Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- یک عضو کمیسیون بهداشت  مجلس مس گوید: در بودجه 99 مالیات بر دخانیات نسبت به سال 98 نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش هم داشته است؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آریا، از دخانیات و مواد دخانی از جمله سیگار همواره به عنوان دشمن سلامتی انسان نام برده شده و طرح ها و اقدامات زیادی برای کاهش مصرف آن شده که متاسفانه آنگونه که باید و شاید مورد قبول نبوده و اخیرا نیز نباحثی برای افزایش مالیات سیگار مطرح شده و نظرات و واکنش های مختلفی به همراه داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عده ای بر این باورند که افزیش مالیات می تواند بر کاهش مصرف منتهی شود و برهی هم می گویند اگر مالیات بر سیگار 10 درصد افزایش پیدا می‌کرد دیگر نیازی به افزایش قیمت بنزین نبود، بعضی ها هم معتقد به این هستند که افزایش مالیات بر «دخانیات» عاملی برکاهش مصرف آن نیست.
حمید گرمابی نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، در این رابطه با اشاره به وجود مافیا در واردات سیگار، می گوید:در هر کاری از جمله واردات سیگار برای جلوگیری از ایجاد رانت باید نظارت شدید و قوانین شفاف شود.مجلس اعتقاد دارد که نمایندگان باید مبزان  مالیات بر سیگار را مشخص کنند. دولت اصرار دارد که تعیین میزان مالیات بر سیگار به خود دولت واگذار شود اما مجلس این اعتقاد را دارد که نمایندگان این مالیات را مشخص کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفته بود که اکنون مالیات بر واردات سیگار حدود 25 تا 30 درصد است که باید در سال 97 به 45 تا 50 درصد افزایش یابد.

مالیات بر دخانیات در بودجه 99 کاهش داشته است
اما محمد حسین قربانی عضوکمیسیون بهداشت می گوید:مالیات دریافتی از دخانیات باید در حوزه سلامت، درمان و مبارزه با مصرف مواد دخانی، تبلیغات و آموزش صرف شود؛ بدون شک مالیات بر دخانیات باید براساس برنامه ششم توسعه اعمال شود، که حدودا 20 میلیارد تومان مالیات مشمول پرداخت آن می‌شوند .
وی تاکید می کند:در بودجه 99 مالیات بر دخانیات نسبت به سال 98 نه تنها افزایش نداشته بلکه کاهش هم داشته است؛ به طور مثال ترکیه یکی ازبزرگترین کشورهای تولید کننده دخانیات است اما بیشترین مالیات را از این بخش دریافت می‌کند.
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی،افزود: باید تلاش کنیم مالیات بر دخانیات افزایش پیدا کند نمی‌توانیم صددرصد اعلام کنیم که افزایش قیمت دخانیات عاملی بر کاهش میزان مصرف دخانیات در کشور خواهد شد؛ اما این تفکر که «هر میزان مصرف کنیم باید همان میزان مالیات پرداخت کنیم» را باید در جامعه فرهنگسازی کنیم تا شاهد عدالت در حوزه مصرف باشیم .نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: مصرف دخانیات در کشور بار مالی قابل توجهی در حوزه سلامت دارد که متاسفانه این هزینه از بیت المال پرداخت می‌شود؛ در حال حاضر در کشور کمترین میزان مالیات به دخانیات تعلق می گیرد که این شاخص مناسبی در بهداشت جهانی محسوب نمی‌شود.


درآمد حاصل از اجرای کامل طرح تحول سلامت بیش از افزایش مالیات بر سیگار است
از طرفی احمد همتی  عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه افزایش مالیات بر سیگار تمامی مشکلات کشور را حل نمی‌کند، گفته که اجرای کامل نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت درآمدی به مراتب بیشتر از افزایش مالیات بر سیگار برای کشور به همراه دارد.
احمد همتی معتقد است اگر مالیات بر سیگار 10 درصد افزایش پیدا می‌کرد دیگر نیازی به افزایش قیمت بنزین نبود، گفت:مالیات بر سیگار هرساله بر اساس بودجه سنواتی 5 درصد افزایش پیدا می‌کند، از طرفی مالیات بر سیگار‌های داخلی در سال 98 بیش از 5 درصد و برای سیگارهای وارداتی بیش از 30 درصد افزایش داشته است.
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مالیات بر سیگار هر سال افزایش پیدا می‌کند، افزود: نباید تمامی مشکلات کشور را به بحث افزایش مالیات بر سیگار گره بزنیم، چرا که در بودجه سنواتی هر سال افزایش مالیاتی وجود داشته است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از صحبت‌های معاون وزیر بهداشت مبنی بر اینکه مافیای سیگار اجازه افزایش مالیات را نداده است، تصریح کرد: بهتر است قبل از بیان چنین موضوعاتی ابتدا بررسی می‌کردند که آیا مالیات بر سیگار در سال اخیر افزایش داشته است، یا خیر؟ از طرفی محل‌های متعددی برای بدست آوردن درآمد پایدار در کشور وجود دارد که ابتدا باید به آنها پرداخته شود.
این نماینده مجلس تاکید کرده که افزایش غیرمتعارف عوارض و مالیات بر سیگار تولید داخل تنها موجب تضعیف صنعت دخانیات و تقویت قاچاق این محصول به داخل می‌شود.

خروج سود 10 هزارمیلیارد تومانی از کشور
اما محمد حسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی می گوید:ورود کمپانی‌های چند ملیتی در تولید سیگار و در اختیار گرفتن بازار دخانیات ایرانیان با نیروی کار ارزان و حتی صادرات آن به کشو‌رهای دیگر منجر به خروج سود 10 هزارمیلیارد تومانی از کشور شده است در این بین زمانی که مرحله پرداخت مالیات می‌رسد بهانه‌ هایی برای پرداخت نکردن مالیات پیدا می شود؛ کشورهایی که در حال حاضر حتی از فروش اقلام دارویی به بهانه تحریم‌ها به ایران امتناع می‌کنند، با زیرکی تمام واهداف سودجویانه اقدام به دور زدن تحریم‌ها به نفع خود می‌کنند، در حال حاضر به راحتی بدون هیچ تحریمی اقدام به تولید مواد دخانی در کشور کرده‌اند، در برخی مواقع هم اقدام به تولید برندهای جدید و صادرات آن به کشورهای دیگر داشتند؛ این اقدامات نیازمند نظارت و دریافت مالیات از آنهاست .


میزان مالیات محصولات دخانی
به گفته سلمان خدادادی نماینده نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی ، طبق بند سه ماده 28 لایحه‌ مالیات برارزش افزوده میزان مالیات محصولات دخانی را مبتنی بر نوع فرآورده و تولید، برای توتون خام و وارداتی 10 درصد، توتون فرآوری شده وارداتی 35 درصد، ‌سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی 65 درصد، سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخلی 25 درصد، سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخلی با نشان بین‌المللی 40 درصد تعیین نموده است که سهم دولت از این مالیات به نسبت 40، 40، 20 به ترتیب بین سه وزارتخانه بهداشت، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش تقسیم می‌شود.
او می گوید: موضوع مالیات بر دخانیات مدتی است که در مجلس مورد  بررسی قرار گرفته است. عده ای معتقدند افزایش مالیات بر دخانیات باعث کاهش مصرف دخانیات می‌شود؛ اما سال گذشته با افزایش مالیات بر دخانیات نه تنها در مصرف دخانیات کاهش نداشتیم بلکه در میزان مصرف آن و همچنین در واردات و صادرات آن نسبت به سال‌های گذشته شاهد رشد هستیم.
نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس در حوزه افزایش مالیات بر دخانیات همه موارد را در نظر گرفت و فرصتی ایجاد کرد برای تولیدات داخلی و بالا بردن کیفیت آن. در این بین افزایش عوارض مالیات برای تولیدات خارجی و واردات آن مورد توجه قرار گرفت تا مصرف کنندگان به سمت مصرف داخلی با مالیات کمتر سوق یابند تا عاملی در جهت  کاهش مصرف محصولات دخانی وارداتی باشد.
وی با اشاره به نحوه هزینه‌کرد مالیات بر تولیدات دخانی، تاکید کرده که کل سهم دولت از محل مالیات بر دخانیات باید در جهت کنترل، پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات و درمان بیماری‌های ناشی از آن و آموزش و توسعه ورزش همگانی هزینه شود.
خدادادی می گوید:شرکت دخانیات مجاز به تولید مصرف مواد دخانی داخلی آن هم در حد نیاز کشور است در این میان اگر شرکت دخانیات اقدام به تولید مواد دخانی مختلف با برنده‌های متفاوت کند غیرقانونی است حتی اگر در جهت صادرات باشد؛ باید مالیات آن را پرداخت کنند چرا که از سرمایه داخلی استفاده می‌کنند.



مافیای سیگار اجازه نداد!

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت در هفتمین کنگره ملی پیشگیری و درمان چاقی  گفته بود که در حال حاضر مافیای بزرگ دخانیات در کشور ما کار می‌کند؛ به طوری که در وضعیت تحریمی که هیچ چیز حتی دارو به ما نمی‌دهند اما چند کمپانی بزرگ آمریکایی به ما سیگار می‌دهند و هیچ تحریمی برای سیگار وجود ندارد.ما به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دادیم که مالیات بر سیگار سالانه 10 درصد افزایش یابد که در این صورت می‌تواند سالانه 20 هزار میلیارد تومان درآمد برای کشور به دنبال داشته باشد، اما همین مافیای سیگار جلوی این اقدام را گرفتند.
او تصریح کرده که بنزین 1000 تومانی که به 3000 تومان رسید سالانه 30 هزار میلیارد تومان درآمدزایی دارد، اما مالیات بر سیگار به تنهایی می‌توانست سالانه 20 هزار میلیارد تومان درآمد به دنبال داشته باشد، اما مافیای سیگار اجازه این کار را نداد.

بدترین نمره مالیات متعلق به دخانیات است
تا سال ٩4 تعداد کارخانه‌های دخانیات ٩ مورد بوده است اما در ادامه تعداد این کارخانجات تا سال 98 به 17 مورد رسیده است این در حالی است که بخش زیادی از دخانیات وارداتی و حتی قاچاق نیز هست.بررسی های آماری نشان می دهد که رانه مصرف دخانیات در گروه‌های مختلف هزینه‌ای در خانوارهای شهری 908.3 نخ و روستایی 1077.9 نخ در سال 97 بوده است..در این بین، مصرف دخانیات در خانوارهای محروم شهری به‌طور میانگین 435.2 نخ در سال و در خانوارهای مرفه 825.02 نخ در سال بوده است. گفتنی است، در خانوارهای محروم 263.84 نخ سیگار ایرانی و 171.4 نخ سیگار خارجی مصرف شده که این آمار در خانوارهای مرفه 282.92 نخ سیگار ایرانی و 542.09 نخ سیگار خارجی بوده است.

علیرغم این حجم مصرف سیگار، مالیات بر خرده فروشی سیگار طبق بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت در کمترین میزان است که حتی نسبت به کشور‌های ترکیه و عراق که در منطقه هستند نیز در وضعیت پایین تری قرار دارد.سازمان جهانی بهداشت به کشورها توصیه کرده است که 75 درصد قیمت خرده‌فروشی را به عنوان مالیات بر مواد دخانی اخذ کنند، که بیشتر کشورها نیز این رقم را ملاک قرار داده و از این طریق هم به سلامت جامعه کمک کرده و هم درآمد زیادی از محل مالیات سیگار دریافت می کنند.
اما تا کنون مالیات بر قیمت خرده فروشی سیگار در کشور ما حدود 20 درصد بوده و به همین جهت قیمت تمام شده سیگار در کشور ما از سایر کشورها بسیار کمتر است به طوری که در حالی که قیمت یک پاکت سیگار در کشورهای دیگر 4 الی 5 دلار است، در ایران به طور میانگین هر پاکت سیگار یک دلار قیمت دارد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سیگار مالیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۲۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، فیروز قاسم‌زاده کاهش میزان بارندگی کشور نسبت به شرایط نرمال را ۷ درصد اعلام و اظهار کرد: با وجود این اینکه بارش کشور به شرایط نرمال نزدیک شده است، اما آثار خشکسالی سال‌های گذشته در رواناب‌ها و جریان رودخانه‌ها محسوس بوده و با کاهش در آورد رودخانه‌ها روبرو هستیم.

بیشتر بخوانید: کاهش ۷۰ درصدی تولید گندم باتوجه به خشکسالی‌ها

وی با اشاره به کاهش جدی بارش در استان‌های بوشهر، فارس، خراسان رضوی، قزوین و تهران و تأثیر آن بر حجم مخازن سدهای موجود در این استان‌ها، درصد پرشدگی سدهای تأمین‌کننده آب شرب پایتخت را ۲۴ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: حجم مخازن سدهای تهران تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ با کاهش ۱۰ درصدی نسبت سال آبی گذشته روبرو بوده است که نشانگر ضرورت جدی گرفتن مدیریت مصرف است.

قاسم‌زاده توجه به مدیریت مصرف از سوی همه بخش‌ها را ضروری دانست و تأکید کرد: هرچند که در انتظار بارش‌های خوب دیگری در هفته جاری در برخی نقاط کشور هستیم اما با توجه به جدی بودن تبعات تغییرات اقلیم که گرم شدن هوا را شدت بخشیده و می‌تواند تهدیدی برای منابع آبی باشد، لازم است هموطنان عزیز در کشورِ خشک و نیمه خشک ایران، همواره توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف آب داشته باشند تا فصل گرم سال را با اطمینان خاطر پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229022 برچسب‌ها قحطی و خشکسالی

دیگر خبرها

  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • آخرین آمار از میزان بارش‌ها در کشور / ایران از خشکسالی دور شد؟
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • میزان پرشدگی مخازن سد‌های کشور
  • بارش‌های کشور به نرمال نزدیک شده
  • بیش از ۸۰ میلیون جایزه غیرنقدی پیش‌بینی شده برای خوش‌مصرف‌ها
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد را شامل می‌شود
  • مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فقط یک درصد از افراد جامعه را شامل می‌شود
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!