Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-03@16:44:38 GMT

درآمد 36 هزار میلیارد تومانی دولت با توسعه CNG

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۱۳۰۵۷

اصغر ابراهیمی اصل معاون اسبق وزیر نفت در گفتگو با فارس با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت CNG‌ در کشور گفت: یکی از راهکارهای کسب درآمد برای دولت توسعه جایگاه‌های CNG است. ما به ظرفیت 40 میلیون متر مکعب در روز ایستگاه فروش CNG احداث کرده‌ایم. از طرفی ناوگان اتومبیل ما شامل 17 میلیون اتومبیل خصوصی و 3.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

4 میلیون اتومبیل تاکسی، تاکسی اینترنتی، وانت و خودروهایی است که شبکه‌­ی توزیع مواد غذایی، دارو و سبزیجات و میوه را به عهده دارند. از این تعداد 3.4 میلیون، 2 میلیون و 630 هزار تا از آنها دوگانه سوز نیست.

وی همچنین اظهار داشت: دلیلش هم این است که مسئولین ما به اشتباه قیمت CNG را افزایش دادند. اگر دولت قیمت CNG را که همه جای دنیا یک ششم پایین‌­ترین نرخ سوخت است را برا این مبنا محاسبه و تعیین کند؛ یعنی الان اگر گازوئیل 300 تومان است باید CNG متر مکعبی 50 تومان باشد. اگر این اتفاق بیفتد مصرف از بنزین به سمت CNG شیفت پیدا می‌کند.

ابراهیمی‌اصل افزود: متاسفانه طی یک تصمیم غلط، قیمت CNG را از سال 92 ، 414 تومان به ازای هر متر مکعب در نظر گرفتند. در نتیجه عملاً دیگر کسی سراغ CNG نرفته است. اگر دولت بیاید CNG را 200 تومان کند، 1562 میلیارد تومان اینجا ظاهراً پول از دست می­دهد ولی 20 میلیون متر مکعب CNG مشتری پیدا می­کند.

معاون اسبق وزیر نفت ادامه داد: اگر 20 میلیون متر CNG مصرف شود در سال 7.3 میلیارد متر مکعب مصرف CNG‌ افزایش می‌یابد که معادل آن بنزین صرفه­‌جویی می­شود، بنزین را با نرخ 50 سنت اگر صادر کنیم؛ 36 هزار میلیارد تومان پس از کسر این عدم النفع تثبیتی که برای CNG دادیم برای دولت می­ماند. دولت 36 هزار میلیارد تومان پول را به دست می‌آورد نه در گران کردن بلکه در ارزان کردن.

*ظرفیت توسعه CNG‌ در کشور 130 میلیون متر مکعب است

وی خاطرنشان کرد: در این فضای روانی تحریم بین‌­المللی اگر دولت بیاید قیمت CNG را به نصف تقلیل بدهد؛ تمام ناوگان موجود که اکثرا بنزین سوز هستند؛ همه از CNG استفاده می­کنند. الآن روزانه 40 میلیون متر مکعب ظرفیت عرضه CNG داریم که 16 میلیون متر مکعب آن استفاده می‌شود. اگر برنامه‌ریزی کنیم که 20 میلیون متر مکعب دیگر هم مصرف شود، 36 هزار میلیارد تومان درآمد برای کشور ایجاد می­کند.

ابراهیمی‌اصل در پایان اشاره کرد: کشور پتانسیل این را دارد که تا 130 میلیون متر مکعب CNG استفاده کند در این صورت میتوان کل بنزین را به کشورهای همسایه صادر کرد. آمریکا هم قطعا نمی­تواند جلویش را بگیرد؛ برای اینکه با خط لوله بنزین را به عراق، به آذربایجان، به ارمنستان، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان صادر میکنی و در کشور خود آنها مخازن وجود دارد و از طریق مخازن از شبکه­‌ی خط لوله یا با تانکر در پمپ بنزین­‌ها می­رود. بنابراین یک عقلانیتی باید در وزارت نفت حاکم بشود که منافع را سیاسی و حزبی نبیند. منافع را ملی و استراتژیک ببیند آن وقت وضع مملکت بهتر می‌شود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۳۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، علی سلاجقه در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) هیأت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به هماهنگی‌هایی که با هیات حاکمه افغانستان در خصوص حقابه هیرمند داشته‌ایم، حدود ۶۰ میلیون متر مکعب رهاسازی آب برای دریاچه هامون صورت گرفته است.

وی افزود: سیلاب‌ها هم در منطقه به ما کمک می‌کند تا هامون شرایط بهتری پیدا کند و امیدواریم با رایزنی‌هایی که در حال انجام آن هستیم، بتوانیم انحرافی را که روی این رود وجود دارد، مسدود کنیم و وضعیت تالاب هامون بهتر خواهد شد.

در حال تکمیل

کد خبر 6093926

دیگر خبرها

  • کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیران و دولت به حوزه آموزش و پرورش بردسکن
  • کمک ۸۵ میلیارد تومانی خیران و دولت به آموزش‌وپرورش بردسکن
  • دولت تلخ‌کامی اقشار کم درآمد را به شیرینی تبدیل کند‌
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • رقم زدن حرکات توسعه‌ای با جذب سرمایه گذار
  • اظهار نظر یک نماینده؛ سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟
  • شوک به آبی‌های پایتخت، فرار ۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی مالیاتی و تنها امید بایدن
  • شوک به آبی‌های پایتخت، تنها امید بایدن و فرار ۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی مالیاتی
  • برنامه ریزی برای توسعه ۵ میدان نفتی
  • حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد