Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فرهنگی ــ استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه مرحوم رامیار در حوزه مطالعات تاریخ قرآن پیشگام است، گفت: برخی عنوان «تاریخ قرآن» را عنوان دقیقی نمی‌دانند، بلکه بیشتر معتقدند باید از اصطلاح تاریخ مصاحف استفاده کنیم، زیرا قرآن خود پدیده ای تاریخ‌مند نیست.

کاظم طباطبائی‌ استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: مرحوم رامیار زمانی که در سال 46 کتاب تاریخ قرآن خود را چاپ کرد، ما در دانشگاه‌های ایران رشته یا گرایشی تحت عنوان مطالعات قرآنی یا علوم قرآن و حدیث نداشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان در دانشکده‌های الهیات دو رشته معقول و منقول وجود داشت که رشته معقول شامل منطق، فلسفه، کلام و عرفان و رشته منقول شامل فقه و حدیث، تفسیر، تاریخ و سیره بوده است.

وی افزود: مرحوم رامیار تحصیلات خود را در دوره لیسانس در رشته منقول گذراند و بعد نیز در رشته علوم سیاسی تحصیل کرد، اما با وجود اینکه دکتر رامیار برای اولین بار تحت عنوان تاریخ قرآن کتاب نوشته و منتشر کرده، در آن زمان هنوز در دانشگاه‌های ایران رشته‌ای تحت عنوان علوم قرآن و حدیث و مطالعات قرآنی وجود نداشته است. در حوزه‌های علمیه نیز بیشتر مباحث سنتی حوزه از جمله فقه و اصول، مباحث عربی، نحو و بلاغت مطرح بوده و به این بحث‌ها نمی پرداخته اند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه «دکتر رامیار در حوزه مطالعات تاریخ قرآن پیشگام است»، عنوان کرد: برخی عنوان «تاریخ قرآن» را عنوان دقیقی نمی‌دانند، بلکه بیشتر معتقدند باید از اصطلاح تاریخ مصاحف استفاده کنیم، زیرا قرآن خود پدیده ای تاریخ‌مند نیست، بلکه آنچه تاریخ مند است مصاحف یا نسخه های قرآن است. چون آنچه در این حوزه بحث می‌شود، راجع به چگونگی نوشتن، ثبت و ضبط، تدوین، جمع‌آوری و گردآوری قرآن بوده و اینکه با چه خطی کتابت شده و این خط چه تطوراتی را پشت سر گذاشته.، بنابراین عنوان «تاریخ مصاحف» بهتر و دقیق تراز «تاریخ قرآن» است.

طباطبائی‌ افزود: مرحوم رامیار در این حوزه در حد خود پیشگام و کارش تاثیرگذار بوده است. البته آثار آن مرحوم به تاریخ قرآن محدود نیست، اما بیشتر او را با کتاب تاریخ قرآنش می‌شناسند، در حالی که کتابی از فرانسه تحت عنوان در آستانه قران ترجمه کرده است، کتابی تحت عنوان در آستانه سال‌زاد پیامبر دارد که راجع به فرهنگ و موقعیت فرهنگی و اجتماعی عرب پیش از اسلام است. لازم به ذکر است که وقتی دکتر رامیار استاد دانشگاه مشهد بوده، عضو گروه قرآن و حدیث نبوده و چنین گروه و دپارتمانی هم نداشتیم، بلکه او عضو گروه ادیان و عرفان بوده، بنابراین به بحث‌هایی در حوزه ادیان نیز پرداخته است.

استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: رامیار کتابی در باب نبوت اسرائیلی و مسیحی دارد. او کتاب دیگری هم تحت عنوان «فهارس‌القرآن» تهیه کرد که امروز شاید کمتر بدان توجه می کنند، چون امروز با جست‌وجوی آنلاین و آفلاین سریع به یک آیه یا موضوع در قران دست می‌یابیم، اما در سال ۱۳۴۵ این کار نو و بدیع بوده است، او این اثر را قبل از حضور در دانشگاه نوشته است، استاد قرآنی را که در ترکیه چاپ شده، همراه با کشف‌الآیات و فهارست موضوعی چاپ کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌آید که دکتر رامیار احتمالا تحت تاثیر مرحوم سید محمد فرزان بوده است، مرحوم فرزان استادی برجسته، انسانی شریف و علامه‌ای بزرگوارو از مردم بیرجند بوده، اما در تهران فعالیت می‌کرد و بسیار بر ادبیات و شعر کلاسیک عربی، مطالعات قرآنی و قرائات مسلط بود. دکتر رامیار با مرحوم فروزان مأنوس بوده و تحت تاثیر ایشان به این حوزه از مطالعات اسلامی علاقه‌مند شده است.

طباطبایی افزود: امیدواریم دوستان فرهنگ دوست مادر سلسله شب‌های بخارا برنامه‌ای نیز برای مرحوم فروزان برگزار کنند، فرزان گرچه استاد دانشگاه مشهد نبوده، اما خراسانی بود و جا دارد که در دانشگاه مشهد یکی از برنامه‌های شب بخارا به ایشان اختصاص پیدا کند.

دکتر رامیار کتابخانه‌ای بسیار غنی داشت

این استاد دانشگاه در خصوص کتابخانه مرحوم رامیار، گفت: مرحوم رامیار کتابخانه‌ای بسیار غنی داشت؛ یعنی بیشتر همان کتاب‌هایی را که در منابع تاریخ قرآن به چشم می‌خورد در تملک شخصی داشته است. او بسیاری از مجله‌های ادواری را که در حوزه مطالعات اسلامی و قرآنی در اروپا چاپ می‌شد نیز در تملک خود داشته است. بعد از فوت دکتر رامیار کتابخانه ایشان را میان دانشکده الهیات مشهد، دانشکده الهیات تهران و دانشکده ادبیات مشهد تقسیم کردند. بسیاری از کتاب‌های ایشان، کتاب‌هایی است که اگر این کتاب‌ها نبود، افراد بسیاری از دسترسی به این کتاب‌ها محروم می‌ ماندند.

رامیار مشوق استادهای جوان بود

طباطبائی‌ بیان کرد: دانشجوی دکتر رامیار نبودم، در ابتدا که وارد دانشگاه مشهد شدم نیز ایران نبود و بعد از برگشتن، زمانی طول نکشید که انقلاب شد و بعد انقلاب نیز او را بازنشسته کردند، بنابراین درسی با ایشان نداشتم، اما چون با استادانی که با دکتر رامیار معاصر بودند، همکار شدم، در خصوص روحیه ایشان صحبت می‌کردیم. انصاف مرحوم رامیار در آثار ایشان هویدا است. دکتر رامیار مشوق استادهای جوان بود و حتی اگر سیاه‌مشق هم می‌نوشتند از آنها تعریف و تمجید کرده و به ادامه کار تشویق می‌کردند.

استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه کرد: یکی دیگر از جنبه‌های شخصیت ایشان فعالیت‌های فرهنگی وی بوده است. او شخصیت‌هایی را از تهران برای سخنرانی و ارائه سمینار به دانشکده دعوت می‌کردند، در کنگره هزاره شیخ طوسی نیز اکثر استادان مطرح آن زمان و حتی استادان جهان شرکت کردند، در زمان تحصیلم در دانشکده الهیات دانشگاه تهران استادان آن کنگره را استثنایی می‌دانستند. مرحوم دکتر بهشتی قبل از انقلاب به دعوت رامیار در دانشکده ما سخنرانی داشت، مرحوم مجتبی مینوی و مرحوم استاد مطهری به دعوت مرحوم رامیار در دانشکده سخنرانی داشتند. جنبه دیگر مرحوم رامیار سخاوت ایشان بود.

ارتباط دانشکده الهیات و ادبیات ضعیف شده است

وی در خصوص ارتباط بین دانشکده الهیات و ادبیات، تصریح کرد: در قدیم بین دانشکده الهیات و ادبیات چه در دانشگاه مشهد و چه در دانشگاه تهران ارتباط و همکاری نزدیکی وجود داشت. ولی اکنون این ارتباط اندکی ضعیف شده است. در ابتدای تاسیس دانشکده الهیات، دکتر فیاض که بنیان‌گذار دانشکده ادبیات بود، رئیس دانشکده الهیات نیز بود و در هر دو دانشکده تدریس می‌کرد.

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد خاطرنشان کرد: سال ۱۳۵۵ که وارد دانشکده الهیات شدم، رئیس دانشکده دکتر علی‌اکبر شهابی و استاد رشته زبان و ادبیات فارسی بود که در دانشکده ادبیات در دوره دکتری و فوق‌لیسانس تدریس می‌کرد، در آن زمان ارتباط بین دانشکده الهیات و ادبیات بسیار زیاد بوده است، خود مرحوم رامیار در نیمه دوم سال 56 در دانشکده ادبیات سخنرانی داشتند. رابطه دانشکده ادبیات و الهیات در تهران نیز همین‌‎گونه بود و بسیاری از استادان بودند که در هر دو دانشکده درس می‌دادند.

گسست بین‌نسلی

طباطبائی در خصوص گسست بین نسلی، گفت: هرچه بتوانیم بزرگان گذشته را به نسل جدید بشناسانیم تا هویت، گذشته و ریشه‌های خود را بشناسند، در هویت‌شناسی جوانان موثر است و متاسفانه اکنون با توجه به وضعیت کشور از نظر شغلی، نسل جدید دانشجویان نسبت به بسیاری از مباحث جدی خصوصا رشته‌های علوم انسانی که کمتر کاربردی است، بی‌اعتنا هستند.

استاد دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: اگر شرایط کشور شرایطی باشد که دانشجویی زمان آمدن در دانشگاه احساس کند رشته مورد نظر وی آینده روشنی دارد، جدی‌تر به درس و تحقیق می‌پردازد. وقتی این رشته و مباحث برایش مهم تلقی شود، سراغ این موضوع می‌رود تا افرادی را که در رشد و بالندگی این مباحث نقش داشتند بشناسد. اگر بتوان با تدبیرهایی نسل جوان را با بزرگانی که در گذشته‌های دور و نزدیک در اعتلاء فرهنگی و علمی کشور نقش داشتند، آشنا کرد، در هویت‌بخشی به نسل جدید بسیار موثر خواهد بود..

وی با اشاره به بزرگان دانشکده الهیات، عنوان کرد: در دانشگاه الهیات مشهد استادان برجسته‌ای حضور داشتند، از جمله دکتر فیاض که بین دانشکده الهیات و ادبیات مشترک بودند، سیدعلیرضا مجتهدزاده که سال‌هایی چند رئیس دانشکده الهیات بودند و تحصیلاتشان زبان و ادبیات فارسی بوده است. مرحوم استاد کاظم مدیرشانه‌چی که در سال 81 فوت شد، استاد آشتیانی، مرحوم استاد محمد واعظ‌زاده و دکتر ابراهیمی دینانی که استاد گروه فلسفه بود و بعد به دانشگاه تهران منتقل شد و هنوز فعال است.

این استاد دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: دکتر محمود مهدوی دامغانی که تحصیلات رسمی وی در رشته زبان فارسی بوده، اما از همان ابتدا استاد دانشکده الهیات در گروه تاریخ و تمدن اسلامی بود، شاید بیش از 100 جلد کتاب در حوزه تاریخ و سیره ترجمه کرد و برخی کارهای ایشان از جمله کتاب مغازی واقدی که از عربی به فارسی ترجمه کرد، در یکی از سال‌‎ها، برنده کتاب سال جمهوری اسلامی شد. دکتر هادی عالم‌زاده که استادی دقیق، نکته‌سنج و جدی بود، ایشان بعدها به دانشگاه تهران منتقل شد و اکنون به مقام بازنشستگی نایل شده‌است. دانشکده الهیات در طول 60 سالی که از فعالیت آن می‌گذرد، شخصیت‌های بسیار برجسته‌ای داشته که برخی از حوزه به دانشگاه آمدند و برخی هم فارغ‌التحصیل دانشگاهی بودند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فرهنگی طباطبایی الهیات و معارف اسلامی رامیار تاریخ قرآن مطالعات قرآن قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۳۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرامیداشت سالروز استاد مرتضی مطهری و روز معلم در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه

مراسم گرامیداشت سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری، روز معلم و پاسداشت مقام استاد به همت معاونت آموزشی و مهارتی واحد ارومیه، با حضور و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدمهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه، دکتر داریوش جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدرضا ولیلو سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان‌غربی و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه برگزار شد.

در این مراسم دکتر داریوش جاوید، معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی ضمن تبریک روز معلم گفت: زمانی که دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه های آزاد را عهده دار شد دانشجویان ما به ۸۳۰ هزار نفر کاهش پیدا کردند و ما سالانه ۱۵۰ هزار نفر از دانشجویانمان را بخاطر افزایش مراکز اموزش عالی و کاهش هرم جمعیتی جوانان از دست می‌دادیم، اگر دانشگاه آزاد یک سال دیگر ۱۵۰ هزار نفر از دانشجویانش کم میشد امکان بازگرداندن این تعداد دانشجو به دانشگاه امکان پذیر نمیشد، ریاست دانشگاه با ایده های نابی که دادند توانستیم اعتماد مردم به دانشگاه را برگردانیم و کاری کنیم که انتخاب جوانان و خانواده ها دانشگاه آزاد باشد و بنده افتخار میکنم در دانشگاه آزاد استاد، مدیر گروه، رئیس دانشکده و معاون دانشگاه بودم تحول در دانشگاه آزاد اختیاری نیست بلکه الزامی است .


وی در رابطه با رشته های پرتقاضا مانند پزشکی و پیراپزشکی گفت: کسی که پزشک است برای فارغ التحصیلی بخشی از درس هایش سر کلاس درس و بخشی از آن هارا به صورت عملی یاد میگیرد ولی چون در رشته های غیر پزشکی بین کارهای عملی و تئوری فاصله وجود دارد این اتفاق نیفتاده است اما با الگوی جدیدی که در این دانشگاه اتفاق افتاده یعنی طرح پویش دانشجویانی که رشته های آنها مثلا روانشناسی است بتوانند در عرصه مد نظر خود فعالیت داشته باشند و به صورت عملی ان درس را فرا گیرند.

جاوید در ارتباط با چالش های پیش آمده برای دانشگاه توضیحاتی ارائه داد و گفت: به علت ریزش دانشجویان و بازنشستگی همکاران در سال های اخیر که بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در ۳ سال متوالی بابت خستگی همکاران سنواتی پرداخت کرده‌ایم که از قبل ذخیره ای برایش در نظر گرفته نشده بود و از طرفی پیشامد غیرمنتظره‌ای همچون کرونا مشکلات و چالش هایی برای دانشگاه پیش آورد اما با تلاش های بسیار هیچ کدام از نیروهای ما تعدیل نشدند، گاهی اوقات همکاران ما دغدغه های به حقی دارند اما احساس می‌شود که دغدغه های آن ها در سازمان مرکزی نادیده گرفته می‌شود، اما مدیریت مالی یعنی تعادل بین دریافت ها و پرداخت ها.

وی افزود : شما در کسب ارزش و ارزش افزوده به دانشگاه کمک کنید، اگر دانشگاه در بازگرداندن این ثروت کوتاهی کرد، گلایه‌مند باشید.


او در پایان، در ارتباط با صحبت های اخیر دکتر طهرانچی در دانشگاه آزاد اصفهان بیان داشت: اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی تا به اینجا ایجاب میکند که شما کمک کنید تا چرخ های حرکتی به حرکت دربیایند، الحمدالله رشد دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال گذشته رشد بسیار مطلوبی داشته است. ما در دانشگاه آزاد اصفهان واحدی داریم به نام واحد مجلسی که آن را باید الگوی خود قرار دهیم، در این بین اگر کسی طرح دانش بنیان اقتصادی داشته باشد و بتواند گره از مشکلات این کشور و دانشگاه باز کند ما به وی صندوق تسهیلاتی با نرخ کارمزد ۴ تا ۱۵ درصد اعطا میکنیم. ما در ۵ ، ۶ نقطه کشور در مازندران در بحث خاویار در ورامین در بحث گاوداری در آذربایجان شرقی در بحث کامپوزیت صندوق ورود کرد منابع مورد نیاز تامین شد مثلا در محصولات باغی و بحث گردشگری حرف زیادی برای گفتن داریم و انشاالله بتوانیم به کمک شما دغدغه های همکاران عزیز و اعضای محترم هیات علمی را انشالله یکی یکی برآورده کنیم.

انتهای خبر/

کد خبر: 1229131 برچسب‌ها دانشگاه آزاد اسلامی داریوش جاوید آذربایجان شرقی

دیگر خبرها

  • استاد دانشگاه سمنان عضو هیات علمی نمونه کشوری شد
  • پاسخ به حاشیه‌سازی‌ها پیرامون انتصابات در دانشکده علوم خانواده
  • تجلیل از استاد نمونه دانشگاه حکیم سبزواری
  • افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران
  • افتتاح اولین دانشکده علوم خانواده ایران در دانشگاه تهران
  • گرامیداشت سالروز استاد مرتضی مطهری و روز معلم در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
  • پنج استاد دانشگاههای استان اصفهان در فهرست استادان نمونه کشوری
  • پنج اصفهانی در فهرست استادان نمونه کشوری
  • یک هرمزگانی استاد نمونه کشوری شد
  • تجلیل از ۲ عضو هیات علمی دانشگاه مازندران به عنوان استاد نمونه کشوری