که مقاومت کرده‌ایم اما اکنون به دیوان شکایت برده‌اند. این پرونده در اسفندماه بررسی می‌شود و اگر دیوان به نفع آنها رای دهد تشکل‌های حرفه‌ای راه بیفتد این قضیه به تمام استان‌ها تسری خواهد یافت و شاهد تشتت انجمن‌ها در استان‌ها خواهیم بود.

او پیشنهاد داد: با توجه به آنکه اساسنامه اتاق بازرگانی به اساسنامه انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی الحاق شده است می‌توان اساسنامه وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را هم الحاق کنیم. اساسنامه حاضر با بند ۱۳۱ هیچ منافاتی ندارد فقط به وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حق نظارت داده شده است.

قربانی (دبیر کانون عالی انجمن‌های گردشگری سراسر کشور) معتقد است از یکسو وزارت بهداشت درصدد راه‌اندازی آژانس‌های تخصصی در حوزه گردشگری سلامت است و می‌خواهد صدور مجوز در این حوزه را در اختیار بگیرد و از دیگر سو وزارت ورزش نیز درصدد به دست گرفتن بخش گردشگری ورزشی است چنانچه هیچ یک از دفاتر خدمات مسافری عضو انجمن‌های صنفی امکان برگزاری جام جهانی ۲۰۲۰ قطر را ندارند و فقط آژانس‌هایی که مجوز وزارت ورزش را دارند، می‌توانند تورهای جام جهانی برگزار کنند.

او ادامه داد:‌ تمام این مسائل سبب شده تا فعالان حوزه گردشگری بخصوص آژانس‌داران با مشکل روبرو شوند چراکه هر یک از ارگان‌ها و نهادها خود را متولی بخشی از گردشگری می‌داند. باید از حالت جزیره‌ای دربیایم و به هم وصل شویم.

جعفری (انجمن صنفی بندرعباس) با اشاره به آنکه عضو کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان خود است، گفت: در اتاق بازرگانی توانایی‌هایی وجود دارد که در جاهای دیگر نمی‌بینیم اما در خصوص اصل ۴۴ شاید به این معناست که باید ۴۴ سال صبر کنیم تا دولت امور را به بخش خصوصی واگذار کند. دولت بنگاهداری می‌کند به جای آنکه ناظر باشد.

نظامی (انجمن صنفی مرکزی) با اشاره به مالیات‌های هنگفتی که فعالان حوزه گردشگری متحمل می‌شوند، گفت: ورود وزارت ورزش جوانان، وزارت بهداشت، اتاق بازرگانی در حوزه گردشگری مشکل‌ساز شده‌اند این در حالی است که وزارت متولی گردشگری خود را درگیر الفاظ کرده است و به انجمن حرفه‌ای یا صنفی و ... گیر می‌دهد.

او ادامه داد: از آنجا که صدور مجوز و نظارت یک امر حاکمیتی است دولت نمی‌تواند آن را واگذار کند با این حساب چه چیزی را قرار است به بخش خصوصی واگذار کنند که درصدد راه‌اندازی تشکل حرفه‌ای در استان‌ها برآمده‌اند به این نتیجه می‌رسیم که فقط بازی با الفاظ را در پیش گرفته‌اند.

نظامی یادآور شد: در گذشته مسئولان میراث و گردشگری پذیرفته‌اند که اساسنامه را الحاق کنیم اما اکنون نمی‌پذیرند اگر الحاق انجام ندهیم به سمت موازی‌کاری انجمن‌ها پیش خواهیم رفت.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۴۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه‌های ایران اجازه ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه را نمی‌دهد

محمد علی زلفی گل در اجتماع دانشجویان مقابل دانشگاه تهران در انتقاد به رفتار دولت‌های غربی نسبت به اعتراض دانشگاهیان به جنایت‌های رژیم صهیونیستی تاکید کرد:‌ای دنیا حرمت دانشگاه‌های ما در عین آزاداندیشی را ببینید، قانون جمهوری اسلامی اجازه ورود نیرو‌های امنیتی و انتظامی به داخل دانشگاه‌ها را منع کرده است، قانون جمهوری اسلامی اجازه ورود نیرو‌های نظامی و انتظامی را به داخل دانشگاه‌ها نمی‌دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حالی که ما دیدیم که چگونه نیرو‌های نظامی و امنیتی کشور‌هایی که ادعای حقوق بشر دارند و خود را مهدی آزادی بیان می‌دانند، دیدید چگونه با دانشجویان معترض، حق گو و حق طلب برخورد می‌کنند.‌ای مردم جهان ببینید و برای قوانین پیشرفته جمهوری اسلامی احترام ویژه قائل شوید.‌ای مردم دنیا و جامعه دانشگاهی دنیا ببینید در جمهوری اسلامی جامعه فهیم و فرهیخته دانشگاهی از چنان حرمتی برخوردار است که محیط دانشگاه‌ها نیرو‌های امنیتی در بدترین شرایط اجازه ورود ندارند و خودتان را با جمهوری اسلامی مقایسه کنید که از چه آزادی‌های برخوردار است.

وزیر علوم تاکید کرد:‌ای مردم جهان ببینید و مقایسه کنید که جمهوری اسلامی برای آزاداندیشی، حق گویی و حق طلبی چه حرمتی قائل است و کشور‌های سلطه گر که ادعای آزادی، دمکراسی و حقوق بشر دارند، چگونه برخورد می‌کنند. ما از وجدان بیدار جامعه جامعه دانشگاهی، استادان و دانشجویان سراسر دنیا به ویژه آمریکا، فرانسه، استرالیا، کشور‌های عربی که حاضر شدند از مظلوم دفاع کردند و با ظلم مقابله می‌کنند سپاسگزاریم و وجدان بیدار شما را تمام قد می‌ستاییم و تمام قد با شما در عرصه حضور داریم.

زلفی گل خاطرنشان کرد:‌ای مردم دنیا و سازمان ملل اعتراض جامعه فرهیخته را ببین و در مقابل ظلم و ستم از خود حساسیت نشان بده از جامعه دانشگاهی بیاموز در مقابل ستم و در حمایت از ستم دیدگان به میدان بیا و در اسرع وقت تصمیماتی بگیر تا در آینده شرمنده نباشی.‌ای مردم آزاده دنیا به میدان بیایید در مقابل ظلم؛ ستم، کودک کشی، کشته شدن غیرنظامیان بایستید اگر دیر تصمیم بگیرید در آینده شرمنده دنیا و مردم ستم دیده غزه خواهید شد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • دانشگاه‌های ایران اجازه ورود نیرو‌های امنیتی به دانشگاه را نمی‌دهد
  • تاریخ برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • زمان برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • مردِ شماره «۴۴» گرافیکِ ایران کیست؟
  • هفته گرافیک افتتاح شد
  • کارمندان ادارات کل اجرایی وزارت کار اجازه دریافت حق مشاوره ندارند
  • حذف موازی کاری از صنعت داروسازی/ تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید