Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه معارف ــ مدیر گروه تاریخ اهل‌‌ بیت(ع) جامعه المصطفی گفت: زمان و مکان بر روح تعلیمات دینی تأثیری ندارد و در مقوله‌هایی مانند تاکتیک‌ها و راهکارها، تأثیر بسزایی ایفا می‌کید.

به گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین عبدالمحمدی، مدیر گروه تاریخ اهل‌ بیت(ع) مجتمع جامع امام خمینی(ره) 10 دی  در نشست علمی «سیره اهل‌بیت(ع) و نقش زمان و مکان در آن» با بیان این که هر اقدام سیاسی و اجتماعی، که مبتنی بر فرهنگ نباشد، ناپایدار خواهد بود، ابراز کرد: نبی مکرم اسلام(ص) پایه‌های نهضت خویش را مبتنی بر فرهنگ پایه‌ریزی کرده، شرک را ساقط و توحید را جایگزین آن کردند و هویت جدیدی به جامعه ارائه دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی با بیان این که امام خمینی(ره) الگوبرداری دقیقی از نهضت نبوی(ص) در عصر کنونی عملیاتی کردند یادآوری کرد: عمق‌بخشی به تحلیل و بصیرت اجتماعی، مدل پویایی برای پایداری نهضت اجتماعی است؛ اگر مردم بیدار و در صحنه باشند، توطئه‌ها را تشخیص داده، خنثی می‌سازند.

وی در بخش دوم سخنان خود به بیان عده‌ای مبنی بر پرهیز از تمسک به سیره اهل‌بیت(ع) اشاره کرد که امری نشدنی و ناممکن است و بیان کرد: نقش الگوها و اسوه‌ها در تحولات اجتماعی، مادی و معنوی، بی‌نظیر و بی‌همتاست. نظریه‌ها تنها ذهن را متقاعد می‌کند و نمونه‌های عینی به دل و جان انسان اهل یقین عطا می‌نماید و دلیل عقلی و نقلی تنها انسان را قانع می‌سازد، ولی تجسم عینی اندیشه، به آدمی اطمینان و آرامش می‌بخشد.

مدیر گروه تاریخ اهل‌ بیت(ع) مجتمع جامع امام خمینی(ره) افزود: اسلام دیدگاه‌هایی در ابعاد گوناگون مطرح کرده است که سیره و عمل پیامبر اعظم(ص) نقش بسزایی در فراگیری فهم آن دارد. الگوها نقش کلیدی در این عرصه داشته‌اند.

وی با تأکید بر این که آیات الهی، الگوهای متقنی برای هدایت اجتماعی بشر ارائه نموده است، بیان کرد: شخصیت و سیره عمل پیامبر اکرم(ص) توانست تعالیم نورانی را در عمل نشان دهد و بر باورمندی آحاد مسلمانان عمق ببخشد.

عبدالمحمدی، در ادامه، ضمن ارائه تفسیری از معانی سیره، با بیان این که سیره‌شناسی، همان کشف منطق رفتاری است، اظهار گرد: منطق رفتار نبی مکرم اسلام(ص) و اهل‌بیت(ع)، تجسم عینی تعالیم اسلامی است.

وی با تأکید بر این که اهل‌بیت(ع) در نظر و فکر، تابع منطقی استوار بودند و هیچ گاه از آن عدول نمی‌کردند، تصریح کرد: اهل‌بیت(ع) در عمل نیز تابع منطق محکم الهی بودند. سیره‌شناسی اهل‌بیت(ع) به دنبال فهم و کشف منطق مبتنی بر رفتار و گفتار اهل‌بیت(ع) است.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی، در ادامه، به فرازهایی از اندیشه شهید مطهری در زمینه سیره اهل‌بیت(ع) اشاره نمود وافزود: منطقی که بر رفتار حاکم است، هیچ گاه زمان‌بردار نیست و زمان و مکان نقش و تأثیری در آن ندارد. اهل‌بیت(ع)، منطقی الهی و محکم دارند که نه شرایط اجتماعی و نه زور و نه زر، هیچ تأثیری بر سبک زندگی و سیره عملی ایشان نخواهد داشت.
وی با بیان این که هر گزارش تاریخی از رفتار اهل‌بیت(ع) را نمی‌توان سیره دانست، ابراز کرد: رفتاری را می‌توان سیره عملی نامید که معصوم(ع) بارها تکرار کرده باشند، به گونه‌ای که از این گزارش‌ها بتوان اصول و منطق استوار ایشان را استخراج نمود.

سیره اهل‌بیت(ع) در زمینه‌های مختلف حجت است

عبدالمحمدی ضمن اشاره به اهمیت بررسی حجیت سیره اهل‌بیت(ع) در زمینه‌های مختلف، ابراز کرد: سیره اهل‌بیت(ع) در همه زمینه‌ها حجت است و مهم‌ترین دلیل آن، اطلاق آیات الهی و روایات اسلامی به شمار می‌رود. در گستره تاریخی نیز سیره اهل‌بیت(ع) از منابع شناخت برشمرده می‌شود و محدود به زمینه ویژه‌ای نیست.

وی عصمت اهل‌بیت(ع) را از دیگر دلایل حجیت سیره ائمه(ع) در همه ساحت‌ها دانست و گفت: اگر قبول کردیم اهل‌بیت(ع) معصوم‌اند، زندگی ایشان در همه ساحت‌ها حجیت خواهد داشت.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی سیره متشرعه را از دیگر دلایل حجیت فراگیر سیره عنوان کردو افزود: اهل‌بیت(ع) را می‌توان در همه ساحت‌های زندگی الگوی پویا و مترقی دانست و به آن عمل کرد.

عبدالمحمدی به مسائل و ارزش‌های اخلاقی، مسائل عبادی، سیاسی و اجتماعی و ابزارها و روش‌های مورد توجه اهل‌بیت(ع) اشاره و اظهار کرد: اهل‌بیت(ع) ابزارها و روشمندی اداره زندگی را را ناظر به شرایط زمان می‌دانستند.

وی با بیان این که به اذعان اهل‌بیت(ع)، بخش چهارم ذکرشده در سیره‌شناسی منتفی است، تصریح کرد: پیروی از سیره اهل‌بیت(ع) در مسائل اخلاقی و عبادی، مورد وفاق همگان بوده، با توجه به این که در مبانی اسلامی، ارزش‌های اخلاقی و هر چه مربوط به فطرت آدمی است، زمان و مکان بی‌تأثیر است، این مهم به عنوان بحثی مبنایی پذیرفته شده است. زمان و مکان بر روح تعلیمات دینی تأثیری ندارد و در مقوله‌هایی مانند تاکتیک‌ها و راهکارها، زمان و مکان تأثیر بسزایی ایفا می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا قم عبدالمحمدی تاریخ و سیره اهل بیت حجیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۴۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیستم مکان یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد

یک رسانه عبری زبان فاش کرد، سامانه مکان یابی (جی پی اس) در مناطق مختلفی از فلسطین اشغالی دچار مشکل شده و بسیاری از فعالیت‌ها را به همراه خود مختل کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه معاریو در خبری اعلام کرد، بار دیگر سامانه مکان یابی در بسیاری از مناطق (فلسطین اشغالی) دچار مشکل شده و کاربران فضای مجازی در مناطق شمالی و مرکزی را دچار مشکلات جدی کرد به نحوی که محل آنها را در نزدیکی فرودگاه رفیق حریری بیروت نشان می‌داد.

در ادامه این گزارش آمده است، شامگاه جمعه و بامداد شنبه بسیاری از مناطق شاهد اختلال شدید جی پی اس بود و کاربرانی که قصد استفاده از این سامانه را داشتند خود را در مناطقی در بیروت و در نزدیکی فرودگاه بین المللی رفیق حریری در جنوب آن می‌یافتند.

این رسانه بدون اشاره به احتمال وجود حمله سایبری علیه این رژیم، ادعا کرد، اختلال مذکور برای مقابله با سلاح‌ها و سامانه‌های حزب الله صورت گرفته است تا حملات موشکی و پهپادی این حزب دچار اختلال شود و از کاربران خواست تا نقشه آفلاین اماکن پر کاربرد خود را دانلود کرده و برای سفارشات نیز از انتخاب دستی استفاده کنند.

رسانه عبری: نتانیاهو در محاصره 3 میدان مین استحمله سایبری به اداره توزیع برق اسرائیل (IEC)چرا حمله سایبری به واحد 8200 اسرائیل مهم است؟

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رویکرد فرهنگی دروازه قرآن باید تغییر یابد
  • پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدن‌سازی
  • سیستم مکان یابی در فلسطین اشغالی دچار اختلال شد
  • اهل سنت بر اساس روش و سیره امام صادق(ع) حرکت کرده است
  • اژه‌ای: موارد مطروحه باید مطابق قانون باشد
  • اعتراض دانشجویان مساله فلسطین و غزه را جهانی کرد
  • علمای دینی در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش موثری دارند
  • گور‌های جمعی، مکان‌هایی که ابعاد نقض حقوق شهدای غزه را افشا می‌کند
  • جامعه نیازمند بهره‌گیری از سیره عملی شهید مطهری است
  • مهار آتش‌سوزی در مغازه شارژ سیلندر گاز