Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@23:25:12 GMT

رقابت‌هایی که به جامعه قرآنی ضربه می‌زند

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۱۱۸۱۷

رقابت‌هایی که به جامعه قرآنی ضربه می‌زند

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ یک مربی و حافظ قرآن با بیان اینکه عدم انسجام و اتحاد کافی مؤسسات مختلف قرآنی در پیشبرد اهداف قرآنی، باعث هدررفت و پراکنده شدن امکانات و نیروی فکری و عملی افراد می‌شود، گفت: در فضای امروز که دشمن با تمام قوای خود وارد میدان شده و مفاهیم ضد دینی با زرق و برق و روش‌های متنوع به جامعه عرضه می‌شود، مفاهیم قرآنی بیش از پیش نیازمند بروزرسانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حکیمه شجاعی نسب، یک مربی قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: نخبه قرآنی به فردی می‌گویند که اهل عمل به قرآن باشد. به افرادی که به فکر جامعه خود بوده و جامعه را بر خود ترجیح می‌دهند و تنها در ظاهر قرآن نمی‌خوانند بلکه به آن عمل می‌کنند، نخبه گفته می‌شود.

این حافظ قرآن ادامه داد: خداوند متعال در آیه ۱۲۹ سوره بقره می‌فرماید: «رَبَّنا وَابعَث فيهِم رَسولًا مِنهُم يَتلو عَلَيهِم آياتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ وَيُزَكّيهِم إِنَّكَ أَنتَ العَزيزُ الحَكيمُ؛ پروردگارا در میان آنها پیامبری از خودشان برانگیز، تا آیات تو را بر آنان بخواند و آنها را کتاب و حکمت بیاموزد و پاکیزه کند زیرا تو توانا و حکیمی (و بر این کار قادری)، در این آیه ابتدا به موضوع خواندن کتاب یعنی آموزش اشاره شده است.

شجاعی نسب اظهار کرد: آموزش قرآن در کشور ما و دیگرکشورهای اسلامی کاری جدید نیست و در سال‌های نه چندان دور در هرکوی و برزن یک مکتب‌خانه بود و در واقع هدف ما احیاء مکتب‌خانه‌ها به شیوه نوین و قابل قبول است. آشنایی با قرآن و انس و الفت جوانان و نوجوانان با این کتاب آسمانی خود زمینه‌ساز کاهش جرائم و معضلات اخلاقی است.

این حافظ قرآن تصریح کرد: باید فرزندان ما سخن و پیام خدا را درک کنند و تا پایان عمر از سرچشمه زلال و بی‌زوال آن بهره گیرند و با عمل به دستورات الهی اخلاق، گفتار و رفتارهای قرآنی پیدا کنند و آن‌ها را در مقابل هجمه‌های فرهنگی بیمه کنیم.

شجاعی نسب اظهار کرد: یکی از اهداف بلند قرآن کریم، ایجاد زندگی نیکو یا جامعه آرمانی بوده است؛ البته اصطلاح مدینه فاضله یا جامعه آرمانی در قرآن یا متون روایی وجود ندارد، بلکه ریشه در تعالیم انبیا دارد و مجموعه آیات و روایاتی که درباره اهداف و کیفیت زندگی مطلوب بشری سخن می‌گوید، ما را به این سمت و سو هدایت می‌کند.

وی ادامه داد: از نظر قرآن کریم و روایات معصومین(ع) نه تنها دست یافتن به جامعه آرمانی امکان‌پذیر است، بلکه هدف بعثت انبیا نیز همین بوده است. متاسفانه جامعه ما با فرهنگ قرآنی بیگانه است و این خود قصه پر غصه‌ای است و هر وقت که ما مفاهیم قرآن را در رانندگی‌ها، در کسب و کار و... پیاده کنیم و دانشگاه‌ها و بانکداری‌ها و سایر فضاها کارکرد قرآنی پیدا کنند، به جامعه آرمانی خواهیم رسید. فردی پای سفره قرآن نمی‌نشیند؛ مگر اینکه نوری بر انوارش اضافه شده و ظلمتی از ظلمتش کم می‌شود.

وی با بیان اینکه قرآن آب خنکی است برای کسانی که تشنه هستند، تصریح کرد: کسی که محبوب ماست، پیامی داده، این پیام را چند بار می‌خوانیم،کلام خدای متعال را باید با دقت خواند و باید انس با آن برقرار کرد. باید عامل به قرآن شویم تا حرفمان در دیگران اثر کند و به جامعه آرمانی دست پیدا کنیم چراکه عملا به این نتیجه رسیده‌ایم که با حرف کار پیش نمی‌رود.

شجاعی نسب ادامه داد: جامعه آرمانی قرآنی جامعه‌ای است که هر فرد با آشنایی که با قرآن دارد بتواند درست یا نادرست بودن عمل خود را تشخیص دهد که ما هنوز تا رسیدن به این وضعیت خیلی فاصله داریم. عدم انسجام و اتحاد کافی مؤسسات مختلف قرآنی در پیشبرد اهداف قرآنی، باعث هدررفت و پراکنده شدن امکانات و نیروی فکری و عملی افراد می‌شود.این که گاهی فعالان قرآنی در رقابت با یکدیگر قرار می‌گیرند، از مشکلات فعالان قرآنی است که سبب پیشرفت نکردن وضعیت قرآنی یک شهر می‌شود.

بازنگری در سیاست‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی

شجاعی نسب تصریح کرد: مسابقاتی که برگزار می‌شود، تنها افراد برتری مشخص می‌شوند و تقدیری می‌شود و بعد تا سال بعد دیگر به آنان توجهی نمی‌شود. در صورتی که اگر بعد از هر مسابقه قرآن امکاناتی فراهم شود تا شرکت‌کنندگان بتوانند روی نقاط ضعف خود کار کنند و از طرف ارگان برگزارکننده مسابقات کلاس‌های کیفی با اساتید مجرب برگزار شود، شاهد پیشرفت قاریان و حافظان هستیم. شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید با اتخاذ فعالیت‌هایی در راستای رسیدن به این فرهنگ که احساس نیاز به آشنایی با قرآن بیش از هر چیز دیگری در جامعه احساس شود، تلاش کند.

شجاعی نسب با بیان اینکه زمانی که احساس نیاز باشد رغبت به سمت آموزش و یادگیری مفاهیم قرآنی نیز بیش‌تر می‌شود، تصریح کرد: باید پاسخ مشکلات و مسائل افراد در جامعه با زبانی عام و با استناد به آیات قرآن بیان شود، به طوری که افراد کلید مشکلات خود را قرآن بدانند و به راحتی با هر سطح سواد و فرهنگی بتوانند به آن دست یابند.

وی با بیان اینکه باید مشکلات اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد ریشه‌یابی شده و پاسخ با استناد به قرآن مشروح شود، افزود: هیچ‌گاه خراسان‌جنوبی امکانات استفاده از اساتید مجرب را نداشته و گاهی بسیاری از استعدادها زمینه بروز و رشد پیدا نکرده است و این دلیلی بر این امر است که در خراسان‌جنوبی قاری یا حافظ بین‌المللی نداریم.

این مربی قرآن بیان کرد: در فضای امروز که دشمن با تمام قوای خود وارد میدان شده و مفاهیم ضد دینی با زرق و برق و روش‌های متنوع به جامعه عرضه می‌شود، مفاهیم قرآنی بیش از پیش نیازمند بروزرسانی است و روش‌های آموزشی و ارائه مفاهیم باید آنقدر با خلاقیت و نوآوری همراه شود که گوی سبقت را از دشمن برباید و بتواند افراد بیشتری خصوصا کودکان را جذب کند. فرهنگ‌سازی قرآنی از سنین پایین‌تر به نوعی جامعه را بیمه خواهد کرد چراکه از بسترسازی برای افزایش آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا خراسان جنوبی فعالیت های قرآنی قرآن جامعه قرآنی آموزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۱۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غوغای «فرشته‌های کابلی» در «قصر دارالامان»

آئین معنوی جشن تکلیف ۲ هزار دختر افغانستانی در محل برگزاری نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل برگزار شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، مسئولان برگزاری جشن تکلیف 2 هزار دختر افغانستانی در نخستین بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم بیان کردند که برگزاری این جشن یک خاطره شیرین تربیتی و معنوی است.

این برگزارکنندگان افزودند به همین خاطر در نمایشگاهی که با شعار تربیت قرآنی گشایش یافته است، این مراسم معنوی برگزار شده است.

این مسئولان همچنین ابراز امیدواری کردند که در سال‌های آینده نیز با تعداد بیشتری بتوانند در چنین فضاهای معنوی جشن تکلیف برگزار کنند.

 

.

 

نخستین بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان، عصر چهارشنبه (12 اردیبهشت 1403) با حضور فرهنگیان، اساتید حوزه و دانشگاه و شماری از مقامات کابل و برخی کشورهای اسلامی در کابل گشایش یافت.

این نمایشگاه با شعار «جامعه افغانی، تربیت قرآنی» برای یک هفته در 25 غرفه درحال برگزاری است.

گشایش بزرگترین نمایشگاه قرآنی در افغانستانحضور قاریان ایرانی در نمایشگاه کابل جلوه‌ای از همدلی دو ملت

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • برگزاری کارگاه آموزشی سامانه جامع حمد در یاسوج
  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن
  • غوغای «فرشته‌های کابلی» در «قصر دارالامان»
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • رقابت‌های قرآنی دانش‌آموزی استان مرکزی