Web Analytics Made Easy - Statcounter

تا ساعاتی دیگر سال 2019 و دهه 2010 میلادی با تمام فراز و نشیب‌های خود به پایان می‌رسند و در کنار عوامل پایدار اثرگذار بر بازار جهانی نفت، کاهش تولید نفت شیل آمریکا و توسعه فنآوری‌های مرتبط با انرژی‌های تجدید پذیر از جمله فاکتورهایی هستند که طی دهه آتی تأثیر بیشتری بر بازار خواهند گذاشت.

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، با نزدیک شدن به ساعات پایانی سال 2019 و تمام شدن یک دهه پر فراز و نشیب، کارشناسان تلاش می‌کنند عواملی که می‌تواند بر آینده بازار نفت طی 10 سال آینده اثر گذار باشند را شناسایی و معرفی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال 2019 برای بازار نفت سال پر حادثه‌ای بود و آغاز سال 2020 میلادی پایانی خواهد بود بر یک دهه پر نوسان در قیمت نفت چرا که از سال 2010 تاکنون شاهد نوسان حدود 100 دلاری در قیمت نفت بوده‌ایم. در سال 2012 قیمت نفت به 125 دلار در هر بشکه رسید و در سال 2016 به 30 دلار در هر بشکه سقوط کرد.

بحران‌های ژئوپلیتیک، رشد اقتصادی، افزایش شدید تولید نفت شیل آمریکا، سیاست‌های مختلف اوپک با هدف اثرگذاری بر قیمت نفت در بازار اصلی‌ترین اتفاقاتی بودند که دهه 2010 تا 2019 در بازار جهانی را شکل دادند.

اندی کریچلوف، یکی از مدیران مؤسسه S&Pگلوبال پلتس، معتقد است عواملی که بازار نفت طی 10 سال آینده را شکل خواهند داد احتمالا همان شبیه عواملی خواهند بود که طی 10 سال قبل بر بازار اثرگذار بودند.

شرایط اقتصاد جهانی، تولید نفت آمریکا و رشد صادرات این کشور و اتحاد اوپک پلاس شامل اوپک و متحدان نفتی این کشور به رهبری روسیه عواملی هستند که اثرگذاری آنها بر قیمت نفت تا سال 2030 ادامه خواهند یافت. 

*ادامه تأثیر تحریم ایران و ونزوئلا بر بازار نفت

تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک و سیاست تحریمی آمریکا علیه تولید کنندگان عمده‌ای نظیر ایران و ونزوئلا نیز از جمله عواملی هستند که طی چند سال آینده همچنان بر روند بازار اثرگذار خواهند بود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در طرف تقاضا نیز روند افزایش سهم انرژی‌های تجدید پذیر در سبد انرژی کشورها و افزایش استفاده از خودروهای الکتریکی طی سال‌های آینده حجم قابل توجهی از تقاضای سوخت‌های فسیلی در بازار برای نیروگاه‌ها و حوزه حمل و نقل را کاهش خواهد داد.

آنها می‌گویند تشدید نگرانی‌ها نسبت به تغییرات آب و هوایی نیز می‌تواند بر سرمایه‌گذاری‌ها در اجرای تاسیسات جدید تولید سوخت‌های فسیلی از جمله نفت اثرگذار باشند.

تحلیل بنیادین عرضه و تقاضا برای سال‌های پیش رو احتمالا تا حدود زیادی شبیه هم باشد اما فشارها و اجرای سیاست‌هایی به سمت اقتصادهای پاک‌تر احتمالا عامل جدیدی خواهد بود که بازار جهانی نفت را تحت تاثیر قرار داده و طی 10 سال آینده بر قیمت نفت فشار می‌آورد.

*خودروهای الکتریکی و انرژی‌های تجدید پذیر

به گزارش مؤسسه S&Pگلوبال پلتس، انرژی‌های جایگزین شامل انرژی‌های تجدید پذیر و افزایش نفوذ خودروهای الکتریکی در بازار در کنار رشد استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت محدودیت‌هایی را برای تقاضای حامل‌های انرژی فسیلی در جهان ایجاد خواهد کرد.

کارشناسان مؤسسه S&Pگلوبال پلتس، معتقدند همزمان با ورود به یک دهه جدید صنعت انرژی در جهان این احساس را پیدا کرده است که به سمت یک سقوط می‌رود.

در عین حال آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش سالانه خود اعلام کرده است که بسیاری از پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در حدود سال 2030 یا اواسط دهه 2030 تقاضای نفت در جهان به بالاترین میزان خواهد رسید.

به گونه‌ای که در اواسط دهه 2030 تقاضا به شدت افزایش یافته و تا اواسط 2030 نوسان زیادی را تجربه نخواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش خود درباره چشم انداز حوزه انرژی تا سال 2040 می‌گوید تقاضای نفت برای حمل و نقل‌های طولانی، کشتیرانی و هوانوردی و همچنین تولید محصولات پتروشیمی همچنان رو به افزایش خواهد بود.

اما استفاده از این حامل انرژی در خودروهای سواری در اواخر دهه 2020 به دلیل بالا رفتن بهره‌وری در مصرف انرژی خودروها و همچنین تغییر در سوخت آنها و ورود بسیاری از خودروهای الکتریکی به بازار به بیشینه خود خواهد رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است کاهش هزینه تامین باطری برای خودروهای الکتریکی بخش مهمی از تغییر رویکرد بازار انرژی طی سال‌های آینده را شکل خواهد داد، چرا که به زودی شاهد خواهیم بود که خودروهای الکتریکی در بازارهای بزرگ جهان از نظر مجموع هزینه‌های خرید و نگهداری با خودروهای متعارف رقابت پذیر خواهند شد.

جای تعجب نیست که گروه کشورهای عضو اوپک همچنان به نفت به عنوان سوخت غالب در ترکیب تامین انرژی جهانی تا سال 2040 نگاه خواهد کرد.

این سازمان انتظار دارد که خودروهای الکتریکی تا سال 2040 بتوانند حداکثر 13 درصد از سهم بازار را از آن خود کنند و همچنان بخش قابل توجهی از رشد تقاضای نفت در جهان از محل تولید خودروهای با موتور احتراق درونی پابرجا باشد.

*وقتی اوپک همچنان به پادشاهی نفت بر بازار فکر می‌کند

اوپک همواره نسبت به تاثیر سقوط قیمت نفت در سال‌های 2015 و 2016 و متعاقبا کاهش سرمایه‌گذاری در تولید نفت متعارف بر تامین نفت جهانی در دهه 2020 هشدار داده است.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت در گزارش "چشم انداز نفت جهان برای سال 2019" که در ماه نوامبر منتشر شد اعلام کرده است تا سال 2040 جهان به 10600 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه نفت نیاز دارد.

در دهه پیش رو اوپک و متحدان نفتی این گروه در اتحاد اوپک پلاس باید موضوع تولید نفت شیل آمریکا را نیز مدنظر قرار دهد، چرا که اگر چه در شرایط کنونی به دلیل پایین بودن قیمت نفت و حاشیه سود کم شاهد رشد پایین تولید نفت شیل هستیم اما تولید نفت آمریکا در سال 2020 بیش از یک میلیون بشکه افزایش خواهد یافت.

پیش‌بینی‌های اوپک حاکی از آن است که تولید نفت شیل آمریکا در اواسط یا اواخر دهه 2020 رشد منفی را در پیش خواهد گرفت.

دهه پیش رو همچنین آزمونی است که نشان خواهد داد با بالا رفتن تولید از سوی کشورهای غیر عضو اوپک، افزایش سهم انرژی‌های تجدید پذیر و توسعه خودروهای الکتریکی و همچنین تشدید نگرانی‌ها نسبت به تغییرات آب و هوایی در جهان، تاثیر اوپک بر بازار نفت جهانی چگونه خواهد بود.

بدون شک رشد اقتصاد جهانی و رکود اقتصادی در کشورها نیز بر تقاضای نفت و قیمت آن در بازار طی دهه آینده تاثیر می‌گذارند.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازار طی سال‌های آینده تداوم رقابت بین ایران و عربستان در منطقه همیشه نا آرام خاورمیانه و تداوم تلاش ابرقدرت‌ها برای اثرگذاری بر این منطقه که یک پنجم کل عرضه نفت از بازار جهانی از مبدا آن راهی بازار می‌شود، خواهند بود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رشد اقتصادی قیمت نفت نفت اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۰۵۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد

کارشناس بازارهای مالی گفت: در معاملات چند روز پیش شاهد بودیم که حجم زیادی از نقدینگی وارد بازار سرمایه شد که این موضوع نشان می دهد هیجانات سیاسی فروکش کرده و اکنون بهترین بازار برای سرمایه گذاری بازار سرمایه است. - اخبار اقتصادی -

علی حیدری کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره وضعیت بازارهای مالی در روزهای اخیر گفت: نوسان نرخ ارزی که در هفته های گذشته شاهد آن بودیم ناشی از تشدید هیجانات سیاسی و امنیتی بود و تغییری در بنیادهای اقتصاد ایران روی نداده است.

بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/ خبری از افزایش قیمت دلار نیست

وی گفت: بنیاد اقتصاد ایران نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است، به عنوان نمونه میزان صادرات نفت ایران به قبل از تحریم ها برگشته است و هم‌زمان قیمت این طلای سیاه نیز روند صعودی را طی کرده است، این عوامل نشان می دهد که با گذشت زمان درآمدهای ارزی کشور افزایش یافته و در آینده نیز بیشتر خواهد شد.

این کارشناس بازار ارز اظهار کرد: همچنین رشد اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری در وضعیت مطلوبی قرار دارد، این عوامل موجب شده تا امیدها به ادامه بهبود وضعیت اقتصادی بیشتر شود، در نتیجه همه این عوامل نشان می دهد که افزایش نرخ ارز توجیه اقتصادی ندارد.

وی اضافه کرد: حال که بحران های سیاسی امنیتی و نظامی کاهش یافته است، شاهد روند کاهشی نرخ ارز هستیم.

این تحلیل گر اقتصادی تصریح کرد: در معاملات چند روز پیش شاهد بودیم که حجم زیادی از نقدینگی وارد بازار سرمایه شد که این موضوع نشان می دهد هیجانات سیاسی فروکش کرده است و اکنون بهترین بازار برای سرمایه گذاری بازار سرمایه است.

حیدری در پایان تاکید کرد: در این شرایط بازار ارز و طلا روند نزولی را طی خواهند کرد و بازار سرمایه که دچار عقب ماندگی زیادی بوده و اکنون بسیار جذاب شده، نقدینگی را به سمت خود جذب می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت +جدول
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • هم زمان با حضور شرکت جک در نمایشگاه خودرو پکن: 2 خودرو جدید کرمان موتور که امسال وارد بازار ایران می شوند مشخص شدند (+عکس ،اسامی و مشخصات)
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • اعلام عوامل کاهش سرقت در کرمان
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • تولید خودروهای برقی تویوتا استارت نخورد