Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@22:10:41 GMT

افزایش غلظت ذرات معلق در برخی مناطق تهران

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۳۱۳۱۰۰

افزایش غلظت ذرات معلق در برخی مناطق تهران

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران امروز (۱۰ دی ماه) در برخی مناطق پرتردد افزایش غلظت ذرات معلق سبب برقراری شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس خواهد شد.

به گزارش «تابناک» به نقل  ایسنا نتایج حاصل از پیش‌بینی‌های انجام‌ شده در شرکت کنترل کیفیت هوا حاکی از آن است که در نخستین ساعات امروز (۱۰ دی ماه) با برقراری شرایط مساعد جوی طی ساعات گذشته با وجود آغاز تردد خودروها، کیفیت هوا در وضعیت مطلوب قرار خواهد داشت، هرچند در برخی مناطق پرتردد افزایش غلظت ذرات معلق سبب برقراری شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی امروز (۱۰ دی ماه) عدم وزش باد مؤثر و آسمان ابری تا حدی از پراکندگی آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد بنابراین با افزایش ترافیک شبانگاهی شهر تهران بر غلظت ذرات معلق افزوده و کاهش کیفیت هوا در مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود. اگرچه در ساعات پایانی با افزایش نسبی سرعت باد و پراکندگی آلاینده‌ها، بهبود نسبی کیفیت هوا دور از انتظار نخواهد بود.

با تداوم این وضعیت جوی تا صبحگاه فردا (۱۱دی ماه) همزمان با آغاز تردد خودروها غلظت ذرات معلق افزایش می‌یابد که در مقایسه با روز گذشته از میزان کمتری برخوردار خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود در پاره‌ای مناطق کیفیت هوا در وضعیت نامطلوب قرار بگیرد. در طول روز با کاهش سرعت باد و شرایط نسبتاً پایدار جوی، پراکندگی آلاینده‌ها محدود می‌شود بنابراین در شامگاه چهارشنبه احتمال می‌رود در مناطق پرتردد کیفیت هوا در وضعیت نامطلوب قرار داشته باشد.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میانگین کیفیت هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته ۸۶ و هوا در شرایط سالم بود. این شاخص هم‌اکنون ۹۲ و هوا در شرایط سالم است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا گابریل کالدرون حماسه 9 دی علی باقری کنی احمد خرم مهدی تاج حشد الشعبی رزمایش دریایی ایران چین روسیه هوای تهران کنترل کیفیت هوا ذرات معلق آلودگی هوا انتخابات مجلس یازدهم رمز پویا گابریل کالدرون حماسه 9 دی علی باقری کنی احمد خرم مهدی تاج حشد الشعبی رزمایش دریایی ایران چین روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۳۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، محققان گزارش می دهند که به نظر می رسد افزایش سطح دی اکسید کربن در جو و فضاهای داخلی عامل اصلی افزایش طول عمر انواع کووید موجود در قطرات ریز معلق در هوا باشد.

«آلن هادرل»، محقق ارشد و دانشیار ارشد علوم آئروسل در دانشگاه بریستول بریتانیا، گفت: «ما می‌دانستیم که کروناویروس مانند سایر ویروس‌ها از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم پخش می‌شود. اما این مطالعه نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در درک ما از اینکه دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد، و مهم‌تر از همه، چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد، است.»

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که افزایش غلظت دی اکسید کربن در هوا می تواند مدت زمان عفونی ماندن ویروس های موجود در هوا را افزایش دهد.

به گفته محققان، هوای معمولی در فضای باز دارای 400 ppm دی اکسیدکربن است.

بر اساس نتایج منتشر شده، افزایش غلظت CO2 به تنها 800 ppm، بقای ویروس های معلق در هوا را افزایش می دهد.

محققان دریافتند وقتی هوای داخل خانه به غلظت CO2 3000 ppm می رسد- مشابه غلظت یک اتاق شلوغ- حدود ۱۰ برابر بیشتر ویروس بعد از ۴۰ دقیقه مسری تر باقی بماند.

هادرل گفت: «ویروس ها به دلیل اسیدیته کمتر قطرات بازدمی، عفونی شدن خود را از دست می دهند. اما CO2 هنگام تعامل با قطرات مانند یک اسید عمل می کند و به ویروس ها اجازه می دهد در هوای بیشتری زندگی کنند.»

هادرل گفت: «این نشان می‌دهد که باز کردن یک پنجره ممکن است قوی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد، به ویژه در اتاق‌های شلوغ و با تهویه ضعیف، زیرا هوای تازه غلظت کمتری از CO2 دارد و باعث می‌شود ویروس خیلی سریع‌تر غیرفعال شود.»

هادرل افزود: «نتایج همچنین نشان می دهد که چگونه اهداف تغییر آب و هوا که به دنبال محدود کردن سطح CO2 در جو زمین هستند می تواند به کاهش انتشار ویروس های موجود در هوا کمک کند.»

محققان خاطرنشان کردند که علوم هواشناسی اخیر پیش بینی کرده است که غلظت CO2 در جو تا پایان قرن به بیش از 700 ppm برسد.

هادرل در پایان می‌گوید: «داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO2 در جو ممکن است با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آنها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.»

کد خبر 6093463

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • تداوم تنفس هوای مطلوب در تهران
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • کیفیت هوای اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس