Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به قول مساعد وزیر بهداشت، مبنی بر استخدام ۹ هزار نفر نیروی پرستاری تا اسفند ماه سال جاری، گفت‌: امیدواریم با این احتساب بخشی از کمبودهای این حوزه برطرف شود.

محمد میرزابیگی با اشاره به شعار امسال روز پرستار مبنی بر "جامعه و سلامت، هویت و منزلت، رفاه و معیشت" به توضیح خدمات سازمان نظام پرستاری پرداخت و گفت‌: سازمان ما با ۱۸۰ هزار عضو یکی از نهادهای عمومی غیر دولتی است که بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از سال ۸۱ آغاز به کار کرده‌ و توانسته در دوره‌های مختلف مسائل  حوزه پرستاری را با  رویکردهای مختلف پیگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مفتخریم که اعلام کنیم در دوره پنجم نظام پرستاری عمده فعالیت‌ها با حضور جوانان دهه هفتادی انجام شود.



وی در ادامه رویکرد این دوره از کار نظام پرستاری را تعاملی و از جنس نگاه به مسائل و ارائه راه حل‌ها دانست و گفت‌: از این رو برای پیگیری مسائل لحظه‌ای درنگ نخواهیم کرد؛ چه از نظر حقوق مردم و چه از نظر حقوق حرفه‌ای و صنفی پرستاران؛ چرا که مسائل مربوط به حوزه پرستاری از سرنوشت مردم جدا نیست.


میرزابیگی در ادامه صحبت‌هایش، روز پرستار در سال جاری را مقارن با شروع سال ۲۰۲۰ میلادی دانست و بیان کرد:‌ این سال به عنوان سال پرستاری نامگذاری شده است. امسال در سراسر کشور با مشارکت جامعه پرستاری و نهادهای هویتی شامل سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری جشن‌هایی برگزار خواهد شد و برنامه‌هایی در این زمینه داریم.

وی در ادامه اولویت فعلی سازمان نظام پرستاری را رفع موانع موجود برای پرستاران دانست و گفت: کمبود نیرو، معوقات پرستاران، مشکلات سامانه قاصدک همگی از مشکلاتی است که در دیدار با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، شخص رئیس مجلس، معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت به آن اشاره کرده و پیگیر حل آن بوده‌ایم.


کمبود شدید نیروی پرستاری



وی با بیان این که طی دو یا سه سال گذشته استخدام  مناسب در حوزه پرستاری صورت نگرفته است، خاطر نشان کرد:‌ عدم استخدام پرستاران و از طرفی بازنشستگی نیروهای قدیمی منجر به کمبود شدید نیروی پرستاری در کشور شد. نمی‌توانیم از توسعه تخت‌های بیمارستانی صحبت کنیم بدون آن که در نظر بگیریم به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت شبانه روز باید ۲.۵ نفر گروه پرستاری مشغول  به کار باشد که از این عدد ۱.۸ نیروهای کارشناس پرستاری و ۷./ از گروه پرستاری شامل نیروهای وابسته به پرستاری باشند.

طی برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه استخدام پرستاران با روند مناسبی انجام شد. حتی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ نیز استخدام پرستار در بخش دولتی و غیر دولتی داشتیم و حدود ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر پرستار استخدام شدند. اما از سال ۹۵ تا سال ۹۸ هیچ استخدامی صورت نگرفته؛ این در حالی است که طی این سه سال افزایش تعداد تخت و بخش‌های بیمارستانی را در سطح کشور شاهد بودیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در خصوص کمبود نیروی پرستار اکنون به آمار قبل از سال ۹۲ رسیده‌ایم. به شکلی که در سال ۹۵ به ازای هر تخت بیمارستانی، حدود ۱.۳ نفر گروه پرستاری داشتیم که این عدد در حال حاضر به عدد ۹./ رسیده است.

کمبود نیروی پرستار علاوه بر این که مشکلاتی برای خود پرستاران از لحاظ افزایش فشار کاری ایجاد می‌کند، منجر به مشکلاتی برای بیماران به ویژه بیماران بستری شده در بخش‌های ویژه را به دنبال خواهد داشت.


قول وزیر بهداشت برای جذب ۹هزار پرستار تا اسفندماه جاری



میرزا بیگی با اشاره به قول مساعد وزیر بهداشت، مبنی بر استخدام ۹ هزار نفر نیروی پرستاری تا اسفند ماه سال جاری، گفت‌: امیدواریم با این احتساب بخشی از کمبودهای این حوزه  برطرف شود. همچنین با توجه به این که جامعه ایران در حرکت به سوی سالمندی پیش خواهد رفت، تربیت دانشجویان پرستار نیز اولویت خواهد داشت؛ چراکه حداقل تا ۱۰ سال آینده نیاز است که سالی ۹ هزار نیروی پرستار استخدام شوند.


تاخیرهای ۸ تا ۲۲ ماهه در پرداخت معوقات پرستاران



وی در ادامه سخنان خود به مشکلات حوزه پرداخت دستمزد پرستاران اشاره کرد و افزود:‌ در حال حاضر میزان معوقات پرستاران حداقل ۸ ماه و حداکثر ۲۲ ماه است؛ به طوری که در شهر محرومی مانند گچساران، کارانه و اضافه کار پرستاران همچنان پس از ۲۲ ماه پرداخت نشده است.

وی همچنین گفت: طرح قاصدک که از زمان دولت یازدهم شروع به  کار کرد از ابتدا مشکلات خود را داشت؛ اما معاونت درمان وقت، به حرف پرستاران و نمایندگان آنها گوش نکرد تا جایی که در یکی دو سال گذشته مشکلات معوقات به اوج خود رسید.

میرزابیگی با اشاره به دوره خدمت خود در معاونت پرستاری وزارت بهداشت یادآور شد: در شروع کار بنده از اسفند سال ۹۲ کل معوقات پرستاری که ۸۸۰ میلیارد تومان برآورد شده بود با رایزنی‌های صورت گرفته پرداخت شد و تا زمان حضور من در وزارتخانه این معوقات بیشتر از ۳ الی ۵ ماه گزارش نشد.


انتقاد از عملکرد سامانه قاصدک



وی در انتقاد از عملکرد سامانه قاصدک افزود: باید نوع پرداخت فوق مبتنی بر عملکرد و نتیجه کاری باشد که پرستار ارائه می‌دهد و نه مبتنی بر وقت و حقوق  پرستار. با حذف سامانه قاصدک در کوتاه مدت به نظام پرداختی قبل بازردیم اما برای بلند مدت باید به فکر نوع پرداخت مناسبی باشیم.

وی با اشاره به این که پرستاران سالانه ۸۹۰ میلیون بار مراجعه را به عنوان خط مقدم نظام سلامت پاسخ‌گو هستند، گفت: سلامت حق مردم است و پیگیری مشکلات پرستاران می‌تواند کمکی به بیماران نیز باشد. به عنوان مثال ارائه خدمات مراقبتی پرستاری در منزل برای بیماران مزمن می‌تواند منجر به کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها شده و کاهش هزینه‌های بیمار، بیمه‌ها و غیره را به دنبال داشته باشد.


ضرورت ارایه خدمات پرستاری در منزل



وی با اشاره به این که جامعه پرستاری برای این موضوع اعلام آمادگی کرده است گفت: با توجه به این که ۴۰ درصد بیماران بیمارستانی را بیماران مزمن تشکیل می‌دهند، باید با همکاری وزارت بهداشت، به فکر ارائه خدمات مناسب در منزل برای بیماران سکته‌ مغزی، بیماران سرطانی، بیماران دارای شرایط پایدار که در آی سی یو بستری شده‌اند و غیره باشیم که خوشبختانه طرح این موضوع در جلساتی که با مسئولین مختلف داشته‌ایم، مورد استقبال آنها قرار  گرفته است.

میرزابیگی ادامه داد: اکنون هزار مرکز مراقبت فعال پرستاری می‌تواند خدمات پرستاری را با قیمت‌های ارزان‌تر از بیمارستان‌ها به مردم ارائه دهند. دریافت این گونه خدمات علاوه بر آن که هزینه‌ هتلینگ بیمارستان، هزینه رفت و آمد و غیره ندارد، منجر به کاهش بروز عفونت‌های بیمارستانی در بیماران نیز خواهد شد. طی بررسی‌های صورت گرفته کاهش هزینه‌ها در بخش دریافت خدمات پرستاری در منزل حدود ۲۰ تا ۸۰ درصد برآورد شده است.

وی با اشاره به انجام طرح پایلوت پرستاری در منزل در ۳ استان کرمان، همدان و اردبیل، گفت: این طرح‌ می‌تواند یک حق پیشنهاد به پزشک و یک حق انتخاب به بیمار برای انتخاب روند درمانی‌اش بدهد.

میرزابیگی در خصوص استخدام پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی نیز اظهار کرد:‌ تاکید می‌کنیم که بیمارستان‌های خصوصی هنگام استخدام پرستاران دقت بیشتری برای پذیرش و مدارک ارائه شده از سوی متقاضیان کار داشته باشند تا اصالت کار دقیقا احراز شود.


توقف طرح تربیت کمک پرستار در بیمارستان‌ها


وی با اشاره به تربیت نیروی پرستار بومی نیز گفت: این طرح در سازمان نظام پرستاری آغاز به کار کرد. اما با مخالفت برخی از همکاران مواجه شد. هدف اصلی این طرح آن بود که ۳۰ درصد از خدمات گروه پرستاری که نیاز به تحصیلات دانشگاهی ندارد توسط افرادی ارائه شود که دوره‌های یک ساله کمک پرستاری را گذرانده باشند؛ به طور کلی یعنی این افراد باید یک چهارم دوره تحصیل پرستار را گذرانده و به شکل یک چهارم تعداد پرستاران جذب کار شده تا یک چهارم خدمات پرستاری را به بیمار ارائه دهند. در همین زمینه پس از آن که خدمات ارائه شده توسط پرستار  دسته بندی شد، حوزه کاری کمک پرستاران نیز مشخص گردید. این خدمات شامل کارهایی که اکنون می‌بینیم که خود بیمار یا همراهش انجام می‌دهند. اکنون این طرح متوقف شده است؛ اما در صورتی که نیاز به تربیت کمک پرستار داشته باشیم با توجه به نیاز بخش‌های درمانی، تربیت کمک پرستاران از سر گرفته خواهد شد./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۳۱۶۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری قضایی ضاربان پرستار در بیمارستان چالوس

رئیس بیمارستان تامین اجتماعی رازی چالوس با بیان این که، ضرب و شتم کادر درمان شوکه آور است، گفت: پیگیری قضایی ضاربان پرستار در بیمارستان چالوس در دست اقدام است.

به گزارش مشرق، دکتر فریبرز درویش افزود : این اتفاق ۲ روز گذشته در این بیمارستان رخ داد که متاسفانه همراهان و خود بیمار در اقداماتی کاملا غیر قانونی پرستار را مورد ضرب و شتم قرار دادند که از ناحیه سر و صورت به شدت آسیب دیده است.

وی اظهار کرد : این افراد به علت مراجعه زیاد بیماران آستانه تحمل آنان در ارائه خدمات پایین آمده بود که شروع به فحاشی و ضرب و شتم این پرستار که در نهایت او را زخمی کردند.

این مسوول اظهار داشت : در زمان حاضر این پرستار یک شب در این بیمارستان بستری بوده و برای ادامه درمان هم اکنون در منزل بستری است.

رئیس بیمارستان تامین اجتماعی رازی چالوس گفت : هم اکنون شکایتی علیه ضاربان که دست کم چهار نفر بوده از سوی واحد حقوقی این مرکز درمانی انجام گرفته و امیدوارم هر چه زودتر به پرونده این افراد خاطی رسیدگی شود.

بیمارستان تامین اجتماعی رازی چالوس با داشتن حدود ۷۰تخت مصوب شامل بخش هایی از جمله داخلی، جراحی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، چشم پزشکی، اطفال، رادیولوژی، آزمایشگاه، داروخانه و ...به طور شبانه روزی به بیماران غرب مازندران خدمات ارائه می دهد.

نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد، تنکابن و رامسر از شهرستان های غربی مازندران به شمارمی آیند

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس
  • چالوس / ضرب و شتم پرستار در بیمارستان
  • ضرب و شتم پرستار در بیمارستان این شهر
  • پیگیری قضایی ضاربان پرستار در بیمارستان چالوس
  • ضرب و شتم شدید یک پرستار در بیمارستان چالوس/ پیگیری قضایی در حال انجام است
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • استخدام ۲۱ هزار پرستار / تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران