Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرز رسمی پرویزخان بزرگترین شاهراه اقتصادی کشورمان به عراق در شهرستان قصرشیرین واقع شده که از اواخر سال ۷۶ به صورت رسمی راه اندازی شد و در این سال ها همواره اصلی‌ترین و مهم‌ترین معبر مرزی کشورمان برای صادرات کالاهای غیرنفتی به عراق بوده است.

مرز رسمی پرویزخان هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد که اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نزدیکی فرهنگ ۲ منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل هم زبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این مرز رسمی است.

پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشور است که بیشترین میزان صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.

مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت‌ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه‌گذاری در این کشور و کردستان عراق است.

روزانه ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق صادر  و به طور میانگین ۶۰۰ دستگاه تانکر سوخت‌رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می‌شود.

                                                                              

صادرات بیش از ۲ میلیارد دلار کالا از مرز پرویزخان به عراق 

فرماندار قصرشیرین گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه ۲ میلیارد و ۴۷۴ میلیون و ۲۷۵ هزار دلار کالا به ارزش وزنی ۲ میلیارد و ۱۷۵ میلیون و ۴۰۳ هزار کیلوگرم از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر شده است.

مرادعلی تاتار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، سیمان خاکستری، کیک و بیسکویت، کولر آبی، هندوانه، لبنیات، لوازم ساختمانی و میوه و تره بار را از انواع کالاهای صادراتی به عراق نام برد.

                                                                                
کمبود امکانات رفاهی و زیرساختی در نگین درخشان اقتصاد منطقه

مرز رسمی پرویزخان یا به تعبیر بهتر نگین درخشان اقتصاد منطقه هنوز هم به لحاظ امکانات رفاهی و اولیه و زیرساخت‌های مناسب برای تردد مسافر و یا صادرات کالا رنج می برد اگرچه در سال های اخیر به همت مسوولان اقداماتی در این خصوص صورت گرفته و آغاز شده اما برخی نابسامانی‌ها در این مرز رسمی وجود دارد.

پرویزخان در ابتدای تاسیس و راه اندازی سه هکتار وسعت داشت و در قالب یک بازارچه مرزی فعالیت می کرد که با رسمی شدن این مرز و اجرای طرح جامع توسعه آن اینک به ۳۷۵ هکتار وسعت رسیده است و از این رو متناسب با این توسعه نیز باید ظرفیت ها و زیرساخت های آن گسترش یابد.

در طول سال های اخیر محوطه‌سازی و تسطیح این مرز رسمی از سوی سازمان همیاری شهرداری استان کرمانشاه انجام شد اما با واگذاری مرز رسمی طبق قانون به گمرک اینک پیمانکار در حال ساخت و ساز در این مرز است.

اگرچه پایانه‌های مسافری و تجاری در مرز رسمی پرویزخان در سال های گذشته ساخته شده اما نبود استراحتگاه مناسب برای کارگران و رانندگان فعال در مرز رسمی پرویزخان و همچنین وجود سرویس‌های بهداشتی متناسب با جمعیت و همچنین نمازخانه و اغذیه فروشی و پارکینگ برای استقرار خودروها از دردهای این مرز رسمی است که هنوز با گذشت سالها التیام نیافته است.

کمبود آبخوری و آبسردکن در این محوطه (تخلیه و بارگیری)، باعث شده کارگران و رانندگان کامیون ها هر روز مشکلات بسیاری را پیش روی خود داشته باشند.
در محوطه مرز رسمی پرویزخان، خیابان‌هایی ایجاد شده که باوجود داشتن فضای کافی، هنوز معابر، برای تردد آسان کامیون‌ها و افراد پیاده ساماندهی نشده و صدای ناهنجار بوق کامیون‌ها و ترافیک، غیرقابل تحمل است و بخصوص در تابستان‌ها با گرمای طاقت فرسا نبوده سازه‌هایی مناسب و امکانات استراحتگاهی بخصوص برای کارگران و رانندگان و همچنین نبود امکانات رفاهی در توقفگاه‌های ایجاد شده در مرز شرایط نامناسبی را برای فعالان این مرز که در جهاد اقتصادی پیشقراول هستند، ایجاد کرده است.

نبود دفاتر تجاری برای تجار در مرز و همچنین جابجایی چندین باره غرفه های اغذیه فروشانی که به شکل سنتی به ارایه خدمات به رانندگان و کارگران و فعالان در مرز می پردازند از دیگر دردهای التیام نیافته این مرز رسمی است.

بی نظمی در استقرار کامیون ها و تریلرهای حامل کالاهای صادراتی، صف های طویل مراجعان در مقابل باجه های گمرک، پایانه، مدیریت بازارچه، گذرنامه به علت کمبود نیروی انسانی برای تسریع در خدمات رسانی همه و همه از مشکلاتی است که اگر به این مرز بین المللی سری بزنی در نگاه اول متوجه آن می‌شوید.
با همت استاندار کرمانشاه و پیگیری‌های مسوولان در طول ۲ سال اخیر جاده ورودی مرز رسمی پرویزخان که آسفالت نبود بهسازی و آسفالت شد و در حاشیه جاده ورودی نیز پارکینگ‌هایی برای استقرار خودروها تسطیح و ایجاد شده که نیازمند ایجاد امکانات رفاهی است.

                                                                                     

 اجرای طرح جامع پرویزخان با ۷۰ میلیارد تومان                                                     

عملیات اجرایی طرح جامع گمرک پرویزخان با حضور رییس کل گمرک کشور، استاندار کرمانشاه و جمعی از مسوولان در هشتم اسفندماه پارسال آغاز شد که با پیگیری‌های انجام شده این طرح که بزرگترین طرح گمرک ایران از نظر ارزش ریالی است با ۷۰ میلیارد تومان در این مرز مهم و راهبردی اجرایی شد.

فرماندار قصرشیرین گفت: با آغاز اجرای طرح جامع توسعه پرویزخان امکاناتی در خور و شان یک مرز رسمی قرار است طی سه سال در این مرز رسمی ایجاد شود.

مرادعلی تاتار افزود: این طرح به دلیل اینکه یک طرح عملیاتی بسیار بزرگ است طی ۲ مرحله انجام می شود و عملیات اجرایی مرحله اول آن با بیش از ۳۵ میلیارد تومان ۱۰ ماهی میشود که شروع شده است.

او اظهارداشت: اجرای کامل طرح جامع پرویزخان ۲ تا سه سال طول می‌کشد و در این طرح ساختمان گمرک، سردخانه، انبار، پارکینگ، محل استقرار تجار و محل ترانزیت سوخت نیز جانمایی و پیش بینی شده است.
نماینده عالی دولت در قصرشیرین عنوان کرد: در طرح جامع گمرک پرویزخان تمام زیرساخت‌ها و نیازهای بلندمدت این گمرک از جمله محوطه‌سازی، راه ورودی و خروجی، فیبرنوری، فاضلاب، آب و برق و امکانات رفاهی در نظر گرفته شده است.

ضعیف عمل کردن پیمانکار اجرای طرح جامع 

فرماندار قصرشیرین گفت: با وجود ۱۰ ماه از روند اجرای این طرح اما متاسفانه با کم کاری پیمانکار عملیات اجرایی آن کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این محرز است که در این قضیه پیمانکار ضعیف عمل کرده است.

تاتار افزود: قرار شد که ظرف یک ماه کار سریع انجام گیرد و سهل‌انکاری و کوتاهی در این زمینه نیز پذیرفتنی نخواهد بود.

 او ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه محل فعالیت غرفه‌ها و دستفروشانی که خدمات را به فعالان در مرز ارایه می کردند در وسط محوطه گمرک و با مدیریت فرمانداری و ظرف یک هفته با محوریت فرمانداری، گمرک، مرزبانی و سازمان همیاری شهرداری به ورودی محل مرز انتقال یابد.

وی در خصوص افزایش صادرات گفت: هم اکنون روزهای جمعه نیز صادرات انجام می‌شود و در مواردی نیز برخی کالاها که نیاز به تخلیه ندارد به صورت حمل یکسره به عراق منتقل می‌شود و این در راستای تسهیل در امر صادرات است.

ضعف پیمانکار اجرای طرح جامع توسعه پرویزخان طوری بوده که هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه روز شنبه هفته جاری در نشست کارگروه صادرات غیرنفتی که در استانداری کرمانشاه با اعتراض به روند پیشرفت فیزیکی اجرای آن، اظهارداشت: تاخیر و بهانه‌گیری پیمانکار برای اجرای پروژه به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه گفت: برنامه زمانبندی سامان دهی مرز پرویزخان تا هفته آینده مشخص شود تا بتوانیم برای این مرز بهتر تصمیم بگیریم.

وی همچنین در این نشست گفت: تا ۱۰ روز آینده ساز و کار مورد نیاز برای صادرات اقلام کشاورزی در مرزها انجام شود تا شاهد متضرر شدن تجار نباشیم.

وی افزود: صادرات ما با کشور عراق چندان هماهنگ نیست و کالاها براساس نیاز این کشور صادر نمی‌شود که اتاق بازرگانی باید در این زمینه به صورت جدی وارد شود و هماهنگی لازم‌ را ایجاد کند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به استقبال سرمایه‌گذاران برای حضور در مرز گفت: سرمایه‌گذاران بسیاری برای حضور در مرز به ویژه برای ایجاد سردخانه اعلام آمادگی کرده‌اند اما چون سازمان همیاری شهرداری تاکنون طرح جامع خود را تکمیل نکرده است، نمی توانند طرح های خود را اجرایی کنند.

بازوند با تاکید بر اینکه نباید با دردسرسازی سرمایه‌گذاران را منصرف و فرصت سوزی کنیم، گفت: ارگان های مربوطه موانع حضور سرمایه‌گذاران در مرزها را هرچه سریع تر بردارند.

                                                                              

ارتقای وضعیت معیشت مرزنشینان از دلایل اصلی ایجاد مرز رسمی پرویزخان

مرز رسمی پرویزخان در سال ۷۶ با هدف ایجاد بستر مناسب اشتغال مرزنشینان و افزایش و بهبود وضعیت معیشتی آنان راه اندازی شد، اما این فرصت مطلوب هنوز نتوانسته در شان یک مرزی رسمی است تغییر محسوسی در وضعیت معیشتی مرزنشینان و به ویژه کارگران ایجاد کند.

هم اکنون حدود ۲ هزار کارگر به صورت پاره وقت در بخش تخلیه و بارگیری این مرز رسمی فعالیت دارند که البته دستمزد ناچیزی دریافت می‌کنند ولی شرایط بسیار سختی را بدون داشتن ایمنی کار می‌گذرانند.

کارگران در قالب یک شرکت ساماندهی شده و شرکت متولی دستمزد و همچنین ارایه خدمات بیمه ای به آنان است که البته با ورود مسوولان به تازگی تا حدودی مشکلات بخش بیمه‌ای کارگران رفع شده هرچند هنوز هم تا ایده‌آل‌ها فاصله دارد.

کارگران بدون هرگونه آموزشی برای خالی کردن بارها اقدام می کنند و به لحاظ جسمی نیز آسیب های فراوانی می بینند اما بازهم با این وضعیت با توجه به نبود شرایط مطلوب اشتغال به این وضعیت راضی هستند و از اینکه می‌توانند با کارگری بسیار سخت آن هم در سرما و گرمای غیرقابل تحمل تابستان نانی حلال بر سفره زن و بچه هاشان ببرند راضی هستند.

فرماندار قصرشیرین گفت: قرار شده برای تمامی فعالان بخش کارگری کارت صادر شود تا هیچ کارگر متفرقه‌ای بدون کارت به محوطه بازارچه ورود نکند و همچنین برای وضعیت بهتر آنها نیز اقداماتی صورت گرفته است.

امید است با ورود جدی مسوولان مرز رسمی پرویزخان به جایگاه واقعی خود برسد و شاهد تحقق وعده مسوولان برای بهبود وضعیت این مرز بین المللی در خور شان جمهوری اسلامی ایران باشیم که این مهم باعث رفع مشکلات موجود، افزایش صادرات و گسترش مبادلات مرزی و ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ارتقای آن بیش از پیش خواهیم بود.

برچسب‌ها مرز پرویز خان طرح های زیرساختی قصرشیرین مشکلات مرزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرز پرویز خان طرح های زیرساختی قصرشیرین مشکلات مرزی مرز پرویز خان طرح های زیرساختی قصرشیرین مشکلات مرزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۰۹۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰۰ کلاس درس جدید در هرمزگان ساخته می‌شود

استاندار هرمزگان، در آیین زنگ سلام معلم از افزایش سرانه فضای آموزشی استان در سال جدید با ساخت ۶۰۰کلاس درس جدید خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، مهدی دوستی استاندار هرمزگان صبح امروز 11 اردیبهشت در آیین زنگ سلام معلم اظهار داشت: افزایش سرانه‌ی فضای آموزشی یکی از سیاست‌های دولت بود که در سطح استان هرمزگان با جدیت دنبال شده است. 

وی با تأکید بر توسعه و افزایش سرانه آموزشی در مناطق حاشیه‌ای به ویژه در شهر بندرعباس، افزود: سال گذشته بیش از 800 کلاس درس به فضاهای آموزشی استان افزوده شد و امسال هم برنامه ریزی برای احداث 600 کلاس درس جدید انجام شده است. 

استاندار هرمزگان با پرداختن به نقاط قوت استان در حوزه آموزش و پرورش گفت: همان اندازه که پرداختن به نقاط قوت امید ‌آفرین است تلاش و تمرکز بر رفع 2 ضعف عمده‌ی آموزش استان نیز ضرورت دارد که یکی افزایش تعداد ورودی‌های کنکور استان به دانشگاه‌های برتر کشور و دوم ارتقاء میانگین نمرات دانش آموزان در آزمون‌های نهایی است.

وی با تاکید بر لزوم تکریم معلمان و افزایش سطح خدمات رفاهی ایشان تصریح کرد: همه‌ ما هر چه آموخته‌ایم نتیجه آموزش و زحمت معلمان شریف بوده و به پاس آن در حوزه کیفیت‌دهی به خدمات رفاهی تلاش داریم، سال قبل در حوزه رفاهی معلمان اقدامات خوبی صورت گرفته و امسال نیز اتمام و بهره‌برداری از پروژه‌هایی جدید در حال اجرا، تقدیم جامعه فرهنگیان استان می‌شود. 

نماینده عالی دولت خطاب به دانش‌آموزان گفت: شما وارثان تمدن بزرگ ایران اسلامی و پاسبانان قدرتمند خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای مکران هستید، شما وارث بزرگان و شاعران نامداری همچون حافظ و سعدی و مولانا هستید، باید خوب درس بخوانید و قوی باشید تا با دانش و تدبیر سکان مدیریت آینده استان را در دست بگیرید. 

دوستی با اشاره به شرایط منطقه و لزوم افزایش قدرت کشور گفت: دانش‌آموزان عزیز قدر خود را بدانید شما بسیار مهم هستید و در جای مهمی قراردارید، در منطقه ما باید قدرتمند و مجهز به دانش و تجهیزات و تسلیحات روز باشیم تا دشمنان جرأت جسارت نداشته باشند.

گفتنی است در این آیین از جمعی از معلمان نمونه استان هرمزگان تجلیل شد که فردا 7 نفر از ایشان در دیدار معلمان با مقام معظم رهبری شرکت خواهند داشت.

در پایان مراسم زنگ سپاس معلم نیز به صدا در آمد. 

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • ۶۰۰ کلاس درس جدید در هرمزگان ساخته می‌شود
  • کشف ۴۲ هزار لیتر سوخت قاچاق از ۷۶ تانکر سوخت‌رسان
  • رنجش اهالی شهرک آ. اس. پ شهریار از کمبود امکانات رفاهی
  • گلایه‌های مربی سقزی از کمبود امکانات وزنه‌برداری
  • سبدی از اقدامات فنی، فرهنگی، زیرساختی، عمرانی و برقی در مجتمع گردشگری صفه
  • کشف ۴۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در گمرک پرویزخان
  • گلایه اهالی روستای کالدشت بالا از کمبود امکانات رفاهی + فیلم و تصاویر
  • کشف ۸۲ هزار و ۸۴۵ لیتر سوخت قاچاق در مرز پرویزخان
  • پایتخت تقسیم می شود؟
  • بیشترین فروش فراورده‌های نفتی کرمانشاه در مرز پرویزخان انجام شده است